Coca-Cola HBC: Αύξησε τζίρο, όγκο πωλήσεων και μερίδια στο γ’ τρίμηνο 2023

Στην αποτελεσματική υλοποίηση της στρατηγικής της Coca-Cola HBC που ισορροπεί ανάμεσα στη διατήρηση προσιτών τιμών και στην παροχή προϊόντων υψηλής αξίας απέδωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ζόραν Μπογκντάνοβιτς, τα θετικά οικονομικά στοιχεία που ανακοίνωσε η εισηγμένη για το τρίτο τρίμηνο του 2023, με αυξημένο κύκλο εργασιών, αλλά και όγκο πωλήσεων, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις που περιορίζουν τη δύναμη των καταναλωτών. Ειδικότερα, τα καθαρά έσοδα της εταιρείας από πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 15,3% σε οργανική βάση στο τρίμηνο, με τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις εννεαμήνου να αυξάνονται κατά 17%, ενώ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2,2% σε οργανική βάση, με την κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών να αυξάνεται κατά 1,5%, τα ποτά ενέργειας 24,8% και τον καφέ 33,5%. Αυξημένα ήταν και τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο, κατά 12,9% σε οργανική βάση, ενώ τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3,8% σε δημοσιευμένη βάση.

Επιπλέον, η Coca-Cola HBC πέτυχε περαιτέρω βελτίωση του μεριδίου αγοράς εννεαμήνου σε αξία, καταγράφοντας αύξηση κατά 110 μονάδες βάσης στα έτοιμα προς κατανάλωση μη αλκοολούχα αναψυκτικά και 60 μονάδες βάσης στα ανθρακούχα αναψυκτικά.

Η τουριστική περίοδος αύξησε τις πωλήσεις στην Ελλάδα
Όσον αφορά συγκεκριμένα στην Ελλάδα, οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό, χάρη στην υλοποίηση της στρατηγικής της εισηγμένης κατά τη διάρκεια της ισχυρής τουριστικής περιόδου. Στα ανθρακούχα αναψυκτικά σημειώθηκε χαμηλή μονοψήφια αύξηση, που οφείλεται κυρίως στις επιδόσεις της Coke Zero και των ανθρακούχων αναψυκτικών για ενήλικες, τα οποία επωφελήθηκαν από την ισχυρή εποχική δραστηριοποίηση στην αγορά και τις καλές επιδόσεις στο κανάλι κατανάλωσης εκτός σπιτιού. Τα ενεργειακά ποτά διατήρησαν την ισχυρή δυναμική τους και κατέγραψαν ισχυρή διψήφια αύξηση.

Οι προσδοκίες για το σύνολο του 2023
Για το σύνολο του 2023, οι προσδοκίες της διοίκησης της Coca-Cola HBC παραμένουν αμετάβλητες: εξακολουθεί να αναμένει αύξηση των καθαρών εσόδων στο άνω άκρο του μεσαίου επιπέδου του εύρους 10-20% σε οργανική βάση για το σύνολο του έτους. Συνεχίζει επίσης να αναμένει αύξηση του κόστους πωληθέντων ανά κιβώτιο κατά υψηλό μονοψήφιο ποσοστό για το 2023, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις αρχίζουν να μετριάζονται, ενώ αναμένει αύξηση των λειτουργικών κερδών στο εύρος 9% με 12% σε οργανική βάση για το 2023 συνολικά. Το μόνο που αλλάζει στις προσδοκίες της εταιρείας για το σύνολο του 2023 είναι η εκτίμηση για το επίπεδο χρηματοοικονομικών εξόδων της χρονιάς: πλέον αναμένεται ότι τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα για το 2023 θα κυμανθούν μεταξύ 50-60 εκατ. ευρώ, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για 65-75 εκατ. ευρώ.

Πρωτοβουλίες για περαιτέρω αύξηση του όγκου πωλήσεων
Στο conference call για τα οικονομικά αποτελέσματα τριμήνου, ο Ζόραν Μπογκντάνοβιτς έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις πληθωριστικές πιέσεις, τονίζοντας πως υπάρχει πλήρης κατανόηση για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές εξαιτίας των αυξήσεων των τιμών στο ράφι. «Υπάρχει κάποια επιβράδυνση, ειδικά σε κάποιες αγορές, τα RTD μη αλκοολούχα αναψυκτικά και τα ανθρακούχα βλέπουν μια επιβράδυνση. Εμείς προσαρμόζουμε τα σχέδιά μας ανάλογα και άμεσα σε κάθε αγορά, και χαίρομαι που ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες έχουμε δύο συνεχόμενα τρίμηνα αύξησης σε όγκο πωλήσεων. Γνωρίζουμε ότι πρέπει να εστιάσουμε περισσότερο στο να είμαστε προσιτοί», ανέφερε μεταξύ άλλων, τονίζοντας πως στο μέλλον η εταιρεία θα δώσει περισσότερο χώρο σε πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ανάπτυξη του όγκου πωλήσεών της.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Carlsberg: Σταθερός όγκος πωλήσεων στην Ελλάδα στο γ’ τρίμηνο 2023

Αμετάβλητος ήταν στο τρίτο τρίμηνο του 2023 ο όγκος πωλήσεων της Carlsberg στην Ελλάδα, καθώς η αγορά της μπύρας στη χώρα μας, στο παραδοσιακά δυνατότερο τρίμηνο της χρονιάς, επηρεάστηκε από τον κακό καιρό και τις πυρκαγιές στο πρώτο μισό του τριμήνου, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στο conference call της διοίκησης του ομίλου Carlsberg στο πλαίσιο της ανακοίνωσης των τριμηνιαίων οικονομικών αποτελεσμάτων του, προσθέτοντας πάντως πως τα premium και alcohol-free προϊόντα του παρουσίασαν ισχυρές επιδόσεις.

Ωστόσο, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο η ελληνική αγορά αποδείχθηκε ανθεκτική για τον όμιλο, καθώς σε άλλες αγορές όπως η Ιταλία και οι χώρες της Βαλτικής, όπου επίσης η δραστηριότητα της Carlsberg επηρεάστηκε αρνητικά από τις καιρικές συνθήκες και από τις πληθωριστικές πιέσεις, οι όγκοι πωλήσεων στο τρίτο τρίμηνο του 2023 ήταν πτωτικοί. Αντίθετα, στην αγορά της Σερβίας καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων, χάρη στις καλές επιδόσεις των premium προϊόντων. Συνολικά, στο τρίτο τρίμηνο του 2023 ο όμιλος Carlsberg παρουσίασε οργανική ανάπτυξη 5,8% (+9,2% στο εννεάμηνο), όμως ο όγκος πωλήσεων ήταν μειωμένος κατά 3% (-0,6% στο εννεάμηνο).

«Κλοπή» στη Ρωσία
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η αναφορά του διευθύνοντος συμβούλου της Carlsberg, Jacob Aarup-Andersen, στην περίπτωση της Ρωσίας, από την οποία ο δανέζικος όμιλος έχει πλέον αποχωρήσει, μετά το διάταγμα του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν με το οποίο κατασχέθηκαν από το ρωσικό κράτος οι δραστηριότητές της στη χώρα.

«Είναι ξεκάθαρο ότι μας έκλεψαν τις δραστηριότητες στη Ρωσία, και δεν θα τους βοηθήσουμε να το κάνουν αυτό να μοιάζει νομότυπο», διεμήνυσε ο Aarup-Andersen, ξεκαθαρίζοντας πως η Carlsberg δεν έχει καμία πρόθεση να συνδιαλλαγεί με τη ρωσική κυβέρνηση, νομιμοποιώντας ουσιαστικά με αυτόν τον τρόπο την αρπαγή των περιουσιακών της στοιχείων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Γιατί είναι απαραίτητο το Ψηφιακό Διαβατήριο Συσκευασιών

Στροφή στο ρεαλισμό έδειξε η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) στην πρόσφατη αναθεώρηση του Οκτωβρίου 2023 στην πρόταση κανονισμού για την ανακύκλωση συσκευασιών, που είχε αρχικά τεθεί στις 30 Νοεμβρίου 2022.

Οι αναθεωρημένοι στόχοι αφορούν «ευαίσθητες συσκευασίες», δηλαδή συσκευασίες τροφίμων, ποτών, φαρμάκων και ζωοτροφών. «Πρέπει να παραδεχτούμε ότι η Ευρώπη άρχισε ανάποδα:

Για παράδειγμα, παραμένει η οριζόντια απαίτηση για χρήση ανακυκλωμένου πλαστικού σε κατά ελάχιστο ποσοστό 7,5% για κάθε νέα πλαστική συσκευασία, αλλά η Επιτροπή Χημικών Διεργασιών της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) δεν έχει εκδώσει ακόμη γνωμοδοτήσεις για τη χρήση πολυστερίνης, πολυαιθυλενίου και πολυπροπυλενίου προερχόμενων από PCR (Post-Consumer Recyclates) σε πρωτογενείς συσκευασίες τροφίμων και ποτών. Πώς θα μπορούσε λοιπόν η βιομηχανία της συσκευασίας να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις;», διερωτάται ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Παραγωγής Υλικών και Συσκευασίας (ΣΥΒΙΠΥΣ), Δημήτρης Μαντής, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανάγκη προτυποποίησης και χρήσης νέων εργαλείων, όπως το Ψηφιακό Διαβατήριο Συσκευασιών (Digital Packaging Passport, DPP), στο GS1 in Europe Regional Forum 2023.

Η σύνθετη διαδικασία της ανακύκλωσης
Ανάμεσα στις απαιτήσεις που θέτει ο κανονισμός για την ανακύκλωση συσκευασιών βρίσκεται η κατηγοριοποίησή τους ως προς την ανακυκλωσιμότητά τους. Το παράδοξο είναι ότι το τι θα θεωρηθεί πραγματικά ανακυκλώσιμο θα οριστεί σε δεύτερο χρόνο. Για να μπορέσει να ολοκληρωθεί ανακύκλωση, απαιτείται η κάλυψη πέντε κρίκων: Ο πρώτος κρίκος είναι η απόρριψη (disposal), σε ποια σημεία και με ποιον τρόπο δηλαδή θα απορρίπτει ο καταναλωτής. Στις χώρες ΕΕ, δεν υπάρχει ενιαίο σύστημα συλλογής απορριμμάτων και συσκευασιών, ούτε καν ίδιο χρώμα κάδων ανά κατηγορία αποβλήτων σε κάθε χώρα.

Ο δεύτερος κρίκος αφορά τη συλλογή των απορριμμάτων. Ο τρίτος αφορά το διαχωρισμό των υλικών και αντίστοιχα, ο τέταρτος ο καθαρισμός της συσκευασίας. Ο πέμπτος είναι ο τελικός και αφορά την ανακύκλωση. «Και εδώ η Ευρώπη έχει κινηθεί ανάποδα. Στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας ώστε να προστατεύσει τις ύλες οι οποίες διακινούνται εντός Ευρώπης, προσπαθεί να θέσει όρους και κανόνες για να πολλαπλασιάσει τις χρήσεις. Θα εξυπηρετούσε καλύτερα αν είχε σαφώς καθορισμένες δομές για να λάβει υλικά προς ανακύκλωση, όχι πια από το κανάλι της βιομηχανίας, το οποίο έχει παρουσιάσει πρόοδο στον τομέα, αλλά από το κανάλι του τελικού καταναλωτή, ο οποίος προς το παρόν δεν έχει στη διάθεσή του, ούτε καν επαρκή ενημέρωση και οικονομικά κίνητρα για τη διαδικασία», επισημαίνει ο κ. Μαντής.

Για κάθε προϊόν που κυκλοφορεί εντός ΕΕ, επιβάλλεται να οριστεί ποσοστό στο οποίο η συσκευασία του θα είναι ανακυκλώσιμη (recycling at scale). Έχουν αναπτυχθεί τεχνικές για την ανακύκλωση κάθε συσκευασίας, δεν είναι όμως εφαρμόσιμες σε όλα τα κράτη-μέλη.

Οι πολλαπλές απαιτήσεις της νομοθεσίας για την ανακύκλωση συσκευασιών
«Οι απαιτήσεις του αναθεωρημένου κανονισμού είναι πολλαπλές: Αναγνώριση ποσοστού ανακυκλωμένου πλαστικού, κατηγοριοποίηση ανακυκλωσιμότητας, προτεινόμενη χρήση επαναχρησιμοποίησης υλικών συσκευασίας, χωρίς να υπολογίζονται οι αρχικά καταχωρισμένες πληροφορίες συσκευασίας. Πόσα ταμπελάκια χωράνε για να τοποθετηθούν σε ένα προϊόν;», προβληματίζεται ο κ. Μαντής.

«Η δημιουργία του Digital Product Passport (DPP) αποτελεί πρωτοβουλία της ΕΕ και έρχεται ως πολλαπλή λύση: Πέρα από το ότι μπορεί να συμπεριλαμβάνει όλες τις παραπάνω απαιτούμενες πληροφορίες, απαντά στην απαίτηση των κανονισμών προς την καταπολέμηση της εξαπάτησης καταναλωτή (greenwashing). Αποτελεί λύση που θα ικανοποιήσει περισσότερες διευθύνσεις της ΕΕ, όπως τη Διεύθυνση Βιομηχανίας, για το ζήτημα της καταπολέμησης του παραεμπορίου και τη Διεύθυνση Τροφίμων και Φαρμάκων, για τον εντοπισμό παραποιημένων τροφίμων και φαρμάκων. Στην εφαρμογή της λύσης αυτής, ο GS1 θα συμβάλει καθοριστικά, καθότι πρότυπα όπως ο μοναδικός κωδικός GTIN ή τα barcodes, που ήδη γνωρίζουμε πολύ καλά, αποδεχόμαστε και χρησιμοποιούμε, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ενιαία εργαλεία για την ευρεία, άμεση και επιτυχημένη υλοποίηση τέτοιας απαίτησης για τη διάθεση των απαιτούμενων πληροφοριών», καταλήγει ο πρόεδρος του ΣΥΒΙΠΥΣ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter