Στη χημική βιομηχανία τα πρόστιμα των 2 εκατ. ευρώ

Καθαριστικά προϊόντα και προϊόντα ατομικής υγιεινής, άρα όχι τρόφιμα, αφορούν τα ανώτατα πρόστιμα ύψους 1 εκατ. ευρώ που επέβαλε ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας σε αμφότερες τις Πρόκτερ & Γκαμπλ Ελλάς Μον. ΕΠΕ και Ελαΐς Unilever Hellas ΑΕ, σύμφωνα με πληροφορίες του FOODReporter.

Η παράβαση της αγορανομικής διάταξης μέγιστου περιθωρίου κέρδους όρισε την «αθέμιτη κερδοφορία», κατόπιν σχετικού ελέγχου από τη Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ). Μετά από παράβαση της συγκεκριμένης διάταξης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή διατηρεί το δικαίωμα δημοσιοποίησης ακόμη και των προϊόντων και κωδικών στους οποίους εντοπίστηκε «αθέμιτη κερδοφορία» έναν προς έναν. Από πλευράς της κυβέρνησης αξιολογήθηκε ως βέλτιστη πολιτική ο σεβασμός της αναλογικότητας και άρα, η δημοσιοποίηση μόνο των ονομάτων των εταιρειών που υπέπεσαν στην παράβαση.

Η συζήτηση για το αν τα προϊόντα «αθέμιτης κερδοφορίας» είναι «πρώτης ανάγκης»
Η διάταξη του σταθερού περιθωρίου κέρδους προκαλεί δυσαρέσκεια στην αγορά, όσο παραμένει εν ισχύ, επειδή αναφέρεται σε παλιότερο χρονικό διάστημα. Η κυβέρνηση απαντά ότι «με υπουργικές αποφάσεις, έχουν εφαρμοστεί σταθμίσεις μέσου όρου για το μέγιστο περιθώριο κέρδους εντός 2021, έως 31 Δεκεμβρίου 2021».
Υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς σημείωσε στο FOODReporter: «Μιλάμε για διάταξη που αναφερόταν στον Σεπτέμβριο του 2021. Πολλά έχουν αλλάξει. Οι τότε εμπορικές ισορροπίες δημιούργησαν “κερδοφορίες δύο ταχυτήτων”. Όσοι είχαν προλάβει να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις, επειδή είχαν διαβλέψει την κορύφωση της ενεργειακής κρίσης, είναι οι ευνοημένοι, ενώ όσοι περίμεναν την επόμενη μέρα για να ορίσουν κινήσεις, δεν ευνοήθηκαν από τη συγκυρία».

«Το μέτρο χρησιμοποιείται ως “κόφτης” περιθωρίου κέρδους σε επίπεδα άνω εκείνων που εφάρμοζαν οι εταιρείες από το διάστημα εφαρμογής. Οπότε, οι εταιρείες ελέγχονται για διαφορετικά περιθώρια κέρδους και αυτό από μόνο του δείχνει στρέβλωση», επεσήμανε άλλη πηγή στο FOODReporter.

«Η επέκταση του μέτρου έως και το τέλος του 2023, εν πολλοίς έγινε αποδεκτή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού λόγω και των εκλογών που μεσολάβησαν. Πρόκειται για διάταξη που είναι νομικά μαχητή. Έχει κάποιο νόημα, πέρα από τις εντυπώσεις, να πληρώσει μια εταιρεία ένα πρόστιμο και μετέπειτα, να δικαιωθεί δικαστικά και κατά συνέπεια, να το λάβει πίσω;», διερωτήθηκε άλλο κορυφαίο στέλεχος της αγοράς. Τέλος, άλλη πηγή διατύπωσε στο FOODReporter το παρακάτω: «Το κατά πόσον μιλάμε για προϊόντα πραγματικά “πρώτης ανάγκης”, ώστε να μπορούν να κατηγορηθούν οι εταιρείες για “αθέμιτη κερδοφορία” είναι συζητήσιμο».

Πηγές της κυβέρνησης ανέφεραν στο FOODReporter ότι «για τα προϊόντα, για τα οποία προέκυψε το πρόστιμο ύψους 1 εκατ. ευρώ κατ’ έκαστη εταιρεία διαθέτουν “επαρκή νομική κάλυψη” ως προϊόντα “πρώτης ανάγκης”». Τονίστηκε ότι «η περιορισμένη χρονική ισχύς του μέτρου επιλέχθηκε από την κυβέρνηση για να εξασφαλιστεί η συνταγματικότητά του, άρα και η εφαρμογή του και εξάλλου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ερωτήθηκε και εν τέλει, έδωσε θετική γνωμοδότηση». Σε ό,τι αφορά αιτιάσεις για καταχρηστική παράταση του συγκεκριμένου μέτρου, η κυβέρνηση πιστεύει ότι «το κρίσιμο μέτρο για τη δικαστική κρίση είναι η δίκαιη στάθμιση συμφερόντων από την ελληνική δικαιοσύνη. Υπάρχει εμπιστοσύνη ότι η δικαιοσύνη θα κρίνει με βάση τις συνθήκες που επικρατούσαν κατά την τέλεση της παράβασης, σε πραγματικά “προβληματικές περιστάσεις”, όταν η ελληνική αγορά λιανικής μαστίζεται από πληθωρισμό. Τότε, είναι δυνατό ένα συμφέρον να αξιολογηθεί υψηλότερα από ένα άλλο και για εμάς η απάντηση είναι αυτονόητη».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Γιατί οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών κοιτάζουν προς Σιγκαπούρη

Κατά την παρουσία μας στην πρόσφατη έκθεση Anuga 2023 στην Κολωνία, υπήρξε μία χώρα-έκπληξη που ακούστηκε πολλές φορές στους διαλόγους που είχαμε με Έλληνες εκθέτες: η Σιγκαπούρη. Η ασιατική αυτή χώρα βγήκε από το στόμα πολλών συνομιλητών μας όταν η συζήτηση πήγαινε στις νέες αγορές που έχει ανοίξει πρόσφατα ή που επιδιώκει να ανοίξει η εταιρεία τους, κάτι που μας κίνησε την περιέργεια, καθώς δεν πρόκειται για μία από τις κλασικές αγορές-στόχους των ελληνικών επιχειρήσεων.

Την «ανακάλυψη» της Σιγκαπούρης επιβεβαιώνουν τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία για τις ελληνικές εξαγωγές στη χώρα (για το έτος 2022), τα οποία επεξεργάστηκε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Σιγκαπούρης: σύμφωνα με αυτά, το 2022 παρατηρήθηκε αύξηση των εξαγωγών τροφίμων και ποτών σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες, και συνολικά ο εν λόγω τομέας παρουσίασε αύξηση κατά 25% σε σχέση με το 2021, ανερχόμενος στα 7,14 εκατ. ευρώ. Ποσό που είναι μεν σχετικά χαμηλό, καθώς αποτελεί μόλις το 2,56% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών προς τη Σιγκαπούρη, όμως είναι σαφές ότι υπάρχει δυναμική περαιτέρω ανάπτυξης.

Ποια είναι τα στοιχεία που καθιστούν ελκυστική την αγορά της Σιγκαπούρης
Ένα στοιχείο που καθιστά ιδιαίτερα ελκυστική την αγορά της Σιγκαπούρης είναι η σχεδόν ολοκληρωτική εξάρτησή της από εισαγωγές τροφίμων και ποτών, καθώς η παραγωγή της δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες της ούτε στο ελάχιστο: σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ Σιγκαπούρης, το 95% της εγχώριας κατανάλωσης εξαρτάται από τις εισαγωγές, λόγω της μικρής επιφάνειας της χώρας.

Επιπλέον, τα νοικοκυριά στη Σιγκαπούρη φαίνεται ότι υιοθετούν έναν τρόπο ζωής προσανατολισμένο περισσότερο στη δυτική κατανάλωση, τείνοντας να αγοράζουν όλο και περισσότερα τρόφιμα που συχνά συναντώνται στις δυτικές κοινωνίες (ψωμί, ζυμαρικά, δημητριακά, πράσινες σαλάτες), παρά τα παραδοσιακά (ρύζι). Είναι επίσης πρόθυμοι να πληρώσουν πολύ ακριβά για ένα προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας και ποιότητας καθώς και χωρίς χημικά πρόσθετα, ένα επιπλέον στοιχείο που μπορεί να ευνοήσει τα ελληνικά προϊόντα.

Ισχυρός ανταγωνισμός
Φυσικά, η Ελλάδα δεν… παίζει μόνη της στη Σιγκαπούρη, αφού μεταξύ άλλων έχει να ανταγωνιστεί και τις άλλες μεγάλες μεσογειακές χώρες που επίσης διεκδικούν μερίδιο αγοράς στην ασιατική πόλη-κράτος. Σημειωτέον ότι η Σιγκαπούρη αποτελεί τον πέμπτο μεγαλύτερο πελάτη της ΕΕ σε τρόφιμα και ποτά, με σύνολο εξαγωγών ύψους 2,3 δισ. ευρώ ετησίως.

Στον επιχειρηματικό οδηγό του για το 2023, το Γραφείο ΟΕΥ Σιγκαπούρης τονίζει ότι προκειμένου η Ελλάδα να αποκτήσει στη συνείδηση του Σιγκαπουριανου καταναλωτή τη θέση της τέταρτης μεσογειακής χώρας (πλην των ανταγωνιστριών Ιταλίας-Γαλλίας-Ισπανίας, αλλά και της Τουρκίας), κρίνεται σκόπιμη η συνέχιση της δικτύωσης με εισαγωγείς και διανομείς της Σιγκαπούρης, η οργάνωση διαδικτυακών σεμιναρίων για ελληνικά αγροτικά προϊόντα και η συμμετοχή σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών της Σιγκαπούρης, όπως η Food Hotel Asia.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Ψηφιακή μετάβαση, κυκλική οικονομία, βιωσιμότητα: Οι τρεις πυλώνες μετασχηματισμού της παγκόσμιας αγοράς

Τις έννοιες της ψηφιακής μετάβασης (digital transformation), της κυκλικής οικονομίας (circularity) και της βιωσιμότητας (sustainability) είχε κεντρικούς άξονες το Συνέδριο GS1 in Europe Regional Forum 2023, το οποίο διεξήχθη στην Αθήνα (ξενοδοχείο Divani Caravel) και καλύφθηκε δημοσιογραφικά κατ’ αποκλειστικότητα από το FOODReporter. «Σε αυτή τη βάση στηρίχθηκε όλο το πρόγραμμα. Άλλωστε, αυτή είναι και η τάση της αγοράς στην Ευρώπη. Ο Οργανισμός GS1 τροφοδοτείται με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και τα θέματα που εκείνες αντιμετωπίζουν και καλείται να ανταποκριθεί με λύσεις και πρότυπα», εξήγησε στο FOODReporter ο Standards and Solutions Director του GS1 Association Greece, Γιώργος Σαρανταυγάς.

Ποιες θεματολογίες αιχμής απασχόλησαν το Συνέδριο GS1;

Θα ξεκινήσω από την ψηφιακή ετικέτα (e-labelling) για τα προϊόντα οίνου. Ακόμη, συζητήθηκαν λύσεις για ζητήματα που αφορούν το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), εστιασμένες σε τεχνολογίες blockchain, metaverse και τεχνητή νοημοσύνη (AI). Ο Οργανισμός GS1 προωθεί και μπορεί να υποστηρίξει τη διαφάνεια και την ιχνηλασιμότητα σε κάθε τομέα και για κάθε διαδικασία, από παραδείγματα και καλές πρακτικές που παρουσιάστηκαν για τον τομέα τροφίμων, στη γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, έως και την πιστοποίηση στον πρωτογενή τομέα παραγωγής σε πραγματικό χρόνο. Πράγματι, αναπτύχθηκαν πολλά θέματα γύρω από τα συστήματα εγγυοδοσίας συσκευασιών (Deposit Refund Schemes, DRS), από διάφορες χώρες που είτε έχουν ήδη αναπτύξει σχετικό σύστημα, είτε βρίσκονται στη διαδικασία σχεδιασμού του, μια ανάγκη αιχμής στην Ευρώπη, που έρχεται και στην Ελλάδα. Εστιάστηκαν θέματα που αφορούν τα ψηφιοποιημένα δεδομένα και ποιοτικές πληροφορίες στα μητρώα προϊόντων του GS1, δίχως να είναι τα μόνα θέματα που απασχόλησαν.

Σε ποιους άλλους τομείς απευθύνονται τα πρότυπα GS1;

Τα πρότυπα του Οργανισμού GS1 βρίσκουν εφαρμογή σε περισσότερους από είκοσι βιομηχανικούς κλάδους, πέρα από τα τρόφιμα και τον κλάδο λιανικής. Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι δεν απευθύνονται μόνο σε παραγωγικές ή μεταποιητικές επιχειρήσεις. Μπορεί όλοι να γνωρίζουμε τι σημαίνει barcode, να αναγνωρίζουμε τον κωδικό προϊόντων GTIN, ίσως ακόμη και τον κωδικό θέσης GLN, αλλά ο Οργανισμός GS1 δεν είναι μόνο αυτά. Μέσα από τον συνδυασμό των προτύπων για τη μοναδική ταυτοποίηση, την αυτόματη συλλογή δεδομένων και την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των εμπλεκόμενων οποιασδήποτε εφοδιαστικής αλυσίδας, ο GS1 μπορεί να βρίσκεται παντού. Για παράδειγμα, οι λύσεις που δύναται να παρέχει ο GS1 για τις μεταφορές και την αγορά logistics, την ιχνηλασιμότητα, τις ανακλήσεις προϊόντων, τον καθιστούν άρρηκτα συνδεδεμένο με οποιαδήποτε αλυσίδα εφοδιασμού: Τομείς, όπως κατασκευές, «βαριά» βιομηχανία, σιδηρόδρομοι, αυτοκινητοβιομηχανία, άμυνα, βρίσκονται μέσα στα σημεία ενδιαφέροντος και εξυπηρέτησης του Οργανισμού.

Πώς κρίνετε την ελληνική παρουσία στο Συνέδριο του GS1;

Η ελληνική παρουσία στο GS1 in Europe Regional Forum 2023 της Αθήνας ήταν πολύ δυναμική, με παρουσιάσεις τόσο από στελέχη του GS1 Association Greece, αλλά και προσκεκλημένων Ελλήνων ομιλητών. Αμφότεροι πέρασαν το μήνυμα ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι σύγχρονες και ανταγωνιστικές και την ίδια στιγμή, ο GS1 Association Greece αφουγκράζεται τις ανάγκες τους και επανέρχεται με επίκαιρες προτάσεις και λύσεις. Ως ελληνικό γραφείο του παγκόσμιου Οργανισμού GS1, δώσαμε το «παρών» σε ενότητες πολλών διαφορετικών τομέων. Σε οργανωτικό επίπεδο, ήταν μεγάλη τιμή για τον GS1 Association Greece όταν μας ζητήθηκε αντίστοιχα από τον GS1 in Europe να φιλοξενήσουμε το ετήσιο συνέδριό του στην Ελλάδα και δη στην Αθήνα. Το να είσαι οικοδεσπότης σε στελέχη από 47 χώρες δεν είναι εύκολο, ειδικά όταν η συμμετοχή είναι πολύ μεγάλη. Φέτος, οι συμμετέχοντες ξεπέρασαν τα 700 άτομα συνολικά. Περίπου 350 άτομα ταξίδεψαν στη χώρα μας, λόγω της πολύ ενδιαφέρουσας θεματολογίας του συνεδρίου, αλλά και του προορισμού.

Ποιες ήταν οι υπηρεσίες αιχμής τις οποίες ήδη παρέχει ο GS1 και οι οποίες, στην τρέχουσα συγκυρία αφορούν και το ελληνικό τοπίο επιχειρείν;

Στο συνέδριο ήταν προσκεκλημένη αντιπροσωπεία τη Κεντρικής Τράπεζας της Ελλάδος, μαζί με ομολόγους της από την Banque de France και τη Deutsche Bundesbank, σε συζήτηση για την υιοθέτηση μοναδικής κωδικοποίησης των δεσμίδων και των φορτίων χρήματος γενικότερα σύμφωνα με τα πρότυπα GS1, για την αρτιότερη διαχείριση της διακίνησής τους. Έπειτα, για τον τομέα υγείας, με πολύ ενδιαφέρον ακούστηκε η ανάλυση του Συνταγματάρχη Σωτήρη Τσιάφο-Τσιάρα, ο οποίος είναι στρατιωτικός φαρμακοποιός, αναφορικά με τη χρήση του συστήματος GS1 στην εφοδιαστική αλυσίδα φαρμάκων και υγειονομικών υλικών του Στρατού Ξηράς, αλλά και την αυτοματοποίηση των διαδικασιών αποθήκης και διαχείρισης του υγειονομικού υλικού στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο.

Παρακολουθήσαμε καίριες λύσεις σε ζητήματα που απασχολούν το ελληνικό τρόφιμο, αλλά και τη συσκευασία του και την ανακύκλωσή της. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα;

Η ελληνική πλατφόρμα HellasTrace, που αποτελεί λύση για την ιχνηλασιμότητα του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα παραγωγής, που εναρμονίζεται με την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία «Από το χωράφι στο πιάτο» («From Farm to Fork»), παρουσιάστηκε στην πλήρη λειτουργικότητά της στα διεθνή μέλη γραφείων GS1. Για πρώτη φορά, αναλύθηκαν τα αποτελέσματα από το πιλοτικό πρόγραμμα που «έτρεξε» στον εμπορικό Όμιλο Κολιός, ο οποίος παράγει και εμπορεύεται ακτινίδια και λοιπά φρούτα. Στον τομέα του οίνου, όπου η χώρα μας δραστηριοποιείται πολύ ενεργά διεθνώς, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Spyropoulos Family αναφέρθηκε στις προκλήσεις από την εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Μητρώου Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών (Lotify), μια χρόνια απαίτηση της ΑΑΔΕ για τον κλάδο, η οποία μπήκε πλέον σε λειτουργία. Ακόμη, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Παραγωγής Υλικών και Συσκευασίας (ΣΥΒΙΠΥΣ) τίμησε τον GS1 Association Greece με την παρουσία του και εξήγησε τις νέες ευρωπαϊκές απαιτήσεις για τις συσκευασίες των προϊόντων, τονίζοντας πόσο σημαντικό ρόλο θα παίξουν τα πρότυπα GS1 στη δημιουργία του Ψηφιακού Διαβατηρίου Συσκευασιών και στην υλοποίηση της πρωτοβουλίας αυτής. Παρουσιάστηκε, ακόμη, το παγκόσμιο μητρώο προϊόντων Verified by GS1 προσαρμοσμένο με διευρυμένα κριτήρια αναζήτησης, αλλά και το portal μελών του ελληνικού οργανισμού και τις δυνατότητές του.

Ποια ήταν, κατά τη γνώμη σας, η κορυφαία στιγμή του Συνεδρίου;

Η παρουσία του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου ήταν καίρια, καθώς ο ίδιος μίλησε για την αναγκαιότητα ψηφιοποίησης της πληροφορίας. Επισήμανε τη σημαντικότητα της ιχνηλασιμότητας των τροφίμων, «από το χωράφι στο πιάτο» του καταναλωτή, αλλά και τη σημασία των ψηφιοποιημένων δεδομένων στον τομέα υγείας και περίθαλψης των ασθενών, σημεία ενδιαφέροντος τα οποία θα μπορούσαν να υποστηριχθούν από τα διεθνή πρότυπα GS1, για την Ελλάδα μέσω του GS1 Association Greece.

Με το βλέμμα στο μέλλον, ποιες είναι οι απαιτήσεις κωδικοποιημένης πληροφορίας που θα προκύψουν για την παγκόσμια αγορά στα επόμενα στάδια;

Ο απόηχος του Συνεδρίου GS1 in Europe Regional Forum 2023 εστιάζεται στο πλήθος των νέων κανονισμών και νομοθεσιών στα πλαίσια της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία οπωσδήποτε θα διαταράξει την καθημερινότητα σε όλες τις αγορές. Tο «Green Deal», που ξεκινά σε προϊόντα, όπως μπαταρίες, αναμένεται να συνεχιστεί σε άλλα υλικά, ρούχα, συσκευασίες, με βασικό στόχο τη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία. Οι παραπάνω απαιτήσεις αποτελούν τομείς όπου οι λύσεις είναι δυνατό να δοθούν μέσα από τα πρότυπα GS1. Ο Οργανισμός GS1 είναι ήδη έτοιμος, με τεχνολογίες όπως τα 2D barcodes της επόμενης γενιάς, αλλά και τα GS1 Digital Links για επιπλέον πληροφορίες με μία μόνο σάρωση (single scanning). Στις επιχειρήσεις είναι δυνατό να προσφερθούν περισσότερα σύγχρονα εργαλεία, αφήνοντάς θετικότερο αποτύπωμα. Τα πρότυπα GS1 είναι ικανά να μεταμορφώσουν τον τρόπο που εργαζόμαστε και ζούμε. Κατά μία έννοια, το κάνουν ήδη, κάθε μέρα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter