Τεκτονικές αλλαγές στο ελαιόλαδο

Τη συμπερίληψη του ελαιολάδου στα προϊόντα πρώτης ανάγκης που εξαιρούνται εντελώς από τον ΦΠΑ ανακοίνωσε η ισπανική κυβέρνηση, ως άμεσο ισχυρό μέτρο για την αναχαίτιση της μεγάλης αύξησης της τελικής τιμής λιανικής στο προϊόν.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση θα έχει άμεση ισχύ, μετά την ψήφιση από το ισπανικό Κοινοβούλιο της ανανέωσης της λίστας των προϊόντων πρώτης ανάγκης για τους Ισπανούς καταναλωτές. Το ελαιόλαδο θα διατηρηθεί εντός της συγκεκριμένης λίστας τουλάχιστον έως την Κυριακή 30 Ιουνίου 2023. Είχε προηγηθεί τον Δεκέμβριο του 2023 η μείωση του ΦΠΑ για το ελαιόλαδο, στη χαμηλότερη δυνατή κλίμακα ΦΠΑ, στο 5%.

Διεθνής αύξηση της τιμής
Τα στοιχεία της NielsenIQ για το ισπανικό καλάθι αγορών ανέφεραν τον προηγούμενο μήνα αύξηση κόστους κατά €800,00 μεταξύ Νοεμβρίου 2022 και Νοεμβρίου 2023. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών αφορούσαν το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, κατά 79%, το παρθένο ελαιόλαδο, κατά 69% και το ελαιόλαδο ραφινέ, κατά 60%.

Αντίστοιχα, στην Ελλάδα η τιμή των επώνυμων συσκευασιών ενός λίτρου εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου στο οργανωμένο λιανεμπόριο έχει προ πολλού ξεπεράσει την τιμή των €13,50, δίχως καν να μιλάμε για premium ή βιολογικά ελαιόλαδα, όπου η τιμή είναι κατά πολύ υψηλότερη τον φετινό Ιανουάριο.

Κίνδυνοι που απορρέουν από τις νέες καταναλωτικές συνήθειες
Όπως δήλωσε στο FOODReporter άνθρωπος με μεγάλη γνώση στην αγορά, «υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να αρχίσει το μαζικό κοινό να θεωρεί το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο ως είδος πολυτελείας λόγω υψηλής τιμής και να το καταναλώνει αραιότερα ή σε συνδυασμό με άλλα έλαια».

Συνεπώς, κινδυνεύουν επίσης να χαθούν όσα έχει χτίσει η ελληνική κοινότητα ελαιολάδου, η οποία προωθεί τα πολλαπλά οφέλη του εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου στην ανθρώπινη υγεία και προτρέπει προς την κατανάλωσή του.

Επιπλέον, οι καταναλωτές δείχνουν να στρέφονται σε μεγαλύτερες συσκευασίες ελαιολάδου, δηλαδή τριών ή πέντε κιλών ή και επιστροφή σε τενεκέδες 16 κιλών, όπου το κόστος ανά λίτρο βρίσκεται σε παρόντα χρόνο σε χαμηλότερη τιμή, μεταξύ €10,00 και €11,50.

Ωστόσο, πρόκειται, όπως επεσήμανε η ίδια πηγή, για «μη επιθυμητή συνήθεια», επειδή «μειώνει την πραγματική διατροφική αξία σε πολυφαινόλες και στα λοιπά θρεπτικά δομικά οργανικά χημικά συστατικά τα οποία διατηρεί το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο»: Αυτό συμβαίνει επειδή θα καταναλωθούν σε μεταγενέστερο χρόνο μέσα από μεγαλύτερη συσκευασία, που άρα θα παραμένει ανοιγμένη για μεγαλύτερο διάστημα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Το ελληνικό παράδοξο: Αυξάνονται οι τιμές, αυξάνεται και η κατανάλωση

Σε ένα περιβάλλον ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων, με μεγάλες αυξήσεις τιμών, η λογική λέει ότι ο όγκος πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο μειώνεται, καθώς οι καταναλωτές, βλέποντας την αγοραστική τους δύναμη να μειώνεται, αναγκάζονται να περιορίσουν τις αγορές τους. Αυτό που συνέβη όμως το 2023 στην Ελλάδα μάλλον ξεπερνά τη λογική: ο όγκος πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο όχι μόνο δε μειώθηκε, αλλά απεναντίας κινήθηκε ανοδικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Market View της Circana για τους πρώτους έντεκα μήνες του περασμένου έτους. Ειδικότερα, στο εντεκάμηνο του 2023 καταγράφηκε αύξηση της αξίας πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο κατά 9,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 – μία αναμενόμενη αύξηση, που πυροδοτείται από τις ανεβασμένες τιμές των προϊόντων.

Όμως ανοδικά κινήθηκε και ο όγκος πωλήσεων κατά 2,2%, και μάλιστα είναι αξιοσημείωτο ότι τον Νοέμβριο ο όγκος πωλήσεων ήταν αυξημένος κατά 7,2% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, υποδεικνύοντας. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ο όγκος πωλήσεων κινήθηκε ανοδικά σε ετήσια βάση για όλους τους μήνες του 2023, πλην του Ιανουαρίου και του Μαρτίου, ενώ από τον Απρίλιο και μετά καταγράφει άνοδο άνω του 2% κάθε μήνα.

Ποιες κατηγορίες αυξάνουν τον όγκο πωλήσεων
Από πού προέρχεται όμως αυτή η αύξηση του όγκου πωλήσεων; Προέρχεται, παραδόξως, και από τις τρεις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, αλλά κυρίως από τα τρόφιμα, που κινούνται στο +2,3% στο εντεκάμηνο, και λιγότερο από τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς (+1,7%) και τα είδη νοικοκυριού (+0,5%) – όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δύο αυτές κατηγορίες είχαν κινηθεί έντονα πτωτικά στο εντεκάμηνο του 2022 ως προς τον όγκο πωλήσεων (-3,6% και -4,2% αντίστοιχα). Αναλύοντας περαιτέρω τα στοιχεία, προκύπτει ότι στην κατηγορία των τροφίμων η μεγαλύτερη αύξηση του όγκου πωλήσεων καταγράφεται στα αλκοολούχα ποτά (+4,8%), στα μη αλκοολούχα ποτά (+4,7%), στα σνακ (+4,7%) και στα γαλακτοκομικά (+2,9%). Οι υποκατηγορίες αυτές, με εξαίρεση τα αλκοολούχα ποτά, καταγράφουν παράλληλα διψήφια αύξηση πωλήσεων σε αξία στο εντεκάμηνο του 2023.

Η διπλή εξήγηση
Η εξήγηση για το παράδοξο της αύξησης του όγκου πωλήσεων είναι διπλή. Αφενός, σχετίζεται με τη στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που τους επιτρέπουν να εξοικονομούν χρήματα στις αγορές τους – πράγματι, στο εντεκάμηνο του 2023 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας σε αξία διαμορφώθηκε στο 26,3%, δύο μονάδες πάνω σε σχέση με το 2020, έχοντας καταγράψει ανάπτυξη πωλήσεων της τάξης του 11,6% στο εντεκάμηνο 2023. Αφετέρου, σχετίζεται με το «κυνήγι» των προσφορών στα επώνυμα προϊόντα στο οποίο επιδίδονται όλο και περισσότερο οι καταναλωτές: το ποσοστό των πωλήσεων που αφορούσαν σε προϊόντα με προσωρινά μειωμένη τιμή στο εντεκάμηνο του 2023 ήταν 25%, αυξημένο κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ ειδικά στα τρόφιμα και στα είδη νοικοκυριού η αύξηση αυτή ήταν +3,4% και +3,6% αντίστοιχα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Αποκλειστική έρευνα: Τελικά το γάλα είναι για μικρούς ή για μεγάλους;

Τελικά το γάλα είναι ένα τρόφιμο που γεμίζει τα ποτήρια των μικρών; Ή των μεγάλων; Ή μήπως και τα δυο; Αν ρωτούσαμε 100 ανθρώπους:

  • Οι 58 θα μας απαντούσαν ότι πίνουν λιγότερο γάλα τώρα, στην ενήλικη ζωή τους, από ότι όταν ήταν μικροί,
  • Οι 45 θα μας απαντούσαν ότι το γάλα το καταναλώνουν μαζί με τα δημητριακά τους,
  • Και οι 20 ότι μια διαφήμιση που θα περιείχε έντονα συναισθήματα θα ήταν αυτή που θα τους ωθούσε να αγοράσουν γάλα.

Μια αποκλειστική έρευνα που αφορά ένα από τα βασικά αγαθά του διατροφικού μας πολιτισμού και παράδοσης, το γάλα, θα παρουσιάσει στο Dairy Conference powered by MIK3, ο founder της ierax analytix, Χάρης Λαλάτσης. Η μοναδική και πρωτότυπη αυτή έρευνα διεξήχθη και τα αποτελέσματά της θα παρουσιαστούν αποκλειστικά στο Dairy Conference στις 26 Ιανουαρίου 2023. Μέσα στα σημαντικά πορίσματα της έρευνας είναι οι ηλικιακές ομάδες που είναι οι βασικοί καταναλωτές γάλακτος, οι τρόποι που προτιμούν να καταναλώνουν το γάλα αλλά και πώς μπορεί το γάλα να διαφημιστεί κατάλληλα ανάλογα με το κοινό-στόχο που έχει κάθε εταιρεία.

Μάθετε περισσότερα εδώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter