Πώς οι τουρίστες ενίσχυσαν το ελληνικό λιανεμπόριο την τριετία 2021 – 2023

Την άνοδο της αγοράς του σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα (Greek grocery market) κατά 6% στην τριετία κατέγραψε η Mastercard με στοιχεία της υπηρεσίας SpendingPulse™. Από τα 20,5 δισ. ευρώ του 2021, η κατανάλωση έχει αυξηθεί σε 23,2 δισ. ευρώ το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία από κάρτες Mastercard που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα Space4Commerce που διοργάνωσε η Mastercard στο Delta Restaurant του Κέντρου Πολιτισμού – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

Η υπηρεσία SpendingPulse™ κατέγραψε τον όγκο συναλλαγών σε ελληνικά marketplaces από κάρτες Mastercard που δεν εκδόθηκαν στην Ελλάδα, ώστε να εντοπίσει το μερίδιο των εξόδων των τουριστών στο συνολικό τζίρο και στην ανάπτυξη των πωλήσεων. Τα μεγαλύτερα μερίδια της προηγούμενης τριετίας εντοπίστηκαν κατά σειρά τον Ιούλιο 2023 (17%), τον Αύγουστο 2023 (16%), τον Αύγουστο 2022 (15%), τον Ιούλιο 2022 (14%), τον Αύγουστο 2021 (12%) και τον Σεπτέμβριο 2023 (12%). Οι τουρίστες εμπιστεύονται και περισσότερους μήνες για διακοπές στην Ελλάδα πλέον, πέραν από τον Αύγουστο.

Ακόμη, με βάση το 100, οι πέντε πιο δυναμικοί μήνες για το grocery στην Ελλάδα στην τριετία 2021 – 2023 ήταν ο Δεκέμβριος 2023 (146 μονάδες βάσης), ο Αύγουστος 2023 (142), ο Ιούλιος 2023 (139), ο Δεκέμβριος 2022 (127), ο Αύγουστος 2022 (122) και ο Ιούλιος 2022 (118). Και τα Χριστούγεννα η Ελλάδα προσελκύει τουρίστες και με τα χρόνια, προσελκύει όλο και περισσότερους συνολικά.

Από τις κάρτες Mastercard που ξόδεψαν χρήματα στην Ελλάδα, αλλά δεν εκδόθηκαν εδώ, 305 εκατ. ευρώ τζίρου αφορούν κάρτες που εκδόθηκαν στο Βέλγιο, στοιχείο που ενδέχεται να περιλαμβάνει και τους Έλληνες που ζουν και εργάζονται εκεί, ενδεχομένως για την Ευρωπαϊκή Ένωση, 279 εκατ. ευρώ κάρτες που εκδόθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, άλλη μια ελληνική «παροικία» και κάτω από 200 εκατ. ευρώ κάρτες Mastercard που εκδόθηκαν στη Γερμανία. Το 19% μόνο του συνόλου αφορά κάρτες που εκδόθηκαν στις χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης (Αυστρία, Τσεχία, Γερμανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σλοβακία), όπως η Mastercard τις ομαδοποιεί.

Ιδιομορφίες στη συμπεριφορά του ελληνικού καταναλωτικού κοινού
Στο μεταξύ, ο πληθωρισμός και οι διαρκείς ανατιμήσεις προϊόντων αποτελούν κορυφαία ανησυχία για το ελληνικό καταναλωτικό κοινό, κατά 84%. Το 56% των καταναλωτών εντός Ελλάδας εκτιμά ότι η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού του θα χειροτερέψει μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο. Μόλις το 15% πιστεύει ότι η δική του θα καλυτερέψει. Το «σοκαριστικό στοιχείο», όπως το χαρακτήρισε ο Κόνραντ Γκοσποντάροβιτς, R&C Advisor της Mastercard, είναι ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό δηλώνει πρόθυμο κατά 45% να περικόψει ψώνια του σούπερ μάρκετ (grocery shopping), ως δεύτερη περικοπή κατανάλωσης, αμέσως μετά από τα κοσμήματα (52%). Βάσει εξόδων από κάρτες Mastercard, το ελληνικό κοινό αφιέρωσε το 2023 το 60% των εξόδων του σε «αναγκαίες» (essential) αγορές καταναλωτών αγαθών. Το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 63% το 2021 και 61% το 2022.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Το προφίλ των πελατών της Σκλαβενίτης

Στο 62% έχει σταθεροποιηθεί το ποσοστό χρήσης καρτών για πληρωμή για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ στο δίκτυο της αλυσίδας Σκλαβενίτης, όπως πληροφορήθηκε το FOODReporter από πηγές της εταιρείας.Για τη Σκλαβενίτης, το ποσοστό αυτό είχε ανέβει μόνο στην πρώτη περίοδο των capital controls το 2015 σε 85%, ενώ προερχόταν από το πολύ χαμηλότερο 15% πριν από αυτά. Ο μέσος όρος χρήσης κάρτας στις αγορές λιανικής στην Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ 40% και 42%, σύμφωνα με πηγές της Mastercard.

Αύξηση στη μέση απόδειξη και στο πελατολόγιο των καταναλωτών του Σαββάτου
Πηγές της Σκλαβενίτης ανέφεραν ότι αναγνωρίζουν το προφίλ πελάτη που πραγματοποιεί ευρείες αγορές το Σάββατο -την Κυριακή τα καταστήματα Σκλαβενίτης είναι πάντα κλειστά- όμως τα δεδομένα πωλήσεων που έχουν στη διάθεσή τους δε συμφωνούν με την τάση που δείχνει να αναπτύσσεται σε χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, όπου το συγκεκριμένο προφίλ πελάτη δείχνει να μειώνει καλάθι και εμφανίσεις στα σούπερ μάρκετ μέσα στο μήνα από τέσσερις σε μία ή και καμία. Από τη Σκλαβενίτης δηλώνουν ότι το συγκεκριμένο προφίλ πελάτη στα καταστήματά της όχι μόνο έχει αυξήσει το μέσο όρο απόδειξης μέσα στο 2024, αλλά και αυξάνονται κατ’ απόλυτη τιμή οι πελάτες που συνολικά εντάχθηκαν μέσα στην τρέχουσα χρονιά στο συγκεκριμένο προφίλ αγορών σούπερ μάρκετ. Η Σκλαβενίτης διαφοροποιεί το πώς βλέπει και τον secondary buyer, δηλαδή τον δευτερογενή καταναλωτή, ο οποίος στο εξωτερικό ορίζεται ως εκείνος που κάνει τα συμπληρωματικά ψώνια του νοικοκυριού που δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει εκείνο το μέλος του νοικοκυριού που έχει πιστωθεί τα ψώνια. Στον Σκλαβενίτη βλέπουν πελάτες που έρχονται συχνά, δύο έως τέσσερις φορές την εβδομάδα και αγοράζουν είδη πρώτης ανάγκης που τους έχουν τελειώσει (ψωμί, λαχανικά, γάλα, τυριά), προσθέτοντας στο καλάθι τους και μερικά ακόμη άλλα είδη, σε μικρή κατά μέσο όρο απόδειξη σε σχέση με το σύνολο αποδείξεων. Αυτή η τάση δεν έχει τελειώσει.

Το «πιστό πελατολόγιο» και η αγοραστική εμπειρία της PL
Από τη Σκλαβενίτης διαβεβαιώνουν ότι διατηρούν «πιστό πελατολόγιο» και έχουν στη διάθεσή τους έρευνες για το ότι ο πελάτης τους είναι διατεθειμένος να μετακινηθεί περισσότερα χιλιόμετρα προκειμένου να βρει κατάστημα της. Αυτό το κάνει βάσει 3 πυλώνων: Ποικιλία προϊόντων, ανταγωνιστική τιμή, προσωποποιημένη εξυπηρέτηση στον καταναλωτή. Από τον Σκλαβενίτη παραδέχονται ότι τα μερίδια προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) αυξάνονται, αλλά εκτιμούν ότι πλέον αυτό δεν γίνεται με βάση την τιμή: «Οι καταναλωτές αρχίζουν να εμπιστεύονται προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που έχουν αγοράσει και τους κέρδισαν με την ποιότητά τους. Εφόσον κοστίζουν και λιγότερο, τα αγοράζουν ξανά», αναφέρουν.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Mastercard: Κυρίαρχος παράγοντας μετακίνησης του καταναλωτή οι ανταγωνιστικές τιμές

‘Έλλειψη πιστότητας φαίνεται να χαρακτηρίζει το ελληνικό κοινό, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας που έδωσε στη δημοσιότητα η Mastercard στην ημερίδα Space4Commerce και προέρχονται από στοιχεία καρτών της. Πιο συγκεκριμένα, οι Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν ότι δεν έχουν «προτιμώμενο κατάστημα λιανικής» σε ποσοστό 40%. Ταυτόχρονα, το 31% αυτών δεν συμμετέχουν, ούτε έχουν εγγραφεί σε κάποιο πρόγραμμα επιβράβευσης (loyalty scheme) οποιαδήποτε αλυσίδας. Το αντίστοιχο ποσοστό στις χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης είναι 24%. Σε ό,τι αφορά τους παράγοντες που είναι δυνατό να συντελέσουν στην αύξηση της πιστότητας ως προς την επιλογή καταστήματος για τις grocery αγορές, η έρευνα της Mastercard ανέδειξε πρώτο παράγοντα τις ανταγωνιστικές τιμές, σε ποσοστό 43%. Ακολουθούν οι προωθητικές ενέργειες (32%), η ευρεία ποικιλία προσφερόμενων αγαθών (24%), η δύναμη της συνήθειας (24%), η ευρεία γκάμα προσφορών (23%), η βολική διαρρύθμιση του καταστήματος (22%), η ποιότητα υπηρεσιών (21%), η τοποθεσία (21%), η ποιότητα των προϊόντων (20%), η ατμόσφαιρα που επικρατεί στο κατάστημα (14%), το πρόγραμμα επιβράβευσης (loyalty program) του καταστήματος (12%) και η συνολική αίσθηση και εικόνα του καταστήματος (7%).

Οι δημοφιλέστερες σύγχρονες ελληνικές καταναλωτικές συμπεριφορές
Άλλωστε, το ελληνικό καταναλωτικό κοινό προκρίνεται ως δημοφιλέστερη καταναλωτική συμπεριφορά που το χαρακτηρίζει τη διαδικασία αναζήτησης προσφορών, κατά 66%. Ακολουθεί η αγορά φθηνότερων προϊόντων, κατά 51%, η παραίτηση από συγκεκριμένες αγορές ή η απόρριψή τους (50%) και η αναζήτηση επιπλέον εισοδήματος προς καταναλωτικούς σκοπούς (42%). Ακόμη, το 38% δηλώνει πως μπαίνει στη διαδικασία να αλλάξει το κατάστημα ή και τον τρόπο που ψωνίζει, ενώ μόλις το 19% δηλώνει πιστό στη διαχείριση του προϋπολογισμού του νοικοκυριού για αγορές. Παρατηρείται ανοδική τάση στις αγορές διαρκών αγαθών στις αγορές λιανικής των καταναλωτών εντός Ελλάδος, καθώς εκείνα, βάσει στοιχείων αγοράς από κάρτες Mastercard, είχαν διαμορφωθεί στο 23% του συνόλου αγορών λιανικής το 2021 και κατόπιν, ανέβηκαν στο 26% το 2023.

Το 38% του ελληνικού καταναλωτικού κοινού προτιμά παγκόσμια μεγάλα brands για τις αγορές του, ποσοστό μειοψηφικό, σε σχέση με το 62% που προτιμά να στηρίζει ελληνικές ή τοπικές επιχειρήσεις. Στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη, η στήριξη τοπικών και ντόπιων καταστημάτων αποτελεί και πάλι πλειοψηφική τάση, σε χαμηλότερο όμως ποσοστό: 52%. Η προτίμηση στις μεγάλες και παγκόσμιες φίρμες ανεβαίνει σ’ εκείνα τα κοινά στο 48%. Μέσα από συζητήσεις που είχε το FOODReporter με σημαντικά στελέχη του ελληνικού λιανεμπορίου εν συνόλω, εκτιμάται ότι ο όρος «local» διαφέρει από χώρα σε χώρα και ειδικά στην Ελλάδα αναφέρεται περισσότερο στην «αυθεντικότητα της εντοπιότητας». Συνεπώς, είναι πιθανό το 62% της υποστήριξης των τοπικών ή ελληνικών επιχειρήσεων να περιλαμβάνει ακόμη και ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που εν πολλοίς έχουν επιδιώξει και καταφέρει να διατηρήσουν «οικογενειακό χαρακτήρα».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Red Bull Ελλάς: Αυξημένος τζίρος, μειωμένα καθαρά κέρδη το 2023

Αυξημένο κύκλο εργασιών, κατά 12,34%, από τα 7,55 εκατ. ευρώ το 2022, σε 8,48 εκατ. ευρώ για το 2023 σημείωσε η Red Bull Ελλάς Μον. ΕΠΕ.

Η εταιρεία μέχρι πέρσι ήταν αποκλειστικά επιφορτισμένη με την παροχή υπηρεσιών στους τομείς προώθησης και διαφήμισης για το ποτό Red Bull Energy Drink στην Ελλάδα. Το 100% των πωλήσεών της έτυχαν αγοράς από τη μητρική εταιρεία Red Bull GmbH. Το ίδιο είχε ισχύσει και στην οικονομική χρήση 2022, όταν η μητρική έλαβε μέρισμα ύψους 1 εκατ. ευρώ από την ελληνική θυγατρική.

Η ελληνική εταιρεία τιμολογεί μόνο τη μητρική της και δεν έχει προβεί σε δανεισμό, άρα διατηρεί αμελητέους χρηματοοικονομικούς κινδύνους. Οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού για το 2023 ανήλθαν σε 2,19 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9,22%, συγκριτικά με τα 2 εκατ. ευρώ του 2022.

Αντίστοιχα, τα έξοδα προβολής και διαφήμισης αυξήθηκαν κατά 6,7%, στα 4,33 εκατ. ευρώ, έναντι 4,06 εκατ. ευρώ το 2022.

Σε εταιρικό επίπεδο, η Red Bull Ελλάς Μον. ΕΠΕ, κατέγραψε μεικτό κέρδος ύψους €772.705, αυξητικά κατά 35% (€571.964 το 2022) και κέρδη μετά φόρων ύψους €432.990, μειωμένα κατά 7,1%. Η καθαρή της θέση μειώθηκε κατά 30,9%, στα 1,27 εκατ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Η Βιομηχανία Ζυμαρικών Ήλιος παρουσιάζει το www.kritharoto.gr

Η Βιομηχανία Ζυμαρικών Ήλιος παρουσιάζει την ολοκαίνουρια ιστοσελίδα www.kritharoto.gr με συνταγές από τη Ντίνα Νικολάου και προσκαλεί το κοινό σε ένα δημιουργικό ταξίδι παρασκευής συνταγών, έχοντας ως βάση το ζυμαρικό κριθαράκι. Αναλυτικά, η Ήλιος θέλοντας να συνδέσει απόλυτα το όνομά της με το καθιερωμένο ζυμαρικό της ελληνικής γαστρονομίας «κριθαράκι», παρουσιάζει στη νέα της ιστοσελίδα την ποικιλία των οκτώ διαφορετικών κωδικών που διαθέτει, μέσα από εμπνευσμένες συνταγές της διακεκριμένης σεφ Ντίνας Νικολάου.

Στόχος της Ήλιος είναι η ανάδειξη του ξεχωριστού ζυμαρικού στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Μεταξύ των κλασικών επιλογών σε κριθαράκι Ήλιος συγκαταλέγονται το Κριθαράκι Μέτριο, το Κριθαράκι Χονδρό καθώς και η Χρυσή Μανέστρα. Στις πιο ιδιαίτερες επιλογές βρίσκουμε το Βιολογικό Κριθαράκι, το Κριθαράκι Ολικής Άλεσης, το Βιολογικό Κριθαράκι Ζείδωρος Γης Ολικής Άλεσης με δίκοκκο σιτάρι, το Κριθαράκι Λαχανικών Ήλιος και το Κριθαράκι Χωρίς Γλουτένη.

Το λανσάρισμα της νέας ιστοσελίδας, είναι αποτέλεσμα της συνέργιας της Ήλιος με τη σεφ Ντίνα Νικολάου, πρέσβειρα της ελληνικής γαστρονομίας και στενή συνεργάτιδα της εταιρείας. Με την πληθώρα επιλογών σε συνταγές που θα παρουσιάζονται κάθε μήνα από τα social media της σεφ, της Ήλιος και φυσικά από το kritharoto.gr, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει ιδιαίτερες τεχνικές παρασκευής κριθαρότο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Γιατί η Σκλαβενίτης επιμένει να μην έχει loyalty πρόγραμμα

Γιατί η Σκλαβενίτης δεν έχει πρόγραμμα επιβράβευσης των πελατών της; Έχει σκεφτεί ποτέ να κάνει; Πρόκειται να ξεκινήσει κάτι τέτοιο στο μέλλον; Οι πηγές της εταιρείας απάντησαν στο FOODReporter και σε αυτό το ερώτημα. «Η Σκλαβενίτης έχει πιστό πελατολόγιο και πριν από την εφαρμογή οποιουδήποτε προγράμματος επιβράβευσης. Κάθε φορά που έπεφτε στο τραπέζι το ζήτημα αν πρέπει η αλυσίδα να ακολουθήσει τον ανταγωνισμό σ’ αυτό το ζήτημα, πάντα επανερχόταν το ερώτημα τι θα γίνει με όσους καταναλωτές δεν εκδώσουν τη σχετική κάρτα ή, τέλος πάντων, δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Αναρωτιόμασταν δηλαδή αν θα επιβραβεύουμε κάποιους και κάποιους άλλους δεν θα τους επιβραβεύουμε. Η πάγια απάντηση της Σκλαβενίτης σε αυτό είναι ότι θέλουμε να επιβραβεύουμε κάθε πελάτη μας, ακόμη κι εκείνον που έρχεται μία φορά σε μας και αυτό το κάνουμε με τις σταθερά χαμηλές τιμές. Ακόμη, τα διαφημιστικά και τα λειτουργικά κόστη ενός loyalty προγράμματος εμείς επιλέγουμε να τα διαθέτουμε για επιπλέον προσφορές σε προϊόντα, που τις κάνουμε μόνοι μας και εγγυώνται χαμηλότερη τιμή σε αυτά. Οπότε, η σκέψη για δημιουργία προγράμματος επιβράβευσης θα λέγαμε ότι για την ώρα έχει εγκαταλειφθεί», τονίστηκε.

Οι προβληματισμοί για την πιθανή μείωση των αποπληρωμών των προμηθευτών στις 30 ημέρες και το κόστος των νέων φορολογικών μηχανισμών
Αναφορικά με την πιθανότητα εφαρμογής και στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο του ευρωπαϊκού Κανονισμού για αποπληρωμή του συνόλου των εμπορικών συναλλαγών εντός ΕΕ σε 30 ημέρες, από την Σκλαβενίτης απαντούν: «Αναμφίβολα θα μας μειώσει σημαντικά τη ρευστότητα, αλλά δεν διαφαίνεται ότι θα πάρουμε αποφάσεις για διαφορετικές διάρκειες παραμονής προϊόντων στο ράφι βάσει του Κανονισμού, δηλαδή για εκείνα που κινούνται πιο αργά, σε σχέση με τα πιο ταχυκίνητα. Σκοπεύουμε να διατηρήσουμε την πολιτική ανανέωσης ραφιού που έχουμε». Μέχρι στιγμής, το συγκεκριμένο μέτρο ισχύει στα σούπερ μάρκετ, αλλά μόνο για τα είδη πρώτης ανάγκης. Έχει ενδιαφέρον πώς το αντιμετωπίσει το ελληνικό λιανεμπόριο συνολικά, στην πλήρη ισχύ του.

Το μεγάλο κόστος στο οποίο φαίνεται ότι έχει αποφασίσει να προβεί μέσα στο ερχόμενο χρονικό διάστημα η Σκλαβενίτης είναι εκείνο της αντικατάστασης φορολογικών μηχανισμών (ΦΗΜ) στα τερματικά πληρωμών POS που διαθέτει και ξεπερνούν τα 5.500. Το κόστος έχει υπολογιστεί σε €800.000 περίπου και έχει παρθεί απόφαση από την εταιρεία για απόκτηση των σχετικών λογισμικών, όπως πληροφορήθηκε το FOODReporter, όταν εκείνα είναι διαθέσιμα στην ελληνική αγορά, ώστε να είναι εφικτή η πλήρης εσωτερική διαχείριση. Μέχρι αυτό να γίνει δυνατό, η Σκλαβενίτης, προκειμένου να συμμορφωθεί με το νόμο, εξετάζει την υιοθέτηση λύσης από τρίτο -εξωτερικό- πάροχο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Αύξηση 5,4% των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων, κόντρα στο ρεύμα

Άνοδο 5,4% κατέγραψαν στο πρώτο τρίμηνο του 2024 οι εξαγωγές τροφίμων από ελληνικές επιχειρήσεις προς όλους τους προορισμούς εξωτερικού, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) που έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ).

Η ανοδική τάση των εξαγωγών τροφίμων συμβαίνει κόντρα στο συνολικό εμπορευματικό κλίμα σχέσεων της Ελλάδας με χώρες εξωτερικού: Οι συνολικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 11% στο φετινό πρώτο τρίμηνο (από τα 13,85 δισ. ευρώ στα 12,33 δισ. ευρώ) και κατά 11,7% από Μάρτιο σε Μάρτιο.

Οι εξαγωγές τροφίμων από Ελλάδα ξεπέρασαν τα 1,97 δισ. ευρώ στο χρονικό διάστημα από Ιανουάριο μέχρι Μάρτιο του 2024, έναντι 1,87 δισ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2023, αυξημένες δηλαδή κατά περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ. Η υποκατηγορία των ποτών και των καπνών μειώθηκε σε αξία εξαγωγών κατά το εντυπωσιακό 47,9% στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, από 609,9 εκατ. ευρώ σε 317,8 εκατ. ευρώ. Ο περιορισμός εξαγωγών ποτών και αποσταγμάτων προς Ιράκ ίσως έπαιξε ρόλο. Η κατηγορία λιπών και ελαίων είδε τη συνολική αξία εξαγωγών πρώτου τριμήνου να μειώνεται κατά 1,6% από 300,3 εκατ. ευρώ μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 2023, σε 295,5 εκατ. ευρώ για τους τρεις πρώτους μήνες του 2024.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Πάνω από το 20% του καφέ της Nescafé προέρχεται από αγρότες που εφαρμόζουν αναγεννητική γεωργία

Το 2023, το 92,5% των προμηθειών του καφέ σε παγκόσμια κλίμακα της Nescafé προερχόταν από υπεύθυνες πηγές, ενώ πάνω από το 20% του καφέ της προερχόταν από αγρότες που εφαρμόζουν πρακτικές αναγεννητικής γεωργίας, σύμφωνα με τη 2η Έκθεση Προόδου του Nescafé Plan 2030. Αναφορικά, αυτά τα δεδομένα βασίζονται στην εκτίμηση που παρέχεται από την Rainforest Alliance, η οποία πραγματοποιείται σε ομάδες αγροτών 11 διαφορετικών προελεύσεων καφέ, από όπου η Nescafé προμηθεύεται τον καφέ της.

Ως αποτέλεσμα, αγρότες σε χώρες όπως η Ονδούρα, η Ινδία, οι Φιλιππίνες, η Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ πέτυχαν 5% έως 25% αύξηση στην παραγωγικότητα του καφέ ανά εκτάριο σε σύγκριση με το 2022.

Το Nescafé Plan 2030 διένειμε 21 εκατ. καφεόδενδρα σε αγρότες
Η εφαρμογή αυτών των πρακτικών οδήγησε επίσης σε μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ανά κιλό καφέ, που κυμαίνεται από 15% έως 30%. Το 2023, το Nescafé Plan 2030 διένειμε 21 εκατομμύρια καφεόδενδρα σε αγρότες για να βοηθήσει στην αναζωογόνηση των εκτάσεων καφέ και στη βελτίωση της παραγωγικότητας, στις χώρες προέλευσης του καφέ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Το παράδοξο των πωλήσεων της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας

Ηγέτιδα στις διεθνείς αγορές φαίνεται να παραμένει η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια, σύμφωνα με τη σχετική μελέτη που δημοσίευσε η εταιρεία ερευνών ICAP CRIF. Ο κλάδος της ιχθυοκαλλιέργειας φέρεται στις μέρες μας αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις, «λόγω σημαντικής αύξησης των τιμών των πρώτων υλών και της ενέργειας». «Σε περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού παγκοσμίως, η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια διατηρεί ηγετική θέση σε διεθνές επίπεδο και εξακολουθεί να συμβάλει καθοριστικά στην ελληνική οικονομία. Διαχρονικά, η τσιπούρα και το λαβράκι καλύπτουν περισσότερο από το 85% της συνολικής παραγωγής στις ελληνικές θαλάσσιες υδατοκαλλιέργειες», αναφέρει η μελέτη. Η διευθύντρια οικονομικών και κλαδικών μελετών της ICAP CRIF, Σταματίνα Παντελαίου, σημείωσε ότι ο κλάδος των ιχθυοκαλλιεργειών στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από έντονη εξαγωγική δραστηριότητα, με το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής να κατευθύνεται σε αγορές του εξωτερικού (Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία).

Οι συνολικές ποσότητες εξαγωγής καλύπτουν το 90% του συνολικού όγκου παραγωγής τα τελευταία χρόνια. Οι εξαγόμενες ποσότητες σε τσιπούρα και λαβράκι κινήθηκαν πτωτικά κατά 3,3% στο σύνολο του 2023, ύστερα από συνεχή ανοδική πορεία την προηγούμενη πενταετία (από το 2018). Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις που ασκούνται, τόσο στην εγχώρια όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά τα τελευταία χρόνια, συμπιέζουν σημαντικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Εκείνοι φαίνονται να στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα, επηρεάζοντας και την πορεία των ελληνικών εξαγωγών.

Σε μειωμένους ρυθμούς ανάπτυξης οι πωλήσεις του 2023
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η σύμβουλος της διεύθυνσης οικονομικών και κλαδικών μελετών της ICAP CRIF, Ιωάννα Στρατουδάκη, η εγχώρια παραγωγή σε τσιπούρα και λαβράκι αυξήθηκε με έντονο ρυθμό κατά τις δύο προηγούμενες δεκαετίες, γεγονός που δημιούργησε συνθήκες υπερπροσφοράς στον κλάδο και επηρέασε αρνητικά τις τιμές πώλησης. Η εγχώρια παραγωγή παρέμεινε σταθερή, με οριακή αύξηση κατά 0,4% το 2023. Το 2022 είχε αυξηθεί κατά 3,1% σε ετήσια βάση και το 2021, εντονότερα, κατά 7,3%. Στην ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια, η εμπορική εικόνα αποτυπώνεται ως εξής: Οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου ελέγχουν αθροιστικά το 70% περίπου της συνολικής παραγωγής, σε ποσότητα.

Η επίδραση της αύξησης λειτουργικών δαπανών
Στο πλαίσιο της μελέτης της ICAP CRIF, πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων ιχθυοκαλλιέργειας εντός Ελλάδος, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός, βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 50 εταιρειών του κλάδου, για τη διετία 2021 – 2022 και προέκυψαν τα παρακάτω συμπεράσματα: Οι συνολικές πωλήσεις των 50 μεγαλύτερων επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 30,7% το 2022, έναντι του 2021.

Τα μεικτά κέρδη ομοίως αυξήθηκαν κατά 13,6%. Τα λειτουργικά και τα καθαρά κέρδη των εταιρειών του κλάδου ήταν όμως αρνητικά το 2022, κυρίως εξαιτίας των σημαντικών αυξήσεων των λειτουργικών δαπανών σε πρώτες ύλες και ενέργεια κατά την ίδια περίοδο. Μειωμένα κατά 40,8% εμφανίζονταν τα κέρδη EBITDA, αν και παρέμεναν θετικά: Διαμορφώθηκαν σε 34,8 εκατ. ευρώ το 2022.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΕΛΣΤΑΤ: Στο 3,1% ο πληθωρισμός τον Απρίλιο, στο +5,4% τα τρόφιμα

Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του Απριλίου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2023 προέκυψε αύξηση 3,1% έναντι αύξησης 3,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του 2023 με το 2022, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Συγκεκριμένα, ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον Απρίλιο 2024, σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2024 παρουσίασε αύξηση 0,5%, έναντι αύξησης 0,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,5% τον Απρίλιο 2024, προήλθε μεταξύ άλλων από τις από την αύξηση του Δείκτη της ομάδας Αλκοολούχα ποτά και καπνός κατά 0,5%, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

Επιπλέον, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,1% τον Απρίλιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2023, προήλθε μεταξύ άλλων από την αύξηση του Δείκτη της ομάδας Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά κατά 5,4%, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ρύζι, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό, αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια.

Συνέβαλε επίσης η αύξηση κατά 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter