Λίγους μήνες πριν τη διοργάνωση της έκθεσης Prowein 2013, ειδικοί από τη διεθνή αγορά κρασιού καταγράφουν τις νέες τάσεις και υπογραμμίζουν πως η βασική τους ανησυχία αφορά στις αυξημένες τιμές της πρώτης ύλης. Από την άλλη, αχτίδα φωτός αποτελεί η τάση που διαμορφώνεται στο καταναλωτικό κοινό για υψηλότερης ποιότητας προϊόντα, ενώ πολλά υποσχόμενη είναι η αγορά του αφρώδους κρασιού.

Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα αποτελέσματα έρευνας, που πραγματοποιήθηκε από την TNS τον περασμένο Αύγουστο σε 17 αγορές για την αγορά του αφρώδους κρασιού: Οι καταναλωτές σαμπάνιας και αφρωδών κρασιών δηλώνουν ικανοποιημένοι από τα προϊόντα και αυξάνουν την κατανάλωσή τους (το μερίδιο της κατηγορίας στο σύνολο της αγοράς των αλκοολούχων ποτών ανέβηκε από 5,1% στο 7,8%), με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώνεται στην Ινδία και την Κίνα. Οι θετικές τάσεις αφορούν ακόμη και σε ώριμες αγορές, όπως της Μ. Βρετανίας και των ΗΠΑ, όπου προβλέπεται ακόμη και διπλασιασμός των μεριδίων.

Η βασική ανησυχία των παραγωγών κρασιού αφορά στην αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες αλλά και την ένταση του ανταγωνισμού. Ως απάντηση, προτείνεται η δημιουργία ποιοτικών προϊόντων, με προσεγμένη εμφάνιση και καινοτόμο προσέγγιση στην πολιτική προσφορών. Η αναδυόμενη τάση, σε αυτή την κρίσιμη περίοδο, φαίνεται να είναι η επικέντρωση στην προέλευση και την ποιότητα. Ο Jan Hofmeyr, διευθυντής έρευνας καταναλωτικής συμπεριφοράς στην TNS, δηλώνει: «Τα αφρώδη κρασιά και η σαμπάνια θεωρούνται είδος πολυτελείας και καταναλώνονται σε ειδικές περιπτώσεις. Τα καλά νέα για τους παραγωγούς αφρώδους κρασιού είναι ότι οι καταναλωτές πιστεύουν πως πρόκειται για ένα πιο γευστική επιλογή που απολαμβάνουν περισσότερο από άλλα αλκοολούχα ποτά. Παρά το γεγονός ότι η έρευνα δεν δείχνει μια τάση αύξησης της κατανάλωσης των αλκοολούχων ποτών συνολικά, εκφράστηκε η επιθυμία της πιο συχνής κατανάλωσης αφρώδους κρασιού».

Η μόνη χώρα για την οποία η έρευνα προβλέπει μείωση μεριδίου του αφρώδους κρασιού είναι η Ισπανία (-0,4%), όπου σήμερα είναι 8,7%, χωρίς να εκτιμάται πως αυτό θα επηρεάσει σημαντικά τις εξαγωγές. Όσο για τους Γερμανούς, η προτίμησή τους στα αφρώδη κρασιά είναι γνωστή. Η κατά κεφαλή κατανάλωσή τους έφτασε το 2011 στα 4,1 λίτρα ή 5,5 φιάλες αφρώδους κρασιού (German Wine Institute). Σε μια διεθνή αγορά που εκτιμάται πως ανέρχεται σε 2 δισεκατομμύρια φιάλες αφρώδους κρασιού, σχεδόν μία στις πέντε ανοίγεται στη Γερμανία! Το γεγονός αυτό φέρνει τη χώρα στην πρώτη θέση ενδιαφέροντος για τους εξαγωγείς. Η TNS υπολόγισε το μερίδιο του αφρώδους κρασιού στη χώρα, στο σύνολο των αλκοολούχων ποτών, στο 9,9%, ενώ η πρόβλεψή της για την αύξησή του είναι στο +1,9%.

Το ροζέ κυριαρχεί στις ξένες αγορές
Η προτίμηση για το ροζέ αυξάνεται συνεχώς στην παγκόσμια αγορά εδώ και αρκετά χρόνια και αφορά και στο αφρώδες κρασί αλλά και τη σαμπάνια. Με ένα μερίδιο που φθάνει στο 77,6% (σε αξία), στη γερμανική αγορά αφρώδους κρασιού κυρίαρχο είναι το λευκό. Παρ’ όλα αυτά, τα στοιχεία της SymphonyIRI (Αύγουστος 2012) δείχνουν μια αύξηση του ροζέ κατά 7,5% και του αφρώδους κόκκινου κατά 8%. Το μερίδιο του αφρώδους ροζέ σε αξία πωλήσεων είναι 11,5% και του αφρώδους κόκκινου 3%.

Λιγότερο ή καθόλου αλκοόλ
Μια ανερχόμενη τάση είναι, επίσης, αυτή των πιο ήπιων κρασιών. Αυτό δείχνει και πρόσφατη έρευνα της GFK, όπου δηλώνεται πως είναι πιο εύκολο να προσεγγισθούν νεαρότεροι καταναλωτές, μεταξύ 19 με 25 ετών με αφρώδη κρασιά χαμηλότερου βαθμού αλκοόλ. Όσον αφορά στα αφρώδη κρασιά χωρίς καθόλου αλκοόλ, αν και έχουν ακόμη πολύ μικρό μερίδιο αγοράς, οι παραγωγοί συμφωνούν πως έχουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Ως βασικούς λόγους αναφέρουν την αύξηση του φόρου στο αλκοόλ αλλά και την τάση για πιο υγιεινή ζωή.

info
Η Έκθεση Prowein 2013 πραγματοποιείται στο Ντίσελντορφ, 24-26 Μαρτίου.