Οι πρωτιές της Μασούτης για το 2023 και η οργανική ανάπτυξη που έρχεται

Χρονιά – ορόσημο είναι το 2023 για τη Διαμαντής Μασούτης ΑΕ: Μέσα στο έτος θα ξεπεράσει το «φράγμα» του ενός δισ. ευρώ σε κύκλο εργασιών, ανοίγει το πρώτο Grand Μασούτης στην Αθήνα (Γλυφάδα), αριθμεί πάνω από 10.000 εργαζόμενους.

Η εταιρεία «τρέχει» φέτος με ανάπτυξη 17,4%, με πρόβλεψη να επιβραδυνθεί στο τελευταίο τρίμηνο, εξαιτίας της ενσωμάτωσης στοιχείων από τα καταστήματα του ΣΥΝ.ΚΑ. Η ανάπτυξη του 2023 αναμένεται να μοιραστεί μεταξύ οργανικής -που θα ξεπεράσει το 9%- και ανάπτυξης νέων σημείων από τις εξαγορές, με στόχο αξίας πωλήσεων άνω των 1,1 δισ. ευρώ για το έτος. Η εταιρεία έκλεισε το 2022 με τζίρο 924 εκατ. ευρώ, αυξητικά κατά 6,5% σε σχέση με το 2011, με κέρδη προ φόρων γύρω στα 8,5 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, ο τζίρος της ΣΥΝ.ΚΑ. διαμορφώθηκε γύρω από τα 170 εκατ. ευρώ το 2022. Η συμμετοχή της Μασούτης στα υποκαταστήματα της Κρήτης βρίσκεται στο 50%.

Η κερδοφορία της εταιρείας πιέστηκε κάτω από το 1% το 2022, εξαιτίας κυρίως του αυξημένου ενεργειακού κόστους και της αύξησης εξόδων. Η παραγωγή καθαρών ταμειακών ροών από λειτουργικές δραστηριότητες απεικονίζει την ευρωστία της εταιρείας και πράγματι, η κερδοφορία του 2023, εξαιτίας της διπλής ανάπτυξης, αναμένεται να βρεθεί επάνω από το 1% του τζίρου, παρότι το ενεργειακό κόστος υπερδιπλασιάστηκε από 16 εκατ. ευρώ σε 33 εκατ. ευρώ.

Οι ενέργειες υποστήριξης του καταναλωτή και του δικού της πλάνου οργανικής ανάπτυξης
Η Μασούτης πρωτίστως «πατά στα δικά της πόδια»: Πολλαπλώς διέψευσε τόσο επαφές, όσο και ενδιαφέρον για την ΑΒ Βασιλόπουλος με οποιονδήποτε τύπο συμφωνίας. Για το CVC Capital Partners, δήλωσαν ότι «δεν έχουν γνωρίσει καν τους ανθρώπους». Η Μασούτης περηφανεύεται ότι η δυναμική της προέρχεται από τους ανθρώπους και πράγματι το 96% του τζίρου της περνά μέσα από τη MAS Card, που αποτελεί τη loyalty card της εταιρείας, με περισσότερους από 1 εκατ. κατόχους. Η Μασούτης αύξησε το 2023 κατά 30% τις προωθητικές της ενέργειες, το μέτρο του Καλαθιού του Καταναλωτή κόστισε περίπου 6 εκατ. ευρώ και παράλληλα, εξασφάλισε «επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ στη συγκράτηση των τιμών χάρη στις εξαιρετικές σχέσεις με την ελληνική βιομηχανία», όπως δήλωσε ο Chief Operating Officer της εταιρείας, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης.

Η Μασούτης συνεχίζει τις ετήσιες επενδύσεις άνω των 20 εκατ. ευρώ σε ανακαινίσεις, στρατηγικές εξοικονόμησης ενέργειας και περαιτέρω οργανικής ανάπτυξης στα υπάρχοντα καταστήματα. Η οργανική ανάπτυξη αφορά και νέα καταστήματα: Σε δύο εβδομάδες θα έχει ανοίξει το κατάστημα στο κέντρο της Λαμίας, έως το τέλος του 2023 τα καταστήματα σε Συκιές Θεσσαλονίκης και Ψηλαλώνια Πάτρας. Το Νοέμβριο θα μπει η πρώτη μπουλντόζα στο project στις Τρεις Γέφυρες, του οποίου το κόστος εκτιμάται μεταξύ 15-17 εκατ. ευρώ, ενώ θα έχει ανοίξει το κατάστημα της Γλυφάδας. Στο κομμάτι των online πωλήσεων, η Μασούτης εξασφάλισε τον μηδενισμό των ελλείψεων, κατά κύριο λόγο χάρη στο dark store στην Αθήνα. Η Αττική εξάλλου αποτελεί στρατηγικό στόχο για τη Μασούτης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Kallas Inc: Ξεπέρασε τα προ πανδημίας επίπεδα, κρατά σταθερό το περιθώριο κέρδους

Κατά την πρόσφατη απονομή των Supermarket Awards 2023, σε συζητήσεις μας με στελέχη της αγοράς του λιανεμπορίου κυριάρχησε για μία ακόμα φορά το θέμα του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους από βασικά προϊόντα, το οποίο ως γνωστόν η αγορά θεωρεί μια αχρείαστη (πλέον) κρατική παρέμβαση στον ελεύθερο ανταγωνισμό.

Άλλωστε, και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, στον χαιρετισμό του αναγνώρισε το ρόλο των σούπερ μάρκετ στην προστασία των καταναλωτών, τον οποίο τίμησαν «πολλές φορές και με σημαντικό αντίκτυπο στην επιχειρηματική τους ευρωστία», παραπέμποντας στις φετινές οικονομικές τους καταστάσεις.

Όμως δεν είναι μόνο τα σούπερ μάρκετ που επηρεάζονται από τη ρύθμιση αυτή. Στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις του, η Kallas Incorporation αναφέρεται στην επίδραση που είχε η ρύθμιση αυτή στο μικτό περιθώριο κέρδους της για το 2022, επισημαίνοντας πως το πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος που είναι απαραίτητο για τη διατροφή περιόρισε και την εταιρεία, η οποία εμπορεύεται τρόφιμα, να πετύχει την αύξηση του μεικτού περιθωρίου κέρδους σε προϊόντα που είχαν τη δυνατότητα αυτή και θα μπορούσαν με τη σειρά τους να βελτιώσουν το συνολικό ποσοστό μικτού περιθωρίου κέρδους της. Πέραν αυτού, η Kallas Inc είχε να αντιμετωπίσει και τις πιέσεις των πελατών της για αγορά των προϊόντων σε χαμηλότερη τιμή από την προσφερόμενη, η οποία απέρρεε από το γεγονός ότι το κόστος λειτουργίας τους είχε αυξηθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί σημαντικά και το περιθώριο κέρδους των πελατών της στα τελικά προς πώληση προϊόντα.

Πάντως, παρά τις προκλήσεις αυτές, η Kallas Inc κατάφερε το 2022 σε επίπεδο εταιρείας να διατηρήσει το μικτό περιθώριο κέρδους της στα ίδια επίπεδα με το 2021, στο 11,8%, ενώ σε επίπεδο ομίλου αύξησε το μεικτό περιθώριο κέρδους από το 11,56% στο 12,1%.

Αυξημένες πωλήσεις
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι πωλήσεις της Kallas, που είχαν επηρεαστεί αρνητικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πλέον έχουν ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα: ο κύκλος εργασιών του ομίλου έφτασε το 2022 τα 251,44 εκατ. ευρώ, έναντι 197,46 εκατ. το 2021 και έναντι 239,55 εκατ. το 2019. Όσον αφορά στη φετινή χρονιά, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 η πορεία των εργασιών της εταιρείας συνεχίζει να παρουσιάζει αυξητική πορεία, με τον κύκλο εργασιών στα 108,5 εκατ. ευρώ, έναντι 93,6 εκατ. στο α’ εξάμηνο 2022. Το μεικτό περιθώριο κέρδους συνεχίζει και εντός του 2023 να κυμαίνεται στα επίπεδα του 11%.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Ελληνικό ελαιόλαδο: Το «κλειδί» η τυποποίηση για την αύξηση των πωλήσεων

Πέραν των σύνθετων οικονομικών και παραγωγικών προκλήσεων της νέας ελαιοκομικής περιόδου, η Ελλάδα έχει να αντιμετωπίσει και τους περίπου 80.000 τόνους, που υπολογίζεται ότι πωλούνται ετησίως σε ατυποποίητους τενεκέδες 12 και 17 κιλών, με αμφίβολη υιοθέτηση όλων των πρακτικών και διαδικασιών ασφάλειας τροφίμων.

Το ζήτημα επεκτείνεται και στην ελληνική εστίαση, όπου παραμένει άγνωστο το ποσοστό χρήσης ατυποποίητου ελαιολάδου, αλλά είναι πολύ υψηλό το ποσοστό των σημείων Ho.Re.Ca. που παραβιάζουν το νόμο περί ατομικής συσκευασίας μη επαναχρησιμοποιούμενου ελαιολάδου επάνω σε κάθε τραπέζι σε κάθε διαφορετικό γεύμα. Έχει υπολογιστεί ότι εξάγοντας το ελληνικό ελαιόλαδο τυποποιημένο αντί για χύμα, η ελληνική οικονομία ωφελείται κατά €1,50 ανά κιλό.

Η αύξηση εξαγωγών βρίσκει πρόσφορες συνθήκες σε ωριμότερες αγορές
Έχει σημασία για την Ελλάδα να επιμείνει σε ποιοτικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ειδικά τώρα που ο ανταγωνισμός αυξάνεται και η ανεβασμένη τιμή είναι πιθανό να ωθήσει καταναλωτές από χώρες με κοινό που δεν είναι συνηθισμένο στην καθημερινή κατανάλωση ελαιολάδου σε διαφορετικά έλαια. Το μέσο μερίδιο εξαγωγών του ελληνικού ελαιολάδου στην παγκόσμια αγορά κυμαίνεται μεταξύ 2% και 3%, ποσοστό σχετικά χαμηλό αν αναλογιστεί κανείς ότι το μερίδιο της χώρας μας στην παραγωγή αποτελεί το 10% της συνολικής παραγωγής στον πλανήτη. Ωστόσο, αποδεικνύεται ότι υψηλής ποιότητας τυποποίηση είναι ικανή να προσθέσει αξία και να κερδίσει περισσότερο ώριμες αγορές: Το ελληνικό ελαιόλαδο έχει μερίδιο αγοράς 14% στη Γερμανία, 12% στην Πολωνία, 5% στο Βέλγιο και συνεχίζει τη διείσδυσή του με καμπάνιες ενημέρωσης, προωθητικές ενέργειες και διαγωνισμούς ποιότητας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter