Το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας (PL) αυξάνεται σταθερά από το 2022 και εκτιμάται ότι το 2023, το μερίδιο αξίας (τζίρου) των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υπερέβη το 26%, ενώ το 2024 βρίσκεται στο 27%, σύμφωνα με τον καθηγητή Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιο Μπάλτα.
Ο ίδιος σημείωσε: «Επειδή οι κωδικοί αυτοί κατά κανόνα είναι φθηνότεροι, είναι ευνόητο ότι το μερίδιο όγκου είναι ακόμα μεγαλύτερο. Σύμφωνα με αναλύσεις που κάναμε στο Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, περισσότεροι από 35 στους 100 κωδικούς που διακινούνται στα ελληνικά σούπερ μάρκετ είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σήμερα».
Το 63,7% των Ελλήνων δηλώνει ικανοποιημένο από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Όσον αφορά στην άποψη που έχουν σήμερα οι Έλληνες καταναλωτές για την ποιότητα των PL, ο καθηγητής ανέφερε στο FOODReporter ότι διαρκώς μεγαλύτερα ποσοστά καταναλωτών θεωρούν την ιδιωτική ετικέτα μία αποδεκτή και έμπιστη εναλλακτική επιλογή. «Ειδικότερα, σε πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 22% των ερωτηθέντων θεωρεί τις ιδιωτικές ετικέτες χειρότερες, το 21% τις θεωρεί καλύτερες, ενώ η πλειονότητα των καταναλωτών (ήτοι το 57%) τις θεωρεί ίδιες με τις μάρκες των γνωστών κατασκευαστών», συμπλήρωσε. Σε ερώτηση ικανοποίησης των ερωτηθέντων από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, δυσαρεστημένοι δήλωσαν το 6,6%, ικανοποιημένοι το 63,7%, ενώ ούτε ικανοποιημένοι και ούτε δυσαρεστημένοι είναι το 29,7% του δείγματος. «Εάν εξετάσουμε τις διαφορές μεταξύ κατηγοριών προϊόντων, τα μερίδια αγοράς της ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα σε κατηγορίες προϊόντων όπου οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες έχουν επενδύσει περισσότερο σε κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας. Με την ίδια λογική, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερο στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπου έγινε υψηλότερη επένδυση και αποκτήθηκε καλύτερη τεχνογνωσία στο μάρκετινγκ αυτών», σχολίασε ο κ. Μπάλτας.
Η ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας υστερεί προς το παρόν στα βρεφικά τρόφιμα
Η ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας διεθνώς ευνοείται σε κατηγορίες στις οποίες ο καταναλωτής μπορεί να αξιολογήσει την ποιότητα ενός προϊόντος βιωματικά, για παράδειγμα χαρτικά, απορρυπαντικά, και τυποποιημένα τρόφιμα. «Αντίθετα, η ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας υστερεί προς το παρόν σε κατηγορίες όπου η αξιολόγηση των προϊόντων από τον καταναλωτή είναι δυσχερής και υπάρχει αίσθηση αβεβαιότητας, όπως στα βρεφικά τρόφιμα και τα είδη στοματικής υγιεινής» επεσήμανε ο Γεώργιος Μπάλτας σχετικά με τις κατηγορίες στις οποίες δεν έχει εισχωρήσει δυναμικά η επιρροή της ιδιωτικής ετικέτας.
Αναφορικά, οι περισσότερες εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι το 2024 θα είναι ένα ακόμη πολύ καλό έτος για την ιδιωτική ετικέτα, κυρίως επειδή περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν φθηνότερες, αλλά ταυτόχρονα αξιόπιστες λύσεις για τις αγορές τους σε ένα περιβάλλον πολύ υψηλότερου κόστους διαβίωσης.
Σχετικά με το ρόλο της ακρίβειας στην ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας, ο καθηγητής επεσήμανε: «Οπωσδήποτε τα ίδια τα δεδομένα των ετών 2021 – 2024 αποκαλύπτουν τον ρόλο της ακρίβειας στην αλλαγή της αγοραστικής συμπεριφοράς και στη στροφή περισσότερων καταναλωτών στην ιδιωτική ετικέτα, η οποία είναι σταθερά φθηνότερη και επομένως δίνει μία εύκολη και μόνιμη εναλλακτική λύση σε κάθε επιμέρους κατηγορία προϊόντων», ενώ σημείωσε ότι οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν γενικά τα εγχώρια προϊόντα, γεγονός που ευνοεί την ιδιωτική ετικέτα εφόσον η συντριπτική πλειονότητα των κωδικών PL είναι ελληνικής παραγωγής και προβάλλεται ως τέτοια από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Θα κτίσει τεράστιο μερίδιο αγοράς η ιδιωτική ετικέτα στην Ελλάδα όπως στο εξωτερικό;
Η καταναλωτική συμπεριφορά έχει μεγάλες διαφορές μεταξύ λαών και χωρών οι οποίες παραμένουν διαχρονικά.
Ωστόσο, υπάρχει σύγκλιση στη σημασία που οι καταναλωτές δίνουν στην τιμή, υπό την έννοια ότι η πίεση στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς είναι πανευρωπαϊκό φαινόμενο και αναγκάζει όλους τους ευρωπαϊκούς λαούς να ψωνίζουν πιο προσεκτικά και οικονομικά, σύμφωνα και με τον κ. Μπάλτα. «Δεν μπορούμε σήμερα να προβλέψουμε εάν και πότε η ιδιωτική ετικέτα στην Ελλάδα θα κτίσει τεράστιο μερίδιο αγοράς άνω του 50%, όπως στην Ελβετία ή στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό θα εξαρτηθεί από τις στρατηγικές κινήσεις προμηθευτών και εμπόρων και, κυρίως, το ευρύτερο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον» ανέφερε χαρακτηριστικά στο FOODReporter.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter