Την άνοδο της αγοράς του σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα (Greek grocery market) κατά 6% στην τριετία κατέγραψε η Mastercard με στοιχεία της υπηρεσίας SpendingPulse™. Από τα 20,5 δισ. ευρώ του 2021, η κατανάλωση έχει αυξηθεί σε 23,2 δισ. ευρώ το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία από κάρτες Mastercard που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα Space4Commerce που διοργάνωσε η Mastercard στο Delta Restaurant του Κέντρου Πολιτισμού – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).
Η υπηρεσία SpendingPulse™ κατέγραψε τον όγκο συναλλαγών σε ελληνικά marketplaces από κάρτες Mastercard που δεν εκδόθηκαν στην Ελλάδα, ώστε να εντοπίσει το μερίδιο των εξόδων των τουριστών στο συνολικό τζίρο και στην ανάπτυξη των πωλήσεων. Τα μεγαλύτερα μερίδια της προηγούμενης τριετίας εντοπίστηκαν κατά σειρά τον Ιούλιο 2023 (17%), τον Αύγουστο 2023 (16%), τον Αύγουστο 2022 (15%), τον Ιούλιο 2022 (14%), τον Αύγουστο 2021 (12%) και τον Σεπτέμβριο 2023 (12%). Οι τουρίστες εμπιστεύονται και περισσότερους μήνες για διακοπές στην Ελλάδα πλέον, πέραν από τον Αύγουστο.
Ακόμη, με βάση το 100, οι πέντε πιο δυναμικοί μήνες για το grocery στην Ελλάδα στην τριετία 2021 – 2023 ήταν ο Δεκέμβριος 2023 (146 μονάδες βάσης), ο Αύγουστος 2023 (142), ο Ιούλιος 2023 (139), ο Δεκέμβριος 2022 (127), ο Αύγουστος 2022 (122) και ο Ιούλιος 2022 (118). Και τα Χριστούγεννα η Ελλάδα προσελκύει τουρίστες και με τα χρόνια, προσελκύει όλο και περισσότερους συνολικά.
Από τις κάρτες Mastercard που ξόδεψαν χρήματα στην Ελλάδα, αλλά δεν εκδόθηκαν εδώ, 305 εκατ. ευρώ τζίρου αφορούν κάρτες που εκδόθηκαν στο Βέλγιο, στοιχείο που ενδέχεται να περιλαμβάνει και τους Έλληνες που ζουν και εργάζονται εκεί, ενδεχομένως για την Ευρωπαϊκή Ένωση, 279 εκατ. ευρώ κάρτες που εκδόθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, άλλη μια ελληνική «παροικία» και κάτω από 200 εκατ. ευρώ κάρτες Mastercard που εκδόθηκαν στη Γερμανία. Το 19% μόνο του συνόλου αφορά κάρτες που εκδόθηκαν στις χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης (Αυστρία, Τσεχία, Γερμανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σλοβακία), όπως η Mastercard τις ομαδοποιεί.
Ιδιομορφίες στη συμπεριφορά του ελληνικού καταναλωτικού κοινού
Στο μεταξύ, ο πληθωρισμός και οι διαρκείς ανατιμήσεις προϊόντων αποτελούν κορυφαία ανησυχία για το ελληνικό καταναλωτικό κοινό, κατά 84%. Το 56% των καταναλωτών εντός Ελλάδας εκτιμά ότι η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού του θα χειροτερέψει μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο. Μόλις το 15% πιστεύει ότι η δική του θα καλυτερέψει. Το «σοκαριστικό στοιχείο», όπως το χαρακτήρισε ο Κόνραντ Γκοσποντάροβιτς, R&C Advisor της Mastercard, είναι ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό δηλώνει πρόθυμο κατά 45% να περικόψει ψώνια του σούπερ μάρκετ (grocery shopping), ως δεύτερη περικοπή κατανάλωσης, αμέσως μετά από τα κοσμήματα (52%). Βάσει εξόδων από κάρτες Mastercard, το ελληνικό κοινό αφιέρωσε το 2023 το 60% των εξόδων του σε «αναγκαίες» (essential) αγορές καταναλωτών αγαθών. Το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 63% το 2021 και 61% το 2022.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter