Μυστικά και ψέματα για την Avramar – Σε μη βιώσιμες εξελίσσονται οι οφειλές της

Σε «γέφυρα» προς την επόμενη «γέφυρα χρηματοδότησης» της Avramar εξελίσσεται το «δάνειο-γέφυρα», το οποίο σχεδιάζουν από το Μάρτιο του 2023 οι μέτοχοι της εταιρείας Amerra Capital Management και Mubadala Investment Company από κοινού με τις τέσσερις πιστώτριες συστημικές ελληνικές τράπεζες. Η σύναψη του συγκεκριμένου δανείου, ύψους 25 εκατ. ευρώ, που θα εξασφάλιζε την ομαλή ροής εξυπηρέτησης υποχρεώσεων προς συνεργάτες και δόσεων δανείων, είχε φτάσει κυριολεκτικά μια ανάσα από τις υπογραφές στις 30 Νοεμβρίου, όταν όμως, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του FOODReporter, έκανε πίσω η Alpha Bank. Ο κύριος λόγος που η συγκεκριμένη τράπεζα υπαναχώρησε δεν έχει να κάνει με την έκθεση αποτίμησης βιομάζας εν Ελλάδι, της νορβηγικής εταιρείας εξωτερικών πραγματογνωμόνων INAQ. Ίσα-ίσα που η συγκεκριμένη έρευνα «ενίσχυσε την εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο πλευρών, διότι με απόκλιση 1% -κάτω του στατιστικού λάθους- επιβεβαίωσε τα στοιχεία που διέθεσε η ίδια η Avramar».

Οι επενδύσεις της Mubadala Investment Company
Ο λόγος υπαναχώρησης φαίνεται να ήταν η γνωστοποίηση από πλευράς Mubadala Investment Company ότι «δεν πρόκειται να καταβάλει ούτε ευρώ παραπάνω για τη διάσωση της Avramar, έχοντας καταβάλει ήδη πολλά», όπως αναφέρουν πηγές. Οι Άραβες της Mubadala φέρονται να έχουν καταβάλει περίπου 160 εκατ. ευρώ, σαφώς το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των τωρινών μετόχων της Avramar, για την ενίσχυση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού της εταιρείας -ακόμη και για την ολοσχερή αντικατάστασή του κατά τόπους- και για την βελτίωση των υποδομών, οι οποίες, όπως εκτιμούν πηγές από την εταιρεία, «αποτελούν τις καλύτερες υποδομές ιχθυοκαλλιέργειας στην Ελλάδα και από τις καλύτερες στην Ευρώπη».

Αυτός ίσως να είναι ο λόγος που η Mubadala δέχτηκε έστω και εκ των υστέρων να παραδώσει το management της εταιρείας σε περίπτωση εξασφάλισης επιπλέον χρηματοδότησης, κάτι που ζητούσαν επίμονα οι πιστώτριες τράπεζες και έκανε την Alpha Bank να επιστρέψει: Γεννήθηκε η προσδοκία η εταιρεία να ανακάμψει γρήγορα και να αρχίσει να επανεκτιμάται θετικά ως asset των Αράβων.

«Μύθο» χαρακτηρίζουν πηγές του FOODReporter που γνωρίζουν καλά την υπόθεση, την υποτιθέμενη κακοδιαχείριση στα οικονομικά της εταιρείας. «Ίσως το μόνο λάθος στο management να ήταν που στην πολύ ιδιαίτερη συνθήκη των lockdowns της πανδημίας του κορωνοϊού, όταν κατακρημνίστηκαν οι πωλήσεις, αποφάσισαν πολύ γρήγορα, σε διάστημα λιγότερο των 75 ημερών, να ρίξουν πολύ απότομα τις τιμές των προϊόντων, παρότι ήταν leader στην αγορά βάσει όγκου». Ο πιθανός λόγος που αυτό συνέβη είναι ότι η Mubadala σ’ εκείνο το χρονικό διάστημα εξοφλούσε ακόμη πολύ υψηλές δόσεις των δανείων που είχε κληρονομήσει από τις Σελόντα και Νηρέας Ιχθυοκαλλιέργειες ΑΕ και δεν επιθυμούσε να βρεθεί αντιμέτωπη με μεγάλου όγκου επιστροφές, που θα αύξαναν κόστος διαχείρισης και ζημιές: Η θανάτωση αποθεμάτων κόστισε 9,5 εκατ. ευρώ, αλλά δεν υπολογίστηκε στα κεφάλαια «δανείου-γέφυρα» που ζήτησε η Mubadala. Πάντως, εκείνη η πρώτη μείωση της τιμής στις αρχές του 2020 δεν ήταν η μόνη: Η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει και πωλήσεις κάτω του κόστους, προκειμένου να διατηρήσει ρευστότητα. Η έκθεση του ορκωτού λογιστή της ΕΥ στα οικονομικά αποτελέσματα του 2022 υπολόγισε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές δανειακών υποχρεώσεων στα 29 εκατ. ευρώ. Αν υπολογιστεί και το σύνολο του 2023, βρισκόμαστε περίπου σε 78,5 εκατ. ευρώ ανεξόφλητων δόσεων, ποσό σχεδόν τετραπλάσιο του «δανείου-γέφυρα» που συζητείται τώρα (20 εκατ. ευρώ).

Οι συνολικές οφειλές και το σενάριο αναδιάρθρωσης χρεών
Oι συνολικές οφειλές της Avramar το 2022 ανέρχονταν σε 494,42 εκατ. ευρώ, με αντίστοιχο τζίρο 399,25 εκατ. ευρώ. Αν και ο τζίρος του 2023 εμφανίζεται αυξημένος, το πηλίκο οφειλών προς έσοδα φέρεται να αγγίζει το 1,5, κρίσιμο αποτέλεσμα ώστε να θεωρηθεί η εταιρεία «μη βιώσιμη». Υπό τέτοιες συνθήκες, ποιες είναι οι πιθανότητες εμφάνισης νέου επενδυτή; Απομένει το σενάριο της αναδιάρθρωσης χρεών. Το μέτρο πίεσης της εταιρείας προς οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο είναι οι υποδομές της και η σταθερότητα της θέσης στην αγορά, που θα μπορούσε θεωρητικά, δίχως άλλες εκπλήξεις, να επιφέρει εξυπηρέτηση των συνολικών οφειλών, αλλά σε πολύ πιο εκτεταμένο χρονικό διάστημα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Spreafico: Γιατί άνοιξε εταιρεία στην Ελλάδα

Στη σύσταση εταιρείας στην Ελλάδα προχώρησε στα τέλη του 2023 η ιταλική χονδρεμπορική εταιρεία φρούτων και λαχανικών Spreafico. Επικεφαλής της Spreafico Hellas είναι ο Simone Spreafico, εκ των ιδιοκτητών της ιταλικής εταιρείας, που στο ΔΣ της νεοσύστατης επιχείρησης έχει ρόλο προέδρου, και ο Alberto Garbuglia, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης της Spreafico, που ανέλαβε καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου της εν Ελλάδι εταιρείας, στο ΔΣ της οποίας ανήκει ως μέλος και ένας Έλληνας, ο Γιώργος Σαγκριώτης.

Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ανέρχεται και 50.000 ευρώ και καλύπτεται κατά 100% από την Spreafico. Τι… γυρεύει όμως στη χώρα μας μία εταιρεία που διανέμει πάνω από 300.000 τόνους φρούτων και λαχανικών κάθε χρόνο, με δραστηριότητα στην Ιταλία και τη Χιλή; Βασικός στόχος της ιταλικής εταιρείας είναι να ενισχύσει τη θέση και την ανταγωνιστικότητά της στην παγκόσμια αγορά ακτινιδίων, μέσω της προμήθειας ακτινιδίων από την Ελλάδα, την ώρα που οι Ιταλοί παραγωγοί στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς τις κίτρινες ποικιλίες ακτινιδίων και οι μεταβαλλόμενες κλιματικές συνθήκες των τελευταίων ετών, σε συνδυασμό με την εμφάνιση νέων ασθενειών των φυτών, καθιστά αβέβαιη την παραγωγή πράσινων ακτινιδίων σε πολλές περιοχές της Ιταλίας.

«Η Ελλάδα είναι μία ενδιαφέρουσα παραγωγική περιοχή για μας, χάρη στις ευνοϊκές κλιματικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Οι καλλιέργειες στην Ελλάδα βιώνουν μία ενδιαφέρουσα μετάβαση από τις εκτατικές καλλιέργειες στην παραγωγή φρούτων, και αυτό καθίσταται εφικτό λόγω της διαθεσιμότητας κατάλληλης γης και αρδευόμενου νερού, αλλά και του δυναμικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος», δήλωσε στο fruitnet.com ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής της εταιρείας, Alberto Garbuglia. O ίδιος εξήγησε πως το νέο εγχείρημα θα εστιάζει στις εύφορες περιοχές που βρίσκονται στους πρόποδες του Ολύμπου. «Το δίκτυο προμηθευτών μας εκτείνεται σε όλη την πεδιάδα δυτικά της Θεσσαλονίκης (Βέροια, Σκύδρα, Νάουσα) και κατά μήκος των παράκτιων πεδιάδων της Άρτας και του Αγρινίου», σημείωσε.

Ενδιαφέρον και για εσπεριδοειδή και πυρηνόκαρπα
Σύμφωνα με τον Alberto Garbuglia, η Spreafico σχεδιάζει να προμηθεύεται από την Ελλάδα όχι μόνο ακτινίδια, αλλά και εσπεριδοειδή, πυρηνόκαρπα και άλλα φρούτα. Ωστόσο, η έμφαση δίνεται στα ακτινίδια, όπου η Ελλάδα έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε έναν από τους ισχυρότερους παίκτες παγκοσμίως, πιέζοντας την ιταλική παραγωγή ενός φρούτου που παραδοσιακά αποτελεί ισχυρό εξαγωγικό προϊόν της. Η δραστηριοποίηση της Spreafico στη χώρα μας επιβεβαιώνει τον ισχυρό ρόλο που διαδραματίζει πλέον η Ελλάδα στην παγκόσμια αγορά ακτινιδίου.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Troupis Winery: Στόχος η απόλυτη αυτονομία ως προς την παραγωγή σταφυλιών του

Το οινοποιείο Τρουπή (Troupis Winery) βρίσκεται στο κέντρο του οροπεδίου της Μαντινείας στην περιοχή Φτέρη, την καρδιά των αμπελώνων της ομώνυμης αμπελουργικής ζώνης και σε υψόμετρο περίπου 700 μέτρων. Η ιστορία του οινοποιείου ξεκίνησε το 2010, με την οικογένεια να εκμεταλλεύεται την παραγωγή των ιδιόκτητων αμπελώνων συνολικής έκτασης 70 στρεμμάτων και έκτοτε το οινοποιείο εξελίχθηκε σε χώρους, εξοπλισμό και προσωπικό με αποτέλεσμα την ποιοτικότερη παραγωγή εκλεκτών οίνων. «Το 2023 ξεκίνησε πιο αισιόδοξο για εμάς τους οινοποιούς, αν και δεν επαληθεύτηκε απόλυτα αυτή η αισιοδοξία. Παρ’ όλα αυτά, το 2023 έκλεισε θετικά για εμάς, καθώς το 2022 είχε μια πάρα πολύ καλή παραγωγή» ανέφερε η ιδιοκτήτρια του Troupis Winery, Παναγιώτα Τρουπή, συνομιλώντας με το FOODReporter.

Το Troupis Winery, μέσα στο 2023, βραβεύτηκε τρεις φορές για τρία διαφορετικά του κρασιά από το θεσμό των 50 Great Greek Wines. «Αναδειχθήκαμε και για το καλύτερο ροζέ ανάμεσα στα 50 καλύτερα ελληνικά κρασιά (ροζέ ξηρός, 100% μοσχοφίλερο)» σχολίασε η κυρία Τρουπή. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το έδαφος, το κλίμα, η ευγενική διαχείριση του περιβάλλοντος και οι χαμηλές στρεμματικές αποδόσεις, χαρίζουν στο προικισμένο μοσχοφίλερο όλα εκείνα τα στοιχεία για ένα ποιοτικό κρασί ΠΟΠ Μαντινεία.

Σχετικά με τα πλάνα του 2024, το οινοποιείο Τρουπή βρίσκεται σε διαρκή διαδικασία εξέλιξης και βελτίωσης των εγκαταστάσεων και των μηχανημάτων του, ενώ επενδύει σε νέα κτήματα. «Ο σκοπός μας είναι να είμαστε απόλυτα αυτόνομοι ως προς την πρώτη μας ύλη, δηλαδή να έχουμε 100% σταφύλια από τη δική μας παραγωγή. Βρισκόμαστε αυτήν τη στιγμή σε ένα υψηλό ποσοστό παραγωγής σταφυλιών, αλλά επειδή η ζήτηση είναι μεγάλη, συνεργαζόμαστε και με ντόπιους παραγωγούς» επεσήμανε στο FOODReporter η Παναγιώτα Τρουπή.

Ενδιαφέρον για περαιτέρω επέκταση στην αγορά της Αγγλίας
Το Troupis Winery διαθέτει αντιπροσώπους σε Βέλγιο, Αυστρία, Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδά, ΗΠΑ και Κύπρο. «Η καλύτερη αγορά βρίσκεται στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Επίσης, μια πολύ καλή αγορά για εμάς τα τελευταία δύο χρόνια, είναι η αγορά της Αγγλίας» δήλωσε η κυρία Τρουπή, προσθέτοντας ότι το οινοποιείο θέλει να επεκταθεί περισσότερο στην εν λόγω αγορά. Η ίδια ανέφερε ότι το οινοποιείο διαθέτει ένα αρκετά «εξωστρεφές πρόσωπο», καθώς ήδη πάνω από το μισό μέρος της παραγωγής του εξάγεται στις αγορές του εξωτερικού. Στην ελληνική αγορά το Troupis Winery διαθέτει τα προϊόντα του κυρίως σε κάβες με premium κρασιά και σε εστιατόρια. Όσον αφορά στην τοποθέτησή των κρασιών του στο ράφι του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου, η επιχείρηση δεν αποκλείει πιθανές μελλοντικές συνεργασίες, αλλά επικεντρώνεται κυρίως στην εστίαση και τις κάβες προς το παρόν.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter