Barista’s Gold: Άνοδος 10% στον όγκο πωλήσεων στο οκτάμηνο του 2023

Στην κατηγορία των φυτικών ροφημάτων μπήκε μέσα στο 2023 το brand Barista’s Gold Νουνού της Friesland Campina, απευθυνόμενο αποκλειστικά σε επαγγελματίες. Το πρώτο λανσάρισμα ήταν το ρόφημα βρώμης. «Η τάση προσθήκης φυτικών ροφημάτων μέσα στον καφέ είναι κάτι που αρχίζει να διαφαίνεται και στο κανάλι του Ho.Re.Ca.», σύμφωνα με τον Δημήτρη Λυκούδη, Μarketing Μanager του brand. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του κ. Λυκούδη, το συγκεκριμένο ποσοστό καταναλωτών φέρεται να έχει αυξηθεί από το 2% στο 5% σε ένα έτος και βαίνει αυξανόμενο.

Πάντως, ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία προϊόντων Barista’s Gold Νουνού σημείωσε αύξηση κατά 10% στους πρώτους οκτώ μήνες του έτους, όπως είπε στο FOODReporter ο κ. Λυκούδης. Η Friesland Campina έχει διατηρήσει σταθερό τον τιμοκατάλογο των συγκεκριμένων επαγγελματικών προϊόντων της μέσα στο έτος. Η τελευταία ανατίμηση είχε πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2022. «Το 2023 απορροφήσαμε τις πληθωριστικές αυξήσεις», πρόσθεσε ο κ. Λυκούδης.

«Η φιλοσοφία μας είναι να δίνουμε τη δυνατότητα στους συνεργάτες μας να καλύπτουν όλες τις γευστικές ανάγκες των καταναλωτών τους. Η κατηγορία των φυτικών ροφημάτων έχει ήδη ωριμάσει στο οργανωμένο λιανεμπόριο και τώρα αρχίζει να φαίνεται και η άνοδός της στο κανάλι της Ho.Re.Ca.», συμπλήρωσε.

Το ποσοστό του Cash & Carry στα μερίδια πωλήσεων της επαγγελματικής σειράς προϊόντων και η κουλτούρα του καφέ, όπως την αντιλαμβάνεται ο Έλληνας καταναλωτής
Το μερίδιο πωλήσεων των επαγγελματικών προϊόντων Barista’s Gold Νουνού της Friesland Campina στα Cash & Carry καταστήματα χονδρικής υπολογίζεται περίπου στο 12,5% του συνολικού τζίρου. Για το κανάλι υποστήριξης σημείων Ho.Re.Ca., η Friesland Campina χρησιμοποιεί κυρίως χονδρεμπόρους και συνεργάτες ανά περιοχές, σε ένα εκτεταμένο δίκτυο.

«Η κουλτούρα του καφέ έχει αναπτυχθεί πάρα πολύ στην Ελλάδα τα τελευταία 15 χρόνια. Τα ροφήματα espresso έχουν αναπτυχθεί με συγκλονιστικό ρυθμό ως προς την Out-Of-Home (OOH) κατανάλωση. Περίπου οκτώ με εννέα ροφήματα που πωλούνται στην καφεστίαση είναι espresso-based, με πρώτο τον καφέ espresso και τον cappuccino να έπεται. Υπολογίζουμε ότι περίπου το 45% έως 50% των πωληθέντων ροφημάτων καφέ OOH έχουν την προσθήκη κάποιου είδους γάλακτος», αποκάλυψε ο κ. Λυκούδης, αναφορικά με τις καταναλωτικές προτιμήσεις του ελληνικού κοινού στον καφέ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Ένωση Supermarket Ελλάδος: Η ανάγκη και ο μειωμένος όγκος πωλήσεων «γεννούν» συμμαχίες

«Η Ένωση Supermarket Ελλάδος δημιουργήθηκε για να καλύψει μια ανάγκη». Τάδε έφη Απόστολος Πεταλάς, ο οποίος ασκεί καθήκοντα γενικού διευθυντή της ΕΣΕ και αυτή ήταν μία από τις επτά συνολικά φορές που ανέφερε τη λέξη «ανάγκη». Πράγματι, ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου έχει ανάγκη να έρθει σε συνεννόηση με την Πολιτεία, ώστε να έχουν μια πιο λειτουργική συνεργασία.

Στις πληθωριστικές εποχές που ζούμε, κάθε λειτουργικό κόστος μετράει διπλό και ο χρόνος και το χρήμα που χάνεται για κάθε επιπλέον ενέργεια που απαιτεί από τα σούπερ μάρκετ το κράτος επιβάλλεται να μη στερείται ουσίας. Μετά τη Metro ΑΕΒΕ, όπως μαθαίνει το FOODReporter, έρχεται και η Σκλαβενίτης να ταχθεί υπέρ της κατάργησης του Καλαθιού του Νοικοκυριού, ως μέτρο με αυξημένο διαχειριστικό κόστος, που δεν προσφέρει ουσιαστικά στον καταναλωτή.

Μείωση όγκων πωλήσεων μεταξύ 2,5% και 3% στα FMCG προϊόντα στο επτάμηνο του 2023
Οι όγκοι πωλήσεων των σούπερ μάρκετ πέφτουν -μέχρι την άλλη Παρασκευή θα γνωρίζουμε με ακρίβεια τους κύκλους εργασιών και τα κόστη πωληθέντων όλων τους για το δωδεκάμηνο του 2022- και ο κ. Πεταλάς εκτίμησε ότι έχει διαπιστωθεί περαιτέρω μείωση όγκου μεταξύ 2,5% και 3% στα ταχέως διακινούμενα προϊόντα λιανεμπορίου (FMCGs) στο πρώτο επτάμηνο του 2023. Ο γενικός διευθυντής της ΕΣΕ υπολόγισε επίσης ότι το 25% της κερδοφορίας του 2021 κατά μέσο όρο για τις έξι μεγαλύτερες αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου απορροφήθηκε στην προσπάθεια να μην περάσουν στον τελικό καταναλωτή οι συνεχόμενες ανατιμήσεις που πραγματοποιήθηκαν τον τελευταίο ενάμιση χρόνο.

Πάντως, η ΕΣΕ μια πρώτη μάχη την κέρδισε: Το ραντεβού με τον υπουργό Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, που προοριζόταν να προγραμματιστεί για την Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου, επισπεύσθηκε για χθες Πέμπτη.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η ΕΣΕ, η μέση κερδοφορία προ φόρων για το 2022 στις δέκα μεγαλύτερες σε κύκλο εργασιών αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Ελλάδας έκλεισε πτωτικά, στο 1,5% επί του τζίρου, έναντι 2,2% το 2021 κι ενώ οι συνολική αξία πωλήσεων του περασμένου έτους, πληθωριστική ως ένα σημαντικό ποσοστό, δεν ξεπερνά τα 10,5 δισ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι την τελευταία χρονιά πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού ο μέσος όρος των κερδών προ φόρων επί του κύκλου εργασιών για τις δέκα ίδιες αλυσίδες βρισκόταν στο πολύ χαμηλό 0,4%. Στο σημείο αυτό, ο κ. Πεταλάς δήλωσε: «Αποτελεί κριτήριο και δείκτη διεθνώς η πορεία της κερδοφορίας του οργανωμένου λιανεμπορίου: Όταν βρίσκεται κάτω από 4%, υπάρχει πρόβλημα στην οικονομία».

Η φιλοσοφία, η φυσιογνωμία και οι στόχοι της ΕΣΕ
Η ΕΣΕ φιλοδοξεί να αποτελεί σταθερό συνομιλητή της κεντρικής κυβέρνησης (υπουργεία) και της ευρύτερης δημόσιας διοίκησης, όπου χρειάζεται (κυρίως στον τομέα των ενεργειακών επενδύσεων στο τρέχον χρονικό διάστημα), με ανεξάρτητες Αρχές, με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, με Ινστιτούτα Ερευνών και Μελετών (με πρώτο το ΙΕΛΚΑ), με άλλους ελληνικούς θεσμικούς φορείς και με φορείς καταναλωτών. Σε επόμενο διάστημα θα αναζητηθούν συνεργασίες και με αντίστοιχες ενώσεις και φορείς οργανωμένου λιανεμπορίου στην υπόλοιπη Ευρώπη. Είναι σημαντικό που ο κ. Πεταλάς σημείωσε ότι δεν υπάρχει αλυσίδα στην Ελλάδα που να βρίσκεται σε δεσπόζουσα θέση, ώστε να πραγματοποιεί συγκεντρώσεις ή να κάνει εμπορικές συμφωνίες που να πλήττουν τον ανταγωνισμό, η τόνωση άλλωστε του οποίο αποτελεί μία από τις δομικές προτεραιότητες της δημιουργίας της Ένωσης. Στην αποστολή της ΕΣΕ συγκαταλέγονται και οι λύσεις στα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Η θετική ψυχολογία της αγοράς επιδρά σημαντικά στην προοπτική της οικονομίας. Η ΕΣΕ και τα μέλη της σε συνεργασία με τις αρχές και του θεσμικούς φορείς μπορούμε να συμβάλλουμε στη συνεχή βελτίωση της ψυχολογίας και της οικονομίας στη χώρα μας», επισήμανε ακόμη ο κ. Πεταλάς.

