'Ενα από τα πιο γνωστά σε όλο τον κόσμο παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, η μαστίχα, πρωταγωνιστεί σε ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά “success stories” των τελευταίων ετών. Η αποφασιστική κίνηση ήταν η δημιουργία των περίφημων πλέον καταστημάτων mastihashop, που μέσα σε μόλις 6 χρόνια από την ίδρυσή τους κατέκτησαν την ελληνική και την παγκόσμια αγορά, από την Τζέντα μέχρι το Παρίσι και τη Νέα Υόρκη. «Απευθυνόμαστε σε όλους τους διατροφικά ανυσυχούντες πολίτες της Ελλάδας και του κόσμου, προβάλλοντας την μαστίχα ως ένα μοναδικό φυσικό προϊόν, που έχει τεκμηριωμένα θεραπευτικές ιδιότητες, με τον πλέον σύγχρονο τρόπο προβολής και επικοινωνίας", τονίζει ο κ. Κώστας Γανιάρης, πρόεδρος της 'Ενωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου.
Το δίκτυο των mastihashop ανήκει στην εταιρεία Mediterra, η οποία ιδρύθηκε από την ‘Ενωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου (ΕΜΧ) το 2002, η οποία και κατέχει το 51% των μετοχών, με βασικούς μετόχους την Zaitech Fund FUND ΑΚΕΣ (Attica Ventures) και την Platona Entreprises. Στη σχετικά πρόσφατη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 2.116.400 ευρώ, που καλύφθηκε στο σύνολό της με ιδιωτική τοποθέτηση, συμμετείχαν 52 φυσικά και νομικά πρόσωπα -μεταξύ άλλων η Κορρές ΑΕ, η οικογένεια Σαρόγλου, η Eurotrust AXE, η Δίας ΑΕΕΧ κα.
Το επιχειρηματικό σχέδιο της εταιρείας την περίοδο 2008-2011 προβλέπει την παραγωγή 200 νέων προϊόντων για τις ανάγκες των τριών κλάδων στους οποίους δραστηριοποιείται η Mediterra: mastihashop, mastihatherapy και cultura mediterra. Επίσης, προβλέπεται η περαιτέρω διεύρυνση των παραγωγικών υποδομών της, καθώς και η ίδρυση νέων καταστημάτων.
‘Ενας από τους ανθρώπους που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη μεταμόρφωση μιας συνεταιριστικής ένωσης σε μια σύγχρονη, κερδοφόρα επιχείρηση, είναι ο πρόεδρος της ΕΜΧ, κ. Κώστας Γανιάρης, ο οποίος μίλησε στο greekretail για τα βασικά δεδομένα αυτής της επιτυχίας:
Greekretail: Ποιο θεωρείτε ως σημείο καμπής, δηλαδή εισόδου στη νέα εποχή των επιτυχιών στην προώθηση του προϊόντος;
Κώστας Γανιάρης: Ασφαλώς υπάρχουν πολλά τέτοια σημεία, που καθημερινά σημαδεύουν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό την πορεία της ‘Ενωσης. ‘Ομως, αν πρέπει να αναφερθώ σε συγκεκριμένους σταθμούς της πορείας μας κατά χρονική σειρά, ξεχωρίζω, πρώτον, την καταχώριση της μαστίχας, του μαστιχελαίου και της τσίκλας ΕΛΜΑ ως προϊόντων προστατευμένης ονομασίας προέλευσης από την ΕΕ, δεύτερον, τη δημιουργία των mastihashop, που έφερε τη μαστίχα στην καθημερινή ζωή του ‘Ελληνα, πράγμα το οποίο φιλοδοξούμε, με ανάλογες ενέργειες, να το επιτύχουμε και στο εξωτερικό, και τρίτον, τη δημιουργία του νέου εργοστασίου μαστίχας.
GR: Ποια είναι τα μυστικά της επιτυχίας σας, σε ό,τι αφορά στο μάρκετινγκ των προϊόντων;
Κ.Γ.: Απευθυνόμαστε σε όλους τους διατροφικά ανυσυχούντες πολίτες της Ελλάδας και του κόσμου, προβάλλοντας την μαστίχα ως ένα μοναδικό φυσικό προϊόν, που έχει τεκμηριωμένα θεραπευτικές ιδιότητες, με τον πλέον σύγχρονο τρόπο προβολής και επικοινωνίας.
GR: Ποιοι είναι οι επόμενοί σας στόχοι;
Κ.Γ.: Να φέρουμε στη ζωή και στο τραπέζι όλο και περισσότερων Ελλήνων και ξένων καταναλωτών την μαστίχα, καθώς και τα προϊόντα με βάση την μαστίχα. Αυτό, παρά τις δυσκολίες, είναι εφικτό μέσω των συνεχών προσπαθειών της ‘Ενωσής μας και της συνδρομής της ελληνικής πολιτείας.
Κοινό με οριζόντια διαστρωμάτωση
GR: Ποιο κοινό ανταποκρίνεται περισσότερο στα προϊόντα σας και, ειδικότερα, σε ποια εξ αυτών;
Κ.Γ.: ‘Οπως σας είπα, απευθυνόμαστε σε όλους, όσοι αναζητούν ένα φυσικό προϊόν, το οποίο συνοδεύεται από μακρά παράδοση και κουλτούρα και που παράλληλα έχει διαπιστωμένες θεραπευτικές ιδιότητες. Αυτό το κοινό έχει οριζόντια διαστρωμάτωση και υπερβαίνει ηλικιακούς ή άλλους περιορισμούς. Ανταποκρίνεται, δε, σε όλα τα προϊόντα που περιέχουν φυσική μαστίχα Χίου και που παράγονται από την ‘Ενωση Μαστιχοπαραγωγών.
GR: ‘Εχουν προσπαθήσει να σας αντιγράψουν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό; Πώς αποφεύγονται οι απομιμήσεις;
Κ.Γ.: Στο εξωτερικό, πράγματι, έχουν εντοπιστεί κάποιες προσπάθειες νόθευσης της μαστίχας με υποβαθμισμένες ρητίνες. Υπάρχει, επίσης, το ζήτημα της παραγωγής και εμπορίας του συνθετικού χημικού μαστιχελαίου. Ο αγώνας για την προστασία του προϊόντος είναι διαρκής. Διασφάλιση προσφέρει η αναβάθμιση των συσκευασιών των προϊόντων, η συνεχής ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού, καθώς και η λήψη σειράς μέτρων που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Οι θεραπευτικές ιδιότητες της μαστίχας
GR: Ποια χαρακτηριστικά του προϊόντος θεωρείτε περισσότερο ελκυστικά, και τι το καθιστά μοναδικό;
Κ.Γ.: Μα τις οργανοληπτικές ιδιότητές του, τη γεύση, το άρωμά του, αλλά κυρίως το γεγονός ότι αυτά συνδυάζονται με τις θεραπευτικές ιδιότητες της μαστίχας. Πράγματι, όπως έχει διαπιστωθεί, η κατανάλωση της μαστίχας Χίου έχει ευεργετική επίδραση στον οργανισμό, αφού καταστέλλει το ελικοβακτήριο του πυλωρού και ανακουφίζει τους ασθενείς που υποφέρουν από πεπτικό έλκος. ‘Εχει αποδεδειγμένα ισχυρή αντιμικροβιακή και αντιβακτηριακή δράση, ενώ ήδη γίνονται μελέτες για τη δράση της στην αντιμετώπιση του διαβήτη και της χοληστερίνης. Επιδρά θετικά στη λειτουργία του ήπατος, με την ενεργοποίηση της αποτοξινωτικής του δραστηριότητας, ενώ αναφέρονται ακόμα και διουρητικές ιδιότητες του προϊόντος. Επίσης, έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση και δρα επουλωτικά σε φλεγμονές συγκεκριμένων οργάνων, αρχίζοντας από περιοδοντίτιδες, οισοφαγίτιδες, γαστρίτιδες, δωδεκαδακτυλικό έλκος μέχρι τις κολίτιδες και τις αιμορροΐδες. Ακόμα, χρησιμοποιείται σε αλοιφές για εγκαύματα και σε δερματικές παθήσεις, ενώ το κολοφώνιο (παράγωγο της μαστίχας) χρησιμοποιείται για την παρασκευή χειρουργικών ραμμάτων. Τέλος, συμβάλλει στη διατήρηση της καλής υγείας των δοντιών, στο δυνάμωμα των ούλων και στην αντισηψία του στόματος. Η ΕΜΧ χρηματοδοτεί 16 επιστημονικά προγράμματα, με κόστος ανά έτος 100.000 ευρώ, που διερευνούν τις θετικές επιπτώσεις της μαστίχας στην ανθρώπινη υγεία.
Παράδειγμα προς μίμηση
‘Οπως έχει διαπιστωθεί από τους πλέον αρμόδιους και ειδικούς, η χώρα μας συγκεντρώνει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία ωστόσο παραμένουν ανεκμετάλλευτα, ενώ θα μπορούσαν να δώσουν ώθηση στη χειμάζουσα οικονομία μας. Αρκεί να επισημάνουμε, όσον αφορά στην περίπτωση της μαστίχας, ότι με τις κατάλληλες επιχειρηματικές κινήσεις οι τιμές των μαστιχοπαραγωγών υπερδιπλασιάστηκαν μέσα σε μια δεκαετία, όταν σε άλλα προϊόντα εντείνεται η κρίση. Τελικά, συχνότερα αυτό που μας λείπει είναι η βούληση…