Vendo Box: Ποια είναι η ουγγρική αλυσίδα και γιατί έρχεται στην Ελλάδα

Το πρώτο της βήμα στην ελληνική αγορά πραγματοποιεί η ουγγρική αλυσίδα καταστημάτων με αυτόματους πωλητές Vendo Box, η οποία επιδιώκει να επεκταθεί με ταχείς ρυθμούς στη χώρα μας με το μοντέλο του franchise. Πρόκειται για ένα concept που έχει ισχυρή παρουσία στην αγορά της Ουγγαρίας, με δεκάδες καταστήματα, ενώ πρόσφατα επεκτάθηκε και στη Ρουμανία. Και η χώρα μας είναι η επόμενη στη… σειρά.

Το ρόλο του master franchisee της εταιρείας στην Ελλάδα έχει αναλάβει ο Παναγιώτης Μπάστας, ο οποίος διαθέτει εμπειρία στο χώρο των αυτόματων πωλητών μέσω εταιρείας που δραστηριοποιείται στους αυτόματους πωλητές ειδών για κατοικίδια ζώα. Μιλώντας στο FOODReporter, ο κ. Μπάστας αποκάλυψε πως έχει ήδη βρεθεί το ακίνητο που θα στεγάσει το πρώτο Vendo Box στην Ελλάδα, στα νότια προάστια της Αθήνας, και καλώς εχόντων των πραγμάτων μέσα στον επόμενο μήνα θα είναι σε λειτουργία. Ο ίδιος εκτίμησε ότι υπάρχει πολύ μεγάλη δυναμική στην Ελλάδα για μία τέτοια αλυσίδα καταστημάτων, προσαρμόζοντας το μοντέλο τους στα δεδομένα της χώρας μας με την υποστήριξη της ουγγρικής εταιρείας.

Ο στόχος που έχει τεθεί είναι μέσα σε έναν χρόνο να έχουν ανοίξει δέκα Vendo Box στη χώρα μας, με έμφαση στο μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών νησιών που είναι τουριστικά, εκτός Αθήνας. Κι αυτό γιατί το μοντέλο αυτό απευθύνεται περισσότερο σε τουρίστες, που είναι πιο εξοικειωμένοι με τους αυτόματους πωλητές στις χώρες τους, και σε ανθρώπους που επιθυμούν ή έχουν ανάγκη να αγοράσουν κάτι τις βραδινές και νυχτερινές ώρες, που είναι δύσκολο να βρει κανείς ανοιχτό κατάστημα, ειδικά στην επαρχία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το αρχικό κόστος για έναν ενδιαφερόμενο που θέλει να ανοίξει το δικό του Vendo Box είναι ιδιαίτερα χαμηλό, στα 15-20 χιλιάδες ευρώ, καθώς στόχος είναι το μοντέλο αυτό να προσελκύσει και νέους που θέλουν να κάνουν έτσι το πρώτο τους βήμα στο επιχειρείν.

Και η προσωπική επαφή;
H ιδέα των καταστημάτων με αυτόματους πωλητές είναι διαδεδομένη σε άλλες χώρες, αλλά όχι τόσο στην Ελλάδα, όπου ένα αντίστοιχο concept «τρέχει» η i-mall. Μήπως αυτό σχετίζεται με το ότι οι Έλληνες, σαν μεσογειακός λαός, προτιμούν την προσωπική επαφή από τις απρόσωπες αγορές από μηχανήματα; Όπως μας ανέφερε ο κ. Μπάστας: «Όταν μία επιχείρηση λύνει ένα πρόβλημα, ο πελάτης θα πάει, γιατί θέλει να αγοράσει κάτι, να πάρει μια υπηρεσία, και να το κάνει άμεσα, χωρίς να περιμένει, και να το κάνει οποιαδήποτε ώρα της μέρας. Άρα, ισχύει ότι οι Έλληνες, και γενικά οι μεσογειακοί λαοί, θέλουμε προσωπική επαφή, αλλά από την άλλη υπερισχύει η ανάγκη να λύσεις ένα πρόβλημα».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Άρτος & Ζύμη Αλιμπινίσης ΑΒΕΕ: Αναμένει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης και για το 2024

«Η Άρτος & Ζύμη Αλιμπινίσης ΑΒΕΕ, την τελευταία τετραετία, παρουσιάζει μια συνεχή ανάπτυξη άνω του 25% ανά έτος χωρίς να υπολογίζεται η επίδραση των ανατιμήσεων της τελευταίας διετίας» ανέφερε στο FOODReporter ο Μανώλης Χαδιός, Commercial Manager στην Άρτος & Ζύμη Αλιμπινίσης ΑΒΕΕ, συμπληρώνοντας ότι το 2022 η εταιρεία έκλεισε με τζίρο 12 εκατ. ευρώ, ενώ το 2023 συνέχισε την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών αφού ο ετήσιος τζίρος άγγιξε τα 15 εκατ. ευρώ. «Για τη νέα χρονιά, είμαστε εξίσου αισιόδοξοι, προσβλέποντας εκ νέου σε διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Σε αυτό θα συντελέσουν νέες συμφωνίες που οριστικοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, κυρίως με μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς και τα νέα λανσαρίσματα προϊόντων» επεσήμανε στο FOODReporter ο κ. Χαδιός.

Άνοιγμα νέων αγορών για περαιτέρω ώθηση στην ανάπτυξη μεσοπρόθεσμα
Ο ίδιος προσέθεσε ότι παράλληλα, το 2024 θα δοθεί μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη του χονδρεμπορίου στην επαρχία μέσω της περαιτέρω ανάπτυξης του δικτύου συνεργατών. «Αξίζει να αναφέρουμε πως φέτος η εταιρεία εξετάζει τη συμμετοχή της σε εκθέσεις του εξωτερικού, μετά από ένα διάλειμμά μερικών ετών, προσβλέποντας πως το άνοιγμα σε μεγαλύτερες αγορές θα προσδώσει μεσοπρόθεσμα περαιτέρω ώθηση στην ανάπτυξη», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με τις νέες προσθήκες στο κωδικολόγιο της εταιρείας, ο Μανώλης Χαδιός είπε: «Μας ενδιαφέρει κάθε νέο προϊόν που φέρνουμε στην αγορά των σούπερ μάρκετ να αποτελεί παράλληλα μια νέα λύση για τα νοικοκυριά», ενώ σημείωσε ότι σε αυτή τη λογική δημιουργήθηκε η σειρά κατεψυγμένων αρτοσκευασμάτων, η οποία έχει ήδη τοποθετηθεί σε μεγάλες αλυσίδες λιανικής.

«Αυτή αφορά σε προψημένα κουλούρια, μπαγκέτες και ψωμιά τα οποία μπορούν να ψηθούν είτε απευθείας από την κατάψυξη, είτε μετά από λίγα λεπτά απόψυξης» ανέφερε ο ίδιος, συμπληρώνοντας ότι σε αυτή τη λογική των νέων προτάσεων για τον καταναλωτή κινείται και σχεδιάζει την περαιτέρω ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της η Αλιμπινίσης ΑΒΕΕ, έχοντας ήδη δρομολογήσει τις επόμενες κινήσεις της.

Προχωρά η επένδυση των 17,5 εκατ. ευρώ
Όσον αφορά στις επενδύσεις της εταιρείας που είναι ήδη στα σκαριά, ο Μανώλης Χαδιός σχολίασε ότι το 2019, διαβλέποντας την επερχόμενη ανάπτυξη της εταιρείας, σχεδιάστηκε το επενδυτικό πλάνο των επόμενων έξι ετών, ύψους 17,5 εκατ. ευρώ. «Από το 2020 που ξεκίνησε η υλοποίηση του, έχει ολοκληρωθεί περίπου το 1/3 των έργων με τη δημιουργία αποθήκης ξηρού φορτίου, νέων εγκαταστάσεων με θαλάμους shock freezing, ανέγερση νέων μοντέρνων γραφείων και την επέκταση του στόλου ιδιόκτητων οχημάτων», προσέθεσε.

Σημειώνεται ότι τα επόμενα χρόνια, η ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου έχει ως κύρια έργα την κατασκευή υπερσύγχρονου κέντρου logistics κατάψυξης και την αγορά πλήρως αυτοματοποιημένων γραμμών παραγωγής αρτοσκευασμάτων και προϊόντων ζύμης. Σχετικά με την αγορά της αρτοποιίας στην Ελλάδα, ο Μανώλης Χαδιός παρουσίασε στο FOODReporter τη δική του «σκοπιά», αναφέροντας ότι ο εν λόγω κλάδος έχει την τύχη να έχει στο επίκεντρο του το ψωμί του οποίου η παρουσία στην καθημερινή διατροφή του ανθρώπου είναι αναπόσπαστη και κατέχει θεμελιώδη ρόλο. «Αυτό όμως από μόνο του δεν αποτελεί εχέγγυο για τη βιωσιμότητα του κλάδου, ο οποίος όπως και οι υπόλοιποι παραγωγικοί τομείς, αντιμετωπίζει δυσκολίες και προκλήσεις. Μια από αυτές είναι η οικονομική αστάθεια των τελευταίων ετών, άμεση συνέπεια της οποίας υπήρξε η μεγάλη αύξηση του κόστους παραγωγής με επακόλουθο τις αλλεπάλληλες ανατιμήσεις των τιμών λιανικής», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος επεσήμανε ότι στα θετικά του κλάδου είναι η ποιοτική αναβάθμιση που παρατηρείται την τελευταία δεκαετία.

Το μεγάλο στοίχημα για την Αλιμπινίσης ΑΒΕΕ
Ο Μανώλης Χαδιός υπογράμμισε ότι, για τον παραγωγικό τομέα, η εξέλιξη αυτή, εκτός από τη δημιουργική φαντασία των τμημάτων RnD, προϋποθέτει και τον εκσυγχρονισμό των μονάδων, ειδικά για τις εταιρείες που τροφοδοτούν μεγάλο μέρος της αγοράς και δεν παράγουν μόνο σε επίπεδο καταστήματος. «Στην κατηγορία αυτή ανήκει η Αλιμπινίσης ΑΒΕΕ που αντιλαμβανόμενη τις νέες απαιτήσεις, επενδύει σε όλο το φάσμα της παραγωγής προκειμένου να μειώσει τα κόστη ώστε να απορροφήσει τους κραδασμούς από τις δυσάρεστες μεταβολές του οικονομικού περιβάλλοντος δημιουργώντας οικονομίες κλίμακας. Το μεγάλο στοίχημα για την εταιρεία είναι μέσα από την διαδικασία αυτή να διατηρήσει τον παραδοσιακό και χειροποίητο χαρακτήρα που φέρουν τα προϊόντα της έως σήμερα», ολοκλήρωσε.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

El Sabor – Ohonos Snack: Κόντρα για τη διαφήμιση των Jumbo Tortilla Chips

Μία διαμάχη ανάμεσα στην El Sabor και την Ohonos Snack για διαφημιστική επικοινωνία της τελευταίας κλήθηκε να λύσει πριν από λίγες μέρες το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, παρουσία εκπροσώπων και από τις δύο εταιρείες. Το αίτημα ελέγχου είχε υποβάλει η El Sabor, καταγγέλλοντας παραβάσεις των διατάξεων του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας.

Οι τρεις αιτιάσεις της El Sabor και οι αποφάσεις της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής
Η πρώτη από τις αιτιάσεις της El Sabor αφορούσε στη χρήση του όρου «nachos» στη διαφήμιση των Jumbo Tortilla Chips της Ohonos Snack, με το σκεπτικό ότι θα μπορούσε να προκαλέσει παραπλάνηση ή σύγχυση στους καταναλωτές ως προς το είδος του διαφημιζόμενου προϊόντος. Ωστόσο, η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας έκρινε πως, δεδομένου ότι οι καταναλωτές εκτίθενται σε δύο ονομασίες για το ίδιο προϊόν (σνακ καλαμποκιού), «nachos» και «tortilla chips», εύλογα μπορεί να θεωρηθεί ότι αναμένουν να βρουν το ίδιο προϊόν είτε αγοράζουν «nachos/nacho chips», είτε «tortilla/tortilla chips».

Ως προς τον δεύτερο ισχυρισμό της El Sabor, ότι δηλαδή οι ισχυρισμοί «nachos α λα ελληνικά» και «nachos όλα ελληνικά» μπορεί να είναι παραπλανητικοί, η Ohonos επιχειρηματολόγησε ότι είναι μία αμιγώς ελληνική εταιρεία και τα προϊόντα της παράγονται στην Ελλάδα, αποκλειστικά με ελληνικές πρώτες ύλες, και με βάση αυτό η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι η ελληνικότητα των προϊόντων που επικοινωνείται μέσω των εν λόγω διαφημιστικών ισχυρισμών τεκμηριώνεται επαρκώς.

Τέλος, ως προς τον τρίτο ισχυρισμό της El Sabor, που αφορούσε στον ισχυρισμό «τα ελληνικά nachos», η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι η χρήση του οριστικού άρθρου «τα» αποδίδει μοναδικότητα ως προς το χαρακτηριστικό της προέλευσης και, επειδή στην αγορά κυκλοφορούν και άλλα προϊόντα ελληνικής προέλευσης, ομόφωνα αποφάσισε ότι ο ισχυρισμός αυτός είναι απόλυτος, μπορεί να δημιουργήσει εσφαλμένες εντυπώσεις και θα πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως εντός τριών ημερών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Αυξημένη ζήτηση τοπικών ελληνικών οίνων στην Ισπανία

Αυξήθηκαν κατά 25,2% οι ελληνικές εξαγωγές οίνου στην Ισπανία το 2023, μετά από την τρίτη συνεχόμενη αύξηση στην τριετία, που δείχνει την σταθεροποίηση προτίμησης του ισπανικού καταναλωτικού κοινού προς συγκεκριμένες ελληνικές ετικέτες.

Οι επόμενες προσπάθειες του ελληνικού κλάδου οίνου αφορούν την αύξηση ενεργειών για την αναγνωρισιμότητα ποικιλιών και τοπικών ετικετών, με την ευκαιρία της πολύ βελτιωμένης την τελευταία πενταετία γνώσης του ισπανικού κοινού για την ελληνική γαστρονομία, την ελληνική γεωγραφία και νησιωτικότητα. Ωστόσο, το εμπορικό ισοζύγιο οίνου είναι παραδοσιακά ελλειμματικό για την Ελλάδα. Οι ελληνικές εισαγωγές ισπανικού οίνου ξεπέρασαν τα 4,75 εκατ. ευρώ το 2023, έναντι 4,34 εκατ. ευρώ του 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 9,5%.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι δεν εμφανίστηκαν σημαντικές διακυμάνσεις στις τιμές προϊόντων οίνου από Ισπανία ούτε το 2023, συνεχίζοντας τις πολιτικές σταθερού τιμοκαταλόγου των Ισπανών εξαγωγέων προς τη χώρα μας, ανεξαρτήτως Έλληνα συνεργάτη. Η πλειονότητα των ισπανικών εξαγωγών αφορούσε οίνους σε δοχεία μικρότερα των 2 λίτρων, λευκούς οίνους από Ισπανία ή άλλες χώρες εντός ΕΕ και ποικιλιακούς οίνους τοπικής προέλευσης σε γυάλινες συσκευασίες έως 2 λίτρων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Η μεταφορά του νέου πλαισίου τελικής τιμής στο τρόφιμο φέρνει μπρα-ντε-φερ λιανεμπόρων και προμηθευτών

Στις αποθήκες των λιανεμπόρων φαίνεται ότι παίζεται το επόμενο επεισόδιο του μπρα-ντε-φερ μεταξύ retailers και προμηθευτών στο οποίο έχουν οδηγήσει τα κυβερνητικά μέτρα για το νέο πλαίσιο αρχικών τιμών και προσφορών.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης πρωτίστως ενδιαφέρεται για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τροφίμων και γι’ αυτό ο υπουργός Κώστας Σκρέκας αποκάλυψε ότι υπάρχει σκέψη και για επόμενα μέτρα. Η πρόταση του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της Metro ΑΕΒΕ και ταυτόχρονα, προέδρου της Ένωσης Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ), Αριστοτέλη Παντελιάδη για μείωση του ΦΠΑ στο 14ο Food Retail Conference της BOUSSIAS events υπηρέτησε αυτό ακριβώς: Την άμεση, οριζόντια μείωση της τελικής τιμής στο ράφι, αυτό δηλαδή που ενδιαφέρει το Υπουργείο.

Τι σηματοδοτούν οι νέοι τιμοκατάλογοι
Οι retailers δεν φαίνονται πρόθυμοι να δεχτούν νέους χαμηλότερους τιμοκαταλόγους με λιγότερες προσφορές και στις προϊοντικές κατηγορίες τροφίμων. Χονδρέμποροι non-food προϊόντων διαμαρτύρονται ότι οι αλυσίδες τους ζητούν αποζημίωση για τα αποθέματά τους που είχαν αγοράσει σε υψηλότερες τιμές και για τα οποία τώρα δεν θα μπορούν να τους χρεώσουν με πιστωτικά σημειώματα για προσφορές.

Η αγορά των σούπερ μάρκετ φαίνεται να έχει προεξοφλήσει ότι οι καταναλωτές θα επηρεαστούν από τις αλλαγές στις ισορροπίες των προσφορών, επειδή επιθυμούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους με βάση τις προσφορές κι αυτό θα έχει επίπτωση στην εικόνα των αλυσίδων. Κάποιοι από τους retailers αναλαμβάνουν οι ίδιοι το κόστος για επιπλέον προωθητικές ενέργειες -σε non-food προϊόντα μέχρι στιγμής- για να μην «τσαλακωθεί» το προφίλ τους. Δεν θα είναι εφικτό να κάνουν το ίδιο με τα προϊόντα τροφίμων, επειδή εκείνα διατηρούν σαφώς χαμηλότερο περιθώριο κέρδους για τον προμηθευτή και για τους ίδιους, πόσο μάλλον για όσο παραμένει «κλειδωμένο» το δικό τους περιθώριο κέρδους από κάθε τεμάχιο στα επίπεδα του τέλους του 2021. Πέρα από την εικόνα και το κύρος κάθε αλυσίδας, η μείωση των προσφορών κατά τεκμήριο αφαιρεί από τα χέρια των retailers ένα ακόμη διαπραγματευτικό χαρτί αναφορικά με την τοποθέτηση νέων προϊόντων και λανσαρισμάτων στα ράφια τους. Το πρόγραμμα παροχών και προσφορών εκ μέρους των προμηθευτών εκ του νόμου πια δεν επιτρέπεται να είναι το ίδιο εκτεταμένο.

Γιατί οι non-food υποκατηγορίες λιανικής είναι αδόκιμο να συγκρίνονται με το τρόφιμο
Όπως ανέφερε στο FOODReporter στέλεχος που γνωρίζει καλά την αγορά, μέχρι τώρα τα κυβερνητικά μέτρα είχαν σχετική επιτυχία ως προς την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, αλλά αυτό οφείλεται περισσότερο στο γεγονός ότι οι σαφώς λιγότερες εταιρείες σε αριθμό που πωλούν απορρυπαντικά και καθαριστικά, με μεγάλο μερίδιο των branded κωδικών στο σύνολο όγκου πωλήσεων, έριξαν κατευθείαν τον τιμοκατάλογό τους, περιορίζοντας τις -πολύ εκτεταμένες- προσφορές των υποκατηγοριών.

Στις κατηγορίες τροφίμων, ο πολύ μεγαλύτερος αριθμός ανταγωνιστικών μεταξύ τους εταιρειών λειτουργεί με μικρότερα περιθώρια κέρδους. Κι επιπλέον, πρόκειται για προϊόντα με σαφώς κοντινότερες ημερομηνίες λήξης σε σχέση με εκείνες των μη τροφίμων (non-food). Συνεπώς, είναι πολύ πιο περιορισμένα τα φαινόμενα αποθεματοποίησης τόσο από χονδρεμπόρους ή διανομείς, όσο και από τους retailers, όσους τουλάχιστον χρησιμοποιούν κεντρικές αποθήκες. Οι παραπάνω παράγοντες δημιουργούν ισορροπίες ακόμη μικρότερου επηρεασμού του πληθωρισμού.

Ο σημαντικότερος όμως παράγοντας είναι η υψηλή ποσόστωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανά κατηγορία τροφίμων -με υψηλή συμμετοχή σε όλες- ως προς τον όγκο πωλήσεων. Τα private brands που ανήκουν στις ίδιες αλυσίδες δεν θα ακολουθήσουν την ίδια πολιτική, άρα θα δούμε τα branded προϊόντα μεσοπρόθεσμα να γίνονται πιο ανταγωνιστικά. Μέχρι όμως να επιστρέψουν σε αυτά οι καταναλωτές σε επίπεδα αγοράς του 2019 -αμφισβητήσιμο αν τελικά θα συμβεί- δεν θα μπορέσει να περιοριστεί ο πληθωρισμός τροφίμων. Μοιάζει ανεδαφικό, άλλωστε, το Υπουργείο να πιστεύει ότι οι λιανέμποροι θα συρρικνώσουν περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους από αυτά τα προϊόντα, όταν ήδη δηλώνουν εδώ και μήνες σε όλους τους τόνους ότι οι συνολικές κερδοφορίες τους είναι «οριακές».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Monde Selection 2024: «Μαγνήτης» βραβείων τα χωρίς συντηρητικά των αναψυκτικών Κλιάφα

Τα αναψυκτικά Κλιάφα επέστρεψαν από τον διαγωνισμό Monde Selection με τρία βραβεία για ακόμη μια χρονιά, για την ποιότητα, την παράδοση και την απόλαυση χωρίς συντηρητικά.

Συγκεκριμένα, η βυσσινάδα και η πορτοκαλάδα Κλιάφα ξεχώρισαν κερδίζοντας το Χρυσό Βραβείο και η λεμονάδα Κλιάφα το Ασημένιο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

“Value driven” και “price – sensitive” ο σημερινός Έλληνας καταναλωτής

«Ο καταναλωτής είναι το κλειδί όλων των εξελίξεων»: Με αυτήν τη φράση ξεκίνησε την παρουσίαση του στο 14ο Food Retail Conference ο Καθηγητής Γεώργιος Μπάλτας (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), Διευθυντής MSc in Marketing Analytics και Πρόεδρος ΔΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Μάρκετινγκ. «Βλέπουμε την εμφάνιση ενός τύπου καταναλωτή που θα χαρακτήριζα “value driven”, δηλαδή αναζητά την αξία στις αγορές του.

Είναι “price – sensitive”, σε διαφορετικό βαθμό ανάλογα με την περίπτωση, και οπωσδήποτε είναι πλέον πολύ εξοικειωμένος με την τεχνολογία και ειδικά την ψηφιακή, καθώς τη χρησιμοποιεί και στην καταναλωτική του συμπεριφορά – όχι μόνο αγοραστική» ανέφερε εύστοχα ο Γεώργιος Μπάλτας. Ο καθηγητής σημείωσε ότι, σύμφωνα με φετινή έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου, οι καταναλωτές ιεραρχούν τις ανάγκες τους, με την πλειονότητα να είναι αναγκασμένη να το κάνει. Επίσης, μεταξύ άλλων, οι καταναλωτές κάνουν σημαντική στροφή σε πιο οικονομικές εναλλακτικές λύσεις (56%) και αξιόλογες προσφορές, ενώ αναζητούν καλύτερη αξία με τη βοήθεια της χρήσης τεχνολογίας.
Ελλάδα: Τα PL καταλαμβάνουν το 36% του καταναλωτικού καλαθιού.

Όσον αφορά στην ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας (PL), ο κ. Μπαλτάς είπε ότι στην Ελλάδα, τα PL καταλαμβάνουν το 36% του καταναλωτικού καλαθιού (σε όγκο), με εκείνα στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές να βρίσκονται άνω του 40% (σε αξία).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

NielsenIQ: Το 42% των κωδικών στα ράφια των σούπερ μάρκετ κάνουν μόλις το 2% του τζίρου

Το 80% των διευθύνοντων συμβούλων που εργάζονται σε εταιρείες λιανεμπορίου τροφίμων κάνουν θετικές προβλέψεις και βλέπουν ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους, κατά το επόμενο χρονικό διάστημα.

Το παραπάνω στοιχείο προκύπτει από τη στοχευμένη έρευνα της NielsenIQ που παρουσιάστηκε στο κλειστό ετήσιο συνέδριο Shopper Trends, που διεξήγαγε η διεθνής εταιρεία ερευνών. Η συγκεκριμένη έρευνα φιλοδοξεί να εστιάσει στις τις ανησυχίες, τις στρατηγικές, αλλά και τις προβλέψεις των υψηλόβαθμων στελεχών του λιανεμπορίου τροφίμων.

Για την πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, οι προβλέψεις των CEOs είναι επίσης θετικές, αλλά πιο συγκρατημένες σε σχέση με πέρσι, κάτι που για τη NielsenIQ συνδέεται με την υποχώρηση των πληθωριστικών φαινομένων, που αναμένονται σε εύλογο χρονικό διάστημα.

Την περασμένη χρονιά, υπήρξε διάχυτη η ανησυχία σε top-level επίπεδο ότι οι αυξήσεις των τιμών θα οδηγήσουν σε μείωση της κατανάλωσης, κάτι που δε συνέβη: Με βάση τις μετρήσεις της NielsenIQ για το 2023, η ζήτηση παρέμεινε σταθερή. Για το 2024, οι άνθρωποι της αγοράς προβλέπουν σταθερότητα, το 20% των ερωτηθέντων προβλέπει ανάπτυξη μεγαλύτερη του 2% ως προς τους όγκους πωλήσεων.

Επιπλέον, ως προς τις βασικές τους ανησυχίες, την πρώτη θέση κατέχει η μειούμενη αγοραστική δύναμη των αγοραστών. Δεν προκαλεί έκπληξη η σημαντική αύξηση των απαντήσεων για την εντεινόμενο κρατικό έλεγχο της αγοράς. Οι διεύθυνοντες σύμβουλοι θέτουν ερωτήματα κατά πόσο αυτός ο έλεγχος επηρεάζει τη ελκυστικότητα της χώρας ή και την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται για την προσέλκυση επενδύσεων. Μειωμένη βαίνει η ανησυχία για το κόστος παραγωγής.

Νέα προϊόντα και εξορθολογισμός κωδικών
Στους κυρίους πυλώνες ανάπτυξης, οι προμηθευτές αναφέρουν την εισαγωγή νέων προϊόντων στην αγορά και εν γένει την καινοτομία, κατά 72%. Από την ανάλυση των δεδομένων αγοράς από τον Δημήτρη Βελισσαρίδη, Senior Customer Success Analyst, διαπιστώθηκε ότι το 12% των προϊόντων που πωλήθηκαν στην αγορά το 2023 ήταν καινούρια Η ανάλυση υποστήριξε ότι οι νέοι κωδικοί οδηγούν την ανάπτυξη πωλήσεων, ειδικά για τις μεγάλες προϊοντικές κατηγορίες μη τρόφιμου, οι οποίες χαρακτηρίζονται από υψηλό δείκτη R&D.

Κρίνεται αναγκαίος ο εξορθολογισμός του κωδικολογίου στις διαφορετικές προϊόντικές κατηγορίες: Μόλις το 18% των κωδικών πραγματοποιεί το 80% του τζίρου των FMCGs στα σούπερ μάρκετ, όπως αναφέρει το Τμήμα Advanced Analytics της NielsenIQ. «Το γεγονός ότι το 42% των κωδικών που βρίσκονται πάνω στα ράφια κάνουν μόλις το 2% του τζίρου -τα λεγόμενα “tails”- θα πρέπει να κινητοποιήσει προμηθευτές και λιανέμπορους. Η απόσυρση μη αποδοτικών κωδικών από τα καταστήματα θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση κόστους, που συνδέεται με την διαχείριση, logistics, πρώτες ύλες και τελικά να αυξήσει την κερδοφορία, μειώνοντας ταυτόχρονα και την πολυπλοκότητα», σχολίασε ο Senior Business Partner της NielsenIQ, Κωνσταντίνος Μπάμπος.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Υπεραγορές Αλφαμέγα και Bean Bar: Νέες αυξήσεις μισθών και ωφελήματα €4,5 εκατ. στο προσωπικό

Με τους εργαζομένους να αποτελούν το πιο πολύτιμο κεφάλαιό της, η Χ.Α. Παπαέλληνας Εμπορική Λτδ προχώρησε σε νέες σημαντικές αυξήσεις μισθών και επιπλέον παροχές προς το προσωπικό.

Πιο συγκεκριμένα, από τον Νοέμβριο του 2023 έως και τον Μάρτιο του 2024, οι εργαζόμενοι των Υπεραγορών Αλφαμέγα και του Bean Bar έλαβαν μισθολογικές αυξήσεις, οι οποίες συνολικά ξεπερνούν τα 4,5 εκατ. ευρώ ετησίως.

Υπενθυμίζεται ότι η Χ.Α. Παπαέλληνας Εμπορική Λτδ προσφέρει ένα πλούσιο και πολυεπίπεδο πακέτο ωφελημάτων στους εργαζόμενους της, το οποίο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει εταιρικές εκπτώσεις, πρόνοιες για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, χορήγηση άτοκων δανείων αλλά και διαρκή επιμόρφωση.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι εργαζόμενοι των Υπεραγορών Αλφαμέγα και του Bean Bar συνεχίζουν να απολαμβάνουν έκπτωση στα προϊόντα των δύο αλυσίδων, της τάξης του 10% και 20% αντίστοιχα.

Επιπλέον, τον Μάρτιο 2024, η εταιρεία ανανέωσε την παρεχόμενη ιδιωτική ιατροφαρμακευτική ασφάλεια του προσωπικού με επιπλέον καλύψεις. Επιπρόσθετα, τόσο οι εργαζόμενοι της εταιρείας, όσο και τα εξαρτώμενα παιδιά τους, επωφελούνται υποτροφιών με πλήρη κάλυψη διδάκτρων σε Πανεπιστήμια, στη λίστα των οποίων εντάχθηκε από τον Ιανουάριο του 2024 και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Plankton First: Ενίσχυση 1 εκατ. ευρώ για καινοτόμα βιομηχανικά πρόσθετα άλγης σε εγκαταστάσεις στη Φθιώτιδα

Ενίσχυση 1 εκατ. ευρώ έλαβε η Plankton First Μον. ΑΕ για την ίδρυση καινοτόμας μεταποιητικής μονάδας παραγωγής προϊόντων από άλγη (algae).

Πρόκειται για επενδυτικό σχέδιο ύψους 2 εκατ. ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, που αφορά την καινοτομία στην ελληνική διατροφή και κατατέθηκε από την Plankton First του Αθανάσιου Καλία, μεγαλομέτοχου της επιχείρησης, το 50% του οποίου θα καλυφθεί από τη δράση Οικονομικός Μετασχηματισμός του Αγροτικού Τομέα του Ταμείου Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας. Η χρηματοδότηση θα γίνει από το πρόγραμμα NextGeneration EU της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το υπόλοιπο 50% θα καλυφθεί μέσω ιδίων κεφαλαίων της επιχείρησης.

Η διπλή χρήση της άλγης – Προοπτικές συνεργειών με Philosofish
Πιο αναλυτικά, το καινοτόμο έργο αγορά την παραγωγή προϊόντων από την ποικιλία άλγης Nannochloropsis για ευρεία βιομηχανική χρήση διπλού σκοπού. Τα παράγωγα θα χρησιμοποιηθούν ως ιχθυοτροφή υδάτινης μορφής, δηλαδή με τη μορφή υγρής πάστας, για μικρά ιχθύδια υδατοκαλλιεργειών (λάβρες). Η συγκεκριμένη συνέργεια θα λάβει χώρα σε εγκαταστάσεις στη Σκάρφεια Φθιώτιδας, πλησίον Μώλου και Καμένων Βούρλων.

Η δεύτερη χρήση της άλγης Nannochloropsis αφορά παραγωγή συμπληρωμάτων διατροφής ελαίου πρωτεϊνών και πολυσακχαριτών. Η δεύτερη παραγωγική διαδικασία θα λάβει χώρα σε εγκαταστάσεις της Plankton First στη Βιομηχανική Περιοχή Λαμίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος της Philosofish ΑΕ, Γιώργος Μομφερράτος, εταιρείας με ιδιόκτητες εγκαταστάσεις πια στη Βιομηχανική Περιοχή Λαμίας (το συσκευαστήριο της πρώην Aurora Salmon), συμπεριλήφθηκε πρόσφατα, στις 15 Φεβρουαρίου 2024, ως μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της Plankton First Μον. ΑΕ. Η πρότυπη μονάδα παραγωγής μικροάλγης εκτείνεται σε εμβαδό 49.554,70 τ.μ., στην εκτός σχεδίου περιοχή της τοπικής κοινότητας Σκάρφειας, εντός όμως περιοχής Natura 2000, εξαιτίας των εκβολών του ποταμού Σπερχειού στον Μαλιακό Κόλπο. Πρόκειται για τη θέση Αγκόρτσα ή Ποτόκια, η οποία ιδρύθηκε το Δεκέμβριο 2022, με συνολική δυναμικότητα 600 κιλά άλγης ανά ημέρα και 180 τόνους άλγης ανά έτος. Τα κύρια είδη της ποικιλίας Nannochloropsis που καλλιεργούνται στη Σκάρφεια είναι τα παρακάτω: N. gaditana, N. granulata, N. limnetica, N. oceanica, N. oculata και N. salina. Για την πλήρωση των δεξαμενών καλλιέργειας, η Plankton First Μον. ΑΕ έχει λάβει σχετική άδεια για χρήση θαλασσινού νερού, συνολικού όγκου 3.669 κυβικών μέτρων κατ’ έτος.

Ο τόπος υλοποίησης της επένδυσης για τη δημιουργία και των δύο μονάδων είχε οριστεί η Φθιώτιδα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας ήδη από την ημερομηνία έναρξης της πράξης, δηλαδή την 30ή Νοεμβρίου 2022, ενώ η εκταμίευση της επιχορήγησης του 50% της επένδυσης αναμένεται να πραγματοποιηθεί τμηματικά μεταξύ 26 Σεπτεμβρίου 2024 και 31 Μαΐου 2025. Η Plankton First Μον. ΑΕ ιδρύθηκε το 2019 αρχικά ως θυγατρική της ελβετικής εταιρείας Nano Algae Solutions AG.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter