Εντός στόχου ο ελληνικός κλάδος logistics, με συνεχείς επενδύσεις και νέα κεφάλαια

Εντός στόχων παραμένει ο τομέας της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας «παρά τις προκλήσεις ή έκτακτες διεθνείς συγκυρίες», σύμφωνα με τα συμπεράσματα της Επιτροπής Μελών Logistics του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, το οποίο έχει ακτινογραφήσει όλες τις σχετικές εξελίξεις για το 2023.

Ο τομέας των ελληνικών logistics «υλοποιεί πλέον σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα», κάτι που δεν υπήρχε παλαιότερα ως στρατηγική. Ωστόσο, «μεσοπρόθεσμα καλείται να αντιμετωπίσει σημαντικά ζητήματα». Επικρατεί «ανησυχία για τις διαρκώς εντεινόμενες διεθνείς κρίσεις». Σε παρόντα χρόνο, ο κλάδος logistics «διαχειρίζεται τις σοβαρότατες συνέπειες της διπλής γεωπολιτικής κρίσης σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή» κι ακόμη, υψηλά επιτόκια δανεισμού, ευμετάβλητες τιμές ενέργειας και το επαπειλούμενης παγκόσμιας ύφεσης. Εκμεταλλεύεται όμως «τα οφέλη από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, μετά τις συνεχείς αναβαθμίσεις της ελληνικής οικονομίας από ξένους οίκους αξιολόγησης».

Σύμφωνα με την Επιτροπή Μελών Logistics, οφέλη αντλεί η ελληνική εφοδιαστική αλυσίδα και από το γεγονός ότι η Ελλάδα κατατάσσεται πλέον παγκοσμίως στη θέση 19 από τη θέση 42 του δείκτη LPI (Logistics Performance Index) της Παγκόσμιας Τράπεζας. Η συγκεκριμένη κατάταξη τόνωσε το ενδιαφέρον επενδυτικών σχημάτων να εμπιστευθούν τον εγχώριο κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, διαβλέποντας ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει μακροπρόθεσμα τη μεγαλύτερη πύλη διακίνησης φορτίων στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Οδικές μεταφορές, διόδια, έλλειψη οδηγών και αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων
Αρχικά, οι οδικές μεταφορές παρουσίασαν σταθερή πορεία σε σχέση με το 2022 αλλά, από τον Αύγουστο και έπειτα, καταγράφηκε πτώση έως 8% σε εξαγωγές και μείωση 2% στις εισαγωγές. Μεγάλος αριθμός εταιρειών σε Ευρώπη και Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα στην ανεύρεση επαγγελματιών οδηγών. Καταγράφονται ακόμη και σκέψεις μεταφοράς και κατάρτισης προσωπικού από αφρικανικές χώρες. Η αύξηση των κομίστρων της Αδριατικής πίεσε τα ναύλα των δρομολογίων φορτηγών κατά το φετινό φθινόπωρο. Η ύφεση στις εξαγωγές από Ελλάδα συνέβαλε στην μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων εισαγωγών και στη μείωση στα όρια επιδότησης των εξαγωγών. Τον κλάδο θα επηρεάσει καίρια η γενναία αύξηση διοδίων στη Γερμανία στις αρχές του 2024, λόγω προσαρμογής στην «πράσινη μετάβαση».

Στην Ελλάδα παραμένει η υψηλή ζήτηση αποθηκευτικών χώρων, λόγω και της ανάγκης αύξησης των αποθεμάτων με απώτερο σκοπό την εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών αγοράς. Τα τιμολόγια υπηρεσιών του κλάδου πιέζονται προς τα πάνω και συνεχίζονται με αμείωτη ένταση οι επενδύσεις για την κατασκευή νέων χώρων. Διαφαίνεται ότι όλο και περισσότεροι παραγωγοί, εισαγωγείς και διακινητές εμπορευμάτων εμπιστεύονται τις υπηρεσίες αποθήκευσης σε εξειδικευμένους 3PL λειτουργικούς φορείς. Στο πρώτο εξάμηνο του 2023, παρατηρήθηκε αύξηση 4,9% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Σε επίπεδο ναύλων, συνεχίστηκε η αποκλιμάκωση από Άπω Ανατολή προς Ευρώπη, προς ευρωπαϊκά, αμερικανικά και λατινοαμερικανικά λιμάνια.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Πού το πάει η Mediterranean Foods για το 2024;

Σε διαδικασία ανασυγκρότησης βρίσκεται η εταιρεία Mediterranean Foods ΑΕ, η οποία παράγει τρόφιμα τεσσάρων κατηγοριών (κέτσαπ, σάλτσες, μουστάρδες και μαγιονέζες) υπό το brand Brava.

Θυμίζουμε ότι η οικογένεια Σαλάκου πούλησε το 2021 το 71,43% της εταιρείας στη Μινέρβα ΑΕ Ελαιουργικών Επιχειρήσεων και Τροφίμων και αντίστοιχα, το υπόλοιπο 28,57% πέρασε στην κυπριακή Mirties Enterprises Company Limited, με την περσινή χρονιά να θεωρείται από αυτό και μόνο το γεγονός ως μεταβατική.

Εντός του 2022, αποφασίστηκε να διατεθεί προς πώληση η γη και τα κτίρια της εταιρείας στην επαρχιακή οδό Λεωνιδίου – Άστρους, με αναπόσβεστη αξία που υπολογίστηκε στα €806.709 στο τέλος του προηγούμενου οικονομικού έτους. Εξάλλου, από την ίδια την οικονομική έκθεση της εταιρείας, το 2022 θεωρήθηκε ως έτος «οικονομικών προκλήσεων και μεγάλων δυσκολιών».

Εντός του 2022, οι συνολικές πωλήσεις της εταιρείας περιορίστηκαν σε μόλις 1,6 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 47,23% σε σχέση με τα 3,03 εκατ. ευρώ του 2022 κάτι που μεταφράζεται σε ελάχιστο περιθώριο κέρδους για την εταιρεία, επειδή το κόστος πωληθέντων για την περσινή χρονιά κάλυψε το 99,5% των εσόδων (1,59 εκατ. ευρώ).

Μοιραία, ο οικονομικός δείκτης του αποτελέσματος μετά φόρων της ανώνυμης εταιρείας προς το σύνολο των ίδιων κεφαλαίων μειώθηκε κατά 25,8%.

Στα χέρια της Minerva οι αποφάσεις για το κωδικολόγιο προϊόντων – Έρχεται επέκταση σε νέες κατηγορίες τροφίμων;

Η εταιρεία Mediterranean Foods «βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα του Ομίλου με μητρική τη Minerva ΑΕ», όπως η ίδια αναφέρει. Ο Όμιλος «παρακολουθεί διαρκώς τις εξελίξεις και προσαρμόζει τις κινήσεις του, με σκοπό τη δημιουργία οικονομιών κλίμακος και την αύξηση της παραγωγικότητας των μονάδων του» και κατά συνέπεια, αναμένεται να εξετάσει την προβλεπόμενη πορεία της Mediterranean Foods εκτιμώντας οικονομίες κλίμακας, αφήνοντας συνεπώς ανοικτά όλα τα δεδομένα. «Οι αποφάσεις για τον τομέα δραστηριοποίησης της Εταιρείας θα ληφθούν μετά την λήξη της χρήσης 2023», σημειώνεται εντός της σχετικής οικονομικής έκθεσης.

Ωστόσο, στέλεχος της Minerva, μιλώντας στο FOODReporter, απέκλειε τη μείωση κατηγοριών δραστηριοποίησης ενόψει 2024, ενώ για πιθανή επέκταση σε νέες κατηγορίες προϊόντων τροφίμων για την επόμενη χρονιά, αρκέστηκε να πει πως «τίποτα δεν είναι ανακοινώσιμο ακόμη».

Πάντως, μέσα στο 2023, η Mediterranean Foods ΑΕ εξυπηρέτησε εξ ολοκλήρου το βραχυπρόθεσμό δανεισμό της, ύψους €713.729.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Σπ. Θεοδωρόπουλος: Πρώτο «θύμα» της κλιματικής αλλαγής τα πορτοκάλια

Τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στα τρόφιμα έκρουσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Bespoke SGA Holdings, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μιλώντας στο συνέδριο «Η Ελλάδα Μετά VΙI: Ασυμμετρίες και εθνική ατζέντα».

Όπως εξήγησε, υπάρχει μία στρεβλή αντίληψη για το τι είναι η κλιματική αλλαγή, που περιορίζεται στην αύξηση της θερμοκρασίας. Ωστόσο, τόνισε, «το μεγάλο πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής θα έρθει από τη γεωργία. Η γεωργία θα επηρεαστεί περισσότερο απ’ όλα, και είναι εκείνη που πρέπει να ταΐσει τον πλανήτη μας. Αυτήν τη στιγμή αντιμετωπίζουμε τα πρώτα σημάδια, μέσα από τις υπερβολικές αυξήσεις των τιμών των αγαθών της γεωργίας, αλλά τους τελευταίους μήνες περνάμε και στο δεύτερο στάδιο, όπου όσο υψηλές τιμές και να προσφέρουμε, απλά δεν θα υπάρχουν πια αγαθά».

Ο ίδιος εκτίμησε πως το πρώτο προϊόν που ήδη μέσα στο επόμενο 12μηνο θα αντιληφθούμε ότι θα αρχίσει να λείπει από την αγορά είναι τα πορτοκάλια. «Αυτήν τη στιγμή ο μεγάλος πορτοκαλεώνας της γης, η νότια Αμερική, έχει καεί και αν θέλει κανείς να αγοράσει χυμό πορτοκαλιού δεν είναι θέμα τιμής, που από 2,5 ευρώ στη Βραζιλία φέτος έχει πάει 6,5. Το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότεροι προμηθευτές απλά απαντούν ότι δεν έχουν εμπόρευμα να δώσουν σε οποιαδήποτε τιμή», σημείωσε.

Το ίδιο, συνέχισε, βλέπουμε σε έναν μικρότερο βαθμό με το λάδι. «Σιγά-σιγά θα αρχίσουν οι ελλείψεις σε αυτά τα προϊόντα. Δε νομίζω ότι τα αστυνομικά και αγορανομικά μέτρα που προσπαθούμε να πάρουμε θα λύσουν το πρόβλημα. Η ουσία είναι ότι η κλιματική αλλαγή, η γεωργία και τα τρόφιμα είναι μια αλυσίδα. Οι επιπτώσεις έχουν αρχίσει και κανείς δεν ξέρει πού οδηγούμαστε», προειδοποίησε.

Στάθηκε στο ρόλο της τεχνολογίας, που με θερμοκήπια και άλλα εργαλεία θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση του προβλήματος, αλλά δεν θα το λύσει, ενώ υπογράμμισε πως οι πολλαπλές απειλές καθιστούν σήμερα το επιχειρηματικό περιβάλλον πολύ πιο δύσκολο σε σχέση με δύο ή τρία χρόνια πριν. Ξεκαθάρισε ακόμα πως οι μισθοί στην Ελλάδα πρέπει να ανέβουν, αλλά όχι χωρίς να συνδέονται με αντίστοιχη αύξηση της παραγωγικότητας.

Μπαράζ επενδύσεων
Όσον αφορά στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, ο κ. Θεοδωρόπουλος ανέφερε ότι θα επενδύσει σοβαρά στον πρωτογενή τομέα της Ελλάδας, κάνοντας λόγο για μία μεγάλη επένδυση στη Δράμα και μία ακόμα στη Δυτική Μακεδονία, αλλά και για άλλες επενδύσεις στον τομέα των τροφίμων που δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί, μέσω των οποίων θα επιχειρηθεί η δημιουργία διεθνώς ανταγωνιστικών εξαγώγιμων προϊόντων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter