Το πλήρες επενδυτικό πλάνο της Μασούτης σε Αττική, Πελοπόννησο και υπόλοιπη Ελλάδα

Τον πρώτο… καρπό του επεκτατικού πλάνου της Διαμαντής Μασούτης στην Αττική αποτελεί το 2.000 τ.μ. κατάστημα Grand Μασούτης, 16ο τον αριθμό και 391ο κατάστημα συνολικά, που πραγματοποίησε εγκαίνια και άνοιξε την Παρασκευή στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης 79, στη Γλυφάδα.«Πλέον μας ενδιαφέρουν τέτοιου μεγέθους καταστήματα, δεν ενδιαφερόμαστε για χώρους 3.000 τ.μ. και 5.000 τ.μ., δεδομένου ότι στρατηγικά έχουμε επιλέξει να μην έχουμε ογκώδη εποχιακά προϊόντα και προϊόντα bazaar και επικεντρωνόμαστε περισσότερο στο τρόφιμο. Τα καταστήματα γύρω από τα 2.000 τ.μ. κάνουν “πλούσιο το ταξίδι του καταναλωτή” και θεωρούμε ότι είναι τα ιδανικά για αγορές. Έχει περάσει πια η εποχή για τις αχανείς εκτάσεις», σημείωσε ο γενικός διευθυντής της Διαμαντής Μασούτης ΑΕ, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης. Η επένδυση για το Grand Μασούτης της Γλυφάδας έφτασε τα 2 εκατ. ευρώ.

Αττική
Το κατάστημα δύο ορόφων, ισόγειο και υπόγειο, ενοικιάζεται από τον ανάδοχο της κατασκευής της Ten Brinke, μαζί με περισσότερες από 200 θέσεις πάρκινγκ. Στον πρώτο όροφο λειτουργεί επίσης νοικιασμένο κατάστημα της Max Stores ABEE, το οποίο δεν έχει πραγματοποιήσει ακόμη επίσημα εγκαίνια.Η Μασούτης ΑΕ αναμένεται να συνεχίσει σε Grand Μασούτης στην Αττική με το πολυαναμενόμενο κατάστημα στις Τρεις Γέφυρες, το οποίο θα έχει περίπου ίδια επιφάνεια (2.000 τ.μ.) και θα πλαισιώνεται από δύο συγκροτήματα κατοικιών, από επάνω και δίπλα του. Η Μασούτης ΑΕ κατέχει άδεια για 110 διαμερίσματα και η οικιστική ανάπτυξη αναμένεται να κοστίσει 40 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία αναζητεί «συμπαίκτη» για την κατασκευή και πώληση των διαμερισμάτων. Ακόμη, ο κ. Γεροστεργιούδης αποκάλυψε ότι η εταιρεία θα εξετάσει μέσα στο 2024 τη δημιουργία άλλων δύο Grand Μασούτης, ένα στα βόρεια προάστια και ένα πιο κεντρικά, ενώ «ενδιαφέρουν ακόμη περισσότερα σημεία για το μέλλον».

Πελοπόννησος και «οργανική ανάπτυξη»
Σύντομα ανοίγουν άλλα δύο καταστήματα συμφερόντων Μασούτη. Την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου ανοίγει σούπερ μάρκετ της εναρμονισμένης νέας εταιρείας ΣΥΝΚΑ ΑΕ (Δ. Μασούτης ΑΕ και Συνεταιρισμός, σε μια συμμαχία με κοινές αγορές απέναντι στους προμηθευτές) στα Λιβάδια των Χανίων Κρήτης και ως τις 22 Δεκεμβρίου ένα ακόμη στην πλατεία Υψηλών Αλωνίων της Πάτρας.Το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας για το 2024 αγγίζει τα 22 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει ανακαινίσεις καταστημάτων, αλλά και δέκα έως δώδεκα καταστήματα «οργανικής ανάπτυξης, σε περιοχές όπου ήδη δραστηριοποιούμαστε», όπως δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Γιάννης Μασούτης. Ο κ. Γεροστεργιούδης πρόσθεσε ότι «η επέκταση στην Πελοπόννησο ενδιαφέρει την εταιρεία», με στόχο τη δημιουργία 15 νέων καταστημάτων σε βάθος τετραετίας, με maximum κατασκευή πέντε ανά έτος, δίχως να υπολογίζονται τυχόν περιπτώσεις εξαγορών. Ο Όμιλος Μασούτης αναμένει να κλείσει το 2023 με άνοδο αξίας πωλήσεων κατά 16%, συγκριτικά με το 2022.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Η γεωργία και τα γαλακτοκομικά ρίχνονται στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής

Συνολικά 134 κράτη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, υπέγραψαν πρόσφατα στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής για το κλίμα τη διακήρυξη του ΟΗΕ για τη βιώσιμη γεωργία, τα ανθεκτικά συστήματα τροφίμων και την κλιματική δράση, αναγνωρίζοντας τους κινδύνους που εγκυμονεί για την επάρκεια τροφίμων η κλιματική αλλαγή, αλλά και τις μεγάλες δυνατότητες που έχουν οι κλάδοι της γεωργίας και των τροφίμων για να δώσουν καινοτόμες απαντήσεις στους κινδύνους αυτούς. Τα κράτη που υπέγραψαν τη διακήρυξη αντιπροσωπεύουν το 70% της παγκόσμιας κατανάλωσης τροφίμων και το 76% των συνολικών εκπομπών από το παγκόσμιο διατροφικό σύστημα.

Σημειωτέον ότι είναι η πρώτη φορά που σε σύνοδο για το κλίμα υπογράφεται μια τέτοιου είδους διακήρυξη.Οι ηγέτες και οι κυβερνήσεις των 134 κρατών αναγνωρίζουν πως «τα συστήματα γεωργίας και τροφίμων πρέπει επειγόντως να προσαρμοστούν και να μετασχηματιστούν, προκειμένου να ανταποκριθούν στις επιταγές της κλιματικής αλλαγής». Και δεσμεύονται να εργαστούν προς στόχους που περιλαμβάνουν περισσότερες δραστηριότητες προσαρμογής και ανθεκτικότητας για να μειωθεί η ευαλωτότητα των παραγωγών τροφίμων στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ενίσχυση της ολοκληρωμένης διαχείρισης του νερού στη γεωργία και τα συστήματα τροφίμων, προώθηση της διατροφικής ασφάλειας. Πώς σκοπεύουν να τα πετύχουν όλα αυτά; Με την ενσωμάτωση (έως το 2025) των συστημάτων γεωργίας και τροφίμων τους σε εθνικές στρατηγικές και πλάνα δράσης, με την επανεξέταση των πολιτικών που σχετίζονται με τα συστήματα γεωργίας και τροφίμων ώστε να προωθηθούν δραστηριότητες που αυξάνουν τα εισοδήματα, μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και ενισχύουν την ανθεκτικότητα, την παραγωγικότητα και την υγεία, με την εξασφάλιση επιπλέον χρηματοδότησης για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, και με την επιτάχυνση επιστημονικών καινοτομιών που αυξάνουν τη βιώσιμη παραγωγή και παραγωγικότητα της γεωργίας.

Η απουσία της Ινδίας και οι ασάφειες
Αν και όλοι αναγνωρίζουν ότι είναι θετικό βήμα η αναγνώριση του προβλήματος και η προθυμία για ανάληψη δράσης από τόσα πολλά κράτη, η υπογραφή της διακήρυξης δεν έτυχε ιδιαίτερα θερμής υποδοχής από οργανώσεις για τη βιωσιμότητα και τη διατροφική ασφάλεια, που στηλιτεύουν το γεγονός ότι οι δεσμεύσεις των 134 κρατών είναι γενικόλογες και μοιάζουν περισσότερο με ευχολόγιο, παρά με ένα πραγματικό σχέδιο δράσης που μπορεί να έχει απτά αποτελέσματα.

Χαρακτηριστικό είναι το σχόλιο του Διεθνούς Πάνελ Ειδικών στα Βιώσιμα Συστήματα Τροφίμων (Ipes-Food), που αποτιμά θετικά το γεγονός ότι «τα συστήματα τροφίμων επιτέλους παίρνουν τη θέση που τους αναλογεί στην καρδιά των διαπραγματεύσεων για το κλίμα», όμως επισημαίνει πως η διακήρυξη είναι γεμάτη από ασάφειες και θέτει μη μετρήσιμους στόχους.Ένα ακόμα προβληματικό στοιχείο της διακήρυξης είναι ότι, αν και την υπογράφουν ορισμένοι από τους μεγαλύτερους παραγωγούς τροφίμων (και αερίων του θερμοκηπίου), όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα και η Βραζιλία, από τη λίστα των υπογραφών απουσιάζει η τεράστια αγορά της Ινδίας, η κυβέρνηση της οποίας είχε διαμηνύσει πριν τη διεξαγωγή της συνόδου κορυφής ότι δεν θα συναινέσει σε καμία συμφωνία που «θέτει σε κίνδυνο τη διατροφική ασφάλεια».

Συμμαχία έξι «μεγάλων» γαλακτοπαραγωγών για το μεθάνιο
Πάντως, θετική εξέλιξη θα πρέπει να θεωρηθεί μία άλλη είδηση που βγήκε από τη σύνοδο για το κλίμα στο Ντουμπάι: η «συμμαχία» έξι μεγάλων γαλακτοπαραγωγών (Danone, Bel Group, General Mills, Lactalis USA, Kraft Heinz, Nestle), οι οποίες από τα μέσα του 2024 θα αρχίσουν να ανακοινώνουν τις εκπομπές μεθανίου τους, με στόχο να μειώσουν τις εκπομπές του αερίου αυτού που συνεισφέρει δραματικά στην υπερθέρμανση του πλανήτη, και σε μεγάλο βαθμό προέρχεται από την κτηνοτροφία. Επικεφαλής του εγχειρήματος είναι η μη κερδοσκοπική οργάνωση Environmental Defense Fund, η οποία θα παράσχει στήριξη τόσο στις συμμετέχουσες επιχειρήσεις, όσο και στους κτηνοτρόφους. Σημειώνεται πάντως ότι και σε αυτήν την περίπτωση οι συμμετέχουσες εταιρείες δεν είναι υποχρεωμένες να θέσουν συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των εκπομπών μεθανίου, αλλά δεσμεύονται για πιο αυστηρή παρακολούθηση, έλεγχο και διαφάνεια.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Κατανάλωση γάλακτος: Τελικά το ποτήρι είναι μισοάδειο ή… μισογεμάτο;

Το γάλα αποτελεί εδώ και δεκαετίες το υπ’ αριθμόν ένα προϊόν που αγοράζουν οι καταναλωτές διεθνώς από το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Ωστόσο, από τις αρχές της νέας χιλιετίας, τα στοιχεία στις ΗΠΑ και άλλες αγορές του κόσμου δείχνουν μείωση στην κατανάλωση γάλακτος, με την τάση αυτή να εντείνεται ειδικά μετά τη δεκαετία του 2010. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της υπηρεσίας ερευνών (ERS) του US Department of Agriculture (USDA) για την ημερήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση γάλακτος στις ΗΠΑ:

  • Μεταξύ 1990 και 2000 μειώθηκε από 0,78 ποτήρια (cups) στα 0,69 (11,5% σε ποσοστιαία μείωση)
  • Το 2010 διαμορφωνόταν σε 0,62 ποτήρια
  • Ενώ το 2019 σε 0,49 ποτήρια (20,7% ποσοστιαία μείωση σε σχέση με το 2010)

Γιατί μειώνεται η κατανάλωση γάλακτος και γαλακτοκομικών
Οι διατροφικές συστάσεις του USDA για την περίοδο 2020-2025 (Dietary Guidelines for Americans, 2020–2025), τονίζουν ότι η μέση ημερήσια κατανάλωση γάλακτος πρέπει να είναι 2 – 3 ποτήρια την ημέρα ανάλογα και με την ηλικία, το φύλο και το επίπεδο σωματικής δραστηριότητας κάθε ατόμου. Οι συστάσεις αφορούν και τα ισοδύναμα προϊόντα γάλακτος, δηλαδή το γιαούρτι και το τυρί (1 κεσές γιαούρτι, 45 γραμ. φρέσκου τυριού ή 60 γραμ. επεξεργασμένου τυριού). Ωστόσο το 90% του πληθυσμού των ΗΠΑ δεν καταναλώνει τις ποσότητες αυτές. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση τυροκομικών έχει τριπλασιαστεί από τη δεκαετία του 1970.

  • Το 2009 η ημερήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση γαλακτοκομικών ήταν ισοδύναμη 1,55 ποτηριών γάλακτος
  • Το 2019 ήταν ισοδύναμη 1,49 ποτηριών γάλακτος

Αναλύοντας τις τάσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ERS, σημαντικές διακυμάνσεις καταγράφονται στην κατανάλωση πόσιμου γάλακτος για την ηλικιακή κατηγορία των παιδιών έως 12 ετών.

  • Το 2003-2004 η μέση ημερήσια κατανάλωση ήταν 1,07 ποτήρια (ή ισοδύναμα)
  • Το 2009-2010 ήταν 1,1 ποτήρια
  • Το 2017-2018 είχε μειωθεί στα 0,79 ποτήριαΣταθερή είναι και η μείωση της κατανάλωσης στις ηλικιακές ομάδες των εφήβων (13-19 ετών) και στους ενήλικες (20+).

Γάλα και δημητριακά
Αξιοσημείωτη είναι και η μείωση στην κατανάλωση γάλακτος σε μια πολύ «αναγνωρίσιμη» διατροφική συνήθεια: γάλα με δημητριακά. Ενώ το 2003-2004 η ηλικιακή ομάδα των παιδιών κατανάλωνε με αυτό τον τρόπο ημερησίως 0,39 ποτήρια γάλακτος, το 2018 η αντίστοιχη ποσότητα ήταν μόλις 0,25 ποτήρια. Οι ηλικιακές ομάδες των εφήβων και των ενηλίκων δεν καταγράφουν στατιστικά σημαντική μείωση στην αντίστοιχη κατανάλωση.

Στο Dairy Conference στις 26 Ιανουαρίου παρακολουθήστε σημαντικά data  και insights για την αγορά προϊόντων γάλακτος από την NielsenIQ και την ierax analytics. Μάθετε περισσότερα www.dairyconference.gr


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Το “brand hopping” και η αναζήτηση προσφορών κυριαρχούν στις τεχνικές εξοικονόμησης των Ελλήνων

Το “smart shopping” κυριαρχεί πλέον στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, καθώς το σταθερό τους εισόδημα έχει μειωθεί σημαντικά, ενώ ο υψηλός πληθωρισμός και η ακρίβεια έχουν άμεσο αντίκτυπο στις καταναλωτικές συνήθειες τόσο των Ελλήνων, αλλά και διεθνώς. Αναλυτικότερα, η νέα έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Πως επηρεάζει ο Πληθωρισμός την Αγοραστική Δύναμη και τις Συνήθειες των Καταναλωτών» και η σύγκριση της Ελλάδας με άλλες 18 χώρες που διεξήχθηκε μέσω του δικτύου YouGov, έδειξε ότι τους τελευταίους 12 μήνες σχεδόν όλοι οι Έλληνες καταναλωτές έκαναν τουλάχιστον μία ενέργεια smart shopping και σκοπεύουν να συνεχίσουν στο μέλλον. Ειδικότερα, η Ελλάδα έρχεται πρώτη στο ποσοστό πρόθεσης των καταναλωτών να κάνουν κάποια ενέργεια εξοικονόμησης χρημάτων μέσα στο 2024 (97%), ενώ δεύτερη έρχεται η Ινδονησία αλλά με πολύ μεγάλη διαφορά στο μέσο όρο ενεργειών.

Οι αγορές αλκοόλ από τους Έλληνες έχουν περιοριστεί καθώς δεν θεωρείται είδος πρώτης ανάγκης
Επιπρόσθετα, μία από τις βασικότερες τακτικές εξοικονόμησης χρημάτων που ακολουθούν οι Έλληνες καταναλωτές – και όχι μόνο – είναι το γνωστό “brand hopping” και η αναζήτηση και επιλογή προσφορών (51% των Ελλήνων αγόρασαν περισσότερα προϊόντα σε προσφορά 1+1 δώρο), ενώ πολλοί έχουν κάνει ιεράρχηση των αναγκών τους και έχουν σταματήσει τελείως τις αγορές κάποιων αγαθών (47% οι Έλληνες, 39% σε παγκόσμιο επίπεδο). Για παράδειγμα, το αλκοόλ δεν θεωρείται είδος πρώτης ανάγκης για τους Έλληνες, σύμφωνα με τη Focus Bari, και αυτό φαίνεται καθώς συγκριτικά με τις υπόλοιπες κατηγορίες πρώτη επιλογή, και με μεγάλη απόσταση από τη δεύτερη, είναι να σταματήσουν τελείως τις εν λόγω αγορές.Αξιοσημείωτο δε, το γεγονός ότι σε πολλές χώρες εμφανίζεται υψηλή πρόθεση να κάνουν ενέργειες εξοικονόμησης χρημάτων και ο μέσος όρος των διαφορετικών ενεργειών για πιο έξυπνες αγορές κυμαίνεται μεταξύ 3.5-5 ανάλογα με την δραστηριότητα/ ευρηματικότητα λιανεμπορίου και καταναλωτών.

Στην κορυφή των τακτικών εξοικονόμησης χρημάτων η μείωση αγορών εκτός περιόδου εκπτώσεων
Μέσα από την έρευνα της Focus Bari προέκυψε ότι οι Έλληνες καταναλωτές καταφεύγουν πρωτίστως στη μείωση των αγορών τους και περιμένουν την περίοδο των εκπτώσεων για να κάνουν τα ψώνια τους τους τελευταίους δώδεκα μήνες (48%) με στόχο την εξοικονόμηση χρημάτων, και δευτερευόντως προτιμούν να κάνουν σύγκριση τιμών είτε online, είτε στα καταστήματα (37%), ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο με τους υπόλοιπους καταναλωτές παγκοσμίως.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter