Επεκτατικές τάσεις προς τη… γειτονιά μας παρουσιάζουν οι πολωνικές αλυσίδες Zabka και Biedronka, οι οποίες δείχνουν διατεθειμένες να κατακτήσουν και νέες αγορές, έχοντας ήδη αποκτήσει ένα ισχυρό αποτύπωμα στην Πολωνία.
Από τη μία η Zabka, μία αλυσίδα με πάνω από 9.000 convenience καταστήματα στην Πολωνία, η οποία από το 2017 ανήκει στο fund CVC Capital Partners και τα τελευταία χρόνια καλοβλέπει την επέκτασή της στο εξωτερικό, με πιο πρόσφατη κίνηση την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου στην εταιρεία διανομής προϊόντων FMCG DRIM Daniel Distributie στα τέλη του 2023, η οποία σηματοδότησε την είσοδο της Zabka στην αγορά της Ρουμανίας, μετά από ενδελεχή ανάλυση της συγκεκριμένης αγοράς και των καταναλωτικών προτιμήσεων των Ρουμάνων. Από την άλλη η Biedronka, η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Πολωνίας, με πάνω από 3.500 καταστήματα σε όλη την Πολωνία, η οποία ετοιμάζεται φέτος να ανοίξει τα πρώτα της καταστήματα εκτός Πολωνίας, επιλέγοντας ως πρώτη αγορά του εξωτερικού τη Σλοβακία λόγω της γεωγραφικής και πολιτιστικής εγγύτητας με την Πολωνία, χωρίς όμως να αποκλείεται μελλοντικά μία επέκταση προς τη Ρουμανία ή την Ουκρανία.
Πεδίο μάχης η κροατική αλυσίδα Studenac
Οι δύο αλυσίδες, που «κονταροχτυπιούνται» στην Πολωνία, φαίνεται τώρα ότι θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους και σε μία άλλη αγορά, αρκετά πιο κοντά στη χώρα μας: την Κροατία. Εκεί όπου το fund Enterprise Investors δρομολογεί την πώληση της μεγάλης αλυσίδας convenience καταστημάτων Studenac, με περίπου 1.200 υποκαταστήματα σε όλη τη χώρα. Και, σύμφωνα με πολωνικά και κροατικά ΜΜΕ, η Zabka και η Biedronka είναι μεταξύ των διεκδικητών για την απόκτησή της. Μάλιστα, το γεγονός ότι πολλά από τα καταστήματα της Studenac βρίσκονται σε δημοφιλείς τουριστικές περιοχές, όπως το Σπλιτ και το Ντουμπρόβνικ, καθιστά ακόμα πιο ελκυστική την προοπτική εξαγοράς της Studenac, παρότι η τελευταία δεν είναι καν μέσα στις πέντε μεγαλύτερες αλυσίδες της Κροατίας (είναι μικρότερη από τις Konzum, Lidl, Spar, Plodine και Kaufland), είναι όμως μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η CVC Partners επιχειρεί να μπει στην κροατική αγορά του λιανεμπορίου: πριν από δύο χρόνια επιχείρησε να εξαγοράσει την αλυσίδα Tommy, όμως δεν επετεύχθη συμφωνία στο οικονομικό σκέλος και έτσι η εξαγορά δεν προχώρησε.
Γεγονός είναι πάντως ότι τόσο η Zabka όσο και η Biedronka έχουν πλέον αναπτυχθεί σε βαθμό που τα σύνορα της Πολωνίας τις «σφίγγουν» και επιδιώκουν να ξεφύγουν από αυτά, αναζητώντας νέες ευκαιρίες στο εξωτερικό.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter