Το βρετανικό λιανεμπόριο βρισκόταν ανέκαθεν στη θέση του οδηγού των εξελίξεων στην ευρωπαϊκή αγορά. Σήμερα που η οικονομική συγκυρία δημιουργεί μεγαλύτερες απαιτήσεις ακόμη και για σημαντικούς εκπροσώπους του βρετανικού λιανεμπορίου, το περιοδικό μας, στο πλαίσιο της διοργάνωσης του σελφ σέρβις CEO Forum 2015, συστήνει στην ελληνική αγορά έναν από τους πρωταγωνιστές του, τον Justin King.

Ο Justin King κλήθηκε να αναλάβει την ηγεσία μιας εκ των μεγαλυτέρων βρετανικών αλυσίδων, της Sainsbury’s, το 2004, σε μια εποχή που η εταιρεία όχι μόνο είχε χάσει την πρωτιά από την Tesco, αλλά είχε ξεπεραστεί και από την Asda. Το σύνολο της αγοράς αναγνωρίζει ως προσωπικό του επίτευγμα την αναστροφή της καθοδικής πορείας που ακολουθούσε η εταιρεία τη στιγμή που ανάλαβε να χαράξει τη νέα της στρατηγική, καταφέρνοντας να την επαναφέρει στη θέση μιας ισχυρής δύναμης, με συνεχή κερδοφορία, ακόμη και στην περίοδο της πιο βαθιάς κρίσης που γνώρισε η χώρα την τελευταία εκατονταετία.

Το… branded ξεκίνημα
Τα πρώτα βήματα της καριέρας του Justin Κing έγιναν σε πολυεθνικά brands (Mars, Pepsi και Haagen Dazs). Ιδιαίτερα η Mars αποδείχθηκε -όπως και για πολλούς από τους πιο γνωστούς business leaders σήμερα- μια θεμελιώδης εμπειρία, διαμορφώνοντας τις απόψεις του για την ηγεσία και προσφέροντάς του μια μεθοδική προσέγγιση στο management και την ανάπτυξη των ηγετικών του ικανοτήτων. Για την Pepsi εργάστηκε στη Μέση Ανατολή. Εκεί γνωρίστηκε με συναδέλφους, μαζί με τους οποίους μεταπήδησε στην Grand Metropolitan. Βασικό επίτευγμα στη νέα του θέση ήταν η είσοδος των Haagen Dazs στην Ευρώπη. Ο Justin, ανέλαβε την ευθύνη της αγοράς της Μ. Βρετανίας. Του ανήκουν δε τα εύσημα για την πασίγνωστη πρωτοποριακή διαφημιστική καμπάνια του διάσημου brand.

Περνώντας… απέναντι
O Justin ήταν πεπεισμένος πως η απόκτηση της εμπειρίας και από τις δύο πλευρές του… τραπεζιού, του λιανεμπορίου αλλά και των προμηθευτών FMCG, είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη μιας πολύπλευρης ηγετικής προσωπικότητας. Έτσι, το 1993 ξεκίνησε τη συνεργασία του με τα καταστήματα Asda, κατόπιν προσέγγισής του από τον Allan Leighton (είχαν εργαστεί μαζί στην Mars, όταν ο Leighton, μετέπειτα CEO της Asda, ήταν στο τμήμα πωλήσεων). Τα επόμενα επτά χρόνια υπήρξε μέλος μιας εξαιρετικής ομάδας ηγεσίας, η οποία συνέβαλε στη δημιουργία πολλών από τους σημερινούς ηγέτες του λιανεμπορίου της Μ. Βρετανίας. Μετά την εξαγορά της Asda από τη Walmart, ο Justin ήταν αυτός που εγκαινίασε το πρώτο Walmart supercentre στο Ηνωμένο Βασίλειο. Την επιτυχημένη του πορεία στο λιανεμπόριο ακολούθησε η μεταγραφή του στα Marks & Spencer, όπου ανέλαβε τον τομέα των τροφίμων, αναφερόμενος απευθείας στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, Luc Vandevelde. Μια νέα επιτυχημένη ιδέα του υλοποιήθηκε στη συγκεκριμένη αλυσίδα: Ήταν ο Justin που ανέπτυξε και εφάρμοσε την ιδέα των καταστημάτων Simply Food.

Επαναφέροντας το μεγαλείο της Sainsbury’s
Κατά τη διάρκεια της δεκάχρονης ηγεσίας της Sainsbury’s, ο Justin επανασύνδεσε την εταιρεία με την 145ετή ιστορία της. Η εταιρεία πέτυχε 36 συνεχόμενα τρίμηνα ανάπτυξης και απέκτησε ξανά τη φήμη της, φέρνοντας σε πρώτο πλάνο της στρατηγικής της τις αξίες της. Αυτό το στοιχείο ήταν καθοριστικό και για την μετέπειτα επιτυχημένη πορεία της. To 2004. ο Justin King, ως νέος CEO, βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα άναρχο σύστημα ΙΤ και logistics, με τις υψηλές τιμές στα προϊόντα, τα άδεια ράφια στα καταστήματα και με το πεσμένο ηθικό του προσωπικού. Η πρώτη του δουλειά ήταν να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ένα πλάνο που ονομάστηκε: «Making Sainsbury’s Great Again», με στόχο να ξαναφέρει την εταιρεία πίσω στις ρίζες της, επανακτώντας παράλληλα τις αξίες επικοινωνίας με τους πελάτες και το προσωπικό.

Αφιέρωσε τους πρώτους έξι μήνες στο να ακούει και να επικοινωνεί με τους πελάτες και το προσωπικό. Είναι χαρακτηριστικό πως στις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε αυτή την περίοδο, καταγράφηκαν απόψεις πελατών στον εκπληκτικό αριθμό των 250.000! Ο Justin συνέχισε τη συγκεκριμένη τακτική καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας του, λαμβάνοντας την πιστοποίηση της ομάδας του για την προσωπική, γραπτή επικοινωνία του με 2,9 πελάτες κατά μέσο όρο καθημερινά! Το πλάνο που εφάρμοσε είχε ως στόχο την αύξηση των πωλήσεων κατά 55% σε μια δεκαετία. Πέτυχε τον στόχο του, παρά την οικονομική ύφεση που ενέσκηψε εν τω μεταξύ στη χώρα.


Στο πλαίσιο της επαναφοράς των αξιών που ήταν ιστορικά συνδεδεμένες με το brand της εταιρείας, εντάσσεται και η – ριζοσπαστική για πολλούς- χορηγία της αλυσίδας στους Παραολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου, το 2012. Η πρωτοβουλία αυτή, σε συνδυασμό με το Επιχειρηματικό Πλάνο Αειφορίας 2020, πρωτοποριακό για την αγορά, ήταν τη βάση στην οποία στηρίχθηκε μια κουλτούρα αξιών, η οποία είναι διαχρονική. Τα Χριστούγεννα του 2013, η Sainsbury’s κατέκτησε τη δεύτερη θέση στην αγορά των σούπερ μάρκετ της χώρας, ξεπερνώντας την Asda, ενώ ανακηρύχθηκε η εταιρεία με την καλύτερη αποτελεσματικότητα ανάμεσα στους «Big Four», τις τέσσερις μεγάλες αλυσίδες της αγοράς, όπου περιλαμβάνονται και οι Tesco, Asda και Morrisons.

O Justin King αποχώρησε από την ηγεσία της Sainsbury’s τον Ιούλιο του 2014, δηλώνοντας ότι «αν και δεν είναι εύκολη η απόφαση, ένας ηγέτης πρέπει να γνωρίζει πότε είναι η σωστή χρονική στιγμή -τόσο για τον ίδιο όσο και την εταιρεία- να αποχωρήσει». Την ημέρα ανακοίνωσης της αποχώρησής του, η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας υποχώρησε κατά 150 εκατ. στερλίνες και η τιμή της μετοχής της έπεσε στις 2 πένες.

Η συμμετοχή του στο συνέδριο
Στο σελφ σέρβις CEO Forum 2015, ο Justin King θα απευθυνθεί στην ελληνική αγορά και θα μοιραστεί με το κοινό του συνεδρίου τις σκέψεις του για το παρόν και το μέλλον του λιανεμπορίου στην Ευρώπη, αλλά και τις βασικές αρχές ηγεσίας και στρατηγικής σκέψης, που τον κατέστησαν μια από τις σημαντικότερες επιχειρηματικές προσωπικότητες της χώρας του.

Η αναγνώριση
Η συμβολή του Justin King στην επιστροφή της Sainsbury’s στην ανάπτυξη αναγνωρίστηκε μέσω πολυάριθμων διακρίσεων. Μεταξύ άλλων, αναδείχθηκε ως «Most Admired Business Leader» από το Management Today, καθώς και «Most Impressive Businessman της Μεγάλης Βρετανίας» στην έκδοση με τους σημαντικότερους ηγέτες του κλάδου, το «Captains of Industry Report», της IPSOS-MORI. Στα National Business Awards τον Νοέμβριο του 2014, ο Justin King αναδείχθηκε ο νικητής του βραβείου της Daily Telegraph για τη «Δεκαετία Αριστείας στο Επιχειρείν».

Άλλα ενδιαφέροντα
Είναι γνωστό στο Ηνωμένο Βασίλειο το ενδιαφέρον του Justin για τα αθλήματα. Συμμετείχε στο ΔΣ της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου το 2012. Η προσωπική του αθλητική δραστηριότητα συνδυάζεται με τις φιλανθρωπικές του προσπάθειες. Στο πλαίσιο της διοργάνωσης του μεγαλύτερου τηλεμαραθώνιου της χώρας, με στόχο τη συγκέντρωση όσο το δυνατόν περισσότερων χρημάτων, έτρεξε 32 μίλια σε τέσσερις ημέρες, περνώντας από διάφορες περιοχές της Αγγλίας, από όπου έπαιρνε μαζί του και έναν συνάδελφο από ένα κατάστημα Sainsbury’s της εκάστοτε περιοχής. Ο Justin δηλώνει οπαδός του μηχανοκίνητου αθλητισμού και συνοδεύει τον γιο του Jordan σε όλον τον κόσμο, καθώς εκείνος ακολουθεί το όνειρό του να ενταχθεί σε ομάδα της Formula1.

Είπαν για τον Justin King

Ο κ. King ηγήθηκε μιας από τις πιο εντυπωσιακές μεταστροφές (turnarounds) στην ιστορία του επιχειρείν.
David Tyler, Πρόεδρος της Sainsbury’s

Ο Justin King έχει κάνει αναπάντεχα καλή δουλειά στη Sainsbury’s. Του έτυχε ένα «αδύναμο χαρτί», όταν ανέλαβε, και έπαιξε την παρτίδα πολύ καλά».
David McCarthy, head of consumer retail research at HSBC