ΦΑΓΕ: Διείσδυση σε νέες αγορές και μείωση χρόνου καταχώρησης προϊόντων

Το πρότυπο GS1 GDSN (Global Data Synchronisation Network) και η πλατφόρμα HellaSync του GS1 Association Greece αποτελούν σημεία κλειδιά του ψηφιακού εκσυγχρονισμού της ΦΑΓΕ.

Η στρατηγική της εταιρείας γαλακτοκομικών με την παγκόσμια αναγνωρισιμότητα, προσαρμόζεται διαρκώς για να συναντήσει τις σύγχρονες ανάγκες εμπορικών εταίρων και καταναλωτών για τα προϊόντα. Ανάμεσα στις προκλήσεις που αντιμετώπισε πρόσφατα η ΦΑΓΕ είναι οι ξεχωριστοί τοπικοί κανονισμοί σε χώρες εξαγωγών και οι εξειδικευμένες προϋποθέσεις ανά χώρα για την τοποθέτηση των προϊόντων. Ταυτόχρονα, έγινε απαιτητή η ψηφιακή παρουσία υψηλής ποιότητας για τα προϊόντα και για τους καταλόγους συνεργατών, πελατών, διανομέων και retailers.

«Στο παρελθόν στέλναμε το σύνολο των πληροφοριών για κάθε κωδικό της ΦΑΓΕ μέσω αρχείων Excel σε κάθε συνεργάτη μας», θυμάται ο Επαμεινώνδας Κλάψης, Labelling & Product Specification Supervisor στο Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) της ΦΑΓΕ, στέλεχος με περισσότερα από 26 χρόνια εμπειρίας στην εταιρεία.

Η εξοικονόμηση χρόνου και η σταθερή και αναγνωρίσιμη πληροφορία συγκαταλέγονται στα πλεονεκτήματα της χρήσης του προτύπου GS1 GDSN και της πλατφόρμας HellaSync.

Η ΦΑΓΕ υιοθέτησε το πρότυπο GS1 GDSN, αντιλαμβανόμενη τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι τυποποιημένοι μηχανισμοί εγγραφής, δημοσίευσης και επιβεβαίωσης δεδομένων.

Ακόμη, το GS1 GDSN έχει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται ένα σημαντικό αριθμό από προϊοντικά χαρακτηριστικά και άλλωστε, η ΦΑΓΕ διατηρεί ήδη διευρυμένο δίκτυο συνεργατών και πελατών ανά την Ευρώπη που χρησιμοποιούν το ίδιο πρότυπο. Η ΦΑΓΕ έστησε εσωτερική ομάδα, η οποία συνεργάστηκε με την ομάδα διαχείρισης του data pool HellaSync του GS1 Association Greece, ώστε να αρχίσει ο συγχρονισμός δεδομένων και να εξασκηθούν κατάλληλα οι εμπλεκόμενοι στη διαδικασία εισαγωγής στοιχείων.

Οι καταχωρήσεις, με πλήρεις εμπορικές πληροφορίες
Σε παρόντα χρόνο, η ΦΑΓΕ καταχωρεί περίπου 100 χαρακτηριστικά για κάθε προϊόν που προστίθεται στο data pool HellaSync, ενώ πάνω από 90% του κωδικολογίου της εταιρείας συμπεριλαμβάνεται ήδη στο GS1 GDSN, με πλήρεις εμπορικές πληροφορίες, ιεραρχικά ανά διαφορετικό προϊόν, με το σύνολο της πληροφορίας να είναι προσβάσιμο από εμπορικούς συνεργάτες της ΦΑΓΕ στην Ελλάδα και σε περισσότερες από 12 χώρες του εξωτερικού. Πλέον, η εταιρεία μπορεί να παραδίδει πλήρη δεδομένα για όποιον κωδικό προϊόντος της επιθυμεί, στο 20% του χρόνου που χρειαζόταν πριν υιοθετήσει το μοντέλο του GS1 Association Greece, με τη χρήση του προτύπου GS1 GDSN και της πλατφόρμας HellaSync.

Το επόμενο βήμα στη συνεργασία ΦΑΓΕ και GS1
Το πλάνο της ΦΑΓΕ για το επόμενο χρονικό διάστημα περιλαμβάνει πλήρη διασύνδεση του HellaSync με τα συστήματα ERP της εταιρείας. Ο κ. Κλάψης παραδέχτηκε ότι «η χρήση του προτύπου GS1 GDSN ήδη έδωσε τη δυνατότητα στη ΦΑΓΕ να διεισδύσει σε νέο πελατολόγιο, με νέες συνεργασίες και συμπράξεις» και άλλωστε, «η εταιρεία είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις που απορρέουν από νομοθετικές ρυθμίσεις, ενώ ταυτόχρονα πληροί πλέον στα μάτια των πελατών την υψηλή ποιότητα ψηφιοποίησης που εκείνοι απαιτούν».
Το δίκτυο GDSN περιλαμβάνει 52 ηλεκτρονικούς καταλόγους που καλύπτουν ολόκληρο τον κόσμο, με πάνω από 45.000.000 καταχωρημένα προϊόντα. Στο HellaSync, ο προμηθευτής καταχωρεί με τρόπο τυποποιημένο τα κύρια χαρακτηριστικά των προϊόντων και αντίστοιχα, ο λιανέμπορος πραγματοποιεί ψηφιακό αίτημα στον κατάλογο του προμηθευτή, για να λάβει τις πληροφορίες αυτοματοποιημένα και με ασφάλεια στα συστήματά του. Το HellaSync διαθέτει περισσότερα από 300 πεδία για χαρακτηριστικά προϊόντος (logistics data, marketing data και πληροφορίες βάσει Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1169/2011 για τα τρόφιμα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Το case study της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: Πώς έφτασε (σχεδόν) στα 500 εκατομμύρια

Πριν από δέκα χρόνια η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ήταν ένας υπολογίσιμος παίκτης στην αγορά των σούπερ μάρκετ, αλλά απείχε αρκετά από τους «μεγάλους» – δεν έμπαινε μάλιστα καν στο top-10 των μεγαλύτερων αλυσίδων της χώρας.
Όμως η συγκέντρωση στον κλάδο «ανέβασε» την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός στη δεκάδα τα επόμενα χρόνια, και οι εξαγορές που έκανε η ίδια η αλυσίδα τα τελευταία χρόνια την έχουν καθιερώσει μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2014 ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας δεν ξεπερνούσε τα 130 εκατομμύρια ευρώ.

Το 2015 αυξήθηκε στα 144 εκατ. ευρώ και το 2016 στα 180 εκατ. ευρώ, το 2017 στα 217 εκατ. ευρώ και το 2018 στα 256 εκατ. ευρώ – σχεδόν διπλάσιο ποσό σε σχέση με το 2014.

Έκτοτε, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός έχει αναπτυχθεί περαιτέρω και πλέον ο τζίρος του ομίλου έχει και πάλι σχεδόν διπλασιαστεί σε σχέση με το 2018: σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα της, το 2022 έκλεισε με ενοποιημένα έσοδα ύψους 497,8 εκατ. ευρώ, έναντι 419,8 εκατ. το 2021,΄ένώ τα συγκεντρωτικά συνολικά έσοδα μετά από φόρους για τον όμιλο παρέμειναν στα ίδια επίπεδα, στα 2,3 εκατ. ευρώ.

Μπαράζ εξαγορών
Για να επιτευχθεί αυτή η ταχύτατη ανάπτυξη, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός χρειάστηκε να επιδοθεί σε ένα μπαράζ εξαγορών: από την απόκτηση της Υπέρ Γρηγοριάδης που της άνοιξε το δρόμο προς τη Βόρεια Ελλάδα το 2017 και της CRM Αριάδνη που της έδωσε γερό πάτημα στην Κρήτη (η εξαγορά ολοκληρώθηκε το 2021), μέχρι τη θεαματική κίνηση με την εξαγορά του ομίλου Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, η ΑΝΕΔΗΚ πορεύθηκε με βασικό μοχλό ανάπτυξης την ενσωμάτωση μικρότερων επιχειρηματικών οντοτήτων στο δίκτυό της, ακολουθώντας τις αντίστοιχες τάσεις που καταγράφηκαν τα τελευταία χρόνια τόσο στην ελληνική, όσο και στην παγκόσμια αγορά των σούπερ μάρκετ.

Μεγαλώνοντας, η εταιρεία αποχώρησε το 2021 από τον ΕΛΟΜΑΣ, του οποίου ήταν μέλος επί δέκα χρόνια.

Χρηματικά διαθέσιμα, δανεισμός και EBITDA
Ωστόσο, όπως γνωρίζουν οι επαΐοντες, οι εξαγορές είναι δίκοπο μαχαίρι: μπορούν να γιγαντώσουν μεν μια επιχείρηση, όμως μπορούν να τη φορτώσουν και με βάρη που εν τέλει θα αποδειχθούν ασήκωτα.

Στην περίπτωση της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός δε φαίνεται να συμβαίνει κάτι τέτοιο: τα χρηματικά διαθέσιμα της εταιρείας ξεπερνούν τα 12,5 εκατ. ευρώ (αυξήθηκαν κατά 4,5 εκατ. από το 2021), ο δανεισμός της είναι διαχειρίσιμος (17 εκατ. βραχυπρόθεσμες και 33,6 εκατ. μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις), ενώ παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο κλάδος την περασμένη χρονιά, τα κέρδη EBITDA του ομίλου συνέχισαν να αυξάνονται, φτάνοντας τα 21,4 εκατ. ευρώ, έναντι 19,5 εκατ. το 2021.

Πάντως, ο λόγος δανεισμού προς EBITDA αυξήθηκε στο 4,7, από 3,7, συμπεριλαμβάνοντας βέβαια και τις υποχρεώσεις μίσθωσης, που ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Μόνιμη Μείωση Τιμής: Γρίφος οι προμηθευτές που θα διεκδικήσουν το «ταμπελάκι»

Πέρασε, ως τροπολογία στο νομοσχέδιο ενσωμάτωσης της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών, η νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την υποχρέωση ανακοίνωσης ανατιμήσεων προϊόντων, την επισήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής, η πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και η ανακοίνωση ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων.

Παρά τις πιέσεις, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων εκφράστηκε στη συνάντηση των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας με τον υπουργό Κώστα Σκρέκα, τα σούπερ μάρκετ δεν κατάφεραν να απαλλαγούν της υποχρέωσης ανακοίνωσης ανατιμήσεων καταναλωτικών προϊόντων από τους προμηθευτές τους ή έστω, να μετακυλήσουν την υποχρέωση σε εκείνους.

Ωστόσο, η τροπολογία κάνει λόγο για «καταναλωτικά προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση». Οι διευκρινίσεις επάνω στην ψηφισμένη ρύθμιση είναι πολύ σημαντικές. «Δεν έχουμε αντίρρηση να αναλάβουμε την υποχρέωση, αλλά θα πρέπει το Υπουργείο να μας εξηγήσει πιο αναλυτικά τα στοιχεία που θέλει να λαμβάνει», τόνισε στο FOODReporter υψηλόβαθμο στέλεχος αλυσίδας. «Η πρώτη προσέγγιση του Υπουργείου ήταν αρκετά γραφειοκρατική και θα χρειαστεί χρόνος και μπόλικο εργατικό δυναμικό για να εξυπηρετηθούν εκείνες οι απαιτήσεις, αν το Υπουργείο επιμείνει», πρόσθεσε ένα άλλο.

Στην τροπολογία αναφέρεται ότι η ανακοίνωση ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων θα γίνεται «σε τακτά χρονικά διαστήματα».

Ποιοι προμηθευτές θα ακολουθήσουν την πρωτοβουλία «Μόνιμης Μείωσης Τιμής»; Τα στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου απαντούν συγκρατημένα. Το σκεπτικό τους έχει επωδό «ας ξεκινήσει το μέτρο για να δούμε πώς θα λειτουργήσει».

Τι σηματοδοτεί η μόνιμη μείωση τιμών τιμοκαταλόγου
Η μόνιμη μείωση τιμών τιμοκαταλόγου είχε ανοίξει ως συζήτηση τον Ιούλιο για κάποιες εταιρείες. Σ’ εκείνο το διάστημα, είχαν αποφασίσει απλώς να διευρύνουν προωθητικές ενέργειες. Ο κ. Σκρέκας έχει αναφέρει συμφωνίες με τουλάχιστον δέκα εταιρείες για σταθερή μείωση τιμών, αλλά κρατά τα ονόματα σαν «επτασφράγιστο μυστικό». Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, απαντά: «Θα τις δείτε με την εφαρμογή του μέτρου».

Στο σημείο αυτό, έχει σημασία η δήλωση κορυφαίου λιανέμπορου που εκτιμά: «Οι καταναλωτές, ως ψυχολογική αντίδραση στα αλλεπάλληλα κύματα ανατιμήσεων, στράφηκαν στις προσφορές και ήταν εκείνοι ουσιαστικά που ανάγκασαν τους προμηθευτές να διευρύνουν τις προσφορές τους σε προϊόντα και να τις βαθύνουν σε χρόνο. Μια μόνιμη μείωση τιμής είναι σημαντικό μέτρο, αλλά είναι αμφίβολο αν θα έχει τον αντίκτυπο που αντικειμενικά της αρμόζει, βάσει της τρέχουσας ψυχολογίας του καταναλωτή». Η επιβράβευση από ένα «ταμπελάκι» πλησιάζει…


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter