Η επιχειρηματική δράση στον τομέα του λιανεμπορίου, όπως και η απλοχεριά στις καταναλωτικές δαπάνες, χαρακτηρίζουν τους Θεσσαλονικείς, όπως τουλάχιστον προκύπτει από στατιστικά στοιχεία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ) και της Visa Europe. Τα συνολικά στοιχεία της τελευταίας για τη χώρα μας εμφανίζουν τον αριθμό των χρεωστικών καρτών Visa να ξεπερνά τα 3,8 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 16,9% τον τελευταίο χρόνο σε σύγκριση με τον προηγούμενο, ενώ την καταναλωτική δαπάνη με χρήση χρεωστικών καρτών να παρουσιάζει αντίστοιχη άνοδο 33,7%. Πάντως, οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν φαίνεται να επιθυμούν τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας τους, όπως προκύπτει από έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Λάρισας.

Στο λιανικό εμπόριο στη Θεσσαλονίκη κατά το 2007, σύμφωνα με δεδομένα του ΕΕΘ, δημιουργήθηκαν 1.419 επιχειρήσεις όλων των ειδών, αλλά διέκοψαν τη λειτουργία τους 1.138.

Μία αναλυτική προσέγγιση των στοιχείων καταδεικνύει πως το λιανικό εμπόριο ενδυμάτων εξακολουθεί και κρατεί την «πρωτοκαθεδρία» με 265 εγγραφές, έναντι 211 διαγραφών. ‘Eπεται ο χώρος του λιανικού εμπορίου ψωμιού και λοιπών ειδών αρτοποιίας, όπου οι νέες επιχειρήσεις πέρσι ήταν 183 και οι αναστολές δραστηριότητας 142. Αύξηση, αλλά μικρή, καταγράφτηκε και στη δημιουργία νέων περιπτέρων, καθώς λειτούργησαν 138 σημεία και έκλεισαν 124.

Συνολικά, κατά την προηγούμενη χρονιά στα μητρώα του ΕΕΘ έγιναν 6.000 εγγραφές, καθώς και 3.751 διαγραφές επαγγελματιών, όταν το 2006, αντίστοιχα, καταγράφηκαν 5.411 εγγραφές και 3.779 διαγραφές. Ως εκ τούτου προκύπτει ένα πλεόνασμα 2.249 επιχειρήσεων, αριθμός αυξημένος 27,4% σε σχέση με το 2006.

Οι βασικότεροι λόγοι «πίσω» από την αύξηση των νέων εγγραφών, βάσει της εξήγησης που δίδεται από το ΕΕΘ, είναι η παροχή επιδοτήσεων, μέσω κοινοτικών προγραμμάτων, για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και τη διατήρηση των υφιστάμενων, αλλά κι η αύξηση της μακροχρόνιας ανεργίας. Κι αυτό γιατί, όπως τονίζεται, πολλοί έχουν παραμείνει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα άνεργοι και εναποθέτουν στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δράσης τις προσδοκίες τους για επαγγελματική αποκατάσταση.

Χουβαρντάδες οι Θεσσαλονικείς

Από την άλλη πλευρά, η έρευνα της Visa Europe καταδεικνύει ότι τουλάχιστον ο ανδρικός πληθυσμός στη Θεσσαλονίκη είναι πιο «ανοιχτοχέρης», σε σχέση με τους υπόλοιπους ‘Ελληνες.

Ειδικότερα, το 38% των ανδρών στη συμπρωτεύουσα υποστηρίζουν ότι, όταν επισκέπτονται εμπορικά κέντρα, ξοδεύουν τα χρήματά τους πιο εύκολα, έναντι 27% των ανδρών στα μεγάλα αστικά κέντρα και 25% των Αθηναίων. Η ίδια τάση ακολουθείται και όταν οι Θεσσαλονικείς ψωνίζουν στα πολυκαταστήματα, καθώς το 39% όσων προτιμούν αυτού του είδους τα καταστήματα απαντούν ότι παρασύρονται ευκολότερα σε αγορές, έναντι 31% των κατοίκων στα μεγάλα αστικά κέντρα και του 28% των Αθηναίων.

Το καταναλωτικό προφίλ των καταναλωτών της Θεσσαλονίκης συμπληρώνεται από επιπλέον στοιχεία της έρευνας, σύμφωνα με την οποία οι άνδρες Θεσσαλονικείς είναι ιδιαίτερα φιλόξενοι, καθώς σε ποσοστό 86% -έναντι 67% των ανδρών στα μεγάλα αστικά κέντρα και το 60% των Αθηναίων- δηλώνουν ότι ξοδεύουν πολύ εύκολα χρήματα για φαγητό, όταν καλούν φίλους στο σπίτι. Επιπρόσθετα, σε ποσοστό 47% διατίθενται να ξοδεύουν εύκολα χρήματα γενικότερα για τους φίλους τους -έναντι 37% των κατοίκων στα μεγάλα αστικά κέντρα και 24% των Αθηναίων.

Κατά τα άλλα, τα στοιχεία της Visa Europe για την Ελλάδα (περίοδος Σεπτεμβρίου 2006-Σεπτεμβρίου 2007) εμφανίζουν τον αριθμό των χρεωστικών καρτών Visa να ξεπερνά τα 3,8 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 16,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα, ενώ την καταναλωτική δαπάνη με χρήση χρεωστικών καρτών να παρουσιάζει άνοδο 33,7%.

‘Οχι στη διεύρυνση του ωραρίου

Πάντως, οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν φαίνεται να επιθυμούν τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας τους, όπως προκύπτει από έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Λάρισας. Ειδικότερα, στη συντριπτική πλειοψηφία τους τα μέλη του (90,4%) λένε «όχι» στη διεύρυνση του ισχύοντος ωραρίου των τοπικών αγορών. Παρόλα αυτά, σε ένα σημαντικό ποσοστό (37,2%) τάσσονται υπέρ της λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων μία Κυριακή πριν από τα Χριστούγεννα και μία πριν από την Πρωτοχρονιά, ενώ σε ποσοστό 95,5% βλέπουν θετικά την ιδέα να μένει κλειστή η αγορά τα Σάββατα του μεσοκαλόκαιρου.

Τέλος, η έρευνα εμφανίζει μείωση της επιβράδυνσης των πωλήσεων και της κερδοφορίας των τοπικών εμπορικών επιχειρήσεων, σε σχέση με το 2006.