Η πώληση καρτών κινητής τηλεφωνίας από τα περίπτερα ήταν ένα «λαχείο» για τον κλάδο, ένα «λαχείο» που εξαργυρώνεται εδώ και ενάμιση χρόνο αλλά υπόσχεται πολύ μεγαλύτερα κέρδη στο άμεσο μέλλον.
Η πώληση καρτών κινητής τηλεφωνίας από τα περίπτερα ήταν ένα “λαχείο” για τον κλάδο, ένα “λαχείο” που εξαργυρώνεται εδώ και ενάμιση χρόνο αλλά υπόσχεται πολύ μεγαλύτερα κέρδη στο άμεσο μέλλον.
Η ραγδαία ανάπτυξη την τελευταία διετία της καρτοκινητής τηλεφωνίας, (ήδη αποτελεί το 56,5% της αγοράς), ανάγκασε τις τρεις εταιρίες, Panafon, Telestet, Cosmote, ν’ αλλάξουν το σκηνικό όσον αφορά τα σημεία πώλησης. Τα περίπτερα ανέλαβαν τον πρώτο λόγο, περιορίζοντας τους service providers και ήδη κατέχουν την πλειοψηφία -περισσότερο από το 60%- στις πωλήσεις καρτών ανανέωσης κινητής τηλεφωνίας. Περισσότεροι από 2,4 εκατομμύρια πελάτες καρτοκινητών είναι συνδρομητές και οι ανάγκες για κάρτες ανανέωσης εκτιμώνται σήμερα στα 130 – 140 δισεκατομμύρια δρχ. ετησίως. Στα περίπτερα αντιστοιχεί ένα ποσό περί τα 75 δισ. δραχμές το χρόνο, το οποίο σταδιακά θα αυξάνεται, χωρίς κανείς να μπορεί να εκτιμήσει πόσο ψηλά θα φτάσει…
Οι πλέον αισιόδοξοι εκτιμούν ότι σε 2-3 χρόνια ο συνολικός τζίρος των περιπτέρων από τις κάρτες κινητής τηλεφωνίας μπορεί να φθάσει ή και να ξεπεράσει το τζίρο από τα τσιγάρα, που αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων για τους περιπτερούχους.
Μέγεθος αγοράς
Όπως ήδη αναφέραμε, οι πελάτες καρτοκινητής τηλεφωνίας έχουν κατακτήσει μέχρι σήμερα το 56,5% της συνολικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία των τριών εταιριών, έως τις 31 Μαρτίου του 2000 η Panafon είχε 1.099.182 συνδρομητές καρτοκινητής τηλεφωνίας (45,7% επί του συνόλου), η Telestet 834.637 (34,7% επί του συνόλου) και η Cosmote 472.931 (19,7% επί του συνόλου). Οι Έλληνες φαίνεται ότι προτιμούν το κινητό τηλέφωνο με κάρτα παρά αυτό με το συμβόλαιο. Το 62% των πελατών της Panafon έχουν καρτοκινητό. Εξίσου μεγάλο είναι και το ποσοστό της Telestet (65%), ενώ το ποσοστό συνδρομητών με κάρτα για την Cosmote ανέρχεται στο 39%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των τριών μεγάλων εταιριών του κλάδου, τα επόμενα χρόνια η διείσδυση της καρτοκινητής τηλεφωνίας θα είναι ακόμη μεγαλύτερη. Μέσα στην επόμενη τετραετία στην ελληνική αγορά θα υπάρχουν 7,5 εκατομμύρια συνδρομητές, από τους οποίους το 76% θα χρησιμοποιεί την καρτοκινητή τηλεφωνία. Αν η εκτίμηση αυτή βγει αληθινή, τότε η κινητή τηλεφωνία θα ξεπεράσει και τα 5,6 εκατομμύρια της σταθερής τηλεφωνίας.
Άλλαξε ο συντελεστής φορολόγησης
Με το υπ’ αριθμόν 1020919/758/0014 ΠΟΛ 1072 προεδρικό διάταγμα της 28ης Φεβρουαρίου του 2000, οι κάρτες ανανέωσης κινητής τηλεφωνίας συγκαταλέγονται στα είδη μη εκπιπτόμενου ΦΠΑ, όπως συμβαίνει με τα τσιγάρα, τα εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών και τις τηλεκάρτες σταθερής τηλεφωνίας.
Ήταν ένα αίτημα των συνδικαλιστών του κλάδου που πρωτοδιατυπώθηκε με την είσοδο των καρτών στα περίπτερα. Μέχρι τώρα ο ΦΠΑ ήταν 18%, ενώ με το νέο καθεστώς μειώνεται στο 4%.
Ποσοστά κέρδους
Στην αρχή το ποσοστό κέρδους στις κάρτες ανανέωσης για τα περίπτερα ήταν 14% – 15%. Μέχρι και τα μέσα Απριλίου το ποσοστό αυτό ήταν 11,11%, ενώ τώρα με την αλλαγή στον συντελεστή φορολόγησης το ποσοστό κέρδους διαμορφώνεται στο 8% – 8,5%. Το μέγεθος της αγοράς εκτιμάται στα 75 – 80 δισεκατομμύρια δραχμές ετησίως, με αυξητική τάση για τα επόμενα χρόνια. Οι προβλέψεις των εταιριών καρτοκινητής τηλεφωνίας φέρνουν τον ετήσιο τζίρο των περιπτέρων (σε τέσσερα χρόνια) από πωλήσεις καρτών στα 130 δισ. δραχμές.
Οι τιμές των καρτών
Οι τιμές των καρτών ανανέωσης ξεκινούν από 2.000 δραχμές. Οι πιο φθηνές (2.000 δραχμές) αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό στις πωλήσεις, οι οποίες κατά 80% γίνονται από το περίπτερο. Στις κάρτες που κοστίζουν 5.000 και 6.000 δραχμές, τρία σημεία πώλησης (περίπτερα, service providers και σούπερ μάρκετ) μοιράζονται το συνολικό ποσοστό. Στις ακριβές κάρτες ανανέωσης (10.000 και 20.000 δραχμές) οι συνδρομητές προτιμούν τα εξειδικευμένα καταστήματα σε ποσοστό 70%, τα περίπτερα σε ποσοστό 20% και τα σούπερ μάρκετ σε ποσοστό 10%.
Οι κάρτες των 2.000 δραχμών απευθύνονται συνήθως στους πελάτες νεαρής ηλικίας, ενώ οι πιο ακριβές στους λεγόμενους “συνειδητοποιημένους” πελάτες, που χρησιμοποιούν το κινητό περισσότερο για επαγγελματικούς λόγους. Σύμφωνα με έρευνα των εταιριών κινητής τηλεφωνίας, οι νεαροί συνδρομητές αγοράζουν 2-3 κάρτες το μήνα, ενώ οι υπόλοιποι μία ή δύο κάρτες.