Μόνιμη Μείωση Τιμής: Σε κάθε σούπερ μάρκετ έως το τέλος της εβδομάδας

Στο τέλος της εβδομάδας αναμένεται η πλήρης εφαρμογή το μέτρου Μόνιμης Μείωσης Τιμής του Υπουργείου Ανάπτυξης και Τροφίμων από τα υπόχρεα σούπερ μάρκετ, στο σύνολο των καταστημάτων, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ), Απόστολο Πεταλά. «Αντιμετωπίσαμε λειτουργικό κόστος για την αγορά υλικών και τη γραφιστική αποτύπωση του μέτρου, μαζί με την τοποθέτηση στο σύνολο των καταστημάτων των αλυσίδων – μελών, όμως τα μέλη της ΕΣΕ χαιρετίζουν και υποστηρίζουν κάθε πρωτοβουλία της κυβέρνησης που δύναται να έχει θετικό αντίκτυπο στον καταναλωτή», ανέφερε ο κ. Πεταλάς στο FOODReporter.

Έρχεται συμμετοχή ακόμη περισσότερων προϊόντων στο μέτρο
Μέχρι την Παρασκευή 3 Νοεμβρίου 2023, στο μέτρο της Μόνιμης Μείωσης Τιμής είχαν ενταχθεί συνολικά 428 προϊόντα εταιρειών, που πωλούνται στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Βάσει του νομοθετικού πλαισίου που έχει οριστεί, κάθε προϊόν που συμμετέχει ταυτοποιείται βάσει γραμμωτού κώδικα (barcode), επωνυμίας, είδους και μετρήσιμου περιεχομένου. Ο προμηθευτής αποδέχεται μείωση της τιμής τιμοκαταλόγου κατά τουλάχιστον 5%, σε σχέση με την τιμή πώλησης της Τρίτης 19 Σεπτεμβρίου 2023 στα σούπερ μάρκετ. Η συγκεκριμένη ημερομηνία χρησιμοποιείται ως μέτρο σύγκρισης. Γίνεται αντιληπτό ότι προϊόντα στα οποία είχε γίνει εκ νέου ανατίμηση από τις προμηθεύτριες εταιρείες από εκείνο το χρονικό διάστημα και έπειτα, αλλά τώρα συμμετέχουν στο μέτρο, αναγκαστικά λαμβάνουν ελάχιστη τρέχουσα έκπτωση μεγαλύτερη του 5%, σε σύγκριση με την τιμή πώλησης της αμέσως προηγούμενης ημέρας από την ένταξη.

«Φαίνεται ότι υπάρχει ανταπόκριση στο μέτρο. Είναι σημαντικό και για την κοινωνική και την ψυχολογική διάσταση της οικονομίας μία προμηθεύτρια εταιρεία να μπορεί να δεσμευτεί για Μόνιμη Μείωση Τιμής προϊόντων, έστω και κατά 5%, εν διαμέσου περιόδου έντονης αβεβαιότητας. Το τρέχον κλίμα δείχνει ότι θα προστεθούν ακόμη περισσότερα προϊόντα στο μέτρο», προσέθεσε ο κ. Πεταλάς. Παρά το γεγονός ότι, όπως πληροφορείται το FOODReporter, ήδη υπάρχουν καταγγελίες για ελλείψεις προϊόντων στην Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, το μέτρο δείχνει να λειτουργεί κανονικά. Την επιτάχυνση των διαδικασιών υιοθέτησης των προϋποθέσεων επισήμανσης των προϊόντων της Μόνιμης Μείωσης Τιμής υποβοήθησε η υπουργική απόφαση της Τετάρτης 1 Νοεμβρίου, η οποία ενέκρινε επισήμως καρτέλες μικρότερων διαστάσεων για χρήση σε πυκνότερες εγκαταστάσεις ραφιών, εντός ψυγείων και καταψυκτών και σε καταστήματα της convenient κατηγορίας. Σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, «όλες οι αλυσίδες έχουν πλέον προμηθευτεί το σύνολο του υλικού για κάθε κατάστημά τους και για κάθε ξεχωριστή ανάγκη επισήμανσης».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Στα τέλη Ιανουαρίου μετατέθηκε η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Συστήματος Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών (Lotify)

Για την Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024 μετατέθηκε η έναρξη της υποχρέωσης καταχώρισης στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών (Lotify). Στη μειωμένη εφαρμοστικότητά του είχε αναφερθεί το FOODReporter την προηγούμενη εβδομάδα. Για το σύστημα έμπνευσης και εποπτείας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) είχαν υπάρξει έντονες ενστάσεις κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα από Συνδέσμους ή μεμονωμένες εταιρείες, αναφορικά με τον όγκο γραφειοκρατίας που προσθέτει και την αδυναμία καταγραφής του με τρόπο διαφορετικό του χειροκίνητου, με παραστατικά ένα προς ένα.

Ποτοποιοί και αποσταγματοποιοί είχαν εκφράσει έντονα παράπονα προς την ΑΑΔΕ για τη μειωμένη διαλειτουργικότητα με τα δικά τους ηλεκτρονικά συστήματα, αλλά και για την ελλιπή ενημέρωση και εκπαίδευση ως προς τη χρήση της πλατφόρμας. Την παράτασης εφαρμογής του Lotify υπέγραψε ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης.

Ανοικτό «παράθυρο» για καταχωρίσεις μετά και το τέλος Φεβρουαρίου για νεοεγγραφέντα υπόχρεα μέλη
Μαζί με την παράταση εφαρμογής, παρατείνεται και η υποχρέωση εγγραφής υπόχρεων προσώπων στην πλατφόρμα Lotify, η οποία είχε ήδη εκπνεύσει. Δεδομένης της νομοθεσίας, που περιγράφει ως πρώτη ημέρα υποχρέωσης καταχώρισης ποσοτήτων και lot numbers την 30ή ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα εγγραφής, αυτό σημαίνει ότι, ενώ τα ήδη εγγεγραμμένα μέλη θα ανεβάσουν σχετικά στοιχεία στην πλατφόρμα του Lotify την Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024, το αργότερο χρονικό διάστημα που μπορεί κάποιο μέλος που δεν έχει εγγραφεί ακόμη να ανεβάσει στοιχεία είναι η Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024.

Οι επικαιροποιημένες υποχρεώσεις καταχώρησης
Ακόμη, σύμφωνα με τις διορθώσεις που έγιναν στις υποχρεώσεις καταχώρισης, οι ημερήσιες κινήσεις εισερχόμενων και εξερχόμενων έτοιμων προς κατανάλωση αλκοολούχων ποτών επιβάλλεται να ολοκληρώνεται εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την ημέρα της κάθε κίνησης (παραγωγή, μεταποίηση, αγορά, πώληση ή επιστροφή). Τα υπόχρεα πρόσωπα θα καταχωρίζουν τη νόμιμη ονομασία προϊόντος, την ένδειξη παρτίδας προϊόντος μέχρι δευτερολέπτου, την εμπορική ονομασία, τυχόν διακριτικές ενδείξεις, ποσότητα ονομαστικού όγκου εντός συσκευασίας, το είδος κίνησης, το είδος παραστατικού εσόδου – εξόδου, τα στοιχεία τιμολογίου και παραστατικού διακίνησης, την ημερομηνία συναλλαγής, τα πλήρη στοιχεία προμηθευτή και παραλήπτη, με διατήρηση του δικαιώματος διόρθωσης ή διαγραφής στοιχείων, αλλά με διατήρηση ιστορικότητας κάθε προηγούμενης καταχώρισης για καθεμία ξεχωριστή κίνηση.

Επίσης, υποχρεούνται να πληροφορούν την πλατφόρμα Lotify σε περιπτώσεις ύποπτων ενδείξεων παρτίδας, ελαττωματικών ή μειωμένων στοιχείων και αλλοιώσεων ή παραποιήσεων σε ετικέτα, συσκευασία και περιεχόμενο. Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ) είχε υποστηρίξει το συγκεκριμένο μέτρο και την αντίστοιχη πλατφόρμα, στο βαθμό του δυνατού, ήδη από την 30ή Ιουνίου 2023, όταν ξεκίνησαν οι πιλοτικές εγγραφές υπόχρεων προσώπων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Αναγεννητική γεωργία, καινοτόμες συσκευασίες και υγιεινή διατροφή στις κορυφαίες καταναλωτικές τάσεις το 2024

Στην παγκόσμια αγορά επικρατεί ένα έντονο κλίμα αβεβαιότητας και ανησυχίας, καθώς οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις στην καθημερινότητά τους, οι οποίες αναμένεται να αλλάξουν σε μεγάλο βαθμό την αγοραστική τους συμπεριφορά και το 2024. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του FMCG Gurus, οι εταιρείες τροφίμων οφείλουν να «θωρακιστούν» καταλλήλως, λαμβάνοντας υπόψη τις ανερχόμενες τάσεις για την αγοραστική συμπεριφορά καταναλωτών το 2024.

Μειώνεται η αφοσίωση απέναντι στα επώνυμα προϊόντα
Συγκεκριμένα, η έκθεση αποκαλύπτει ότι το 53% των καταναλωτών παγκοσμίως προσπαθεί ενεργά να μειώσει τις δαπάνες του όσον αφορά στα τρόφιμα και ποτά. Οι καταναλωτές, εξαιτίας του αντίκτυπου του πληθωρισμού στα τρόφιμα, προσπαθούν ενεργά να μειώσουν τα έξοδά τους στην εν λόγω κατηγορία, ενώ παράλληλα, η «αφοσίωση» τους απέναντι σε επώνυμα προϊόντα μειώνεται ολοένα και περισσότερο. Επιπρόσθετα, η έρευνα σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι οι καταναλωτές θα επιδιώξουν να ελαχιστοποιήσουν τους «συμβιβασμούς» που έκαναν έως τώρα απέναντι σε προϊόντα επιχειρήσεων που δεν δίνουν την απαραίτητη βαρύτητα στη μείωση σπατάλης τροφίμων και τις προσφορές.

Ειδικότερα, οι επωνυμίες θα πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτές τις προσδοκίες εισάγοντας καινοτομίες στις συσκευασίες τους με στόχο να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής των προϊόντων τους. Ένα από τα ευρήματα της έρευνας του FMCG Gurus, δείχνει ότι 8 στους 10 καταναλωτές παγκοσμίως θα εμπιστεύονταν περισσότερο μια εταιρεία που χρησιμοποιεί μεθόδους αναγεννητικής γεωργίας. Οι καταναλωτές συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής στις αλυσίδες παραγωγής τροφίμων και αναγνωρίζουν ότι η ίδια η γεωργία συμβάλλει σε αυτό το ζήτημα. Αναμένουν από όλους τους παραγωγούς, ανεξαρτήτως μεγέθους, να υιοθετήσουν πρακτικές φιλικές για το περιβάλλον. Αυτή η τάση επεκτείνεται όχι μόνο σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, αλλά και σε μικρής κλίμακας και τοπικούς παραγωγούς. Το FMCG Gurus υπογραμμίζει βέβαια ότι οι καταναλωτικές συνήθειες δεν οδηγούνται αποκλειστικά από τον αλτρουισμό. Επομένως, οι εταιρείες τροφίμων και ποτών θα πρέπει να προωθούν την αξία των περιβαλλοντικών προϊόντων επισημαίνοντας τα πρόσθετα οφέλη για τον καταναλωτή.

Εντονότερη παρακολούθηση των συστατικών που περιέχονται σε τρόφιμα και ποτά
Αξιοσημείωτο δε, το γεγονός ότι το 57% των καταναλωτών αναφέρει ότι προσπάθησε να βελτιώσει σημαντικά την ψυχική του ευεξία τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με την έρευνα. Τα τελευταία χρόνια, οι αυξανόμενες τιμές και ο γρήγορος ρυθμός της καθημερινότητας μετά την πανδημία, είχαν σημαντικό αντίκτυπο στη συναισθηματική ευημερία των καταναλωτών. Ως αποτέλεσμα, ένας μεγάλος αριθμός καταναλωτών αναζητά ενεργά τρόπους για να βελτιώσει τη διάθεσή του και να ενισχύσει την ψυχική του ευεξία. Οι καταναλωτές επαναξιολογούν τις διατροφικές τους συνήθειες, δίνοντας προτεραιότητα σε πιο υγιεινά πρότυπα διατροφής. Πράγματι, το 59% των καταναλωτών σε παγκόσμια κλίμακα δηλώνει ότι έχει γίνει πιο προσεκτικό στην παρακολούθηση των συστατικών που περιέχονται σε τρόφιμα και ποτά τον τελευταίο χρόνο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter