Κυβερνητικές παρεμβάσεις τροποποιητικού, ίσως και νομοθετικού χαρακτήρα αναμένονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού, όπως περιέγραψε στο FOODReporter ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και η σχετική Γενική Γραμματεία δίνουν προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των ζητημάτων επάρκειας ή προσωρινής ανεπάρκειας των προϊόντων που βρίσκονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού, που εβδομαδιαία καταρτίζει κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ με συνολικό κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ. «Ήταν κάτι που ούτως ή άλλως παρακολουθούσαμε, ειδικά για την πρώτη εβδομάδα, επειδή υπήρχε ο φόβος τοπικά αποθέματα να εξαντληθούν λόγω έντασης του κοινού να στοχεύσει σε συγκεκριμένα προϊόντα μόλις εφαρμοζόταν το μέτρο του Καλαθιού του Νοικοκυριού», δήλωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος. Το σχέδιο υπουργικής απόφασης θα είναι έτοιμο μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Αυτό που εκκρεμεί είναι αν θα υπάρξει και περαιτέρω ρύθμιση των μητρικών διατάξεων του μέτρου, κάτι που απαιτεί διάταξη νόμου.

Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή

Η τεχνητή έλλειψη προϊόντων και τα πρόστιμα που θα επιφέρει στις αλυσίδες
Ένα τμήμα πιθανών συμβάντων που σκοπεύει να καλύψει η υπουργική απόφαση είναι η τεχνητή έλλειψη προϊόντων, την οποία, ως φαινόμενο, ο κ. Αναγνωστόπουλος περιέγραψε ως εξής: «Έχει παρατηρηθεί και πριν την εφαρμογή του μέτρου του Καλαθιού του Νοικοκυριού ότι τοπικοί managers σε καταστήματα αλυσίδων δεν πιέζουν τους υπαλλήλους και πολύ ως προς την ανανέωση των προϊόντων στο ράφι, όταν κάποιοι κωδικοί αρχίζουν να εξαντλούνται, προκειμένου να πωληθούν και τα διπλανά ανταγωνιστικά προϊόντα ίδιας κατηγορίας. Κατά την εφαρμογή του μέτρου του Καλαθιού του Νοικοκυριού, αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει για τα προϊόντα που βρίσκονται εντός του Καλαθιού, επειδή οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν δεσμευτεί για αδιάκοπη προσφορά των εν λόγω προϊόντων. Οπότε, το Υπουργείο θα ορίσει ένα αυστηρό πρόστιμο, που δεν θα είναι απαγορευτικό για τη μετέπειτα λειτουργία των καταστημάτων, αλλά θα είναι απαγορευτικό για να συνεχιστούν τέτοιες πρακτικές σε τοπικό επίπεδο».

Ανοικτή η Γενική Γραμματεία Εμπορίου σε αλλαγές στη λίστα του Καλαθιού του Νοικοκυριού
Ως προς τα προϊόντα που βρίσκονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού, αναμένονται και εκεί αλλαγές. Ο κ. Αναγνωστόπουλος διαψεύδει ότι ήρθε σε επικοινωνία με Διεπαγγελματική Οργάνωση Ελληνικού Ρυζιού, αλλά επιβεβαιώνει ότι έχουν φτάσει και σε εκείνον οι προβληματισμοί για την περιορισμένη παραγωγή του ρυζιού Καρολίνα, που έχει συμπεριληφθεί στη λίστα προϊόντων του Καλαθιού. «Βάλαμε τον κωδικό Καρολίνα στη λίστα προϊόντων, επειδή λάβαμε εγγυήσεις για την άνεση με την οποία μπορούν να το προμηθεύσουν στους καταναλωτές τα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Αν όντως διαπιστωθεί στη συνέχεια και για όσο ισχύει το μέτρο ότι είναι πιθανό να έχουμε ελλείψεις, λόγω συγκέντρωσης αγορών στη μακρύκοκκη ποικιλία Καρολίνα, είμαστε θετικοί να ακούσουμε προτάσεις και να συμπεριλάβουμε και άλλες κατηγορίες ρυζιού στο Καλάθι του Νοικοκυριού», επισήμανε σχετικά.

Για το συγκεκριμένο θέμα, είχε μιλήσει στο FOODReporter και ο Τάσος Πιστιόλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Agrino.

Και γιατί δεν περιλαμβάνονται το αλάτι και το πιπέρι, δύο από τα τόσο βασικά είδη διατροφής (και μαγειρικής) στο Καλάθι του Νοικοκυριού; «Έπρεπε να μπορέσουμε να παραμείνουμε κοντά στα 50 προϊόντα εντός του Καλαθιού, τα οποία είναι ήδη πολλά, ώστε το μέτρο να παραμείνει ελέγξιμο και να μπορέσει να εφαρμοστεί.

Στην πρώτη μας επικοινωνία, το Ινστιτούτο Καταναλωτών μας πρότεινε πάνω από 100 προϊόντα για να εισάγουμε στο Καλάθι. Εμείς επιλέξαμε προϊόντα βασικά στην καθημερινή κατανάλωση του κοινού, αλλά με μια σχετική κίνηση και σημαντική ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη, που συμπεριλαμβανόταν στις παραμέτρους επιλογής προϊόντων.

Το αλάτι και το πιπέρι έχουν χαμηλότερο αντίκτυπο στην καθημερινή ζήτηση», απάντησε κ. Αναγνωστόπουλος. Πρόσθεσε, πάντως, ότι ο ίδιος δεν έχει παρατηρήσει να λείπουν προϊόντα του Καλαθιού του Νοικοκυριού από κάποια αλυσίδα σούπερ μάρκετ, παρά τις περί του αντιθέτου καταγγελίες του προέδρου της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολου Ραυτόπουλου τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου. Αν πάντως επαληθευτεί κάτι τέτοιο, το πρόστιμο για τα σούπερ μάρκετ έχει οριστεί σε €5.000 ανά ημέρα ανά κατάστημα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter