L’ Artigiano: Στο 7% η ανάπτυξη μεγεθών του 2023

Σε οργανική ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων προσανατολίζεται για το 2024 η αλυσίδα L’ Artigiano, όπως αποκάλυψε ο ιδιοκτήτης Χρήστος Βιτσικάνος στο FOODReporter. «Στόχος μας είναι τα τρία καταστήματα, σίγουρα θα ανοίξουμε δύο ακόμα, θα είμαστε ευτυχείς αν καταφέρουμε να ανοίξουμε τέσσερα», υπογράμμισε ο κ. Βιτσικάνος. «Δεν έχουμε καταλήξει ακόμη αν αυτά τα καταστήματα θα είναι ιδιόκτητα ή τύπου franchise στο σύνολό τους. Έχουν γίνει αρκετές ζητήσεις με ενδιαφερόμενους και μπορώ να σας αποκαλύψω ότι έχουν γίνει συζητήσεις για κατάστημα και εκτός Αττικής. Όμως τίποτα δεν είναι ανακοινώσιμο μέχρι να πέσουν οι υπογραφές. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε οργανική ανάπτυξη στο δίκτυό μας με βιώσιμο τρόπο.

Η πληθωριστική κρίση ανέβασε πολύ το συνολικό κόστος ενός νέου καταστήματος, στα €200.000. Θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι υπάρχει στέρεα οικονομική βάση από πίσω», σημείωσε. Για την ώρα, η αλυσίδα L’ Artigiano διαθέτει συνολικά 24 καταστήματα, εκ των οποίων τα 16 είναι ιδιόκτητα και franchise τα υπόλοιπα οκτώ. Από τα 24 καταστήματα, τα 21 βρίσκονται εντός Αττικής κι ακόμη, υπάρχουν τρία εκτός Αττικής, σε Καλαμάτα, Κόρινθο και Χαλκίδα.

Ενεργειακή κρίση, ανατιμήσεις και οργανική ανάπτυξη μεγεθών
«Η ενεργειακή κρίση που ξέσπασε το 2022 αναγκαστικά μας έκανε πολύ πιο προσεκτικούς. Το 2023 ήταν για μας έτος εξισορρόπησης. Προσπαθήσαμε να κάνουμε ποιοτική αναβάθμιση του μενού μας και των προσφερόμενων κωδικών, με ποιοτικότερα προϊόντα. Ταυτόχρονα, συγκρατήσαμε τις τιμές στα ίδια επίπεδα για μεγάλο διάστημα του έτους, για να διατηρήσουμε τη φιλική σχέση με τους καταναλωτές μας. Οι πρόσφατες ανατιμήσεις, στις οποίες υποχρεωθήκαμε, βρίσκονται μεταξύ 4% και 5%.

Ταυτόχρονα όμως, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι καταφέρνουμε και ανάπτυξη μεγεθών φέτος, μέσα από ανάπτυξη παραγγελιών: Υπολογίζουμε το 2023 να ολοκληρωθεί με ανάπτυξη 7%, η οποία υπερβαίνει τις ανατιμήσεις στις οποίες αναγκαστήκαμε να προβούμε, άρα έχουμε περισσότερες πωλήσεις φέτος», εξήγησε αναλυτικά ο κ. Βιτσικάνος.Ο ιδιοκτήτης της αλυσίδας L’ Artigiano εκτιμά ότι «το καταναλωτικό κοινό δεν έχει σταματήσει να γοητεύεται από καινούρια προϊόντα και να δοκιμάζει», όμως «λόγω μείωσης της αγοραστικής του δύναμης, είναι περισσότερο φειδωλός πια ως προς την ποσότητα, το μέσο καλάθι του αγοραστή είναι κατά μέσο όρο μικρότερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Online σούπερ μάρκετ: Τα μικρότερα καλάθια και η… προσπέραση των φορητών συσκευών

Αυξημένες παραγγελίες μεγαλύτερης αξίας, αλλά με μικρότερα (σε αριθμό προϊόντων) καλάθια, πραγματοποίησαν οι Έλληνες καταναλωτές στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2023, συγκριτικά με το 2022, σύμφωνα με το τριμηνιαίο report της Convert Group για το τρίτο τρίμηνο του έτους. Ειδικότερα, για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, η αύξηση του τζίρου των online σούπερ μάρκετ ήταν 15% και άγγιξε τα 220 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, χωρίς όμως να περιλαμβάνονται q-commerce παίκτες με δικές τους αποθήκες (όπως eFood Market, Wolt Market), αλλά και παίκτες που συνεργάζονται με τοπικά καταστήματα grocery, όπως το Box και το Instashop που κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην ελληνική αγορά. Αναλύοντας περαιτέρω τα στοιχεία της Convert Group, προκύπτει ότι οι παραγγελίες στο εννεάμηνο του 2023 ήταν αυξημένες κατά 9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, όμως την ίδια στιγμή η αξία του μέσου καλαθιού αυξήθηκε μόνο κατά 2%, ενώ ο μέσος αριθμός αντικειμένων ανά καλάθι υποχώρησε κατά 7% και η μέση τιμή προϊόντος ήταν αυξημένη κατά 9% σε ετήσια βάση.

Οι κατηγορίες που «ανέβασαν» τις πωλήσεις των online σούπερ μάρκετ
Σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, οι κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών ήταν: +30% σε προϊόντα για κατοικίδια, +18% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +14% σε ποτά και αναψυκτικά, +14% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +11% σε φρέσκα τρόφιμα, +10% σε βρεφικά είδη, +9% σε είδη αρτοποιίας, +8% σε συσκευασμένα τρόφιμα, +7% σε προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς, ενώ τα λοιπά είδη αυξήθηκαν σε αξία online αγορών κατά 12%.

Κινητά και tablets προσπέρασαν τους υπολογιστές
Αξιοσημείωτο είναι και το ορόσημο που επετεύχθη εντός του 2023, καθώς πλέον είναι περισσότεροι οι καταναλωτές που κάνουν παραγγελίες από κινητά τηλέφωνα και tablet, παρά από σταθερούς υπολογιστές και laptops. Ενώ πέρυσι η ποσοστιαία αναλογία ήταν 53-47 υπέρ των υπολογιστών, πλέον βρισκόμαστε στο 51-49 υπέρ των φορητών συσκευών. Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι πλέον οι καταναλωτές είναι πιο εξοικειωμένοι με τα ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς περισσότεροι από τους μισούς (51%) μπαίνουν στα online σούπες μάρκετ κατευθείαν, χωρίς να κάνουν κάποια αναζήτηση στο Διαδίκτυο ή να ακολουθήσουν κάποιο link (το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι ήταν 43%). Αντίθετα, πλέον μόνο το 17% των χρηστών μπαίνουν στα online σούπερ μάρκετ μέσω πληρωμένων αναζητήσεων, έναντι 22% στο εννεάμηνο του 2022.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Τα marketplaces είναι το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου

Καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο (e – commerce) εξελίσσεται ραγδαία, ιδιαίτερα έπειτα από τον ερχομό της πανδημίας, ολοένα και περισσότεροι λιανέμποροι τροφίμων – και όχι μόνο – δημιουργούν τις δικές τους διαδικτυακές αγορές με στόχο να προσελκύσουν το σύγχρονο καταναλωτή. Η τάση αυτή εξακολουθεί να μεγαλώνει, αλλά το κυρίαρχο παράδειγμα παραμένει η τοποθέτηση προϊόντων τροφίμων σε marketplaces.

Πλέον οι ανάγκες των καταναλωτών είναι πιο εξειδικευμένες από ποτέ, καθώς οι ίδιοι εστιάζουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες θεματικών marketplaces. Με ποια εργαλεία πρέπει οι λιανέμποροι να εξοπλίσουν τη «φαρέτρα» τους για να προσελκύσουν ευκολότερα πελάτες και να ξεχωρίσουν ουσιαστικά μέσα σε ένα πλαίσιο έντονου ανταγωνισμού; Αυτό είναι και το ζήτημα που βρέθηκε σε πρώτο πλάνο και αναλύθηκε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς κατά τη διάρκεια της ολομέλειας “The Future of e – commerce”, τη δεύτερη ημέρα του Συνεδρίου GS1 in Europe Regional Forum 2023 (24 Οκτωβρίου 2023) στην Αθήνα (ξενοδοχείο Divani Caravel) το οποίο καλύπτεται αποκλειστικά από το FOODReporter της BOUSSIAS Media.

Η συμβολή του GTIN στη βελτιστοποίηση της online προβολής προϊόντων
«H Fruugo είναι ηλεκτρονική εφαρμογή η οποία δραστηριοποιείται σε 45 χώρες (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας) και η μηνιαία επισκεψιμότητα της αγγίζει τους 37 εκατ. επισκέπτες» αναφέρει ο Phil Booker, Head of Partnerships της Fruugo. Σημειώνεται ότι η Fruugo δεν είναι αγορά προορισμού (destination market), αλλά ως premium συνεργάτης της Google «μεταφράζει» μηχανικά την περιγραφή ενός προϊόντος μέσω machine learning translation και παράλληλα, παρέχει τοπική εξυπηρέτηση καταναλωτών σε παγκόσμια κλίμακα. Φτάνει ολοκληρωμένα marketplaces (π.χ. Amazon) να μην κατέχουν στην εθνική αγορά ηγεμονική θέση, όπως αποκάλυψε ο Phil Booker. Ο ίδιος επεσήμανε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του ότι η Fruugo είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον μοναδικό κωδικό προϊόντος GTIN (Global Trade Item Number), καθώς ο συγκεκριμένος κωδικός βοηθά στη θέαση (visibility, με impressions) των προϊόντων της μέσα από την αναζήτηση της Google (Google Shopping), καθώς τα τοποθετεί σε προνομιακή θέση κατά τη διάρκεια τοποθέτησης keywords από τους καταναλωτές προς αυτήν.

Εξοικονόμηση χρόνου χάρη στη διαδικασία του dropshipping
Ο Francisco Campos, COO της Onport, από την αρχή της ομιλίας του, υπογράμμισε ότι «το marketplace είναι το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου». Αναφορικά, η Onport είναι μια σύγχρονη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου η οποία επικεντρώνεται στο dropshipping και βοηθά τo κομμάτι απόκτησης σχέσεων με τα marketplaces από μέρους των επιχειρήσεων μέσω τεχνολογίας συνδεσιμότητας (composable technology) εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο από τους συνεργαζόμενους λιανεμπόρους. Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα βοηθά περισσότερα από 200 marketplaces, αποτελώντας το “back-office” αυτών, όπως είπε ο Francisco Campos. Ο ίδιος έκανε λόγο για την ολοένα αυξανόμενη εδραίωση των marketplaces στο παγκόσμιο δίκτυο του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου, τονίζοντας ότι θα συνεχίζει να αυξάνεται δυναμικά στο μέλλον το μερίδιο αυτού στην παγκόσμια αγορά.

Οι τάσεις του e – commerce
Με τη σειρά του, ο Tom Lindfalk, Managing Director της Flight Story, μίλησε για τις τάσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο, δίνοντας ιδιαίτερη αξία στη δημιουργία ξεχωριστού ηλεκτρονικού σημείου πώλησης, παράλληλα με την τοποθέτηση των προϊόντων στα marketplaces και ταυτόχρονα την έντονη δραστηριοποίηση ενός λιανεμπόρου στα social media, με έμφαση σε Meta και TikTok marketplace (το οποίο προτιμά ιδιαίτερα η γενιά Z). Αναφορικά, η Flight Story «διατηρεί» τις επωνυμίες στην πρώτη γραμμή των online εμφανίσεων μέσα από μια σειρά συμβουλευτικών υπηρεσιών: στρατηγική, περιεχόμενο, επικοινωνία και μέσα ενημέρωσης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter