Yψηλές προοπτικές για τις επιμέρους αγορές των φυσικών και βιολογικών οίνων βλέπει το ινστιτούτο ερευνών για οίνους και ποτά, IWSR (International Wine and Spirit Research), σε σχετική έκθεση ανάλυσης της αγοράς που έχει εκδώσει.
Εντός της έκθεσης αναφέρεται η πρόκληση της διατήρησης της τοποθέτησης ετικετών οίνων στο σύνολο της αγοράς: Οργανωμένο και παραδοσιακό λιανεμπόριο, σημεία εστίασης. Το IWSR εντοπίζει «δομική υποχώρηση» που έχει να κάνει με το πάγιο ζήτημα της κινητικότητας των ετικετών. Ο παραπάνω προβληματισμός έρχεται να ενισχυθεί από τις ανησυχίες για την κλιματική αλλαγή παγκοσμίως, που απασχολούν τα κοινά και συνάμα, επηρεάζουν την παραγωγή, τη διάθεση, αλλά και την κινητικότητα των προϊόντων οίνου.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που κερδίζουν τους καταναλωτές
Ωστόσο, το IWSR εκτιμά ότι οι εναλλακτικοί οίνοι, κατηγορία όπου περιλαμβάνονται οι φυσικοί και βιολογικοί οίνοι, είναι ικανοί να αντιστρέψουν τη δυσοίωνη τάση, μέσω της επιπλέον αξίας που μπορούν να δείξουν ότι προσφέρουν στο καταναλωτικό κοινό, στη λογική της προσωποποιημένης πώλησης («το καλύτερο προϊόν για σένα»), της υψηλότερης ποιότητας, της προσεγμένης μικρής παραγωγής, της απουσίας θειωδών ουσιών, της υποστήριξης του δίκαιου εμπορίου πρώτων υλών (Fairtrade χαρακτήρας) και της υιοθέτησης βιώσιμων μεθόδων καλλιέργειας και αξιοποίησης αμπελώνων.
Ο οικονομικός διευθυντής του IWSR, Ρίτσαρντ Χάλστεντ, επιφορτισμένος με το κομμάτι της έρευνας που αξιολογεί ποιοτικά τους καταναλωτές, αναφέρει ότι «ο θετικός αντίκτυπος των εναλλακτικών οίνων αφορά κυρίως το καταναλωτικό κοινό άνω των 21 που έχει ήδη θετική εικόνα για την αγορά αλκοολούχων ποτών και επιπλέον, διαθέτει την οικονομική επιφάνεια να πληρώσει για προϊόντα που ταιριάζουν στις συνήθειες, τις γεύσεις, τις αξίες και της ανάγκες του». Το ίδιο κοινό φέρεται να προκρίνει τη λογική «αγόρασε λιγότερο αλκοόλ, αλλά αγόρασε ποτά καλύτερης ποιότητας».
«Τρέχουν» με ανάπτυξη +60% οι βιολογικοί οίνοι στις ώριμες αγορές τους
Οι βιολογικοί οίνοι φέρονται, σύμφωνα με το IWSR, να αυξάνουν τη δυναμική τους ως υποκατηγορία εντονότερα από οποιαδήποτε άλλη. Ο κ. Χάλστεντ επισημαίνει:
«Οι βιολογικοί οίνοι έχουν πλέον εισέλθει στην κύρια (mainstream) αγορά οίνου». Πέρα από την ευρεία τους ανάπτυξη σε Γαλλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Σουηδία (άνω του 60% σε αξία και σε όγκο πωλήσεων ανά χώρα), οι βιολογικοί οίνοι φαίνεται ότι έχουν προσεγγίσει σχετικά παρθένες αγορές για την υποκατηγορία, όπως η Βραζιλία, η Νέα Ζηλανδία και το Χονγκ Κονγκ.
Τέλος, η βιωσιμότητα φέρεται να απασχολεί όλο και μεγαλύτερο μέρος του κοινού που καταναλώνει οίνο, σύμφωνα με το IWSR. Στις ΗΠΑ, η Generation Z καταναλώνει βιολογικούς οίνους με προστιθέμενη αξία, σε ποσοστό 30%, ενώ, για τους άνω των 60 ετών, το συγκεκριμένο ποσοστό αγγίζει μόλις το 12%.
Οι νεαρότερες ηλικίες επιβεβαιωμένα αναζητούν συχνότερα δεσμούς βιωσιμότητας, υγειούς ανάπτυξης και κοινές αξίες με τα προϊόντα οίνου που καταναλώνουν.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter