Χαλβατζής Μακεδονική: Πώς διαμορφώνονται οι ισορροπίες στη διοίκηση μετά την εξαγορά από τον Μπάρμπα Στάθη

Σε σώμα συγκροτήθηκε το νέο διοικητικό συμβούλιο της Χαλβατζής Μακεδονική, μετά τη συμφωνία εξαγοράς του 80% της εταιρείας από την Μπάρμπα Στάθης. Παράλληλα, η εταιρεία προχώρησε και σε αλλαγή του καταστατικού της, στο οποίο καθορίζονται οι ισορροπίες στο εσωτερικό του διοικητικού συμβουλίου.

Συγκεκριμένα, ενώ στο μέχρι πρότινος ισχύον καταστατικό της Χαλβατζής Μακεδονική αναφερόταν ότι το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας αποτελείτο από τρεις έως επτά συμβούλους, στο νέο καταστατικό που εγκρίθηκε κατά την προχθεσινή Έκτακτη Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρείας έχει ενσωματωθεί η εξής τροποποίηση: το διοικητικό συμβούλιο απαρτίζεται σταθερά από επτά συμβούλους, εκ των οποίων οι δύο θα προτείνονται προς εκλογή από τους μετόχους μειοψηφίας (την οικογένεια Χαλβατζή) και οι άλλοι πέντε θα προτείνονται από τους μετόχους πλειοψηφίας (την Μπάρμπα Στάθης).

Με αυτό το δεδομένο έχει συσταθεί και το νέο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, στο οποίο ο Λεωνίδας Χαλβατζής (όπως είχε άλλωστε ανακοινωθεί) παραμένει διευθύνων σύμβουλος, ενώ ο Βασίλης Χαλβατζής, μέχρι πρότινος πρόεδρος του ΔΣ, πλέον κατέχει πόστο αντιπροέδρου. Ο νέος πρόεδρος του ΔΣ είναι ο Νικήτας Ποθουλάκης, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μπάρμπα Στάθης, ενώ από την πλευρά του μετόχου πλειοψηφίας συμμετέχουν επίσης στο ΔΣ ως μέλη οι Σπύρος Παπαγιάννης, Στέλιος Βουζούκας, Ζωή Πασχαλίδου (και οι τρεις τους είναι μέλη και στο ΔΣ της Μπάρμπα Στάθης) και Ελένη Χρυσοχόου. Αντίθετα, οι Σωτήρης Ζαμπραΐλας και Κωνσταντίνος Καραβασίλης, που μέχρι πρότινος συμμετείχαν στο διοικητικό συμβούλιο της Χαλβατζής Μακεδονική, πλέον βρίσκονται εκτός ΔΣ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Α. Αποστολάκος: Αν δε λειτουργούσε το κράτος, οι ντομάτες θα έφταναν στα 15 ευρώ το κιλό

Στον καθοριστικό ρόλο του κράτους για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς τροφίμων στάθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Απόστολος Αποστολάκος, μιλώντας σε πάνελ του The 1st Growthfund Summit.

Όπως επεσήμανε χαρακτηριστικά, «από τη διατροφική κρίση λόγω κλιματικής αλλαγής, η Ελλάδα δεν κατάλαβε τίποτα», την ίδια ώρα που χώρες όπως η Βρετανία «δεν είχαν ντομάτες στα ράφια», ενώ και στην περίοδο της πανδημίας η υποδομή του χονδρεμπορίου τροφίμων λειτούργησε άψογα. Ο ίδιος σημείωσε πως ο ρόλος του κράτους και του ΟΚΑΑ στην αγορά τροφίμων δεν είναι ο παραδοσιακός που μπορεί να φαντάζεται κανείς όταν σκέφτεται κρατικές υπηρεσίες, αλλά ένας ενεργός ρόλος που περιλαμβάνει την παρακολούθηση των τιμών και την ανάληψη ενεργειών που διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία της αγοράς. «Όταν όλοι ψάχνανε για ντομάτες, αν δεν άνοιγαν τα σύνορα και δε λειτουργούσε το κράτος, οι ντομάτες θα έφταναν τα 15 ευρώ το κιλό», ανέφερε χαρακτηριστικά. Στάθηκε στο ρόλο του τουρισμού, καθώς μπορεί όλο το χρόνο όπως ανέφερε η Ελλάδα να «ταΐζει» μόνο τον δικό της πληθυσμό, όμως «από Μάιο ως Οκτώβριο ταΐζει επιπλέον 25 εκατομμύρια ανθρώπους που θέλουν να φάνε χωριάτικη και ψάρι, και το θέλουν εκείνη την ώρα. Αν αυτή η εθνική υποδομή δε δουλέψει…». Το τι θα γίνει αν αυτή η υποδομή δε δουλέψει το σχολίασε αργότερα: «Ο ρόλος του ΟΚΑΑ είναι να υπάρχει προϊόν, σκεφτείτε στη Μύκονο το Δεκαπενταύγουστο να μην υπάρχουν ψάρια, θα πάνε 1.500 ευρώ το κιλό».

«Ο καταναλωτής δε θέλει μόνο τιμές»
Ο κ. Αποστολάκος αναφέρθηκε και στο φλέγον ζήτημα των τιμών στα τρόφιμα που ταλανίζει τους καταναλωτές. Όπως τόνισε: «Ο καταναλωτής δε θέλει μόνο τιμές. Το είδαμε και στο ελαιόλαδο, όπου η μία μετά την άλλη οι ώρες εντοπίζουν τεράστιες ποσότητες νοθείας. Άρα θέλουν ασφάλεια, και θέλουν να βρίσκουν το προϊόν. Η Ελλάδα πρέπει να βοηθήσει, να τους εξασφαλίσει επάρκεια, να τους εξασφαλίσει το σωστό προϊόν στη σωστή τιμή, και όταν υπάρχουν φαινόμενα αισχροκέρδειας, να εντοπίζονται και να αντιμετωπίζονται γρήγορα». Αναφορά έκανε επίσης ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΚΑΑ στην ευκαιρία που κατά τον ίδιο παρουσιάζεται χάρη στην αυξημένη παγκοσμίως κατανάλωση πρωτεϊνών, ειδικά σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία, μεγάλες αγορές που στο παρελθόν εμφάνιζαν σχεδόν μηδενική κατανάλωση πρωτεϊνών. Ο κ. Αποστολάκος εκτίμησε πως η Ελλάδα μπορεί να ενισχύσει την παραγωγή της και να αποκτήσει ενισχυμένο ρόλο σε αυτήν την τάση που διαμορφώνεται, προκειμένου να επωφεληθεί από αυτήν.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Συνεχόμενη ανάπτυξη γνωρίζουν οι μπάρες δημητριακών και καρπών στο σύνολο των λιανικών πωλήσεων

Συνεχόμενη αύξηση του όγκου πωλήσεων στις μπάρες δημητριακών και καρπών την τελευταία διετία δείχνουν τα στοιχεία που ήρθαν αποκλειστικά στη διάθεση του FOODReporter.

Το σύνολο του 2021 για τα μετρήσιμα σημεία μικρής λιανικής πώλησης είχε ολοκληρωθεί στα 2,52 εκατ. τεμάχια, ενώ στο δωδεκάμηνο του 2022 υπήρξε αύξηση κατά 5,15%, άνω των 2,65 εκατ. τεμαχίων: Στο πρώτο τρίμηνο 2022 πωλήθηκαν 717.567 τεμάχια, ενώ στο πρώτο τρίμηνο 2023 πωλήθηκαν 719.560, δηλαδή σε αύξηση όγκου κατά 0,28%, παρά τη σημαντική μέση αύξηση τιμής στο σύνολο των κωδικών της υποκατηγορίας.

Το σύνολο των κωδικών που αφορούσαν μπάρες δημητριακών και καρπών εμφάνισαν όγκο άνω των 80,4 εκατομμυρίων τεμαχίων για το 2022. Το οργανωμένο λιανεμπόριο κερδίζει στη συγκεκριμένη υποκατηγορία τη «μερίδα του λέοντος», με 69% και τα υπόλοιπα κανάλια πώλησης (μικρή λιανική, περίπτερα, ξενοδοχεία, σημεία εστίασης – Ho.Re.Ca.) υπολογίστηκε περίπου στο 31% κατ’ εκτίμηση, ήτοι περίπου 36 εκατ. τεμάχια.

Το 2022 φέρεται να «έκλεισε» με κύκλο εργασιών για τις μπάρες σε 68,86 εκατ. ευρώ, όπως πληροφορήθηκε το FOODReporter. Μόνο η αξία του πρώτου τριμήνου του 2022 υπερέβαινε τα 10,4 εκατ. ευρώ, ενώ στους τρεις πρώτους μήνες του 2023 φέρεται να σημείωσε περαιτέρω αύξηση τζίρου, κατά 9,5%, ξεπερνώντας και τα 11,4 εκατ. ευρώ.

Σχεδόν υπερδιπλασίασαν μερίδια οι «λειτουργικές» μπάρες
Οι «λειτουργικές» μπάρες, οι οποίες περιέχουν πρωτεΐνη και άλλα φυτικά υλικά, φαίνεται να είναι εκείνες που οδηγούν σε περαιτέρω ανάπτυξη την υποκατηγορία: Στο τζίρο του δωδεκαμήνου του 2022 αποτελούσαν το 22,5% του συνόλου. Πρώτη κατηγορία είναι οι μπάρες δημητριακών και καρπών που απευθύνονται σε ενήλικες, ανεξαρτήτως συστατικών, με ποσοστό 75,3%.

Ωστόσο, οι «λειτουργικές» μπάρες αύξησαν το μερίδιό τους στην αγορά κατά 57,4% μεταξύ 2020 και 2021 και κατά 25,5% μεταξύ 2021 και 2022, δηλαδή σχεδόν διπλασίασαν μερίδια εντός της προηγούμενης διετίας (αύξηση ύψους 97,5% σε εύρος 24 μηνών).

Αντίστοιχα, κατά 92,4% αυξήθηκε μεταξύ 2020 και 2022 ο όγκος πωλήσεων της συγκεκριμένης υποκατηγορίας, με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώθηκε εντός της πανδημίας του κορωνοϊού: 63,2% μεταξύ 2020 και 2021 και ακολούθησε ένα 17,9% μεταξύ 2021 και 2022. Στη συγκεκριμένη καταναλωτική συμπεριφορά ενδεχομένως να οδήγησαν οι νέες συνήθειες ασφάλειας τροφίμων και προσωπικής υγιεινής που ακολούθησε σ’ εκείνο το χρονικό διάστημα ο μέσος καταναλωτής: Συσκευασμένο σνακ στο δρόμο, αντί για παρασκευασμένο γεύμα από προσωπικό: σουβλάκι, μπέργκερ, αρτοσκεύασμα.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2023, η συνολική αξία πωλήσεων σε «λειτουργικές» μπάρες αυξήθηκε κατά 44,54%, σε 2,9 εκατ. ευρώ, από 2 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2022 και ο όγκος κατά 33,6% από τα 106.547 τεμάχια σε 142.364.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter