Αισιόδοξα μηνύματα εξέπεμψε για τη φετινή πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα ο managing director της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας, από το βήμα του Retail Food Conference που διοργάνωσε η Boussias Events.
Αν και παραδέχθηκε πως και η φετινή χρονιά κάθε άλλο παρά εύκολη είναι για τα σούπερ μάρκετ, εκτίμησε πως στο τέλος του 2024, όπως συνέβη και τα προηγούμενα έτη, η γενική εικόνα θα είναι θετική για τον κλάδο.
Ποιες είναι οι θετικές ενδείξεις; Μεταξύ άλλων, η ορατή αποκλιμάκωση της αύξησης των τιμών, που μάλιστα ενδεχομένως να φέρει και μείωσή τους, με βάση τα πρώτα στοιχεία για το πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου. Το μειωμένο ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι τα οικονομικά τους φέτος είναι χειρότερα σε σχέση με πέρυσι. Αλλά κυρίως, η καταναλωτική συμπεριφορά που φαίνεται να ωριμάζει.
Οι καταναλωτές ανακαλύπτουν ότι μπορούν να είναι χαρούμενοι με λιγότερα…
Όπως προκύπτει από την έρευνα της NielsenIQ, ο καταναλωτής σήμερα περνάει περισσότερο χρόνο στο σπίτι. Είναι πιο προσεκτικός ώστε να αποφεύγει να πετάει φαγητό και προσαρμόζεται στην ιδέα ότι χρειάζεται λιγότερα για να είναι χαρούμενος. Προσπαθεί να παίρνει προληπτικά μέτρα για την υγεία του, να ελέγξει το άγχος της καθημερινότητας και την έλλειψη ισορροπίας μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής. Έχει γνώση και συνειδηση των τιμών, πλανάρει τις αγορές του. Αναζητά ευκολία και οικονομία χρόνου, π.χ. επιλέγοντας έτοιμα γεύματα.
…αλλά δεν εγκαταλείπουν την αναζήτηση ποιοτικών προϊόντων
Όμως την ίδια στιγμή, ο καταναλωτής δεν αφήνει την αναζήτηση καλών προϊόντων, αλλά βάζει μπροστά την ανάγκη για πιο υγιεινά προϊόντα, με ξεκάθαρες πληροφορίες για το τι περιέχουν.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023 καταγράφηκε αύξηση (43% έναντι 39% το 2022) στο ποσοστό αυτών που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω για ένα ποιοτικό προϊόν.
Επιπρόσθετα, η έρευνα της NielsenIQ έδειξε ότι τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ είναι σε ποσοστό άνω του 40% premium ή super premium προϊόνταμ ποσοστό που είναι ακόμα πιο έντονο στις κατηγορίες της προσωπικής περιποίησης και της οικιακής φροντίδας.
Καινοτόμα προϊόντα
Ένα ακόμα πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι οι καταναλωτές αναζητούν καινοτόμα προϊόντα. Μάλιστα, τα στοιχεία της NielsenIQ δείχνουν ότι η περσινή ανάπτυξη στις πωλήσεις τροφίμων και μη τροφίμων προήλθε κατά κύριο λόγο από τις πωλήσεις προϊόντων που κυκλοφόρησαν μέσα στο 2022 ή το 2023, και όχι από core προϊόντα.
Η παγίδα της επικέντρωσης στους όγκους με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα
Ο κ. Δημοράγκας έκλεισε την παρουσίασή του με ορισμένες ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις:
- Η επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα στη βιωσιμότητα και την κερδοφορία είναι κομβικής σημασίας σε μία αγορά που επιβραδύνει. Η επικέντρωση στους όγκους με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την κερδοφορία σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Η προωθητική δραστηριότητα από την πλευρά των εταιρειών θα πρέπει να γίνεται με σκοπό, ώστε από τη μία να συντηρεί την κατανάλωση, αλλά ταυτόχρονα να συντηρεί και την κερδοφορία της εταιρείας.
- Η καινοτομία στο προσκήνιο: Είναι δύο φορές περισσότερες οι πιθανότητες για μια εταιρεία που λανσάρει συχνά νέα προϊόντα να έχει ανάπτυξη, σε σχέση με μια εταιρεία που το κάνει λιγότερο εντατικά.
- Πολύ λίγοι είναι οι καταναλωτές που είναι τόσο άνετοι ώστε να μη χρειάζεται να κάνουν καμία προσαρμογή. Είναι σημαντικό οι εταιρείες να προσθέτουν αξία με τα προϊόντα τους για τους καταναλωτές, με την κατάλληλη επιλογή κωδικολογίων.
Διαρκής μαραθώνιος με… happy end;
Τα τελευταία χρόνια μοιάζουν με έναν διαρκή μαραθώνιο, όπου καταναλωτές, λιανέμποροι και προμηθευτές καλούνται να διαγωνιστούν με ενίοτε όχι καλές καιρικές συνθήκες. «Είναι πολλές οι ανησυχίες, αλλά από την άλλη τα τελευταία χρόνια έχουμε δει το κλείσιμο της χρονιάς να μας βρίσκει γενικά ευχαριστημένους», προσέθεσε.
«Πιστεύω και ελπίζω ότι και η φετινή χρονιά, που δεν αναμένεται εύκολη, στο τέλος θα μας βρει με ικανοποίηση», κατέληξε.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter