Στο «κλαµπ» των ηλεκτρονικών ετικετών (πιλοτικά) η Market In

Κάποτε στα σούπερ µάρκετ οι τιµές έµπαιναν χειροκίνητα στα προϊόντα, µε τα ειδικά «πιστόλια» που κολλούσαν σε κάθε προϊόν ξεχωριστά το αυτοκόλλητο µε την τιµή του, όπως θα θυµούνται οι παλιότεροι, και όπως συµβαίνει ακόµα σε µικρότερα παντοπωλεία και καταστήµατα ψιλικών. Στη συνέχεια ήρθε το µοντέλο που γνωρίζουµε µέχρι σήµερα, µε τις έγχαρτες ταµπέλες στο ράφι που αναγράφουν την τιµή των προϊόντων και διάφορες πληροφορίες σχετικά µε αυτά. Όµως το µέλλον και σε αυτόν τον τοµέα είναι ψηφιακό: είναι οι ηλεκτρονικές ετικέτες τιµών στα ράφια, τις οποίες έχουµε ήδη δει σε ορισµένες αλυσίδες του οργανωµένου λιανεµπορίου και στην Ελλάδα.

Στο «κλαµπ» αυτών των αλυσίδων όπως πληροφορούµαστε µπαίνει και η Market In, που σε συνεργασία µε την ελληνική εταιρεία τεχνολογίας Mindsys τοποθετεί πιλοτικά σε καταστήµατά της ηλεκτρονικές ετικέτες και ψηφιακές πινακίδες, «αγκαλιάζοντας» τη νέα τεχνολογία. Η πιλοτική εφαρµογή αφορά σε ηλεκτρονικές ετικέτες 2,6 και 4,2 ιντσών στις οποίες αναγράφονται οι τιµές των νωπών φρούτων και λαχανικών, και σε ψηφιακές πινακίδες (digital signage) 10,1 ιντσών, οι οποίες αναδεικνύουν τις τρέχουσες προωθητικές ενέργειες της Market In.

Τα πλεονεκτήµατα της ηλεκτρονικής ετικέτας τιµής
Πρόκειται για µία τεχνολογία που έχει ασφαλώς ένα διόλου αµελητέο κόστος για τις αλυσίδες σούπερ µάρκετ (ενδεικτικά, η επένδυση της Lidl Ελλάς για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών ετικετών τιµών σε όλο το δίκτυο των καταστηµάτων της στην Ελλάδα είναι της τάξεως των 20 εκατοµµυρίων ευρώ), όµως έχει και σηµαντικά πλεονεκτήµατα. Όπως το ότι µε τις ηλεκτρονικές ετικέτες είναι πολύ απλό και γρήγορο να ενηµερωθεί η τιµή ή η περιγραφή του προϊόντος σε περίπτωση που κάτι αλλάξει, κάτι που εξυπηρετεί τόσο τους καταναλωτές, ώστε να είναι βέβαιοι ανά πάσα στιγµή ότι βλέπουν τη σωστή τιµή, όσο και τους εργαζοµένους, των οποίων η δουλειά γίνεται απλούστερη. Επιπλέον, η χρήση ηλεκτρονικής ετικέτας περιορίζει και τις ανάγκες των καταστηµάτων για χαρτί, και άρα είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον, ενώ περιορίζει και την πιθανότητα λαθών. Σε συνδυασµό µε τις ψηφιακές πινακίδες, που κάνουν πιο «ζωντανή» και διαδραστική την ενηµέρωση των πελατών για τις τρέχουσες προσφορές του καταστήµατος, το αποτέλεσµα είναι ένα µοντέρνο περιβάλλον αγορών που κεντρίζει το ενδιαφέρον του καταναλωτή και µεταδίδει την πληροφορία µε καθαρό και βολικό τρόπο.

Σηµειώνεται ότι η εταιρεία Mindsys έχει υλοποιήσει αντίστοιχες λύσεις ηλεκτρονικής ετικέτας τιµών και σε άλλες εταιρείες λιανεµπορίου στην Ελλάδα, µεταξύ των οποίων η αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών Καυκάς και η Vodafone.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Η κίνηση του Σκλαβενίτη που έφερε… τούµπα την αγορά των ηλεκτρονικών σούπερ µάρκετ

Όσοι πίστευαν ότι η «έκρηξη» του e-commerce στη διάρκεια των lockdowns θα… ξεφούσκωνε µετά το άνοιγµα της αγοράς και την υποχώρηση του κορονοϊού, µάλλον είχαν υποτιµήσει τη δυναµική των online αγορών. Μία δυναµική που επιβεβαιώνουν και τα τελευταία στοιχεία της Convert Group για τα online σούπερ µάρκετ, σύµφωνα µε τα οποία οι καταναλωτές δαπάνησαν online το 2023 συνολικά 306 εκατοµµύρια ευρώ, δηλαδή 15% περισσότερα από το 2022, µε τον τζίρο αυτό µάλιστα να µην περιλαµβάνει q-commerce παίκτες µε δικές τους αποθήκες όπως efood Market & Wolt Market, που κερδίζουν συνεχώς µερίδιο στην αγορά.

Αξιοσηµείωτη είναι η αύξηση και του αριθµού των παραγγελιών κατά 7% σε σχέση µε το 2022, αλλά και της µέσης αξίας των προϊόντων κατά 8%. Αντίθετα, µάλλον δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο µέσος αριθµός προϊόντων ανά καλάθι υποχώρησε κατά 5%, µία εξέλιξη που σχετίζεται άµεσα µε τρεις ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις που περιόρισαν την αγοραστική δύναµη. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Convert Group συνέκρινε πάνω από 38.000 κωδικούς προϊόντων που πωλούνταν το 2022 και 2023 και εντόπισε ότι στο 14% αυτών αυξήθηκαν οι τιµές πώλησης πάνω από 20% το 2023. Από πλευράς κατηγοριών οι υψηλότερες ανατιµήσεις του 2023 σηµειώθηκαν στα απορρυπαντικά ρούχων µε 19%, στη ζάχαρη µε 18% και στα αναψυκτικά µε 17%. Όµως υπήρχαν και κατηγορίες προϊόντων που σηµειώθηκαν υποτιµήσεις το 2023 όπως αυτή της βουτύρου και µαργαρίνης µε 8%.

Με την αύξηση των τιµών φαίνεται πως σχετίζεται και η αύξηση κατά 1 µονάδα στο ποσοστό της δαπάνης που πηγαίνει σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η οποία ανήλθε στο 15% του συνόλου των online αγορών που πραγµατοποιήθηκαν το 2023, µε τα µεγαλύτερα µερίδια αγοράς της ιδιωτικής ετικέτας να καταγράφονται στο χαρτί κουζίνας, στο φρέσκο κρέας και ψάρι και στα φρούτα και λαχανικά.

Πώς εκτοξεύθηκε η µέση αξία του καλαθιού κατά 12 ευρώ σε 6 µήνες
Μία ενδιαφέρουσα αλλαγή στη συµπεριφορά των καταναλωτών καταγράφηκε στο δεύτερο εξάµηνο του 2023, µετά την απόφαση της Σκλαβενίτης να αυξήσει το ελάχιστο όριο αξίας παραγγελίας για δωρεάν παράδοση από τα 30 ευρώ στα 100 ευρώ. Οι καταναλωτές άρχισαν σταδιακά να αυξάνουν τον µέσο όρο παραγγελίας τους, ώστε να αποφύγουν την επιπλέον χρέωση µεταφορικών, και κατά συνέπεια αυξήθηκε η µέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού όλης της αγοράς από 77 ευρώ τον Ιούνιο σε 89 ευρώ τον Δεκέµβριο του ίδιου έτους.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Καθαρές τιμές στο ράφι: Το μετέωρο βήμα των προμηθευτών, οι φόβοι των λιανεμπόρων

Την επιφυλακτικότητα των λιανεμπόρων για το μέτρο της τιμολόγησης επί των καθαρών τιμών στο ράφι εκ μέρους των προμηθευτών επαναφέρουν νέες πηγές που μίλησαν στο FOODReporter.
Υπάρχουν φόβοι ότι το μέτρο που αποφάσισε το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα οδηγήσει τελικά σε αύξηση των τιμών στο ράφι, επειδή από τη μεικτή τιμή, η οποία περιλαμβάνει το περιθώριο κέρδους του λιανέμπορου και επίσης, από τις παροχές βάσει προωθητικών ενεργειών εξαρτάται εν πολλοίς η κερδοφορία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ανά προϊόν για το οποίο υπάρχει ενεργή συμφωνία τοποθέτησης στο ράφι.

Από πλευράς προμηθευτών, πληροφορίες αναφέρουν ότι το βάρος έχει πέσει στους διευθυντές πωλήσεων, που φαίνεται να παίρνουν τη μεγάλη απόφαση να «θυσιάσουν» τη δική τους κερδοφορία, δίνοντας χαμηλότερες καθαρές τιμές από τις αναμενόμενες.

Αυτή η στρατηγική, που συνεκτιμάται ως η πρώτη αντίδραση ενός εκ των δύο κυρίων μερών, δηλαδή των προμηθευτών, αναμένεται να αρχίσει να ακολουθείται από αρκετές εταιρείες, αντιγράφοντας για τις μεγαλύτερες αλυσίδες ό,τι κάνουν για αρκετές μικρότερες.

Οι τιμές βασικού τιμοκαταλόγου περιορισμένης καθαρής κερδοφορίας για τους προμηθευτές θα συνοδευτούν με μικρότερο χρονικό βάθος ή μικρότερο βάθος έκπτωσης των προωθητικών ενεργειών, ώστε να περιορίζεται η σχετική… θυσία. «Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνεται και ο στόχος για λιγότερες προσφορές στα ράφια και τιμές που θα αναχαιτίσουν τον πληθωρισμό στα τρόφιμα», δήλωσε με νόημα άλλος παράγοντας που εξετάζει συνολικότερα την αγορά.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter