Ήβη και Έψα: Βίοι αντίθετοι στα μερίδια πορτοκαλάδας στο πρώτο δεκάμηνο του 2023

Βίους αντίθετους διένυσαν στην άκρως ανταγωνιστική αγορά των αναψυκτικών κατά το πρώτο δεκάμηνο του 2023 τα brands Ήβη και Έψα, σύμφωνα με πληροφορίες μεριδίων που έφτασαν στα χέρια του FOODReporter.Θυμίζουμε ότι το εργοστάσιο της Έψα στο Βόλο έχει αναλάβει ήδη από τον Απρίλιο του 2023 τον «επαναπατρισμό» της εμφιάλωσης για τη συσκευασία σε κουτάκι (can), όγκου 330ml, για την πορτοκαλάδα Ήβη. Αποτελούσε «εφικτό έργο παραγωγής» για τις μονάδες παραγωγής της Έψα, οι οποίες είχαν απωλέσει συμβόλαια ιδιωτικής ετικέτας κατά το προηγούμενο διάστημα, όμως ο όγκος δείχνει τελικά να έχει αποβεί ακόμη μικρότερος κατά τη διάρκεια της χρονιάς που τελειώνει. Ήταν μια φωτογραφία που είχε «κλειδώσει» στις αρχές Φεβρουαρίου 2023, άρα έλαβε υπόψη της μερίδια όγκου του 2022.

Στην πέμπτη θέση υποχώρησε η πορτοκαλάδα Ήβη με ανθρακικό
Ως προς τον όγκο πωλήσεων, το ποσοστό της πορτοκαλάδας Ήβη στο χρονικό διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου 2023 μειώθηκε κατά 2,1% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022, σε ό,τι αφορά το σύνολο των κωδικών πορτοκαλάδας που πωλούνται στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο, βάσει των στοιχείων που έχει στα χέρια του το FOODReporter. Συνεπώς, η πορτοκαλάδα Ήβη υποχώρησε στην πέμπτη θέση των επώνυμων (branded) διαφορετικών προϊόντων της κατηγορίας, με μερίδιο 6,6%, δίχως να υπολογίζονται τα σχετικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας διαφόρων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Η πορτοκαλάδα Βίκος «προσπέρασε» στην τέταρτη θέση, με μερίδιο 6,8% για το πρώτο δεκάμηνο του 2023. Το μερίδιο της Βίκος στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022 ήταν 6,4%, ενώ της Ήβη βρισκόταν στο 8,7%.Αναφορικά με την πορτοκαλάδα Ήβη, αξίζει να σημειωθεί ότι έχει επιβεβαιωθεί από την εμφιαλώτρια εταιρεία PepsiCo Ήβη ότι η συνταγή πορτοκαλάδας με ανθρακικό για το κουτάκι Ήβη 330ml, που εμφιαλώνεται στις εγκαταστάσεις της Έψα στο Βόλο, είναι διαφορετική από εκείνη που ισχύει για τους κωδικούς σε PET και rPET, συσκευασίας 1,5 λίτρου των σούπερ μάρκετ και 500ml για τα σημεία εστίασης, που εμφιαλώνονται αμφότεροι σε εγκαταστάσεις στη Ρουμανία. Παραμένει, ωστόσο, άγνωστο αν αυτή η επιλογή επηρέασε τις επιλογές του καταναλωτικού κοινού.Συνολικά, οι κωδικοί της Ήβη στην πορτοκαλάδα (πορτοκαλάδα με ανθρακικό, πορτοκαλάδα με ανθρακικό χωρίς ζάχαρη και πορτοκαλάδα χωρίς ανθρακικό) παρουσίασαν μείωση μεριδίου 24,8% μεταξύ του πρώτου δεκαμήνου του 2022 και του πρώτου δεκαμήνου του 2023, ενώ στο δωδεκάμηνο 2022 έναντι δωδεκαμήνου 2021 είχαν υποχωρήσει κατά 10% επιπλέον.

Κέρδισε μερίδια η Έψα σε πορτοκαλάδα και λεμονάδα
Αντιθέτως, η Έψα φαίνεται να αντέχει τον υψηλό ανταγωνισμό, παρά τις σαρωτικές αλλαγές που επήλθαν στη μετοχική της σύνθεση και το διοικητικό της συμβούλιο το φετινό καλοκαίρι, με την είσοδο του επενδυτικού σχήματος αμοιβαίων κεφαλαίων SMERemediumCup υπό τον Νίκο Καραμούζη, μέσω της εταιρείας Αγριά Εμπορική ΑΕ.Η Έψα παρέμεινε στην τρίτη θέση μεταξύ των επώνυμων brands της πορτοκαλάδας στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο, αυξάνοντας το μερίδιο της, όπως προκύπτει από τις πληροφορίες του FOODReporter. Η Έψα έκανε διψήφιο το μερίδιό της, ανεβαίνοντας στο 11,3% στον όγκο πωλήσεων του πρώτου δεκαμήνου του 2023, κάτι που σηματοδότησε αύξηση 3,4 ποσοστιαίων μονάδων, σε σχέση με το αντίστοιχο μερίδιο του 2022, που είχε βρεθεί στο 7,9%. Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι η αποκόμιση επιπλέον μεριδίων στην πορτοκαλάδα είναι πολύ πιθανό να συσχετίζεται με την έντονη προωθητική δράση των αντίστοιχων κωδικών της Έψα από Μάιο έως και Σεπτέμβριο του 2023.Πάντως, η Έψα φέρεται να έχει αυξήσει μερίδια και στη λεμονάδα, όπου παραμένει δεύτερος «παίκτης», καταλαμβάνοντας ποσοστό 18,4% για το διάστημα Ιανουαρίου έως Οκτώβριο 2023. Στον κωδικό της λεμονάδας, η Έψα φέρεται να πραγματοποίησε επίσης «επιθετική» εμπορική πολιτική, αλλά οι προωθητικές συσκευασίες της φέρονται να ήταν αναλογικά λιγότερες κατ’ όγκο σε σχέση με τις προωθητικές ενέργειες μειωμένης τιμής και «1+1» προσφορών στην πορτοκαλάδα με ανθρακικό. Αντίθετα, η λεμονάδα Ήβη βρίσκεται επίσης πολύ χαμηλότερα, στην πέμπτη πια θέση επίσης του συνόλου μεταξύ των επώνυμων μαρκών της σχετικής υποκατηγορίας αναψυκτικών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Παραγωγικές επενδύσεις 65 εκατ. ευρώ έως το 2026

Τα 65 εκατ. ευρώ αναμένεται να αγγίξουν οι συνολικές παραγωγικές επενδύσεις της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας για
τη διετία 2024 έως 2026 σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλος, Αλέξανδρο Δανιηλίδη.Το 50% αφορά επενδύσεις βιώσιμης ανάπτυξης, όπως, επενδύσεις σε κτίρια και εγκαταστάσεις (κελύφη, εξοπλισμοί, θέρμανσης, κατανάλωση ενέργειας), με γνώμονα τη διασφάλιση ασφάλειας, εργονομίας και προστασίας από καιρικά φαινόμενα που ενδέχεται να προκύψουν στο μέλλον ως αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης.

Η αντιμετώπιση και πρόληψη τέτοιων φαινομένων έχει μπει πολύ ψηλά στην ατζέντα του Ομίλου Heineken. Σε κτίρια της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας πραγματοποιήθηκε φέτος προληπτική αλλαγή παραθύρων, ως μέτρο ενίσχυσης ασφάλειας. Στο δεύτερο εξάμηνο του 2024, ετοιμάζεται εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στο εργοστάσιο της Πάτρας.Το υπόλοιπο 50% αφορά ενέργειες βελτιστοποίησης της υπάρχουσας παραγωγικής δραστηριότητας. Ανάμεσά τους βρίσκονται και επενδύσεις σε τεχνικές και μηχανολογικές αλλαγές και προσθήκες νέων τεχνολογιών στις υπάρχουσες γραμμές παραγωγής των εργοστασίων της εταιρείας, ώστε να ενισχυθεί η παραγωγικότητα.

Πάντως, ο κ. Δανιηλίδης ξεκαθάρισε ότι η παραγωγικότητα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας συγκεντρώνει υψηλά σκορ κι ακόμη, ότι υπάρχει ακόμη διαθέσιμη παραγωγική χωρητικότητα στις υπάρχουσες γραμμές παραγωγής.

Οριακή αύξηση κατανάλωσης μπύρας το 2023, υψηλές προωθητικές ενέργειες και ανεπηρέαστες πωλήσεις από τον πληθωρισμό τροφίμων
Το ποσό επενδύσεων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας ανεβαίνει στα 85 έως 90 εκατ. ευρώ, αν προστεθούν περιφερειακές επενδύσεις για την υποστήριξη του εφοδιασμού και των υλικών συσκευασίας. Το 2023, σύμφωνα με την εταιρεία, εκτιμάται ως έτος μικρής αύξησης κατανάλωσης μπύρας κατ’ όγκο στο σύνολο, άνω των 4 εκατομμυρίων εκατόλιτρων, που αφορούσε τον όγκο του 2022. Ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας τόνισε ότι παρά την ύπαρξη πληθωρισμού τροφίμων και παρά το γεγονός ότι η μπύρα δεν αποτελεί ανελαστικό προϊόν, η κατανάλωση μπύρας δεν φαίνεται να επηρεάστηκε στην Ελλάδα.

Η χώρα μας, εξάλλου, όπως δήλωσε ο κ. Δανιηλίδης, «παρουσιάζει τη μεγαλύτερη σε διάρκεια εποχικότητα στη μπύρα μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών», ότι «ο Οκτώβριος ήταν ο καλύτερος Οκτώβριος των τελευταίων ετών σε πωλήσεις», ότι «οι φετινές αυξομειώσεις κατανάλωσης βρίσκονταν σε άμεση συσχέτιση με τον καιρό» και ότι «τα επώνυμα προϊόντα πήγαν καλύτερα σε πωλήσεις το φετινό καλοκαίρι σε σχέση με τις μπύρες ιδιωτικής ετικέτας». Δήλωσε ακόμη ότι «η Ελλάδα απολαμβάνει το υψηλότερο ποσοστό προωθητικών ενεργειών οργανωμένου λιανεμπορίου μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών».Επιπλέον, υπογράμμισε ότι η κατηγορία της μπύρας αποτελεί την υποκατηγορία τροφίμων και ποτών με τις χαμηλότερες ανατιμήσεις συνολικά, τελευταία τον Φεβρουάριο του 2023 (μεταξύ 8% και 9%) για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, ενώ αναμένονται «μικρές ανατιμήσεις στις αρχές του 2024», κατά μέσο όρο στο μισό των περσινών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter