Με προνοητικές διαδικασίες, οι προμηθευτές του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου προετοιμάζονται για το πιθανό ενδεχόμενο να εντάξει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και τις κατηγορίες τροφίμων στην εξομάλυνση των διαδικασιών τιμολόγησης προς τους retailers.
Θυμίζουμε ότι το Υπουργείο απαιτεί την κατά 30% μείωση σε συνολικές ενέργειες, είτε εκείνες αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊόντων, είτε παροχές προμηθευτών για προώθηση προϊόντων που μέχρι τώρα εγγράφονταν είτε ως έκπτωση επί τιμολογίου, είτε αναφέρονταν σε πιστωτικό σημείωμα, το οποίο αφορούσε παροχή, δηλαδή αμοιβή προς τον εκάστοτε λιανέμπορο ή προωθητική ενέργεια του λιανεμπόρου.
Το μεγάλο ζήτημα, όπως μαθαίνει το FOODReporter, αφορά την εγγραφή περισσότερες από μία ενεργειών σε μονή εγγραφή πιστωτικού σημειώματος, η οποία αποτυπώνει τη συνολική ποσοστιαία μείωση τιμής.
Η αναλυτική καταγραφή των ενεργειών μέχρι στιγμής γίνεται στα ιδιωτικά συμφωνητικά που διέπουν τις σχέσεις συνεργασίας μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων.
Αν μέχρι στιγμής εξυπηρετούσε τους προμηθευτές η διατήρηση μέρους των προωθητικών ενεργειών σε τιμολογιακή αποτύπωση μέσω τιμολογίων παροχής υπηρεσιών επειδή μείωνε το χάσμα μεταξύ αρχικής και τελικής τιμής στο ράφι, αργά ή γρήγορα, με την εισαγωγή ολοένα και περισσότερων κατηγοριών προϊόντων λιανικής στις απαιτήσεις της ρύθμισης -και με την ωρίμανση του μέτρου, η πλειονότητα των συνομιλητών την υπολογίζει περίπου στο τρίμηνο- οι προμηθευτές θα χρειαστούν ξανά τη μεγαλύτερη ελευθερία για να πραγματοποιούν προωθητικές ενέργειες. Τα πιστωτικά σημειώματα αποτελούν την πιο διάφανη λύση, αλλά οι προμηθευτές τρέμουν στο γεγονός ότι είναι πιθανό να συνθλιβεί το περιθώριο κέρδους τους ανάμεσα στις απαιτήσεις των λιανεμπόρων, που θα πυροδοτήσει η έκρηξη του ανταγωνισμού.
Οι προτάσεις των προμηθευτών και οι ενστάσεις των λιανεμπόρων
Προμηθευτές φέρονται να έχουν προτείνει διαχωρισμό των ενεργειών με περισσότερα του ενός πιστωτικά σημειώματα.
Πρόκειται για πρακτική που αναγνωρίζεται με τον όρο «διαδοχική έκπτωση» από την αγορά.
Θα διατηρούνταν ευελιξία του προμηθευτή στα ποσοστά εκπτώσεων που διατίθεται να παρέχει ανά ενέργεια, αλλά αποτελεί στοίχημα αν θα τη δεχτεί ο λιανέμπορος:
Στη διαδοχική έκπτωση, η δεύτερη θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη σε ποσοστό, επειδή θα απαλειφθεί από ήδη μειωμένη τιμή, εξαιτίας έκπτωσης που θα έχει ήδη δοθεί με το πρώτο πιστωτικό σημείωμα. Διαφορετικά, ο προμηθευτής θα είναι σαν να ενημερώνει τα σούπερ μάρκετ ότι δεν θα τους αφήνει πια το ίδιο περιθώριο.
Ο παραπάνω αποτελεί λόγο που πηγές του οργανωμένου λιανεμπορίου θεωρούν «ανεφάρμοστη» την πιθανή επέκταση της κυβερνητικής ρύθμισης σε κατηγορίες τροφίμων.
Οι retailers απέστειλαν μήνυμα προς την κυβέρνηση, δια του γενικού διευθυντή της Ένωσης Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ), Απόστολου Πεταλά, για «συνεχή παρεμβατισμό» που επιχειρεί στην αγορά. Λιανέμποροι εξομολογούνται ότι η κυβέρνηση «θα τους βάλει να έρθουν σε δύσκολες και αδιέξοδες συζητήσεις με κάθε προμηθευτή».
Ο λόγος πίσω από την έλλειψη ευελιξίας στη συνεννόηση
Η έλλειψη ευελιξίας στη συνεννόηση φαίνεται ότι οφείλεται στο πολύ χαμηλότερο περιθώριο κερδών των περισσότερων κατηγοριών τροφίμων.
Το επέκεινα μιας τέτοιας συνεννόησης, θα σήμαινε και σύναψη νέων ιδιωτικών συμφωνητικών με κάθε μία από τις προμηθεύτριες εταιρείες που συνεπάγεται δυσβάσταχτο όγκο.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter