Οι θετικές διαφοροποιήσεις της Ένωσης Supermarket Ελλάδος σε σχέση με το παρελθόν

Σε έναν κλάδο με συνολικό κύκλο εργασιών άνω των 15 δισ. ευρώ, με 2,4 δισ. ευρώ αποδιδόμενο ΦΠΑ ετησίως και με περισσότερους από 100.000 απασχολούμενους, η Ένωση Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ) έδωσε την ενωτική φωνή που έλειπε. Το εγχείρημα είναι εντελώς διαφορετικό από τον ΣΕΣΜΕ, «τότε μιλούσαμε για την πρώτη γενιά και τώρα μιλάμε για τα παιδιά τους, που έχουν προσαρμοστεί στη νέα εποχή και έχουν και το πλεονέκτημα της μεγαλύτερης συγκέντρωσης σε σχέση με το παρελθόν», όπως είπε στο FOODReporter άνθρωπος της αγοράς που υπήρξε σημαντικό στέλεχος του προηγούμενου συλλογικού status quo.

Πράγματι, τα έξι ιδρυτικά μέλη της ΕΣΕ [Σκλαβενίτης, Lidl Ελλάς, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro ΑΕΒΕ (My market), Μασούτης, Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας)], συνοδευόμενα από την αλυσίδα ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ως έβδομη, επιδιώκουν να γίνουν σταθερός συνομιλητής της Πολιτείας από θέση και με στάση συνεννόησης. Στη συνάντηση που ακολούθησε με τον υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, τα σούπερ μάρκετ αντέδρασαν στις γραφειοκρατικές απαιτήσεις του Υπουργείου ως προς την εφαρμογή των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας. «Αν προκύψουν γραφειοκρατικές διαδικασίες που θα απαιτούν την πρόσληψη 30 ατόμων ανά αλυσίδα για να δοθούν λύσεις και “όπλα” στον ελεγκτικό μηχανισμό του Υπουργείου, γίνεται μεγάλο το κόστος χωρίς κάποιο κέρδος για τον κλάδο», έμαθε το FOODReporter ότι ειπώθηκε.

Άλλες πηγές έκαναν λόγο για επιθυμία των λιανεμπόρων να αναλάβουν τον ρόλο αποστολής στοιχείων σταθερών τιμοκαταλόγων οι προμηθευτές, όπως, άλλωστε, συνέβαινε σε τουλάχιστον δύο χρονικές περιόδους κατά το παρελθόν. Πληροφορίες του FOODReporter αναφέρουν, ωστόσο, ότι τα σούπερ μάρκετ θα παραμείνουν τελικά δεκτικά στο να αποστέλλουν εκείνα την πληροφορία, αν διαπιστωθεί ειλικρινής προσπάθεια από το Υπουργείο να μειωθεί η γραφειοκρατία των απαιτηθέντων. Συνεπώς, φαίνεται πως η τρέχουσα εβδομάδα θα κυλήσει αναζητώντας την καλύτερη λύση εκατέρωθεν, προκειμένου να απλοποιηθεί η διαδικασία αποστολής των τιμοκαταλόγων των προμηθευτών. Ιδανικά, το Υπουργείο θα ήθελε να καταθέσει το σχέδιο νόμου στις αρμόδιες Επιτροπές του Κοινοβουλίου πριν μπει ο Οκτώβριος.

Η επέκταση της Ένωσης
Πέρα από τον Απόστολο Πεταλά, που θα αντιμετωπίζει τα θεσμικά ζητήματα, για τα τρέχοντα και «φλέγοντα», καθημερινά ζητήματα της αγοράς, θα αναλαμβάνει δράση το ίδιο το προεδρείο της ΕΣΕ. Και πάλι, η διάθεση συνεννόησης παίζει τον κυρίαρχο ρόλο: Κανένας εκπρόσωπος σούπερ μάρκετ δεν θέλησε να τοποθετηθεί για τη θεσπισμένη έκτακτη αγορανομική διάταξη περί μέγιστου περιθωρίου κέρδους. Οι αντίθετες «φωνές» που εκτιμούσαν ότι το Καλάθι του Νοικοκυριού είναι πλέον ένα γραφειοκρατικό μέτρο, που δεν το αναζητά πλέον ο μέσος καταναλωτής, υποχώρησαν. Όλα αυτά είναι θέματα που θα απασχολήσουν τις συζητήσεις της ΕΣΕ με την Πολιτεία από το Δεκέμβριο. Το επόμενο βήμα για την ΕΣΕ είναι η διεύρυνσή της. Θυμίζουμε ότι για την ώρα τα μέλη είναι επτά. Σύμφωνα με πληροφορίες του FOODReporter, οι αλυσίδες Bazaar και Market In είχαν έρθει οι ίδιες σε επικοινωνία με την ΕΣΕ, αλλά οι συζητήσεις είχαν «παγώσει» λόγω εκλογών τον Μάιο και τον Ιούνιο. Αναμένεται να ξαναρχίσουν, με σοβαρή πιθανότητα πολύ σύντομης θετικής έκβασης. Αλλά η ΕΣΕ αναμένεται να έρθει η ίδια σε επικοινωνία και με άλλες μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, για να βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις τους.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Η προστιθέμενη αξία της ιχνηλάτησης προϊόντων ως «όπλο» του σύγχρονου marketing

Το πλήγμα αξιοπιστίας που προκαλεί η εσφαλμένη επισήμανση της προέλευσης των φρούτων τελικά ευνοεί εκείνους που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν την ισορροπία προσφοράς ζήτησης στην αγορά, ώστε να έχουν το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος.

Μετά την περιγραφή των χρήσιμων υπηρεσιών για τις πιστοποιήσεις προϊόντων, την προσφορά και τη ζήτηση προϊόντων, τη σύγκριση χρήσιμων πληροφοριών της διαθέσιμης παραγωγής, έως και την ασφάλεια των διαθέσιμων πληρωμών, το FOODReporter ανοίγει τη συζήτηση και για την ιχνηλασιμότητα των προϊόντων, κάτι που έχει να κάνει με μια άλλη ασφάλεια:

Εκείνη δηλαδή που αισθάνεται ο καταναλωτής όταν έχει στη διάθεσή του την πλήρη πληροφορία για την πρώτη ύλη και την προέλευσή της, το σύνολο της διαδικασίας παραγωγής, έως και την τυποποίηση. Πρόκειται για ένα σύνολο πληροφοριών που πρέπει να βρίσκονται διαθέσιμες για κάθε προϊόν, επειδή ακριβώς του προσφέρουν προστιθέμενη αξία, μαζί και στην εταιρεία που το διανέμει, επιλέγοντας να τις διαθέσει στο κοινό.

Οι δυνατότητες του HellasTrace, με την αξιοπιστία του διεθνούς προτύπου EPCIS του GS1
To HellasTrace αποτελεί ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής δεδομένων για την ιχνηλάτηση των προϊόντων κατά τη διακίνησή τους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Επιλεγμένες και τυποποιημένες πληροφορίες προϊόντων καταγράφονται κατά τη δημιουργία τους στο HellasTrace, σε επιλεγμένα σημεία της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως αυτά έχουν οριστεί από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Στη συνέχεια, μπορούν να κοινοποιηθούν και σε άλλους εμπορικούς εταίρους, Αρχές και στους ίδιους τους καταναλωτές.

Ο Γιώργος Σαρανταυγάς, Director Standards & Solutions του GS1 Association Greece εξηγεί: «Το HellasTrace έχει αναπτυχθεί με βάση το διεθνές πρότυπο EPCIS του GS1 για την ηλεκτρονική παρακολούθηση γεγονότων εφοδιαστικής αλυσίδας. Στόχος του είναι η καταγραφή και κοινοποίηση σε πραγματικό χρόνο, δεδομένων που απαντούν στα ερωτήματα “Τι, Πού, Πότε και Γιατί” για συγκεκριμένα γεγονότα που πραγματοποιήθηκαν σε προϊόντα κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού».

Η πλατφόρμα HellasTrace έχει αναπτυχθεί με βάση το διεθνές πρότυπο EPCIS του GS1 (ISO/IEC 19987), που επιτρέπει την καταγραφή ”γεγονότων”, δηλαδή δεδομένων που αφορούν το προϊόν, μαζί με την χρονική στιγμή που αυτά συμβαίνουν.

«Τέτοια δεδομένα μπορούν να αναφέρονται σε μια κίνηση, όπως είναι μία παραγγελία που αποστέλλεται από την αποθήκη σε ένα κατάστημα λιανικής, ή είναι δυνατό να αφορά βήματα σε μια οποιαδήποτε διαδικασία παραγωγής, για παράδειγμα συγκομιδή ή κατάψυξη», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σαρανταυγάς.

Στρατηγικές που καλύπτουν τις σύγχρονες ψηφιακές απαιτήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού
Ο Δημήτρης Χρήστου, Director Market Development του GS1 Association Greece προσθέτει: «Πρόκειται για μία υπηρεσία του GS1 Association Greece που απευθύνεται σε οργανισμούς και επιχειρήσεις που ήδη ακολουθούν ή επιθυμούν να αναπτύξουν στρατηγικές για την ιχνηλασιμότητα προϊόντων, καθώς τις βοηθά να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες ψηφιακές απαιτήσεις της αλυσίδας εφοδιασμού. Έτσι, προσφέρει στους εμπορικούς συνεργάτες αλλά και στους καταναλωτές, πλήρεις, ακριβείς και αξιόπιστες πληροφορίες για το ιστορικό του προϊόντος»
«Τα πλεονεκτήματα από τη χρήση του HellasTrace είναι πάρα πολλά», προσθέτει ο κ. Σαρανταυγάς και συνεχίζει: «Εξασφαλίζεται διαφάνεια στην ιχνηλασιμότητα και στην κοινοποίηση δεδομένων, σχετικά με τη διακίνηση και την κατάσταση των προϊόντων, όπως η χώρα προέλευσης, πιθανή λίστα των διαθέσιμων πιστοποιητικών των προϊόντων, ακόμη και η ημερομηνία συγκομιδής τους. Περιλαμβάνεται, επίσης η καταγραφή και προέλευση πρώτων υλών, όπως άλλωστε και η δημιουργία αξιόπιστων ηλεκτρονικών αρχείων για χρήση σε ελέγχους ποιότητας τροφίμων»
Η χρήση του προτύπου EPCIS επιτρέπει ακόμη και σε διαφορετικές εφαρμογές και ανόμοιες διαδικασίες, να δημιουργούν και να κοινοποιούν γεγονότα, τόσο εντός των ίδιων των επιχειρήσεων, όσο και μεταξύ εξωτερικών συνεργατών.

«Ας μην ξεχνάμε και το πλεονέκτημα της αυξημένης πληροφόρησης προς τους τελικούς καταναλωτές, άρα προστιθέμενης αξίας στην επιχείρηση και τα brands. Άλλωστε, ο GS1 Association Greece, ως μη κερδοσκοπικό σωματείο που είναι, διοικείται από τις ίδιες τις επιχειρήσεις μέλη του και ενεργεί κατ’ εντολή των ίδιων των επιχειρήσεων. Το HellasTrace, λοιπόν, δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της αγοράς», καταλήγει ο κ. Χρήστου.

Η ασφάλεια του προϊόντος από την πρώτη ημέρα της διαδικασίας παραγωγής και η απλοποίηση των διαδικασιών για την εταιρεία που εφαρμόζει ιχνηλάτηση
Πράγματι, το ζήτημα είναι η προστιθέμενη αξία, επειδή σε όλες τις φάσεις της αλυσίδας, από την πρώτη ύλη, την παραγωγή, έως την τελική πώληση, κάθε μέλος της αλυσίδας επιδιώκει να παρέχει στους συνεργάτες του και κατ’ επέκταση στον τελικό καταναλωτή υπηρεσίες που προσφέρουν επιπλέον αξία.

Η Κολιός ΑΕ, είναι μία από τις εν Ελλάδι εταιρείες, που έχει ήδη υιοθετήσει το HellasTrace του GS1 Association Greece. Η εταιρεία έχει ιδρυθεί το 1974 και από ιδρύσεώς της κρατούσε ιχνηλάτηση, αλλά σε έγγραφα αρχεία. «Τα τελευταία χρόνια αρχίσαμε να ψηφιοποιούμε αυτές τις διαδικασίες και επιλέξαμε το πρόγραμμα HellasTrace, το οποίο βασίζεται στα διεθνή πρότυπα του GS1. Η υιοθέτηση του HellasTrace μας βοήθησε να ψηφιοποιήσουμε όλες τις διαδικασίες, εξοικονομώντας έτσι χρόνο και κατ’ επέκταση και χρήματα», δήλωσε στο FOODReporter o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Χρήστος Κολιός. «Το HellasTrace μας επιτρέπει να έχουμε στη διάθεσή μας ψηφιακά δεδομένα ιχνηλάτησης, από τις καλλιεργητικές διαδικασίες, τις οποίες τηρούμε στο χωράφι, έως και το ράφι. Μπορούμε αυτά τα ψηφιακά δεδομένα να τα διαθέσουμε στους πελάτες μας, αλλά και στον τελικό καταναλωτή», πρόσθεσε.

Η ανάγκη προέκυψε κυρίως από τις εξαγωγές που ξεκίνησε η Κολιός ΑΕ και σήμερα καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του κύκλου εργασιών της. «Θέλοντας να εδραιώσουμε το ελληνικό ακτινίδιο στις αγορές του εξωτερικού, μέσω αξιόπιστων δεδομένων ιχνηλάτησης και προκειμένου να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των πελατών μας, αλλά και των καταναλωτών, προσφέρουμε όλες αυτές τις πληροφορίες. Το σύνολο των πληροφοριών που μπορεί να παράσχει το HellasTrace καταλήγει ως “όπλο” διαφοροποίησης του προϊόντος, στο τέλος της ημέρας αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για το ίδιο το προϊόν και το κάνει να φαίνεται ανώτερο», εξήγησε ο κ. Κολιός στο FOODReporter και συμπλήρωσε: «Πράγματι, βοηθάει πάρα πολύ τις πωλήσεις. Καλύπτεται πλέον πλήρως η ανάγκη να αποδείξουμε, τόσο στους πελάτες μας, όσο και στους φορείς πιστοποίησης μέσα σε λίγα μόλις λεπτά, ότι τηρούμε τις σωστές διαδικασίες».

Συν τοις άλλοις, η εταιρεία εξοικονομεί χρόνο με την ψηφιοποίηση των διαδικασιών: «Οι γεωπόνοι της εταιρείας, έτσι κι αλλιώς, κρατούσαν χειρόγραφο καθημερινό ημερολόγιο. Πλέον το κάνουν ψηφιακά: Όλα τα δεδομένα εισάγονται άμεσα μέσα στην πλατφόρμα του HellasTrace», σχολίασε. «Από το εργοστάσιο μέχρι την παράδοση, έχουμε στη διάθεσή μας όλα τα δεδομένα: Θερμοκρασία, υγρασία, τοποθεσία του container εν είδει τηλεματικής, κίνηση στην προβλήτα, πληροφορίες που φτάνουν μέχρι τη στιγμή της παράδοσης στον πελάτη», επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κολιός ΑΕ.

Μια ματιά στο άμεσο μέλλον: Τα επόμενα βήματα
Άραγε θα κινηθεί η φρέσκια αγορά των φρούτων και λαχανικών ακόμη πιο έντονα προς το μονοπάτι της ιχνηλάτησης μέσα στα επόμενα χρόνια; Στην εκτίμησή του, ο κ. Κολιός απάντησε εξαρχής μονολεκτικά: «Σαφώς». «Ήδη υπάρχει ιχνηλάτηση και κρίνεται απαραίτητη. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, η διαδικασία της ιχνηλάτησης έχει ήδη αναδειχθεί ως το πλέον απαραίτητο “όπλο” για να εξάγεις. Αξίζει να αναφερθούμε στην αγορά της Νότιας Κορέας, όπου μέλη της κρατικής υπηρεσίας APHA (Animals and Plants Health Agency, δημόσια Αρχή Υγιεινής Ζώων και Φυτών) ήρθαν στην Ελλάδα και άρχισαν να ελέγχουν ένα προς ένα, μέσα στο συσκευαστήριο μας, όλα τα προϊόντα, τα οποία φορτώνονται και κινούνται προς εξαγωγή», επεσήμανε ο κ. Κολιός. Τα επόμενα βήματα της Κολιός ΑΕ γίνονται προς την υιοθέτηση των βιώσιμων πρακτικών καλλιέργειας, αξιοποιώντας τα διεθνή πρότυπα της GS1 Association Greece, ώστε να εισαχθούν επιπλέον δεδομένα και για τους υπολογισμούς του υδάτινου αποτυπώματος της εταιρείας. Η Κολιός ΑΕ καλλιεργεί και εμπορεύεται πράσινα και κίτρινα ακτινίδια. Οι ιδιόκτητες εκτάσεις που διαθέτει, φτάνουν σε παρόντα χρόνο τα 350 στρέμματα, με προοπτική επέκτασης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Τι είδαν οι Βρετανοί αγοραστές στις εγκαταστάσεις της Jannis

Το FOODReporter, όπως διαβάσατε και στο τεύχος της Παρασκευής, βρέθηκε την περασμένη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη για να καλύψει την επιχειρηματική συνάντηση που οργάνωσε η RECO Exports σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, προσκαλώντας οκτώ Βρετανούς αγοραστές, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα προϊόντα 41 επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών από τη βόρεια Ελλάδα και να συνομιλήσουν με στελέχη των επιχειρήσεων αυτών για τις προοπτικές προώθησης των προϊόντων τους στη βρετανική αγορά. Μεταξύ των επιχειρήσεων αυτών ήταν και η εταιρεία παραγωγής παστελιών Jannis, της οποίας τις εγκαταστάσεις στο Κιλκίς επισκέφθηκαν οι Βρετανοί αγοραστές προκειμένου να δουν από κοντά την παραγωγική διαδικασία, το μοντέλο λειτουργίας και τη φιλοσοφία της εταιρείας. Οι επισκέπτες ξεναγήθηκαν στο εργοστάσιο της ελληνικής επιχείρησης και παρακολούθησαν από κοντά το πώς παράγονται τα παστέλια και τα άλλα προϊόντα της.

Το προϊόν που κέρδισε τις εντυπώσεις
Η διευθύνουσα σύμβουλος της Jannis, Ρένα Χριστοδούλου, και ο διευθυντής εξαγωγών της εταιρείας, Μενέλαος Πλάλης, παρουσίασαν στους Βρετανούς αγοραστές την γκάμα των προϊόντων της Jannis, εξηγώντας τα οφέλη του σουσαμιού και των ξηρών καρπών για την υγεία.

Από τα προϊόντα που είδαν και δοκίμασαν οι Βρετανοί επαγγελματίες, αυτό που τους κίνησε περισσότερο το ενδιαφέρον ήταν η μπάρα με σουσάμι χωρίς προσθήκη ζάχαρης, ένα προϊόν που περιέχει μόλις δύο συστατικά: σουσάμι (68%) και φυτικές ίνες ρίζας κιχωρίου.

Οι περισσότεροι δήλωσαν εντυπωσιασμένοι με τη γεύση του συγκεκριμένου προϊόντος, παρά την απουσία ζάχαρης ή άλλης γλυκαντικής ουσίας, ένα στοιχείο που αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία όχι μόνο στη βρετανική αγορά, αλλά και παγκοσμίως, καθώς οι καταναλωτές αποφεύγουν τη ζάχαρη και αναζητούν πιο υγιεινές εναλλακτικές.

Ενδιαφέρον έδειξαν οι αγοραστές και για τα προϊόντα χωρίς γλουτένη, μία άλλη κατηγορία που αναπτύσσεται ταχύτατα τα τελευταία χρόνια, χάρη στην αντίληψη ότι τα προϊόντα αυτά, πέρα από κατάλληλα για αυτούς που έχουν δυσανεξία στη γλουτένη, είναι και πιο υγιεινά.

Φιλοδοξίες για πεταιτέρω ανάπτυξη
Σημειώνεται ότι η Jannis πραγματοποιεί εξαγωγές σε πάνω από τριάντα χώρες, ενώ αναλαμβάνει και την παρασκευή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, έχοντας σημαντικές συμφωνίες με αλυσίδες του εξωτερικού. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας κυμαίνεται περίπου στα 10 εκατομμύρια ευρώ, με ανοδικές τάσεις. Άλλωστε, ένα στοιχείο που προκάλεσε εντύπωση στους Βρετανούς αγοραστές, και είναι ενδεικτικό των φιλοδοξιών της Jannis να αναπτυχθεί περαιτέρω, ήταν το μέγεθος των αποθηκών της, που είναι αρκετά μεγαλύτερες από τις τρέχουσες ανάγκες της επιχείρησης.

Σημειώνεται επίσης ότι η Jannis πέρα από τα κλασικά παστέλια έχει επεκτείνει τα τελευταία χρόνια το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο, προσθέτοντας προϊόντα όπως ραβδάκια σουσαμιού, μίνι παστελάκια, μαντολάτο σε διάφορες γεύσεις και μπάρες ξηρών καρπών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter