Η στρατηγική της ΑΒ Βασιλόπουλος στην τάση δημιουργίας προστιθέμενης αξίας για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Την τάση αύξησης προσφερόμενων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια των σούπερ μάρκετ επιβεβαιώνουν οι νέες κινήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος. Η τάση έχει αναλυθεί στο FOODReporter, ως αποτέλεσμα της ανάγκης σταθεροποίησης όγκου πωλήσεων και της κάλυψης των σταθερών αναγκών του καταναλωτή, με προστιθέμενη αξία προϊόντων, η οποία είναι δυνατό να είναι ελεγχόμενη από την κάθε αλυσίδα. Η ΑΒ Βασιλόπουλος αναφέρει ότι «επενδύει σε αποκλειστικά προϊόντα υψηλής ποιότητας», προκειμένου να επιτύχει «την καλύτερη αναλογία ποιότητας – τιμής». Για το 2023 η αλυσίδα διαθέτει περίπου 260 νέα προϊόντα σε αποκλειστικότητα. Για το 2024, προγραμματίζονται περίπου 450 νέα λανσαρίσματα σε «entry level» και καινοτόμα προϊόντα, με τη συνολική προσθήκη 1.000 νέων κωδικών μέσα στην επόμενη τριετία. Η ΑΒ Βασιλόπουλος τα αναφέρει ως «own brands»: Βασιλόπουλος. Ακόμη και η ονομασία καταδεικνύει με σαφήνεια τη στρατηγική καθιέρωσης ενός συμπεριληπτικού όρου για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας προστιθέμενης αξίας.

Τέσσερις νέες σειρές και ενίσχυση της πρωτοβουλίας «Η ΑλφαΒήτα κοντά στην ελληνική γη»
Πρόκειται για τις σειρές προϊόντων Νature’s Promise, Perla, Delicata, Excellent Tapas, που ακολούθησαν τη σειρά Gustona, η οποία προηγήθηκε. Παράλληλα, ενισχύεται η πρωτοβουλία προϊόντων «Η ΑλφαΒήτα κοντά στην ελληνική γη», η οποία στηρίζει τοπικούς παραγωγούς, με καθοδήγηση, εκπαίδευση και τεχνογνωσία.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος θεωρεί τη σειρά Νature’s Promise, ως «αιχμή του δόρατος» στη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξής της: «Πρόκειται για γκάμα αγαθών που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες τάσεις και ήδη έχει αποκτήσει μεγάλη απήχηση, σε Ελλάδα και σε αρκετές άλλες χώρες, όπου έχει ήδη κυκλοφορήσει. Λανσαρίστηκε τον Μάιο 2023 στα καταστήματα ΑΒ Βασιλόπουλος με ποικιλία προϊόντων εξαιρετικής ποιότητας, που προάγουν υγιεινό και βιώσιμο τρόπο ζωής: Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται φυτικά ροφήματα, γάλα, δημητριακά, ζυμαρικά, ρύζι, σαλάτες, καθώς και φιλικά προς το περιβάλλον καθαριστικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας.

Η σειρά Perla περιλαμβάνει καφέ φίλτρου, στιγμιαίο καφέ, αλεσμένο καφέ espresso και κάψουλες espresso υψηλής ποιότητας. Παράγεται με αγάπη και σεβασμό για ανθρώπους και περιβάλλον, εξαιτίας βιώσιμης παρασκευής και 100% ανακυκλώσιμων συσκευασιών. Η σειρά Delicata καλύπτει ευρεία γκάμα ειδών σοκολάτας, υψηλής ποιότητας και μοναδικών γεύσεων, με βιώσιμο τρόπο παρασκευής, δίχως παράνομη παιδική εργασία. Τέλος, η σειρά Excellent Tapas διαθέτει μεγάλη ποικιλία από ελιές, αλλαντικά και dips, σε μικρές και πρακτικές συσκευασίες. Η ΑΒ Βασιλόπουλος, με την υποστήριξη της μητρικής Ahold Delhaize, ακολουθεί έναν διαφορετικό δρόμο από τους υπόλοιπους Έλληνες retailers, οι οποίοι στην ουσία μεγαλώνουν την γκάμα των προσφερόμενων προϊόντων τους σε ήδη γνωστά ονόματα ετικετών ιδιωτικής ετικέτας, εντάσσοντας ακόμη και πιο premium προϊόντα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

«Πόλεμος» δηλώσεων για την ακρίβεια και τους ελέγχους στην αγορά

«Πόλεμος» δηλώσεων και τοποθετήσεων έχει ξεσπάσει τις τελευταίες μέρες ανάμεσα στον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, με φόντο την ακρίβεια στην αγορά και τις ευθύνες για τους ελέγχους.

κόντρα ξεκίνησε την Τρίτη το πρωί, όταν από το βήμα του 6oυ Athens Invest Forum ο κ. Σκρέκας επεσήμανε πως «η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι ανεξάρτητη Αρχή και μπορεί να κάνει ελέγχους και να δει αν υπάρχουν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές», ωστόσο δεν έχει επιβάλει ούτε ένα πρόστιμο το τελευταίο διάστημα σε εταιρεία τροφίμων ή καταναλωτικών προϊόντων για τις τιμές. Και σχολίασε με νόημα: «Αν η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν μπορεί να κάνει ελέγχους, τότε να μην κάνει ρεπορτάζ και να λέει ότι είμαστε οι πιο ακριβοί».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Γιάννης Λιανός σήκωσε το γάντι, απαντώντας στις αιτιάσεις του υπουργού με μακροσκελή ανάρτηση στο Χ (πρώην Twitter). Όπως εξήγησε, «η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν είναι αγορανομία. Μπορούμε να επιβάλλουμε πρόστιμα μόνο εάν έχει στοιχειοθετηθεί αντιανταγωνιστική σύμπραξη (π.χ. καρτέλ) ή κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης».

Για όλες τις άλλες περιπτώσεις ακρίβειας, ξεκαθάρισε, αρμόδιο είναι το υπουργείο Ανάπτυξης και η ΔΙΜΕΑ, η οποία έχει την αρμοδιότητα να εφαρμόζει τις διατάξεις για τα περιθώρια κέρδους. Μάλιστα, εξέφρασε την εκτίμηση ότι οι συγκριτικές έρευνες τιμών στις οποίες προχωρά η Επιτροπή Ανταγωνισμού ώθησαν αρκετές επιχειρήσεις να ενταχθούν στην πρωτοβουλία του υπουργείου για «μόνιμη μείωση τιμής». «Συνεπώς, μέσω συνεργασίας, στο πλαίσιο της ανεξαρτησίας της ΕπΑντ και των αρμοδιοτήτων του καθενός, μπορούμε να φέρουμε τα καλύτερα αποτελέσματα για τους καταναλωτές σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Η μετάθεση ευθυνών δεν είναι σοβαρή λύση για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε», τόνισε ο κ. Λιανός, ενώ προσκάλεσε τον κ. Σκρέκα να επισκεφθεί την Επιτροπή Ανταγωνισμού και να ενημερωθεί για τις αρμοδιότητες και τους ελέγχους της, αλλά και τα «μεγάλα προβλήματα υποστελέχωσης που αντιμετωπίζουμε», αφήνοντας αιχμές για το κατά πόσον ο αρμόδιος υπουργός είναι ενήμερος για το πεδίο δράσης της Επιτροπής.

«Δε θέλουμε ρεπορτάζ, θέλουμε ελέγχους»
Ο Κώστας Σκρέκας έδωσε συνέχεια στην αντιπαράθεση μιλώντας χθες στον ΑΝΤ1. Ερωτηθείς για τον ρόλο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, απάντησε ότι «η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι ανεξάρτητη αρχή και οφείλει να κάνει ελέγχους. Από την στιγμή που υπάρχει υποψία για εναρμονισμένη πρακτική από εταιρείες για τις τιμές στο ράφι, θα πρέπει να γίνονται έλεγχοι. Εμείς δεν θέλουμε ρεπορτάζ, το ρεπορτάζ το κάνει ο καταναλωτής κάθε μέρα όταν πάει στο σούπερ μάρκετ. Θέλουμε ελέγχους».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Μινέρβα: Στο +22% οι εξαγωγές το 2022

Με βελτίωση οικονομικών αποτελεσμάτων και διεύρυνση των εξαγωγών έκλεισε το 2022 η βιομηχανία Μινέρβα, σύμφωνα με τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρεία. Ειδικότερα, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της Μινέρβα ανήλθε σε 68,6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 15% από 59,65 εκατ. το 2021.

Σημαντική ήταν η αύξηση των εξαγωγών κατά 22%, στα 10,3 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 15% των συνολικών πωλήσεων. Τα ενοποιημένα κέρδη EBITDA ανήλθαν το 2022 σε 7,8 εκατ. ευρώ, έναντι των 6,7 εκατ. του 2021, ενώ ο δείκτης EBITDA/πωλήσεις διευρύνθηκε στο 11,37%.

Το μικτό περιθώριο κέρδους σε επίπεδο ομίλου διαμορφώθηκε στο 20,6%, καθώς η εταιρεία έδωσε έμφαση στην προσπάθεια συγκράτησης των καταναλωτικών τιμών μέσα σε ένα έντονα πληθωριστικό περιβάλλον για την αγορά τροφίμων, κάτι που οδήγησε σε συγκράτηση σε σχέση με το 2021 των ενοποιημένων προ φόρων κερδών στα 2,07 εκατ. ευρώ (2021: 2,10 εκατ. ευρώ) και των καθαρών κερδών στα 852.581 ευρώ (2021: 1,45 εκατ. ευρώ).

Επενδύσεων συνέχεια
Στη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς η Μινέρβα, στο χαρτοφυλάκιο της οποίας ανήκουν μάρκες όπως οι Μινέρβα, Χωριό, Pummaro, ΤΟΠ και Φαστ, ολοκλήρωσε την ενσωμάτωση των νέων προϊόντων και brands που είχαν εξαγοραστεί το 2021 και βελτίωσε τη θέση της στην αγορά, αναπτύσσοντας τις καινούργιες κατηγορίες προϊόντων στους κλάδους παραγωγής τομάτας, σαλτσών και αρτυμάτων. Παράλληλα ολοκληρώθηκε η μετεγκατάσταση των γραμμών παραγωγής σαλτσών και αρτυμάτων από το εργοστάσιο της Mediterranean Foods στα εργοστάσια της Μινέρβα, μια επένδυση ύψους 2,4 εκατ. ευρώ, επιτυγχάνοντας σημαντικές οικονομίες κλίμακος. Περαιτέρω, η εταιρεία συνέχισε το επενδυτικό της πρόγραμμα για τον συνεχή εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων της, την αναβάθμιση του εξοπλισμού, τη μείωση του ενεργειακού κόστους και τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Το 2022 οι επενδύσεις για την ασφάλεια, την εξοικονόμηση ενέργειας και το περιβάλλον ανήλθαν σε 500 χιλ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Το μητρώο προϊόντων GS1 «ατμομηχανή» για την εξωστρέφεια, τη ζήτηση και τις εξαγωγές

«Τα δεδομένα είναι το καύσιμο του μέλλοντος». Με αυτή τη φράση ξεκίνησε ο Market Development Director του GS1 Association Greece, Δημήτρης Χρήστου, τη συνέντευξή του στο FOODReporter για το όραμα των νέων παγκόσμιων μητρώων δεδομένων προϊόντων, πολύ υψηλών δυνατοτήτων. Τα δεδομένα προϊόντων τα χρησιμοποιεί ολόκληρη η αγορά, και η ανάγκη αυτά να παρουσιάζονται με δομημένο και συγκεκριμένο τρόπο, κατανοητό από όλους, μεγαλώνει εκθετικά. Αυτή την ανάγκη προσπαθούν να καλύπτουν τα γραφεία GS1 διεθνώς, στο σύνολο των 116 χωρών, όπου ο GS1 διατηρεί γραφεία, με τη βοήθεια των επιχειρήσεων-μελών του. «Στοχεύουμε σε μια εφοδιαστική αλυσίδα αποδοτική, διαφανή και με δυνατότητα για παροχή περισσότερων πληροφοριών», είπε ο κ. Χρήστου.

Πώς επηρεάζουν τον Οργανισμό GS1 οι τοπικές ρυθμίσεις της αγοράς, στις οποίες προβαίνουν κατά καιρούς κάποιες χώρες;

Οι εκάστοτε τοπικές ρυθμίσεις της αγοράς προσθέτουν επιπλέον πίεση στην ανάγκη που αναφέραμε, ενώ, μιλώντας για μητρώα με ανοικτή πληροφορία και ελεύθερη πρόσβαση, καταλαβαίνετε ότι είναι μονόδρομος η επιλογή τους.

Ποια είναι η σχέση μεταξύ μητρώου GRP και παγκοσμίου καταλόγου Verified by GS1; Μπορεί κάποιος να αναζητήσει ένα είδος και όχι ένα συγκεκριμένο προϊόν;

Το Global Registry Platform (GRP) αποτελεί το μητρώο που εμπεριέχει όλες τις πληροφορίες των προϊόντων, μία από τις οποίες είναι και ο μοναδικός κωδικός GTIN (Global Trade Item Number) που δίνει μία μοναδική ταυτότητα σε κάθε διαφορετικό προϊόν. Η πλατφόρμα Verified by GS1 είναι το εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος, για να αναζητήσει πληροφορίες στο μητρώο, για ένα προϊόν. Πράγματι, συχνά βλέπουμε την ανάγκη να αναζητηθούν στοιχεία για μία ομάδα προϊόντων, από ένα συγκεκριμένο είδος. Εδώ έρχεται να μας λύσει τα χέρια το Global Product Classification (GPC). Πρόκειται για μία διεθνή κατηγοριοποίηση προϊόντων, που μπορεί και αναγνωρίζει ακόμη και συναφή, παρότι όχι ταυτόσημα, προϊόντα της αγοράς. Για παράδειγμα, μιλάμε για χυμό ροδιού, για απόσταγμα ροδιού, για καρπό ροδιού ή για συμπυκνωμένο ρόδι. Η κατηγοριοποίηση είναι απολύτως απαραίτητη, ώστε να αντιλαμβάνεται κανείς με σαφήνεια και ταχύτητα για ποιο προϊόν πρόκειται.

Μπορούμε να γνωρίζουμε πόσα μοναδικά προϊόντα και πόσα brands υπάρχουν σε κάθε υποαγορά λιανικής, μέσα από το μητρώο του GS1;

Με μια αναζήτηση στο Verified by GS1, με κριτήριο την κατηγοριοποίηση GPC, η πλατφόρμα επιστρέφει ως αποτέλεσμα όλα τα καταγεγραμμένα διαφορετικά προϊόντα κάθε υποκατηγορίας. Αυτό που έχει σημασία είναι να δώσουμε έναν σαφή ορισμό και ένα κίνητρο στους ίδιους τους παραγωγούς και τους ιδιοκτήτες των εκάστοτε brands, να εισέρχονται στο μητρώο και να προσθέτουν οι ίδιοι τα δικά τους ξεχωριστά προϊόντα, ώστε να αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα της πλατφόρμας και ταυτόχρονα, τα προϊόντα τους να είναι ορατά σε κάθε ενδιαφερόμενο, που πραγματοποιεί μία τέτοια αναζήτηση.

Πώς μπορούμε να εξασφαλίσουμε ότι η πλειονότητα των παραγωγών τελικά θα εισάγει προϊόντα στο μητρώο;

Αυτή είναι η προσπάθειά μας: Θέλουμε να φτιάξουμε όλοι μαζί το μητρώο, προμηθευτές και retailers, ώστε να «πατήσουμε» επάνω σ’ αυτό για περαιτέρω χρήση και αξιοποίησή του. Αξίζει να διευκρινίσω ότι δεν πρόκειται για εμπορικό μητρώο: Δεν πωλείται. Είναι ανοικτό μητρώο και διαθέσιμο προς κάθε ενδιαφερόμενο.

Μπορούν τα μέλη GS1 να έχουν στη διάθεσή τους και περαιτέρω πληροφορίες, όπως, για παράδειγμα, το «μπουκέτο» προϊόντων του εκάστοτε brand owner, παραγωγού για κάθε κατηγορία;

Τα δεδομένα που παρέχονται θα μπορούσαν να υποστηρίξουν και αυτή την ανάγκη. Έχοντας κατηγοριοποιήσει τα προϊόντα με έναν μοναδικό και διεθνή τρόπο, θα μπορούσε ένας διακινητής να επιθεωρήσει τη γκάμα των προϊόντων ενός παραγωγού ή ενός brand σε κάθε αγορά. Ωστόσο, πρέπει να ξεκινήσουμε από πιο πίσω: Πόσοι είναι τελικά οι συνολικοί παραγωγοί προϊόντων που δραστηριοποιούνται σε κάθε υποκατηγορία; Αυτό το συγκεκριμένο ερώτημα φιλοδοξούμε να το απαντήσουμε για κάθε κομμάτι της αγοράς και το μητρώο GS1 έχει αυτόν ακριβώς το σκοπό.

Δεν κινείστε όμως, μ’ αυτό το σκοπό, ανταγωνιστικά προς τους αντίστοιχους συνδέσμους και ενώσεις παραγωγών που υπόσχονται τέτοιου τύπου εσωτερικές πληροφορίες στα μέλη τους;

Δεν τίθεται θέμα ανταγωνισμού. Θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε με κάθε φορέα ή ένωση που ενδιαφέρεται για συνολικές πληροφορίες τέτοιου τύπου στον κλάδο που δραστηριοποιείται. Η συνεργασία μπορεί να αποβεί προς όφελος όλων, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για έναν παγκόσμιο μη κερδοσκοπικό οργανισμό όπως ο GS1, ο οποίος αναπτύσσει τέτοια μοντέλα και πρότυπα την ίδια στιγμή σε όλο τον πλανήτη, άρα χτίζει πλεόνασμα τεχνογνωσίας για να καλύψει τις ανάγκες. Το μητρώο λειτουργεί ήδη σε 116 χώρες στον κόσμο και η προσπάθεια για τον εμπλουτισμό τους και την αντιπροσώπευση των προϊόντων της αγοράς είναι συνεχής.

Ποιο είναι το κίνητρο για τους προμηθευτές, οι οποίοι δεν αποτελούν ακόμη μέλη του GS1, τελικά να το πράξουν;

Το μητρώο GS1 είναι εκθετικά αναπτυσσόμενο. Πριν από δύο μήνες, περιελάμβανε 300 εκατ. GTINs. Πριν από 15 ημέρες, έφτασε τα 390 εκατομμύρια. Όλοι πρέπει να δουν την αξία που έχει μια προσπάθεια συνολικής καταγραφής σε κοινή γλώσσα. Αυτό που λέμε είναι «ελάτε να δουλέψουμε όλοι μαζί, για να καταστήσουμε το ελληνικό μητρώο σημαντικό εργαλείο της δουλειάς σας». Ποιος δεν θα ήθελε το προϊόν του να γίνεται αυτόματα ορατό ταυτόχρονα σε κοινό παγκόσμιας εμβέλειας; Άρα, θα λέγαμε εύκολα ότι το συμφέρον του του επιβάλλει να γίνει μέρος αυτής της προσπάθειας.

Πώς μπορούν να αποφευχθούν ζητήματα διπλοεγγραφών για προϊόντα που είναι ίδια, αλλά οι εταιρείες που τα παράγουν τα αντιλαμβάνονται ως διαφορετικά; Ποιο είναι το κίνητρο για αξιόπιστες καταχωρήσεις προϊόντων;

Η περιγραφή κάθε προϊόντος δεν αφορά τον Οργανισμό GS1. Ο παραγωγός κάθε προϊόντος, ο ιδιοκτήτης κάθε brand, πιο συγκεκριμένα, έχει την ευθύνη της καταχώρησης των στοιχείων του προϊόντος του. Η περιγραφή που εμφανίζεται στο μητρώο είναι καίρια για την αντίληψη της διαφορετικότητας του προϊόντος. Εφόσον μιλάμε για ανοικτή πλατφόρμα, κάθε παραγωγός μπορεί να καταχωρεί όσα προϊόντα επιθυμεί. Είναι σημαντικό να προσθέσει κανείς όσο περισσότερα στοιχεία μπορεί στην περιγραφή: Να καταχωρίσει στοιχεία για το προϊόν, τα συστατικά του, ενδεχομένως να εισάγει και το GLN (Global Location Number) της τοποθεσίας παραγωγής, συλλογής, επεξεργασίας ή και άλλα χρήσιμα στοιχεία. Ποιος άλλος, περισσότερο αξιόπιστος τρόπος υπάρχει από το να παρουσιάσει κανείς τις πληροφορίες για τα προϊόντα του σε έναν πιθανό εισαγωγέα, ο οποίος προέρχεται από άλλη χώρα και που διαφορετικά δεν θα ήταν ποτέ σε θέση να τα γνωρίσει; Το μητρώο Verified by GS1 είναι ανοικτό, μπορεί δηλαδή να το αξιοποιήσει οποιοσδήποτε, ακόμη και κάποιος που δεν είναι μέλος του Οργανισμού GS1.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter