ΕΒΖ: Σε εταιρεία ειδικού σκοπού το εργοστάσιο στην Ξάνθη

Τις διαδικασίες για την υλοποίηση του σχεδίου εξυγίανσης της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης συνεχίζει η Τράπεζα Πειραιώς, με τη σύσταση μίας ακόμα εταιρείας ειδικού σκοπού, η οποία έχει ως αντικείμενο την αξιοποίηση του εργοστασίου της ΕΒΖ στην Ξάνθη. Η εταιρεία, με την επωνυμία Sevthis Μονοπρόσωπη ΑΕ, θα έχει μετοχικό κεφάλαιο ύψους 9.444.000 ευρώ, το οποίο θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από την Τράπεζα Πειραιώς. Ειδικότερα, το ποσό αυτό θα καλυφθεί κατά 3.598.154,89 ευρώ σε μετρητά και κατά 5.845.845,11 ευρώ με την εισφορά στην εταιρεία ισόποσης δανειακής απαίτησης από την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης.

Το βιομηχανικό συγκρότημα της ΕΒΖ στην Ξάνθη, συνολικής επιφάνειας 29.349,93 τ.μ., είναι κατασκευασμένο σε αγροτεμάχιο επιφάνειας άνω των 870.000 τ.μ., ένα από τα οκτώ αγροτεμάχια από τα οποία απαρτίζεται στο σύνολό του ολόκληρο το ακίνητο που περνάει στην κατοχή της Sevthis Μονοπρόσωπη ΑΕ. Βρίσκεται στην περιοχή του Πετροχωρίου Ξάνθης, επί της παλαιάς εθνικής οδού Ξάνθης – Καβάλας, δίπλα στον κόμβο Πετροχωρίου της Εγνατίας Οδού, σε περιοχή όπου κυριαρχεί η αγροτική δραστηριότητα.

Σύμφωνα με τους εκτιμητές που πραγματοποίησαν αυτοψία στις 18 Φεβρουαρίου, οι εγκαταστάσεις του εργοστασίου δε βρέθηκαν σε λειτουργική κατάσταση, λόγω της μακροχρόνιας παύσης λειτουργίας της μονάδας, ενώ έχει απομακρυνθεί το σύνολο σχεδόν του εξοπλισμού του εργοστασίου, με ευθύνη της εταιρείας, με αποτέλεσμα στη μονάδα να υφίστανται μόνο τα κτίρια. Οι ανεξάρτητοι εκτιμητές προσδιόρισαν την αγοραία αξία του ακινήτου στα 6.553.726,60 ευρώ, λαμβάνοντας υπ’ όψιν μειωτικά τα έξοδα καθαρισμού και διαχείρισης αποβλήτων ύψους άνω των 1,7 εκατ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν, με βάση την τεχνο-οικονομική προσφορά της εταιρείας Intergeo από τον Νοέμβριο του 2022 (η οποία πλέον έχει λήξει). Το μεγαλύτερο μέρος του κόστους αυτού αφορά στην αναγκαία αποξήλωση και διαχείριση αμιαντούχων υλικών από το εργοστάσιο. Συμπεριλαμβανομένων και αυτών των εξόδων, η αξία του ακινήτου είχε αρχικά προσδιοριστεί στα 8.272.476,60 ευρώ.

Οκτώ εταιρείες ειδικού σκοπού
Είχε προηγηθεί τον περασμένο Δεκέμβριο η σύσταση της Sirrus Μονοπρόσωπης ΑΕ από την Τράπεζα Πειραιώς, μίας άλλης εταιρείας ειδικού σκοπού με αντικείμενο την αξιοποίηση του εργοστασίου της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης στις Σέρρες. Η συμφωνία εξυγίανσης της ΕΒΖ περιλαμβάνει τη σύσταση συνολικά οκτώ εταιρειών ειδικού σκοπού (η Sevthis Μονοπρόσωπη ΑΕ είναι η υπ’ αριθμόν 4). Οι πρώτες τέσσερις αφορούν στα εργοστάσια της ΕΒΖ και τον μηχανολογικό τους εξοπλισμό, οι επόμενες τρεις τα διάφορα άλλα ακίνητα της εταιρείας, και η όγδοη τις μετοχές της ΕΒΖ στις δύο θυγατρικές της εταιρείας στη Σερβία, μαζί με το ενεχυριασμένο μέρισμά τους.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Tselepos Wines: Μειωμένες πωλήσεις και κέρδη

Πτωτικά κινήθηκαν τζίρος και κερδοφορία για την Tselepos Wines στην οικονομική χρήση 2022 (Ιούλιος 2022 – Ιούνιος 2023), μία πτώση που η διοίκηση της εταιρείας αποδίδει στην οικονομική ύφεση και στον ανταγωνισμό που υφίσταται ο χώρος της οινοποίησης στον οποίο δραστηριοποιείται.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της Tselepos Wines, η χρήση 2022 έκλεισε με καθαρές πωλήσεις ύψους 3,3 εκατ. ευρώ, έναντι 3,5 εκατ. ευρώ στην αμέσως προηγούμενη χρήση (-5,51%), ενώ τα μεικτά κέρδη υποχώρησαν κατά 22% και διαμορφώθηκαν στα 1,1 εκατ. ευρώ. Μειωμένα ήταν και τα κέρδη EBITDA κατά 41,8%, υποχωρώντας από τα 1,4 εκατ. ευρώ στα 836.048 ευρώ, ενώ το καθαρό αποτέλεσμα μετά από φόρους διαμορφώθηκε σε κέρδη 450.963 ευρώ, έναντι 992.723 ευρώ στην αμέσως προηγούμενη χρήση.

Στο κομμάτι των εξόδων, σημειώνεται ότι στη χρήση 2022 οι αποσβέσεις για την Tselepos Wines διαμορφώθηκαν στα 159.636 ευρώ, από 172.936 ευρώ το 2021, μειωμένες κατά 7,69%, στο πλαίσιο μιας συντηρητικής επενδυτικής πολιτικής που ακολουθεί η εταιρεία.

Όσον αφορά στην τρέχουσα χρήση, η εταιρεία προσδοκά σταθεροποιητική πορεία, λόγω και της οικονομικής κρίσης και του αυξημένου ανταγωνισμού.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Προειδοποιητικά «πυρά» Ένωσης Supermarket Ελλάδος προς την κυβέρνηση

«Η μη κανονικότητα είναι πλέον η νέα κανονικότητα». Με αυτή τη φράση ξεκίνησε την ομιλία του στη γενική συνέλευση του ECR Hellas ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ), Απόστολος Πεταλάς. Ο κ. Πεταλάς μίλησε για το φορτίο που έχουν αναλάβει τα σούπερ μάρκετ να υποστηρίζουν τους καταναλωτές, αλλά και το καθήκον να εξισορροπούν το κλίμα μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών σε βιώσιμα επίπεδα. Στη συνέχεια, απεκδύθηκε το πράο πρόσωπό του και ανέφερε ότι η κεντρική πολιτική σκηνή της χώρας και σε κυβερνητικό επίπεδο, «μπαίνει πλέον συχνά στον πειρασμό της υιοθέτησης επικοινωνιακού λαϊκισμού», που μεταφράζεται σε «συνεχή παρεμβατισμό». Ερμηνεύεται ότι με αυτό τον τρόπο θέλησε να δείξει τη δυσφορία των αλυσίδων του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου για τις συνεχείς και μονιμοποιημένου χαρακτήρα παρεμβάσεις στην αγορά, αλλά και τις «κόκκινες γραμμές» που θέτουν τα σούπερ μάρκετ στη σχέση με την κυβέρνηση.

Προβληματισμός για την απόσταση του ελληνικού από το μέσο ευρωπαϊκό εισόδημα του κάθε καταναλωτή
«Οι παρεμβάσεις που γίνονται και που σχεδιάζονται να γίνουν στο επόμενο διάστημα δεν έχουν προηγούμενο και το χειρότερο είναι ότι με αυτόν τον τρόπο, δε λύνεται κανένα πρόβλημα, διότι το πρόβλημα είναι βαθύτερο και σε καμία περίπτωση, δεν είναι εθνικό», τόνισε ο κ. Πεταλάς. «Το κλίμα δυναμιτίζεται με βαρύγδουπες λέξεις όπως “πληθωρισμός απληστίας” και “αισχροκέρδεια” σε μόνιμη βάση και έτσι, δημιουργείται καχυποψία στην επιχειρηματικότητα», σημείωσε.

«Ένα από τα θέματα που θα πρέπει να μας απασχολεί είναι η αύξηση της απόστασης του μέσου εισοδήματος του Έλληνα καταναλωτή σε σχέση με τον μέσο πολίτη που κατοικεί σε χώρα της ΕΕ: Από το 70% του έτους εισόδου στο ευρώ, φτάσαμε το 90% το 2005, ενώ τώρα έχουμε υποχωρήσει μόλις στο 56% του εισοδήματος του μέσου Ευρωπαίου», είπε ο κ. Πεταλάς. Το ζητούμενο, πρότεινε, είναι να βρεθεί η «ισορροπία μεταξύ αποτελεσματικότητας, παραγωγικότητας, ψηφιακής μετάβασης, με ένα μέτρο ανατίμησης για να υπάρξει σταθερή βιωσιμότητα στην επιχειρηματικότητα του οργανωμένου λιανεμπορίου, σε ένα μείγμα που να μπορεί να το σηκώσει η ελληνική κοινωνία».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Polyplast LTD: Eγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων net metering

Η Polyplast LTD εφαρμόζει ένα σύνολο ενεργειών και πρακτικών για ένα πράσινο μέλλον. Διαθέτει την πιστοποίηση “Ok Compost Industrial”, η οποία εγγυάται τη βιοαποικοδομήσιμη φύση προϊόντων της σε βιομηχανική μονάδα κομποστοποίησης.

Με τη συλλογή και ανακύκλωση υλικών, επιτυγχάνεται η ελαχιστοποίηση των αποβλήτων μέσω επανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης.

Επιπλέον, η Polyplast LTD έχει προβεί σε σημαντική επένδυση με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων net metering υψηλών προδιαγραφών. Αυτή η επένδυση συμβάλλει δραστικά στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος της εταιρείας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Επίσημη έναρξη του Διαγωνισμού της HellasVeg στη Θεσσαλονίκη

Ο Σύλλογος Ελλήνων Χορτοφάγων “HellasVeg” ανακοίνωσε στις 11 Μαρτίου, την επίσημη έναρξη του διαγωνισμού «Veg.contest Thessaloniki 2024 – Η Γαστρονομία της πόλης αλλάζει», για την ανάδειξη των καλύτερων χορτοφαγικών πιάτων από τα εστιατόρια της Θεσσαλονίκης. Περισσότερα από 60 χορτοφαγικά ή αυστηρώς χορτοφαγικά πιάτα από 25 εστιατόρια της πόλης τίθενται για περίπου δύο μήνες, υπό αξιολόγηση, τόσο για το γευστικό, όσο και για το διατροφικό τους προφίλ. Τα πιάτα αυτά έχουν επιλεχθεί από τα εστιατόρια, ειδικά για το διαγωνισμό και θα σερβίρονται από 11 Μαρτίου μέχρι 4 Μαΐου 2024 (Μ. Σάββατο).

Το κοινό καλείται στο διάστημα αυτό, να δοκιμάσει και να αξιολογήσει τα διαγωνιζόμενα πιάτα ως προς τα αισθητήρια χαρακτηριστικά τους, ειδικότερα για τη γεύση, την οσμή, την εμφάνιση του πιάτου και το αίσθημα κορεσμού μετά τη δοκιμή. Τα εστιατόρια που συμμετέχουν θα έχουν ειδική σήμανση στον χορτοφαγικό χάρτη, ενώ το κοινό θα ενημερώνεται για τα διαγωνιζόμενα πιάτα μέσω της ιστοσελίδας της HellasVeg, τα οποία και θα αξιολογήσει γευστικά, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα αξιολόγησης.

Τα ίδια πιάτα θα αξιολογηθούν, σε δεύτερη φάση, από τους ειδικούς της κριτικής επιτροπής. Η τελική κατάταξη θα προκύψει από τον συνυπολογισμό των δύο αξιολογήσεων. Ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί μέσα Ιουνίου με την απονομή βραβείων και την ανάδειξη του νικητή.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Kallas Inc.: Άνοιγμα στην αγορά των δημητριακών με νέο brand και νέο λανσάρισμα Redda

Η καινοτομία συνεχίζει να αναδεικνύεται ως ένας από τις βασικότερους πυλώνες στρατηγικής για την ανάπτυξη της Kallas Inc. στον κλάδο της εμπορίας τροφίμων. «Σκανάρουμε συνέχεια την αγορά για νέες ευκαιρίες και ανάγκες της αγοράς, ώστε να προσθέσουμε προϊόντα στην γκάμα μας και να παραμείνουμε ένα βήμα μπροστά ως προς την εξυπηρέτηση των πελατών μας, σε μια αγορά που μεταβάλλεται ραγδαία», σημείωσε στο FOODReporter ο marketing director της εταιρείας, Κώστας Θεοφιλόπουλος, στο πλαίσιο της συμμετοχής της Kallas Inc. στην έκθεση Food Expo 2024.

Η Kallas Inc. λανσάρει ηλιέλαιο υψηλού ελαϊκού οξέος για τηγάνισμα, ως νέο προϊόν της επώνυμης σειράς Redda, με την ονομασία Gold 10. Πρόκειται για προϊόν που εξασφαλίζει πολλαπλά οφέλη για τον επαγγελματία: 72 ώρες τηγανίσματος, μεγάλη αντοχή στη θερμοκρασία, δεν αφρίζει και λόγω υψηλής περιεκτικότητας σε ελαϊκό οξύ κάνει υγιεινό και νόστιμο τηγάνισμα. Η Kallas Inc. προσδοκά υψηλά μερίδια στην κατ’ εξοχήν εποχή του τηγανίσματος, την περίοδο της Σαρακοστής που έρχεται. Το Redda Gold 10, σε συνδυασμό με τη σειρά Farm Frites που επίσης διανέμει η εταιρεία, με κατεψυγμένες πατάτες υψηλής ποιότητας και άλλα specialties και υψηλή εποχικότητα την ίδια περίοδο, δίνουν συνολική λύση στον επαγγελματία.

Μέσα από τη συνεχή ανάπτυξη της εταιρείας ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία, η Kallas Inc. είναι η κορυφαία εταιρεία εμπορίας τροφίμων στην Ελλάδα σε τζίρο βάσει οικονομικών στοιχείων, εξαιρουμένων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της εταιρείας διαμορφώθηκε σε 258,1 εκατ. ευρώ το 2023 σε σχέση με 251,4 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας για μια ακόμη χρονιά θετικό πρόσημο (3%) μετά την μεγάλη ανάπτυξη του 2022 (άνοδο κατά 27%), στην οποία συντέλεσαν και οι ανατιμήσεις των πρώτων υλών τροφίμων.

Αντίστοιχα, η μητρική εταιρεία στην Ελλάδα σημείωσε το 2023 αύξηση όγκου κατά 13% και τζίρου κατά 2%, κατοχυρώνοντας τα κεκτημένα μετά την ισχυρή ανάπτυξη τζίρου του 2022, κατά 32%. Οι εξαγωγές έχουν φτάσει το 20% του συνολικού κύκλου εργασιών, ωστόσο ο εντός Ελλάδος τζίρος παραμένει η βασική κινητήριος δύναμη της εταιρείας.

Το νέο brand Grace
Το δεύτερο μεγάλο λανσάρισμα αφορά την επέκταση της Kallas Inc. στην αγορά των δημητριακών, υπό το νέο brand Grace. Τα ποιοτικά δημητριακά της Kallas Inc. θα συσκευάζονται σε συσκευασίες ενός κιλού, τις ιδανικές για τον ξενοδοχειακό κλάδο εστίασης και την καφεστίαση. Η εταιρεία λανσάροντας τη συσκευασία που έχουν ανάγκη τα σημεία Ho.Re.Ca., θα πουλά απευθείας σε χονδρέμπορους που εφοδιάζουν το κανάλι.

Η εκμετάλλευση της γνώσης της αγοράς και των δεξιοτήτων εφοδιασμού
Η Kallas Inc. εκμεταλλεύεται τη μεγάλη τεχνογνωσία της στην αγορά τροφίμων και τις δεξιότητες εφοδιασμού για να δημιουργήσει εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης.

Παράλληλα, το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας εξελίσσεται απρόσκοπτα: Στις αρχές του 2023 ολοκληρώθηκε η επένδυση σε νέες, ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στη Ρουμανία, που υπόσχονται νέα προοπτική στην τοπική αγορά. Επίσης, ολοκληρώθηκε τον περσινό Αύγουστο η νέα μονάδα στη Θεσσαλονίκη με αντικείμενο την εμπορία γλυκόζης και φυτικών ελαίων τα οποία συσκευάζονται σε παλετοδεξαμενές και δοχεία και διατίθενται στο κανάλι της βιομηχανίας και του food service. «Συνδυάζουμε την υψηλή ποιότητα των προϊόντων μας που προέρχονται από προμηθευτές παγκόσμιας κλάσης με ευελιξία, ταχύτερη εξυπηρέτηση προς τον πελάτη και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα», σχολίασε σχετικά ο κ. Θεοφιλόπουλος. Οι νέες επενδύσεις εξασφαλίζουν στην Kallas Inc. τη συνεχή αναβάθμιση της προστιθέμενης αξίας που προσφέρει στους συνεργάτες της, όπως, άλλωστε, αποκαλεί η ίδια η εταιρεία τους πελάτες και τους προμηθευτές της.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Voion: Οι συνεργασίες με Nikolopoulou, Palse και το 35% των εξαγωγών

Αρκετά δύσκολες είναι οι συνθήκες στην αγορά για τις εταιρείες που ασχολούνται με τον πρωτογενή τομέα, με τις προκλήσεις να είναι πολλές και ποικίλες. Σε αυτό το περιβάλλον, η εταιρεία Voion από το Τσοτύλι Κοζάνης συνεχίζει να αναπτύσσεται, διοχετεύοντας τα προϊόντα της, κυρίως όσπρια και ρύζι, στη μικρή λιανική.

Όπως ανέφερε μιλώντας στο FOODReporter ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης, Αλέξης Κωτούλας, και η φετινή χρονιά αναμένεται αρκετά δύσκολη, καθώς «για να βγάλουμε τις απαιτούμενες ποσότητες χρειάζεται να διπλασιάσουμε τις καλλιεργούμενες εκτάσεις και πάλι δεν είναι αρκετές, και δεν είναι μόνο σε ελληνικό επίπεδο, είναι σε παγκόσμιο επίπεδο, και αυτό έρχεται να προστεθεί στην αύξηση της τιμής της ενέργειας, στα μεταφορικά, στην αύξηση των επιτοκίων… Όλα αυτά δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα που συμπιέζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και δυστυχώς δίνει πολύ χώρο στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις».

Ένα επιπλέον πρόβλημα, κατά τον ίδιο, έχει να κάνει με το στρεβλό μοντέλο που παρατηρείται στην Ελλάδα και στην κατηγορία των οσπρίων: «Μεγάλο ποσοστό του κόσμου αναγκάζεται να στραφεί σε πράγματα που δεν είναι οι πρώτες του επιλογές λόγω κόστους. Γιατί να συμβαίνει αυτό; Δηλαδή γιατί να μην μπορεί ο Έλληνας να τρώει ελληνικά προϊόντα και να αναγκάζεται να στρέφεται σε άλλες λύσεις λόγω κόστους σε ένα προϊόν που είναι από τη φύση του φτηνό;», διερωτήθηκε.

Πιο θετικές οι προοπτικές το 2024
Όμως δεν είναι όλα «μαύρα». Ο κ. Κωτούλας επεσήμανε πως υπάρχουν ευτυχώς αρκετές ελληνικές βιομηχανίες που ακόμα στηρίζονται σε καλό ελληνικό προϊόν, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην εταιρεία ΤΑΚΕ Nikolopoulou, για τα φαλάφελ της οποίας η Voion προμηθεύει την πρώτη ύλη, που είναι τα ρεβίθια. Η εταιρεία «στηρίζει πολύ ελληνικές παραγωγές, παρά την αυξημένη τιμή. Γιατί αντιλαμβάνεται την έννοια της αλυσίδας, σημείωσε ο κ. Κωτούλας. Μια άλλου τύπου συνεργασία είναι αυτή που έχει η Voion με την Palse, την εταιρεία από την Αθήνα που εμπορεύεται σνακ με βάση όσπρια, έχοντας καταφέρει σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα να μπει στα περισσότερα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Εδώ και λίγους μήνες, η Voion συνεργάζεται με την Palse για την προώθηση των προϊόντων της τελευταίας στο εξωτερικό, βλέποντας πως αυτά έχουν πιάσει τον παλμό της αγοράς, ικανοποιώντας την αυξημένη ζήτηση για υγιεινά σνακ. Άλλωστε, η Voion έχει εμπειρία από αγορές του εξωτερικού, αφού από εξαγωγές προέρχεται περίπου το 35% του ετήσιου τζίρου της, που το 2023 ανήλθε στα 1,8 εκατομμύρια ευρώ. Για φέτος, ο κ. Κωτούλας εκτίμησε πως οι προοπτικές είναι καλύτερες, αν και αυτό θα είναι πιο ξεκάθαρο προς τον Μάιο ή τον Ιούνιο. Στην ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών πιθανότατα θα συνεισφέρει και η είσοδός της στην αλυσίδα Βιολογικό Χωριό, η οποία αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Kapelis Packaging: Κερδίζει από τη «στροφή» της αγοράς προς την οικολογία

Το «παρών» στην έκθεση FOOD EXPO έδωσε για μία ακόμα χρονιά η Kapelis Packaging, παρουσιάζοντας τις καινοτόμες λύσεις συσκευασίας της, με αιχμή τα «αεροστεγή», φιλικά προς το περιβάλλον σκεύη Halopack©. Μία λύση που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στην ελληνική αγορά, καθώς τόσο οι βιομηχανίες τροφίμων όσο και οι καταναλωτές ενδιαφέρονται περισσότερο για τη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.

Όπως δήλωσε στο FOODReporter ο Ρωμανός Καπέλης, Business Development, Kapelis Packaging, η τάση αυτή είναι πολύ ισχυρή ειδικά στους νέους ανθρώπους, όπου η μεταστροφή σε πιο «πράσινες» συνήθειες είναι πλήρης και έτσι οι νεότεροι σε ηλικία καταναλωτές δίνουν ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο στο φαγητό τους, αλλά και στη συσκευασία που το περιέχει.

«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, υπάρχει μεγάλη κινητικότητα. Στην έκθεση μας επισκέφθηκαν και υπάρχοντες πελάτες, αλλά βλέπουμε ενδιαφέρον και για κάποια νέα projects. Νομίζω πως η τάση της αγοράς κλίνει προς την οικολογία», τόνισε ο κ. Καπέλης. Σημειώνεται ότι τα χάρτινα σκεύη Halopack© παράγονται στην Ελλάδα, στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, εντός απομονωμένου χώρου, όπου εφαρμόζεται υπερπίεση αέρα, ώστε να μην υπάρχει είσοδος σκόνης και μικροοργανισμών καθώς και σε σταθερές συνθήκες υγρασίας και θερμοκρασίας, μετά από επένδυση ύψους άνω των 3 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία αυτού του ειδικού χώρου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΕΛΟΠΥ: Ποια είναι η «διττή» κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το ελληνικό ψάρι ιχθυοκαλλιέργειας το 2024

Με διάθεση απόλυτης εξωστρέφειας έδωσε το «παρών» η Ελληνική Οργάνωση Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛΟΠΥ) στη φετινή FOOD EXPO, από τις 9 έως τις 11 Μαρτίου 2024, στο Metropolitan Expo. «Το περίπτερο της ΕΛΟΠΥ είναι ένα σημείο συνάντησης όλων των στελεχών και των ανθρώπων που εργάζονται στην ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια», ανέφερε συνομιλώντας με το FOODReporter η Iσμήνη Μπογδάνου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων στην ΕΛΟΠΥ. Η ίδια υπογράμμισε: «Φέτος, διαφορετικά από άλλες χρονιές, προσφέρουμε την εμπειρία υποθαλάσσιας εικονικής πραγματικότητας (μέσω χρήσης μάσκας VR), δίνοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες του περιπτέρου μας να δουν τη ζωή της ιχθυοκαλλιέργειας κάτω από τη θάλασσα». Ουσιαστικά, πρόκειται για μια οργανωμένη στρατηγική της ΕΛΟΠΥ, η οποία στοχεύει στο γεφύρωμα της σχέσης του Έλληνα με τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας. «Πρώτον, ο Έλληνας δεν καταναλώνει πολύ ψάρι και δεύτερον, έχει πολλές αρνητικές προκαταλήψεις εναντίον των ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας. Μέσα από τις δράσεις μας και την εξωστρέφειά μας προσπαθούμε να τα αναστρέψουμε», σημείωσε μεταξύ άλλων η κυρία Μπογδάνου. Επιπλέον, αξίζει αν αναφέρουμε ότι στο περίπτερό της, η ΕΛΟΠΥ διέθετε μια γωνιά γευσιγνωσίας με πιάτα τα οποία περιείχαν ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας και «παντρεύονταν» αρμονικά με κρασιά του οινοποιείου N. Winery (Οινοποιητική Νεμέας).

Η αντίφαση
«Είναι αντιφατικές οι καταστάσεις. Από τη μία πλευρά, η φετινή χρονιά ξεκινάει αισιόδοξα, καθώς μετά από πάρα πολύ καιρό, οι τιμές με τις οποίες πωλούν οι παραγωγοί τα προϊόντα τους προσεγγίζουν την πραγματικότητα, δηλαδή πολλές επιχειρήσεις δεν πουλάνε κάτω από το κόστος, χωρίς ζημιά και πλέον μπορούν να ανταπεξέλθουν αναφορικά με τις πολλαπλές και συνεχείς κρίσεις» δήλωσε στο FOODReporter ο Ιωάννης Χεκίμογλου, Γενικός Γραμματέας στην ΕΛΟΠΥ και Πρόεδρος του Συλλόγου Υδατοκαλλιεργητών Θεσπρωτίας. Ο ίδιος συνέχισε: «Από την άλλη, παρόλο που υπάρχει αυτή η νότα αισιοδοξίας, ο κλάδος βρίσκεται σε δύσκολη θέση διότι αρκετές επιχειρήσεις, λόγω των πολλαπλών κρίσεων, βρίσκονται ακόμη σε δύσκολη οικονομική κατάσταση. Δεν μπόρεσαν να ορθοποδήσουν». Ο κ. Χεκίμογλου υποστήριξε το επιχείρημά του, κάνοντας λόγο, μεταξύ άλλων, για τη δυσκολία χρηματοδότησης από τις τράπεζες και για το «ράλι» των τιμών το οποίο συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς. «Η ΕΛΟΠΥ κάνει από την πλευρά της τη δική της προσπάθεια. Κυρίως ενημερώνει για το προϊόν, ενώ παρουσιάζει την πραγματική διατροφική αξία του σε Ελλάδα, και κυρίως σε εξωτερικό, προωθώντας συνολικά το brand name του ελληνικού ψαριού», σημείωσε ο Ιωάννης Χεκίμογλου.

Στόχος – αγορά των δράσεων της ΕΛΟΠΥ στο εξωτερικό είναι οι ΗΠΑ. «Παράλληλα με την παρουσία μας στη FOOD EXPO, ένα μεγάλο κομμάτι των ελληνικών επιχειρήσεων που αντιπροσωπεύονται μέσω της ΕΛΟΠΥ, βρίσκεται στην έκθεση της Βοστώνης. Διότι στόχος μας είναι η αύξηση των πωλήσεων και κατανάλωσης στην Αμερική και συγκεκριμένα στη Νέα Υόρκη» ανέφερε στο FOODReporter ο κ. Χεκίμογλου. Σημειώνεται ότι η ΕΛΟΠΥ θα δώσει το παρών με δικό της περίπτερο στη μεγαλύτερη εμπορική έκθεση θαλασσινών “Seafood Expo Global/Seafood Processing Global” στη Βαρκελώνη, 23 με 25 Απριλίου 2024.

Το «ταμπού» κατανάλωσης ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας στην Ελλάδα
Όσον αφορά στο «ταμπού» κατανάλωσης ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας στην Ελλάδα, ο Ιωάννης Χεκίμογλου σχολίασε στο FOODReporter: «Αυτό που παρατηρούμε στην Ελλάδα είναι ότι σιγά σιγά ξεπερνιέται αυτό, καθώς ο καταναλωτής καταλαβαίνει ότι είναι σημαντικό να βρίσκει καθημερινά φρέσκο, ποιοτικά καθαρό και καλό ψάρι». Ο ίδιος ανέφερε ότι, αντίθετα, στο εξωτερικό, δεν υπάρχει η εν λόγω προκατάληψη σχετικά με το ψάρι ιχθυοκαλλιέργειας, με την Ιταλία να θεωρεί κορυφαία τα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας.

Αναμένεται αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας το 2024
Σύμφωνα με τον κ. Χεκίμογλου, αναμένεται αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας για το πρώτο τρίμηνο 2024, συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2023. «Αν συνεχιστεί αυτή η τάση, στο τέλος του 2024 θα είμαστε πάνω από τα επίπεδα του 2022».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΙΕΛΚΑ: Μέσα σε έξι χρόνια, νηστεύουν 20% λιγότεροι Έλληνες

Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι το διάστημα στο οποίο νηστεύουν κατά κανόνα οι περισσότεροι Έλληνες, όπως ανέδειξε έρευνα καταναλωτών που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για την καταγραφή διατροφικών και καταναλωτικών τάσεων στην Ελλάδα την περίοδο της σαρακοστής.

Το 47% δηλώνει ότι νηστεύει την Μεγάλη Εβδομάδα. Αν συμπεριλάβουμε και το 22% που αναφέρει ότι νηστεύει μόνο μερικές φορές και όχι κάθε χρόνο ή κάθε ημέρα, το σύνολο ανεβαίνει στο 69%. Πρόκειται για μειωμένο ποσοστό, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια: Το 2018, η αντίστοιχη έρευνα είχε δείξει ότι το 69% νήστευε πάντα τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 20% μερικές φορές: Σύνολο 89%. Στις νηστείες καθ’ όλο το έτος συμμετέχει το 12% των ερωτηθέντων.

Βάσει συνδυαστικών στοιχείων ερευνών του ΙΕΛΚΑ, εκτιμάται ότι το 3% των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων, περίπου 550 εκατ. ευρώ, σχετίζονται ή επηρεάζονται από τις διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της περιόδου της νηστείας.

Τα σούπερ μάρκετ καταγράφονται ως τα σημεία πώλησης που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των καταναλωτών: Επιτυγχάνουν ποικιλία νηστίσιμων ειδών, για το 75% του κοινού και την εξοικονόμηση χρημάτων για το 58%. Ακολουθεί η λαϊκή αγορά με 15% και 29% αντίστοιχα και στη συνέχεια, φούρνοι και αρτοπωλεία, με 8% και 11%.

Ο καταναλωτής ταυτίζει περισσότερο το σούπερ μάρκετ με τη διατροφή της νηστείας: Επιλέγεται από το 62% του κοινού, η λαϊκή από το 15% και τα σημεία πώλησης άρτου από το 7%. Το σούπερ μάρκετ καταγράφεται και ως το πιο γρήγορο (76%) και εύκολο (66%) μέσο αγοράς. Ακολουθεί η λαϊκή αγορά, με 15% και 19%, αντίστοιχα.

Οι αλλαγές σε καταναλωτικές συνήθειες που επιφέρει η διατροφή της νηστείας
Καταγράφηκε ότι παραπάνω από ένας στους δύο Έλληνες (55%) θεωρούν ότι η νηστεία κάνει καλό στην υγεία τους. Πιο συγκεκριμένα, το 33% δηλώνει ότι του αρέσει να νηστεύει, αν και το 18% θεωρεί ότι συνεισφέρει στη αύξηση σωματικού βάρους. Το 14% θεωρεί ότι βοηθά στη μείωση βάρους.

Το 34% του κοινού θεωρεί ότι η διατροφή του την συγκεκριμένη περίοδο της νηστείας κοστίζει περισσότερο. Το 27% δυσκολεύεται να βρει τι θα φάει, το 14% δυσκολεύεται στα συμπληρωματικά γεύματα, το 22% αγχώνεται για τη διατροφή του. Το 20% δηλώνει ότι υιοθέτει φυτικά υποκατάστατα τροφών, το 14% επιλέγει περισσότερες έτοιμες λύσεις και κονσέρβες και 7% αυξάνει το φαγητό σε delivery παραγγελίες.

Τέλος, αντιμετωπίζει στο λάδι, σε ποσοστό 76%, τη μεγαλύτερη δυσκολία νηστείας, κατά 62% στα γαλακτοκομικά και 52% στα γλυκά. Στη νηστεία ψαριού και κρέατος, αντιμετωπίζει δυσκολίες, κατά 34% και 45% αντίστοιχα. Οι τροφές με τη μεγαλύτερη συχνότητα κατανάλωσης στη νηστεία είναι τα φρούτα και λαχανικά, σαλάτες (σχεδόν καθημερινής κατανάλωσης), ξηροί καρποί, ζυμαρικά, λαδερά (δύο φορές την εβδομάδα).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter