Αρχοντάκης: Επένδυση 10 εκατ. ευρώ σε νέο εργοστάσιο για καφέ espresso και ελληνικό

Σε νέα επένδυση ύψους 10 εκατ. ευρώ, με νέο εργοστάσιο καφέ, χρηματοδοτημένη με ίδια κεφάλαια, προχωρά η Β. Αρχοντάκης ΑΒΕΕ στα Χανιά της Κρήτης. Η κατασκευή του νέου εργοστασίου σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025. Πρόκειται για εγκαταστάσεις 4.000 τ.μ., επάνω σε ιδιόκτητο οικόπεδο της εταιρείας, που θα διπλασιάσουν το σύνολο της επιφάνειας των εγκαταστάσεων: Από το 2019, οι τρέχουσες εγκαταστάσεις καλύπτουν επιφάνεια 4.000 τ.μ.

Στο νέο εργοστάσιο, θα δοθεί προτεραιότητα σε υπερσύγχρονο εξοπλισμό, τόσο στο ψήσιμο καφέ, όσο και στην αποθήκευση, με 95% αυτόματη παραγωγή, χρησιμοποιώντας ρομποτικά συστήματα και μηχανήματα αυτοματισμού ενεργειών AGV. Η παραγωγή στο υπάρχον εργοστάσιο φτάνει τους 16 τόνους την ημέρα, σε δύο βάρδιες και αναμένεται, με το νέο εργοστάσιο, να αγγίξει το διπλασιασμό παραγωγικής δυναμικότητας. Στο νέο χώρο θα γίνουν τομές στον τρόπο αποθήκευσης και μεγαλύτερες επενδύσεις σε ρομποτικά κλαρκ. Σε αμφότερα τα εργοστάσια θα καβουρδίζεται τόσο καφές espresso, όσο και ελληνικός, δίχως να υπάρχει πλάνο διαχωρισμού λειτουργιών.

Συνεργασίες στη Ho.Re.Ca. και ιδιωτική ετικέτα στο οργανωμένο λιανεμπόριο
Η εταιρεία παράγει καφέ espresso κάτω από το brand Cup, αλλά και ελληνικό, με το όνομα καφές Αρχοντάκη. Ως μερίδιο στον τζίρο της εταιρείας, ο καφές espresso έχει καταφέρει να αποκομίσει μερίδιο λίγο επάνω από 30%, στα 23 χρόνια απ’ όταν ξεκίνησε η παραγωγή του από την Archontakis Coffee. Το brand Cup δημιουργήθηκε ως η πρώτη επώνυμη ετικέτα καφέ της Αρχοντάκης το 2015. Για τα προηγούμενα 15 χρόνια, η εταιρεία παρήγαγε καφέ espresso ιδιωτικής ετικέτας. Στον ελληνικό καφέ, η Αρχοντάκης τροφοδοτεί με ελληνικό καφέ ιδιωτικής ετικέτας στο οργανωμένο λιανεμπόριο τις αλυσίδες Lidl, Μασούτης, ΣΥΝ.ΚΑ. και Χαλκιαδάκης.

«Η αυξητική τάση επιλογής καφέ espresso δεν πρόκειται να σταματήσει και διαρκώς θα αυξάνεται στη χώρα μας, διότι τα περισσότερα ροφήματα που πίνει ο Έλληνας στη διάρκεια της ημέρας είναι παγωμένα», εξήγησε στο FOODReporter ο ιδιοκτήτης και διευθύνων σύμβουλος της Archontakis Coffee, Μάνθος Αρχοντάκης.

Οι νέες συνεργασίες της εταιρείας στο ράφι του σούπερ μάρκετ
Το συνολικό retail κομμάτι της εταιρείας, στο σύνολο των προϊόντων καφέ, βρίσκεται στο 40%. Η Αρχοντάκης πουλά branded καφέ στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Κρήτης (ΣΥΝ.ΚΑ., Χαλκιαδάκης), πρόσφατα μπήκε στα σούπερ μάρκετ της Σκλαβενίτης στην Κρήτη και μέσα στον Οκτώβριο του 2023 αναμένεται να εισέλθει και στα αντίστοιχα καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος. «Κατά γενική ομολογία, οι Κρητικοί πίνουν περισσότερο καφέ κατ’ άτομο, σε σχέση με τον μέσο Αθηναίο», τόνισε.

Σκιαγραφόντας το ελληνικό κοινό που ακόμη προτιμά τον ελληνικό καφέ, ο κ. Αρχοντάκης εκτίμησε: «Πέρα από το παραδοσιακό κοινό που περιλαμβάνει άτομα άνω των 50 ετών, υπάρχουν και οι νέοι, άνω των 25 ετών και κυρίως μεταξύ 30 και 40, που επιλέγουν τον ελληνικό καφέ για τον πρώτο καφέ της ημέρας τους, μόλις ξυπνήσουν, με κατανάλωση εντός σπιτιού. Οι παραπάνω νέοι είναι πιθανό, για δεύτερο καφέ μέσα στην ημέρα, να συνεχίσουν με espresso».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΑΒ Βασιλόπουλος: Το «αναγκαίο κακό», οι ζημιές του 2022 και η… ιερή έκπληξη

«Εξηγήσεις» για τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε για το 2022 η ΑΒ Βασιλόπουλος έδωσε ο brand president της εταιρείας, Νίκος Λαβίδας, στη διάρκεια ενημέρωσης δημοσιογράφων, παρουσιάζοντας παράλληλα το πλάνο της ΑΒ για την επιστροφή στην κερδοφορία και την ανάπτυξη του τζίρου.

Συγκεκριμένα, το 2022 ο κύκλος εργασιών της ΑΒ αυξήθηκε οριακά, από τα 1,97 στα 1,98 δισ. ευρώ, την ώρα που οι περισσότερες αλυσίδες παρουσίασαν πέρυσι πληθωριστική αύξηση πωλήσεων. Ταυτόχρονα, τα κέρδη ύψους 30,73 εκατ. ευρώ του 2021 μετατράπηκαν σε ζημίες 2,4 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Λαβίδας παραδέχθηκε πως το 2022 ήταν μια κακή χρονιά, κάνοντας λόγο για ένα «αναγκαίο κακό», και απέδωσε την απώλεια της κερδοφορίας σε τρεις παράγοντες: την αύξηση των τιμών της ενέργειας, που κατά τον ίδιο στοίχισε στην εταιρεία 24 εκατομμύρια ευρώ, στις πληθωριστικές αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα (πετρέλαιο, μεταφορές κλπ), που κοστολογούνται στα 9 εκατ. ευρώ, και στο κόστος των προσφορών, της μείωσης τιμών και της νομοθετικής ρύθμισης για το περιθώριο κέρδους των σούπερ μάρκετ, που στοίχισαν ακόμα 10 εκατ. ευρώ.

Όμως αναφέρθηκε και σε ένα άλλο πρόβλημα που διαχρονικά αντιμετωπίζει η ΑΒ Βασιλόπουλος: την αντίληψη των καταναλωτών ότι τα καταστήματά της είναι ακριβότερα σε σχέση με άλλες αλυσίδες, παρότι αυτό δεν ισχύει, όπως ανέφερε, παρουσιάζοντας και σχετικά στοιχεία για το Καλάθι του Νοικοκυριού.

Πώς σχεδιάζει να αντιστρέψει την κατάσταση
Πώς σκοπεύει να αντιστρέψει την κατάσταση η εταιρεία; Σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, τα επόμενα βήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος κινούνται σε τρεις πυλώνες: τιμές, ποικιλία και εξυπηρέτηση. Ως προς τις τιμές, ανέφερε ότι ήδη το 2022 το ποσοστό των πωλήσεων της ΑΒ μέσω προωθητικών ενεργειών έφτασε το 47,5%, έναντι 40,9% στο σύνολο της αγοράς (η εταιρεία δαπάνησε πάνω από 230 εκατ. σε προωθητικές ενέργειες), ενώ το πρόγραμμα πιστότητας με τους πόντους ισοδυναμεί με το 1% περίπου του τζίρου της αλυσίδας. Επιπλέον, συνδυάζοντας τιμές και ποικιλία, η εταιρεία συνεχίζει να προσφέρει τα λεγόμενα «προϊόντα χαμηλής τιμής», με στόχο να φτάσει τους 1.600 κωδικούς στην τριετία, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην καλή και γρήγορη εξυπηρέτηση, αν και σε αυτό δε βοηθά το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το σύνολο του κλάδου με την εύρεση προσωπικού: είναι χαρακτηριστικό ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος «έχασε» σχεδόν 900 εργαζομένους το 2022, λόγω αποχωρήσεων και συνταξιοδοτήσεων που δεν κατέστη εφικτό να αντικατασταθούν.

Τα franchise καταστήματα και η… έκπληξη στο Άγιον Όρος
Κατά τ’ άλλα, το βάρος της ανάπτυξης της αλυσίδας πέφτει πλέον στο franchise: στόχος της ΑΒ είναι να ανοίγει περί τα πενήντα νέα καταστήματα franchise ετησίως, βλέποντας το μοντέλο αυτό ως μία ευκαιρία να ενισχύσει τα οικονομικά της μεγέθη. Είναι χαρακτηριστικό ότι φέτος η αλυσίδα θα ανοίξει συνολικά έξι εταιρικά καταστήματα και 47 καταστήματα franchise.

Από τα εταιρικά καταστήματα, τα τέσσερα έχουν ήδη ανοίξει, το πέμπτο στο Μαρούσι αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του στα μέσα Νοεμβρίου, ενώ το έκτο είναι… έκπληξη: όπως αποκάλυψε ο κ. Λαβίδας, θα λειτουργήσει στις Καρυές του Αγίου Όρους, σε μία περιοχή όπου ισχύει το άβατο, και άρα όλοι οι εργαζόμενοι θα πρέπει να είναι άνδρες.

Σημειωτέον ότι για την υποστήριξη του πλάνου ανάπτυξής της, παρά τις ζημίες του 2022, η ΑΒ προχώρησε προ μηνών σε σύναψη ομολογιακού δανείου 70 εκατ. ευρώ.

Αισιοδοξία για επιστροφή στην κερδοφορία
Όσον αφορά στα οικονομικά μεγέθη του 2023, ο κ. Λαβίδας ανέφερε ότι το εννεάμηνο είναι κερδοφόρο και εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι το σύνολο του έτους θα κλείσει με κερδοφορία, ενώ ο τζίρος θα κινηθεί στα ίδια περίπου επίπεδα με αυτόν του 2022.

Σημείωσε μάλιστα ότι μέχρι τον περασμένο Μάρτιο και το πρόστιμο
που επεβλήθη στην εταιρεία για παράβαση της νομοθεσίας περί περιθωρίου κέρδους παρουσιαζόταν ανοδική τάση τζίρου, που όμως μετά δε συνεχίστηκε λόγω της «ρετσινιάς» εξαιτίας του προστίμου, για το οποίο πάντως εκτίμησε πως, μετά την προσφυγή της ΑΒ, θα ακυρωθεί στα δικαστήρια – όπως σχολίασε μάλιστα, τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας αποδεικνύουν ουσιαστικά ότι δεν κερδοσκόπησε.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Aqua Carpatica: Αύξηση αξίας πωλήσεων στο 40% στο οκτάμηνο του 2023, με αιχμή την αγορά Ho.Re.Ca.

Στο 40% βλέπει την αύξηση του τζίρου της εν συνόλω στο πρώτο οκτάμηνο του 2023 η Aqua Carpatica στην Ελλάδα, σύμφωνα με όσα δήλωσε στο FOODReporter η International Marketing Manager της εταιρείας, Λουμινίτα Μποστινάρου. Η παραπάνω αύξηση προέρχεται κυρίως από την αύξηση της διείσδυσης σε σημεία Ho.Re.Ca. Το νερό Aqua Carpatica χρησιμοποιείται από brands καφέ στην Ελλάδα για τη δημιουργία καφέ, μιας και το 97% του καφέ αποτελείται από νερό. Η λογική είναι ότι το εξαιρετικό σημείο διαφοροποίησης του νερού Aqua Carpatica, ως νερό δίχως νιτρικά, προσφέρει μια διαφορετική γεύση και άρα, γίνεται αντιληπτό ως νερό με πλεονεκτήματα και premium χαρακτηριστικά.

«Επιθυμούμε να εκπαιδεύσουμε περισσότερο το ελληνικό κοινό στο να αναζητά ποιότητα στο νερό που επιλέγει να πίνει. Φέτος είδαμε αύξηση στον όγκο πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο μεταξύ 20% και 30%», είπε η κυρία Μποστινάρου στο FOODReporter, υποστηρίζοντας επίσης ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα το μερίδιο του οργανωμένου λιανεμπορίου επί του κύκλου εργασιών του Aqua Carpatica βρίσκεται περίπου στο 60%, αλλά και εκείνο των σημείων Ho.Re.Ca. βαίνει αυξανόμενο. Από την Aqua Carpatica σημείωσαν ότι ένα από τα εμπόδια που επιβραδύνει την ενημέρωση του κοινού για το νερό που πίνει, είναι ο έντονος ανταγωνισμός με το νερό βρύσης, στη λογική του αδιαμφισβήτητου γεγονότος ότι σε περισσότερα σημεία της Ελλάδας, σε σχέση με χώρες του εξωτερικού, το νερό είναι πόσιμο. Οι Έλληνες καταναλωτές καταναλώνουν εμφιαλωμένο νερό για λόγους διαφορετικούς από ό,τι στο εξωτερικό.

Οι διαφορές των απαιτητικών αγορών εμφιαλωμένου νερού: Ελλάδα VS Γερμανία
Το νερό Aqua Carpatica εξάγεται σε 16 διαφορετικές χώρες. «Η μεγαλύτερη αγορά για το νερό μας είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο είναι και μια πολύ μεγαλύτερη αγορά σε όγκο σε σχέση με την ελληνική. Οι Έλληνες καταναλωτές είναι απαιτητική και στην Ελλάδα υπάρχει ανταγωνισμός, όμως η πλέον ανταγωνιστική αγορά στο νερό ανάμεσα σε όλες τις ευρωπαϊκές είναι η Γερμανία, επειδή ακριβώς οι Γερμανοί καταναλωτές είναι οι πιο ενημερωμένοι για το νερό που καταναλώνουν.

Αυτό συμβαίνει επειδή πολύ μεγαλύτερο ποσοστό Γερμανών καταναλωτών χρησιμοποιούν μόνο εμφιαλωμένο νερό για το σύνολο των αναγκών τους σε πόσιμο νερό και έτσι, έχουν μάθει να αναγνωρίζουν συγκριτικά πλεονεκτήματα. Πιστεύουμε ότι αν βοηθήσουμε κάτι τέτοιο να γίνει και στην Ελλάδα, θα αυξήσουμε κι άλλο τα μερίδια του Aqua Carpatica και έχουμε ήδη σχεδιάσει κάποιες ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση, έτσι ώστε να αναλάβουμε καλύτερη ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού», πρόσθεσε η κυρία Μποστινάρου. «Θα πρέπει να βρούμε την ισορροπία εκείνη που θα δώσει στον Έλληνα καταναλωτή να κάνει για το νερό που πίνει, ό,τι και για τα κρύα ροφήματα και τους χυμούς που καταναλώνει, δηλαδή να γνωρίζει πολύ καλά τι είναι αυτό που καταναλώνει», συμπλήρωσαν άλλες πηγές από την Aqua Carpatica.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter