Πώς τα σούπερ μάρκετ «κερδίζουν» από την πτώση της εστίασης και από το… Airbnb

Περαιτέρω αύξηση των συνολικών πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα προβλέπει η Circana για το 2024, αν και με μειωμένο ρυθμό σε σχέση με το 2023, καθώς και η επόμενη χρονιά θα είναι πληθωριστική, αλλά όχι στον ίδιο βαθμό με το τρέχον έτος, σύμφωνα με εκτιμήσεις που παρουσίασε στο 14ο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ η Δήμητρα Κατσίπη, sales director της Circana. Το σενάριο στο οποίο βασίζεται η πρόβλεψη κάνει λόγο για ανατιμήσεις 4,5% στο σύνολο των FMCGs για το 2024, έναντι ανατιμήσεων 7,3% φέτος, με τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα να υπολογίζονται στο +4,6% (2023: +7,2%) και στα είδη για το νοικοκυριό στο +5,7% (2023: +9,2%).

Με βάση λοιπόν αυτό το σενάριο, η αύξηση των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο το 2024 εκτιμάται στο 4,8%, έναντι αύξησης 8,4% φέτος, με τα τρόφιμα, που αποτελούν και τη σημαντικότερη μακράν κατηγορία, να κινούνται στο +5,1%, έναντι +8,5% φέτος.

Επιπλέον, η αυξημένη κατανάλωση στο σπίτι, λόγω του πλήγματος που έχει δεχθεί η εστίαση εξαιτίας των ανατιμήσεων, σημαίνει ότι το 2024 θα υπάρξει μια οριακή αύξηση και στον όγκο πωλήσεων τροφίμων.

Ερωτηθείσα αν οι ανατιμήσεις του 2024 θα γίνουν με αύξηση της απόλυτης τιμής ή με παύση των προωθητικών ενεργειών, η κ. Κατσίπη απάντησε: «Θα είναι πιο ήπιες οι ανατιμήσεις με την έννοια της απόλυτης ανατίμησης και μάλλον θα δούμε λίγο πιο έντονες προωθήσεις, προκειμένου να παίξουμε και το παιχνίδι των μεριδίων».

Το Airbnb ανεβάζει τα προϊόντα πρωινού
Η κ. Κατσίπη, αναλύοντας τα δεδομένα για το πώς, πότε και σε τι ανατιμήσεις προχώρησαν τα σούπερ μάρκετ, ξεκαθάρισε πως δεν έχει γίνει κάτι το εξωφρενικό από τη βιομηχανία ή από τους λιανεμπόρους, αλλά οι ανατιμήσεις ακολούθησαν με καθυστέρηση περίπου έξι μηνών την αύξηση του πληθωρισμού, κάτι που παρατηρήθηκε και στην Ευρώπη.

Επεσήμανε πως ο κλάδος των σούπερ μάρκετ έχει ευνοηθεί, πέρα από τον «απόηχο» της πανδημίας και τις πληθωριστικές πιέσεις που απομακρύνουν τους καταναλωτές από την εστίαση, και από τον τουρισμό, και συγκεκριμένα από το φαινόμενο του Airbnb. Κι αυτό γιατί ακριβώς επειδή τα καταλύματα στα οποία διαμένουν οι τουρίστες που έρχονται με αυτόν τον τρόπο στη χώρα μας δεν είναι ξενοδοχεία, οι ενοικιαστές τους συνήθως ψωνίζουν από το σούπερ μάρκετ τα απαραίτητα για τη διαμονή τους, γεγονός που έχει επηρεάσει τις κατηγορίες που σχετίζονται με το πρωινό (γάλα, χυμός, ψωμί του τοστ).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Γιατί η κυβέρνηση δεν μειώνει τον ΦΠΑ στα τρόφιμα

Αμετακίνητη εμφανίζεται η ελληνική κυβέρνηση ως προς την πρόθεσή της να μη μειώσει τον ΦΠΑ στα τρόφιμα. Από το βήμα του ΙΕΛΚΑ Conference 2023, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος εκτίμησε ως «λαϊκισμό» τη διάδοση του μέτρου μείωσης ΦΠΑ ως εύκολη λύση.

«Όποιος υπόσχεται εύκολες λύσεις, θα πρέπει να εξηγήσει τα ισοδύναμα μέτρα που θα φέρουν στα κρατικά ταμεία τα χρήματα από τη μείωση εσόδων που θα προκαλέσει μια τέτοια απόφαση. Ο σταθερά εισπρακτέος φόρος του ΦΠΑ είναι σημαντικός όσο η φοροδιαφυγή στη χώρα βρίσκεται ψηλά. Η κυβέρνηση θα χρειαστεί έσοδα και άρα, δημοσιονομικό χώρο και στο επόμενο διάστημα για να ασκήσει κοινωνική πολιτική προς τους ασθενέστερους, οι οποίοι σε εποχές πληθωρισμού, πλήττονται εξ ορισμού περισσότερο», είπε.

«Το οριζόντιο μέτρο μείωσης ΦΠΑ αποτελεί ανακούφιση σε εποχές σταθερότητας, όχι πληθωρισμού. Η Ελλάδα δεν έχει την ισχύ στην οικονομία της που έχουν Γαλλία και Γερμανία. Τα έσοδα ΦΠΑ εξισορροπούν και το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών που έχει η χώρα. Δεν μπορεί να μας εγγυηθεί κανείς ότι μια οριζόντια μείωση θα περάσει κατά 100% στα προϊόντα και ούτε εμπειρικά συμβαίνει κάτι τέτοιο», πρόσθεσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

«Αυτός είναι και ο λόγος που δεν μειώνεται ούτε ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα», σημείωσε. Πάντως, ο γενικός διευθυντής της Διαμαντής Μασούτης, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης διαβλέπει «ένα μικρό “φρένο” στον πληθωρισμό τροφίμων, δείγμα ότι υπάρχει ελπίδα» και περισσότερο στάθηκε στο μέτρο του σταθερού μεικτού περιθωρίου κέρδους, το οποίο μείωσε το ετήσιο μεσοσταθμικό περιθώριο του κλάδου σε 1,6%, αυξάνοντας την επισφάλεια και μοιραία, μειώνοντας τις επενδύσεις. Κάλεσε όμως σε «ομοψυχία μεταξύ Πολιτείας, λιανεμπόρων και καταναλωτών».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Τα καθαρά κέρδη προ φόρων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα κυμαίνονται στο 1,47%

«Πάταξον μέν, ἄκουσον δε»: Αυτή τη φράση χρησιμοποίησε στην εισαγωγή της ομιλίας του από το βήμα του 14ου Συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, Πρόεδρος ΕΣΕ και Διευθύνων Σύμβουλος της Metro AEBE, για να χαρακτηρίσει τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι λιανοπωλητές στο οργανωμένο λιανεμπόριο της Ελλάδας, με τους καταναλωτές, παράλληλα, να τους θεωρούν «αντιήρωες» με κύριο χαρακτηριστικό την αισχροκέρδεια.

«Μπερδεύουμε την πληθωριστική αύξηση του τζίρου με την αύξηση των κερδών» σχολίασε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική από αυτήν που βλέπουν οι Έλληνες καταναλωτές, καθώς η εξέλιξη των καθαρών κερδών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, βρίσκεται κάτω από το διεθνές «ασφαλές» ποσοστό του 3%. Συγκεκριμένα, για την τελευταία πενταετία, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε ότι τα καθαρά κέρδη προ φόρων για το σύνολο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα κυμαίνονται στο 1,47%, με τις πέντε μεγαλύτερες αλυσίδες να μην αποκλίνουν πολύ από το σύνολο, με περιθώριο κέρδους 1,3%.

Επενδύσεις ύψους 2,7 δισ. ευρώ από τον κλάδο την τελευταία δεκαετία
«Παρόλα αυτά, ο κλάδος επενδύει πολλά» σχολίασε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι ο κλάδος έχει επενδύσει 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ την τελευταία δεκαετία, μέσα από το στήσιμο νέων υποδομών και logistics, το χτίσιμο νέων καταστημάτων και την ανακαίνιση των παλαιών, με στόχο τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των πελατών.

«Αν εξαιρέσουμε τα flagship stores του εξωτερικού, και δούμε τα κανονικά σούπερ μάρκετ εκεί, ο καταναλωτής που κάνει σύγκριση με τα ελληνικά σούπερ μάρκετ, θα δει ότι έχουμε καλά καταστήματα χάρη σε αυτήν την προσπάθεια και τις επενδύσεις που κάνουμε και χάρη στους καλούς και γρήγορους εργαζομένους που έχουμε» προσέθεσε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης. Ο κ. Παντελιάδης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, στάθηκε στο γεγονός ότι ενώ πρόκειται για έναν αρκετά ανταγωνιστικό, γεμάτο επενδύσεις κλάδο για την Ελλάδα, αυτός δέχεται πολλές «ρυθμίσεις», με τα διοικητικά βάρη να ποικίλουν, όπως η καθημερινή καταχώρηση τιμών στο e-katanalotis, εβδομαδιαία καταχώρηση στο Καλάθι Νοικοκυριού, εβδομαδιαία καταχώρηση τιμών οπωροκηπευτικών, εβδομαδιαία καταχώρηση ανατιμήσεων προμηθευτών, συσχέτιση και ταυτοποίηση των παραστατικών εξόδων, μηνιαία τη βεβαίωση ενεργών τερματικών POS καρτών, πρόσθετες ελεγκτικές διαδικασίες My data και δύσκολη εφαρμογή εγκυκλίων σε μεγάλους όγκους.

Όταν τα προσωρινά έκτακτα μέτρα παίρνουν μόνιμο χαρακτήρα
Σχετικά με την πρωτοβουλία της Μόνιμης Μείωσης Τιμής, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δεν είμαι κατά των έκτακτων ρυθμίσεων. Στις έκτακτες συνθήκες τις οποίες βιώνει η χώρα μας το τελευταίο διάστημα, απαιτούνται και έκτακτα μέτρα. Είμαι όμως κατά των προσωρινών έκτακτων μέτρων που παίρνουν μόνιμο χαρακτήρα».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Οι προκλήσεις μετά το άνοιγμα του καταστήματος Αμαρουσίου της ΑΒ Βασιλόπουλος

Μετά από 3,5 χρόνια δυσκολιών, παλινωδιών και «αναχωμάτων», η ΑΒ Βασιλόπουλος άνοιξε χθες Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2023 τις πύλες του πολυαναμενόμενου καταστήματός της στο Μαρούσι, κοντά στο λεγόμενο «δαχτυλίδι» (Λεωφόρος Κηφισίας 34 και Ρωμανού Μελωδού). Η εταιρεία έκοψε την κόκκινη κορδέλα διά χειρός Νίκου Λαβίδα και θα μπορούσε να πει: «Τέλος καλό, όλα καλά».

Όμως, «κάθε τέλος αποτελεί και μια νέα αρχή»: Το νέο κατάστημα θα ριχτεί στη μάχη ανάμεσα σε δύο καταστήματα της Σκλαβενίτης που βρίσκονται πολύ κοντά, εκείνο εντός του εμπορικού κέντρου Avenue και εκείνο ακριβώς επάνω στο «δαχτυλίδι» της Κηφισίας. Το νέο κατάστημα της ΑΒ Βασιλόπουλος έχει «όπλα» του τις καινοτομίες που διαθέτει, αλλά και την αισιοδοξία. Λεπτά πριν τα εγκαίνια, ο Brand President Νίκος Λαβίδας προέβλεπε, μιλώντας στο FOODReporter, αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τροφίμων: «Η κατάσταση με τις τιμές θα ομαλοποιηθεί στο άμεσο μέλλον. Φαίνεται ότι το μέτρο της Μόνιμης Μείωσης Τιμής που έχει θέσει σε εφαρμογή η κυβέρνηση, έχει βοηθήσει, καθώς έχουν ενταχθεί σε αυτό περισσότερα από 1.100 προϊόντα μέχρι στιγμής». Ωστόσο, όλα τα σούπερ μάρκετ αναμένουν να αποδώσουν οι πιέσεις του για να αποσυρθεί το άλλο κυβερνητικό μέτρο, εκείνο του «κλειδωμένου» μεικτού περιθωρίου κέρδους στις πωλήσεις τους, που ακόμη συνδέεται με την 31η Δεκεμβρίου 2021.

Ορατότητα σε βάθος, αυτοματοποιημένα ταμεία και «αλμυρό» κόστος στο parking άνω των 90 λεπτών
Το νέο κατάστημα στο Μαρούσι εκτείνεται σε επιφάνεια 2.800 τ.μ., αποτελώντας το τρίτο σε μέγεθος, μετά από του Ελληνικού και του Αγίου Στεφάνου (Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας). Βρίσκεται σε ενιαίο επίπεδο, προσφέροντας ορατότητα 360ο στο μεγαλύτερο μέρος του, από την είσοδο έως τα βαθύτερα τμήματα προϊόντων.

Ανάμεσα στις καινοτομίες του νέου καταστήματος, είναι οι πολλοί ξεχωριστοί χώροι διαφορετικής εμφάνισης, ώστε να ταιριάζουν οπτικά και αισθητικά με τα αντίστοιχα προϊόντα. Το κατάστημα διαθέτει 14 ταμεία συνολικά, οκτώ με υπάλληλο και έξι αυτόματα, εκ των οποίων δύο δέχονται μόνο μετρητά και τέσσερα αποκλειστικά πληρωμή με κάρτα.

Ακόμη, υπάρχουν οθόνες ψηφιακής σηματοδότησης για προσφορές, χρήσιμες πληροφορίες για προϊόντα, νέα, υπηρεσίες της ΑΒ Βασιλόπουλος, κιόσκια σειράς προτεραιότητας για εξοικονόμηση χρόνου, κιόσκια με πληροφορίες και συνταγές για προϊόντα συγκεκριμένων τμημάτων και υπηρεσίες Delivery ΑΒ collect για άμεση παραλαβή δίχως αναμονή.

Ανάμεσα στις 220 θέσεις parking, διατίθενται και θέσεις φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το FOODReporter πληροφορήθηκε ότι το αρχικό πλάνο της ΑΒ Βασιλόπουλος, δεδομένης και της οξείας δυσκολίας να βρει κανείς parking στην ευρύτερη περιοχή, περιλαμβάνει δωρεάν στάθμευση 90 λεπτών και από εκεί και πέρα, θα λειτουργεί χρέωση ύψους €10,00. Πρόκειται για πλάνο που ίσως επαναξιολογηθεί.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter