«Σύννεφα» στις σχέσεις των σούπερ μάρκετ με τη βιομηχανία έχουν φέρει οι πληθωριστικές πιέσεις του τελευταίου 1,5 χρόνου. Κάτι που είναι φανερό και από αυτά που δήλωσε στο FOODReporter ο Γιάννης Τράνταλης, εμπορικός διευθυντής της Κάμπος Χίου, κατά τη διάρκεια της έκθεσης Anuga 2023 στην οποία συμμετείχε.
«Πρέπει επιτέλους η βιομηχανία να μάθει να λέει “όχι”. Δεν μπορεί η βιομηχανία πλέον να συνεργάζεται με όλους τους retailers και να εκβιάζεται. Κάνεις πίσω, πίσω, πίσω, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να βάλεις ένα φρένο.
Γιατί όταν φτάσει η πλάτη σου στον τοίχο και δεν έχεις να πας άλλο πίσω, τότε μπορεί να κάνεις κινήσεις που θα αποβούν μοιραίες», σημείωσε με νόημα, ενώ αποκάλυψε πως ο Κάμπος Χίου περιόρισε τη συνεργασία του με μεγάλο Έλληνα retailer, μία κίνηση που θα επιτρέψει κατά τον ίδιο στο P&L της εταιρείας να «αναπνεύσει». Και όπως σχολίασε χαρακτηριστικά, λόγω της κίνησης αυτής «μπορεί τα μερίδιά μας να δείξουν κάποια κόπωση, αλλά αυτήν τη στιγμή βρέχει και εγώ πρέπει να κρατήσω μια ομπρέλα». Τόνισε ακόμα για το ίδιο θέμα: «Δεν μπορούμε να είμαστε όλοι με όλους. Αυτή η εποχή έχει περάσει ανεπιστρεπτί, και όποιος δεν το έχει καταλάβει θα βγει ζημιωμένος. Θα κοιτάξουμε κι εμείς τον δικό μας το δρόμο».
Αύξηση πωλήσεων στην Ελλάδα κόντρα στη μείωση της κατανάλωσης
Από εκεί και πέρα, οι πωλήσεις της εταιρείας βαίνουν καλώς: την ώρα που η κατανάλωση στην αγορά των χυμών στην Ελλάδα φέτος εκτιμάται ότι είναι πεσμένη κατά 2%, ο Κάμπος Χίου τρέχει με +4%. Όμως οι διαδοχικές προκλήσεις (πανδημία, ενεργειακή κρίση) έχουν επηρεάσει την κερδοφορία της και, σύμφωνα με τον κ. Τράνταλη, η αύξηση των πωλήσεων κάθε άλλο παρά αφορμή για πανηγυρισμούς αποτελεί.
«Εγώ το βλέπω σαν επιχειρηματίας, πρέπει να έχω μια βιώσιμη ανάπτυξη. Δεν μπορεί το P&L να χαλάει κι εγώ να πουλάω περισσότερο, άρα πουλώντας περισσότερο να βγάζω τα μάτια μου.
Πού θα πάει; Θα σταματήσω να πουλάω;», διερωτήθηκε, τονίζοντας πως σε αυτό το περιβάλλον οι εταιρείες που έχουν περιθώριο για optimization πρέπει να βελτιστοποιήσουν τα κόστη τους.
«Όχι να μειώσουν τη διαφήμιση, όχι να μειώσουν το προσωπικό, όχι να μειώσουν μισθούς. Να κάνουν optimization σε διαδικασίες, σε παραγωγές, σε άλλα πράγματα, π.χ. ψηφιοποίηση», εξήγησε.
Μπήκε στο 70% των retailers της Μαλαισίας
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία κινείται δυναμικά στο εξωτερικό, όπου η ανάπτυξη των πωλήσεων φέτος ξεπερνά το +100%, ενώ οι νέες αγορές που έχει ανοίξει ο Κάμπος Χίου πιο πρόσφατα είναι το Κατάρ, το Κουβέιτ, η Σιγκαπούρη και η Μαλαισία, όπου «πουλάει» η ιδέα της μεσογειακής διατροφής και τον προϊόντων που βασίζονται σε αυτήν.
Ενδιαφέρον case study είναι αυτό της Μαλαισίας, όπου η εταιρεία μπήκε σε συνεργασία με έναν διανομέα ο οποίος έχει τοποθετήσει τους χυμούς της στο 70% των retailers της ασιατικής χώρας. «Πήγα στην Κουάλα Λουμπούρ, έμπαινα σε σούπερ μάρκετ και νόμιζα ότι ήμουν στην Ελλάδα. Έβλεπες τον Κάμπο Χίου κυρίαρχο μέσα στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ», μας είπε ο κ. Τράνταλης.
Τα στρατηγικά πλάνα φέρνουν τις αξιόλογες επενδύσεις
Ο ίδιος στάθηκε στη σημασία του να βρεις τον κατάλληλο διανομέα για την κάθε αγορά, που ταιριάζει στις ανάγκες της εταιρείας, ενώ αναφέρθηκε στη στρατηγική που ακολουθείται με τις συνεργασίες στο εξωτερικό: «Δε με ενδιαφέρει να έχω μια καλή τιμή και να μου βάλεις μια παραγγελία. Θέλω να μου πεις τι πλάνο έχεις για το προϊόν. Κι αν το πλάνο σου για το προϊόν σημαίνει ότι εγώ πρέπει να επενδύσω παραπάνω, θα έρθω και θα επενδύσω παραπάνω χωρίς να μου το ζητήσεις εσύ».
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter