Ο Μάιος 2024 φαίνεται να είναι ο πρώτος μήνας όπου παρουσιάζεται πραγματική κάμψη της ζήτησης στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο. Καλά πληροφορημένες πηγές του FOODReporter μιλούν για μείωση όγκου πωλήσεων μεταξύ 1,7% και 4% στο σύνολο των κατηγοριών προϊόντων σούπερ μάρκετ, περιλαμβάνοντας και τα τρόφιμα. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η ίδια τάση φαίνεται να παραμένει και τον Ιούνιο, έχοντας επιβεβαίωση από τους ρυθμούς αναπλήρωσης των ραφιών.

Κυβερνητικές πηγές εκτιμούν ότι «ήρθε η ώρα που η τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων λιανικής στη χώρα δεν εναρμονίζεται πια με την αντίστοιχη ζήτηση» και εκτιμούν ότι μέσα σε διάστημα 60 έως 75 ημερών αυτό θα μετουσιωθεί και σε μείωση της τελικής τιμής των προϊόντων στο ράφι. Δεν ήταν τυχαίο το χρονικό διάστημα όπου ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Τάκης Θεοδωρικάκος ζήτησε από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο «να βάλουν πλάτη»…

Άλλες πηγές, ωστόσο, αναφέρουν ότι το καλοκαιρινό τουριστικό «κύμα», αν όντως είναι όσο ισχυρό προαλείφεται, θα ανασχέσει ως ένα βαθμό τη μείωση ζήτησης και θα μεταθέσει τις εμφανείς διαφοροποιήσεις σε στρατηγικές τιμολογιακής πολιτικής για το Σεπτέμβριο. Πρόκειται, πάντως, για την πρώτη φορά από την εμφάνιση του πληθωρισμού τροφίμων, που οι όγκοι πωλήσεων στο σύνολο των προϊόντων -και όχι ανά κατηγορίες- κινούνται αρνητικά στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Μέχρι και τον Απρίλιο του 2024 η άνοδος όγκου πωλήσεων, αν και μικρότερη, συνέχιζε ακάθεκτη. Για τον Μάιο του 2024 το ΙΕΛΚΑ παρατήρησε μείωση τιμών στο συνολικό μέσο όρο κατά 1,25%.

Πάντως, στην εγχώρια αγορά λιανικής, ήδη προμηθευτές έχουν μεταβάλλει τη στρατηγική τους, ακόμη και ακυρώνοντας διαφημιστικά μπάτζετ προώθησης προϊόντων του κωδικολογίου τους, με στόχο να εφαρμόσουν μικρότερα περιθώρια κέρδους για λογαριασμό τους και να κρατήσουν ανταγωνιστικές τιμές στα προϊόντα τους, ώστε να μην υποχωρήσει περαιτέρω η ζήτηση. Η συγκεκριμένη τάση παραμένει ακόμη θολή και μένει να δούμε αν θα μετεξελιχθεί σε γενικευμένη πολιτική προμηθευτών μέσα στο επόμενο διάστημα. Όλοι αναμένουν τα τελικά στοιχεία πωλήσεων Ιουνίου με μεγάλο ενδιαφέρον.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter