Γ. Τράνταλης (Κάμπος Χίου): Η βιομηχανία πρέπει επιτέλους να μάθει να λέει «όχι»

«Σύννεφα» στις σχέσεις των σούπερ μάρκετ με τη βιομηχανία έχουν φέρει οι πληθωριστικές πιέσεις του τελευταίου 1,5 χρόνου. Κάτι που είναι φανερό και από αυτά που δήλωσε στο FOODReporter ο Γιάννης Τράνταλης, εμπορικός διευθυντής της Κάμπος Χίου, κατά τη διάρκεια της έκθεσης Anuga 2023 στην οποία συμμετείχε.

«Πρέπει επιτέλους η βιομηχανία να μάθει να λέει “όχι”. Δεν μπορεί η βιομηχανία πλέον να συνεργάζεται με όλους τους retailers και να εκβιάζεται. Κάνεις πίσω, πίσω, πίσω, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να βάλεις ένα φρένο.

Γιατί όταν φτάσει η πλάτη σου στον τοίχο και δεν έχεις να πας άλλο πίσω, τότε μπορεί να κάνεις κινήσεις που θα αποβούν μοιραίες», σημείωσε με νόημα, ενώ αποκάλυψε πως ο Κάμπος Χίου περιόρισε τη συνεργασία του με μεγάλο Έλληνα retailer, μία κίνηση που θα επιτρέψει κατά τον ίδιο στο P&L της εταιρείας να «αναπνεύσει». Και όπως σχολίασε χαρακτηριστικά, λόγω της κίνησης αυτής «μπορεί τα μερίδιά μας να δείξουν κάποια κόπωση, αλλά αυτήν τη στιγμή βρέχει και εγώ πρέπει να κρατήσω μια ομπρέλα». Τόνισε ακόμα για το ίδιο θέμα: «Δεν μπορούμε να είμαστε όλοι με όλους. Αυτή η εποχή έχει περάσει ανεπιστρεπτί, και όποιος δεν το έχει καταλάβει θα βγει ζημιωμένος. Θα κοιτάξουμε κι εμείς τον δικό μας το δρόμο».

Γιάννης Τράνταλης, εμπορικός διευθυντής, Κάμπος Χίου

Αύξηση πωλήσεων στην Ελλάδα κόντρα στη μείωση της κατανάλωσης
Από εκεί και πέρα, οι πωλήσεις της εταιρείας βαίνουν καλώς: την ώρα που η κατανάλωση στην αγορά των χυμών στην Ελλάδα φέτος εκτιμάται ότι είναι πεσμένη κατά 2%, ο Κάμπος Χίου τρέχει με +4%. Όμως οι διαδοχικές προκλήσεις (πανδημία, ενεργειακή κρίση) έχουν επηρεάσει την κερδοφορία της και, σύμφωνα με τον κ. Τράνταλη, η αύξηση των πωλήσεων κάθε άλλο παρά αφορμή για πανηγυρισμούς αποτελεί.

«Εγώ το βλέπω σαν επιχειρηματίας, πρέπει να έχω μια βιώσιμη ανάπτυξη. Δεν μπορεί το P&L να χαλάει κι εγώ να πουλάω περισσότερο, άρα πουλώντας περισσότερο να βγάζω τα μάτια μου.

Πού θα πάει; Θα σταματήσω να πουλάω;», διερωτήθηκε, τονίζοντας πως σε αυτό το περιβάλλον οι εταιρείες που έχουν περιθώριο για optimization πρέπει να βελτιστοποιήσουν τα κόστη τους.

«Όχι να μειώσουν τη διαφήμιση, όχι να μειώσουν το προσωπικό, όχι να μειώσουν μισθούς. Να κάνουν optimization σε διαδικασίες, σε παραγωγές, σε άλλα πράγματα, π.χ. ψηφιοποίηση», εξήγησε.

Μπήκε στο 70% των retailers της Μαλαισίας
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία κινείται δυναμικά στο εξωτερικό, όπου η ανάπτυξη των πωλήσεων φέτος ξεπερνά το +100%, ενώ οι νέες αγορές που έχει ανοίξει ο Κάμπος Χίου πιο πρόσφατα είναι το Κατάρ, το Κουβέιτ, η Σιγκαπούρη και η Μαλαισία, όπου «πουλάει» η ιδέα της μεσογειακής διατροφής και τον προϊόντων που βασίζονται σε αυτήν.
Ενδιαφέρον case study είναι αυτό της Μαλαισίας, όπου η εταιρεία μπήκε σε συνεργασία με έναν διανομέα ο οποίος έχει τοποθετήσει τους χυμούς της στο 70% των retailers της ασιατικής χώρας. «Πήγα στην Κουάλα Λουμπούρ, έμπαινα σε σούπερ μάρκετ και νόμιζα ότι ήμουν στην Ελλάδα. Έβλεπες τον Κάμπο Χίου κυρίαρχο μέσα στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ», μας είπε ο κ. Τράνταλης.

Τα στρατηγικά πλάνα φέρνουν τις αξιόλογες επενδύσεις
Ο ίδιος στάθηκε στη σημασία του να βρεις τον κατάλληλο διανομέα για την κάθε αγορά, που ταιριάζει στις ανάγκες της εταιρείας, ενώ αναφέρθηκε στη στρατηγική που ακολουθείται με τις συνεργασίες στο εξωτερικό: «Δε με ενδιαφέρει να έχω μια καλή τιμή και να μου βάλεις μια παραγγελία. Θέλω να μου πεις τι πλάνο έχεις για το προϊόν. Κι αν το πλάνο σου για το προϊόν σημαίνει ότι εγώ πρέπει να επενδύσω παραπάνω, θα έρθω και θα επενδύσω παραπάνω χωρίς να μου το ζητήσεις εσύ».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Σούπερ μάρκετ: Οι νέες ισορροπίες για το βάθος αποθεμάτων εποχιακών προϊόντων έρχονται και στο τρόφιμο;

Μειώνονται οι ποσότητες των κωδικών προϊόντων, που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, αλλά εμφανίζουν μικρότερη ζήτηση στα ράφια, όπως μαθαίνει το FOODReporter, μιλώντας με ανθρώπους της αγοράς.

Το ζήτημα των σταθερά ακριβότερων τιμών στο οργανωμένο λιανεμπόριο, ακόμη κι αν σταθεροποιηθεί ο πληθωρισμός φαίνεται πως αλυσιδωτά προκαλεί αλλαγές στην προτεραιοποίηση πραγματοποίησης αγορών στο μυαλό των καταναλωτών.

Η πληθωριστική κρίση διαπιστωμένα έπληξε πρωτίστως τα προϊόντα τύπου bazaar, για τα οποία φαίνεται πως έχει υποχωρήσει η ανάγκη για αποθήκευση σε μεγάλους χώρους. Υπάρχουν λίγες περιπτώσεις προμηθευτών που επιλέγουν να φέρνουν μεγάλες ποσότητες προϊόντων και να τα αφήνουν στις αποθήκες, καθώς η εποχικότητα της κάθε σειράς bazaar προϊόντων μπορεί να έχει μεγάλη χρονική απόσταση και αυτό έρχεται σε αντίθεση, όπως μαθαίνει το FOODReporter, με τους ρυθμούς παραγωγής προϊόντων, λανσαρίσματος και κατάργησης κωδικών στις χώρες της Άπω Ανατολής (κυρίως), απ’ όπου εισάγει ο προμηθευτής.

Η ανταγωνιστικότητα στην τιμή, η κατακερματισμένη παραγγελία και η εποχιακή συγκυρία
Οι προμηθευτές bazaar προϊόντων φέρονται σ’ αυτή τη φάση να επιχειρούν να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικοί στις τιμές, εκμεταλλευόμενοι τη σχετική αποκλιμάκωση των τιμών ναύλωσης container. Ωστόσο, δεν τα καταφέρνουν, επειδή ακριβώς προχωρούν τελικά σε περισσότερο κατακερματισμένες παραγγελίες, δηλαδή με περισσότερους κωδικούς κατ’ απόλυτη τιμή ανά εποχιακή συγκυρία, αλλά μικρότερες ποσότητες προϊόντων ανά κωδικό.

Στο Halloween, το οποίο τα τελευταία χρόνια δείχνει να έχει ενταχθεί στα εποχιακά γεγονότα με επίδραση στις πωλήσεις, αναμένεται φέτος να δούμε περισσότερα διαφορετικά προϊόντα στη λιανική αγορά εν συνόλω, αλλά και κωδικούς που θα φιλοξενούνται και στα μεγάλα υποκαταστήματα αλυσίδων σούπερ μάρκετ (1.000 έως 2.500 τ.μ. και άνω των 2.500 τ.μ.), χωρίς, από την άλλη, μεγάλο βάθος αποθεμάτων.

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, υπάρχουν προμηθευτές που επιχειρούν να κατευθύνουν το σύνολο των εποχιακών αποθεμάτων τους κατευθείαν στα καταστήματα, μιας και αποδεικνύεται ότι η ζήτηση για αποθήκευση προς τις εταιρείες logistics έχει μειωθεί.

Ακόμη και στην κατηγορία τροφίμων, σε αλυσίδα σούπερ μάρκετ η οποία επιχειρεί εντονότερα το τελευταίο διάστημα να προωθήσει περισσότερες ιδιωτικές ετικέτες, οι προμηθευτές που έχασαν τη θέση τους στο ράφι, διεκδικούν λιγότερο όγκο προϊόντων σε αυτό, σε πιθανή νέα συμφωνία με την αλυσίδα, ως μέσο διαπραγμάτευσης. Φέρονται, σύμφωνα με πληροφορίες του FOODReporter, να εξετάζουν τη στρατηγική διάθεση προς πώληση του ίδιου αριθμού προϊόντων κατ’ απόλυτη τιμή, αλλά σε περισσότερες διαφορετικές αλυσίδες και σημεία πώλησης. Μιλάμε για προϊόντα τροφίμων που δεν είναι κοντόληκτα και συχνά αποτελούν προϊόντα που βρίσκονται σε μεταλλική ή γυάλινη συσκευασία.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Βιολάντα: Μείωσε κερδοφορία το 2022, αυξάνει το «πάτημά» της στο εξωτερικό το 2023

Ανοδικά κατά 15,18% κινήθηκε ο κύκλος εργασιών της βιομηχανίας μπισκότων, δημητριακών και τροφίμων Βιολάντα για το 2022, κλείνοντας στα 28,12 εκατ. ευρώ, έναντι 24,41 εκατ. ευρώ το 2021. Η εταιρεία εμφάνισε ελάχιστα μειούμενα, κατά 0,92%, μεικτά αποτελέσματα ύψους 8,35 εκατ. ευρώ, ενώ είχαν διαμορφωθεί σε 8,43 εκατ. ευρώ κατά το αμέσως προηγούμενο οικονομικό έτος. Το περιθώριο μεικτού κέρδους της εταιρείας μειώθηκε σε ετήσια βάση από το 35% στο 30%.

Τα κέρδη EBITDA μειώθηκαν κατά 19,52%, από τα 4,92 εκατ. ευρώ του 2021, σε 3,96 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2022. Τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας αντίστοιχα διαμορφώθηκαν σε 2,78 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 28,12% σε σύγκριση με 3,83 εκατ. ευρώ του 2021. Εξάλλου, το κόστος πωλήσεων της εταιρείας για το 2022 αυξήθηκε κατά 23,67% και διαμορφώθηκε στα 19,76 εκατ. ευρώ, από 15,98 εκατ. ευρώ το 2021.

Τέλος, τα κέρδη μετά από φόρους ξεπέρασαν τα 1,95 εκατ. ευρώ, ενώ το 2021 είχαν διαμορφωθεί στα 2,99 εκατ. ευρώ (μείωση κατά 34,68%, η μεγαλύτερη μεταξύ των οικονομικών δεικτών). Η Βιολάντα είχε αυξημένες απαιτήσεις από πελάτες κατά 20,37% το 2022 εν συγκρίσει με το 2021, που αγγίζουν τα 8,27 εκατ. ευρώ, έναντι 6,87 εκατ. ευρώ το 2021. Για την οικονομική χρήση 2022, δεν καταβάλλονται μερίσματα.

Με το βλέμμα στις νέες επενδύσεις και τις εξαγωγές
Ο κυριότερος στόχος της Βιολάντα για το 2023 είναι «η ανάπτυξη πελατολογίου και σχετικών υπηρεσιών, ώστε να επιτευχθεί η ανάπτυξη πωλήσεων σε νέες αγορές». Η εταιρεία καταγράφει «δυναμική παρουσία στη διεθνή αγορά και συνεχώς αυξανόμενη, ζήτηση», ως προς την εξαγωγική της δραστηριότητα: Αύξησε τον όγκο παραγωγής κατά 16% μεταξύ 2021 και 2022 και ταυτόχρονα, τον όγκο εξαγωγών κατά 26%. Η Βιολάντα διατηρεί οργανωμένη δομή εξαγωγών, με κέντρα διανομής διεθνώς, τα οποία αφορούν είτε τους ανά κράτος διανομείς μας, είτε αλυσίδες καταστημάτων οργανωμένου λιανεμπορίου, που απευθείας προμηθεύονται προϊόντα κεντρικοποιημένα, εξασφαλίζοντας για την εταιρεία πρόσβαση σε περισσότερα από 5.200 σημεία πώλησης διεθνώς.

Με την ολοκλήρωση των νέων επενδύσεων προς παραγωγική ετοιμότητα, η εταιρεία αυξάνει την παραγωγικότητά της μέσα στο 2023, με δυνατότητα παραγωγής και νέων προϊόντων, ενώ υπάρχει ακόμη περιθώριο βελτίωσης της μέσης παραγωγικότητας ανά εργαζόμενο. Εξάλλου, το FOODReporter έχει από καιρό πληροφορηθεί την πρόθεση της βιομηχανίας Βιολάντα να εισέλθει και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter