Δύσκολος μήνας αποδείχθηκε ο Νοέμβριος για τα σούπερ μάρκετ. Σε αρκετές αλυσίδες ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων εμφάνισε έντονα σημάδια κόπωσης και ο σχετικός δείκτης ανάπτυξης ήταν πεσμένος περίπου στο μέσον σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες του 2003. Επισημαίνεται ότι συνολικά η αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ περιορίστηκε το 2003 στο 7% έως 8%, σε μέσα επίπεδα. Στην περίπτωση μάλιστα που δεν υπολογιστούν τα έσοδα από τα νέα καταστήματα, η οργανική-πραγματική ανάπτυξη του κλάδου συρρικνώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα του 7%-8% και σε ορισμένες περιπτώσεις σχεδόν μηδενίζεται

Δύσκολος αποδείχθηκε ο Νοέμβριος για το οργανωμένο λιανεμπόριο. Σε αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων εμφάνισε έντονα σημάδια κόπωσης και ο σχετικός δείκτης ανάπτυξης παρουσιάστηκε μειωμένος περίπου στο μέσον σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες του 2003.

Οι εκτιμήσεις που διατυπώνονται από κορυφαία στελέχη της αγοράς, που φημίζονται για την αντικειμενικότητα των κρίσεών τους, αναφέρουν ότι συνολικά η αύξηση των πωλήσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ περιορίστηκε το 2003 στο 7% έως 8%, σε μέσα επίπεδα. Στην περίπτωση μάλιστα που δεν υπολογιστούν τα έσοδα από τα νέα καταστήματα, η οργανική-πραγματική ανάπτυξη του κλάδου συρρικνώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα της τάξης του 7%-8% και σε ορισμένες περιπτώσεις σχεδόν μηδενίζεται.

Σε ό,τι αφορά την αποτίμηση των πωλήσεων τον Νοέμβριο, τα ίδια στελέχη δεν ήταν σε θέση να ερμηνεύσουν τους λόγους για τους οποίους το λιανεμπόριο εμφάνισε κάμψη στους ρυθμούς ανόδου των εσόδων του, αν και όπως υπενθύμισαν, ο προτελευταίος μήνας του έτους σπανίως επιδρά θετικά στον δείκτη ανάπτυξης των ετήσιων πωλήσεων. Ο περασμένος Νοέμβριος λειτούργησε περιοριστικά σε ό,τι αφορά την τόνωση των εσόδων, παρά το γεγονός μάλιστα ότι καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκειά του οι καιρικές συνθήκες δεν προκάλεσαν προβλήματα στις μετακινήσεις των καταναλωτών. Το αντίθετο μάλιστα. Οι υψηλές θερμοκρασίες και η ηλιοφάνεια διευκόλυναν τις επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ. Πάντως η συγκράτηση της ζήτησης εν μέρει αποδόθηκε στην οικονομία δυνάμεων των καταναλωτών προς όφελος της διοχέτευσής τους την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, σταδιακά η δυναμικότητα του οργανωμένου λιανεμπορίου χάνει μέρος της επιτάχυνσής της. Η δραματική πλέον αύξηση του κόστους ζωής λόγω των ανατιμήσεων που προκάλεσε κυρίως η έλευση του ευρώ, περιόρισε το καθημερινό καλάθι αγορών των καταναλωτών και τις συνολικές μηνιαίες δαπάνες τους.