Ιδρυτικά μέλη του ΕΣΕ είναι οι έξι μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα [Σκλαβενίτης, Lidl Ελλάς, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro ΑΕΒΕ (My market), Μασούτης, Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας)]. Στην εκδήλωση παρευρέθησαν και ο πρόεδρος της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, Άγης Πιστιόλας και ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας ως πρόεδρος του ECR Hellas για τους προμηθευτές.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Σκλαβενίτης: Η επέκταση στα Επτάνησα και ο δανεισμός

Την επέκτασή της στα νησιά του Ιονίου με νέα, ιδιόκτητα καταστήματα εξετάζει η Σκλαβενίτης, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο εντεταλμένος σύμβουλος και μέλος του ΔΣ των Ελληνικών Υπεραγορών Σκλαβενίτης, Λάμπρος Παπακοσμάς, στο περιθώριο της πρώτης παρουσίασης του ρόλου της Ένωσης Supermarket Ελλάδος (ΕΣΕ).

«Η Κεφαλονιά είναι ένα από τα νησιά, όπου δεν έχουμε παρουσία και μας ενδιαφέρει να διερευνήσουμε τις προϋποθέσεις για ακίνητα, κάτι που ισχύει και για τα υπόλοιπα Επτάνησα», είπε ο κ. Παπακοσμάς.

«Έρχονται συχνά επιχειρηματίες και μας προτείνουν εξαγορές. Προχωράμε μόνο όταν οι προτάσεις ταιριάζουν με τους στόχους που έχουμε θέσει», συμπλήρωσε. Για το θέμα του αυξημένου δανεισμού της Σκλαβενίτης που παρουσιάστηκε από το FOODReporter, ο κ. Παπακοσμάς σχολίασε: «Ο αυξημένος μας δανεισμός είναι πρόσκαιρος και αυτό φαίνεται επειδή μειώνονται οι εγγεγραμμένες προσημειώσεις υποθήκης και τα ποσά υποθηκών όσο εξυπηρετούνται τα δάνεια. Τα δάνεια είναι μόνο παροδικά αυξημένα, επειδή ευρωπαϊκή Οδηγία μας ανάγκασε να μειώσουμε το χρόνο αποπληρωμής προμηθευτών μεταξύ 45 και 60 ημερών, οπότε καταφύγαμε σε δανεισμό για να καλύψουμε τις αυξημένες υποχρεώσεις».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Τι ψάχνουν οι Βρετανοί αγοραστές στα ελληνικά προϊόντα

Στο ίδιο τραπέζι με τους Βρετανούς αγοραστές που επισκέφθηκαν τη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο δράσης επιχειρηματικής συνάντησης που οργάνωσε η RECO Exports σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας βρέθηκε το FOODReporter, συμμετέχοντας σε γευσιγνωσία 78 ελληνικών προϊόντων από συνολικά 41 επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών της βόρειας Ελλάδας. Είχαμε έτσι την ευκαιρία να διαπιστώσουμε εκ του σύνεγγυς πώς φάνηκαν στους Βρετανούς επισκέπτες τα προϊόντα που δοκίμασαν και τι παρατηρήσεις έκαναν – παρατηρήσεις που αναμφίβολα μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση των απαιτήσεων και των αναγκών της βρετανικής αγοράς.

Προτεραιότητα στη συσκευασία
Οι Βρετανοί αγοραστές βρήκαν γευστικά τα περισσότερα από τα προϊόντα που δοκίμασαν, κάνοντας μάλιστα ιδιαίτερα επαινετικά σχόλια για κάποια από αυτά. Όμως η γευσιγνωσία δεν περιοριζόταν στη γεύση. Προτού δοκιμάσουν ένα προϊόν, κοιτούσαν εξονυχιστικά τη συσκευασία του, αναζητώντας κάποια πολύ βασικά στοιχεία: αν αναγράφονταν στα αγγλικά τα συστατικά, αν υπήρχαν οδηγίες για την παρασκευή του προϊόντος, αν υπήρχε σαφώς η επισήμανση ότι πρόκειται για αυθεντικό ελληνικό προϊόν, αν το μέγεθός της θα ήταν εξυπηρετικό για τοποθέτηση στο ράφι – με άλλα λόγια, προσπαθούσαν να φανταστούν το κάθε προϊόν τοποθετημένο στο ράφι ενός σούπερ μάρκετ.

Όμως ακόμα περισσότερο, έψαχναν δύο πράγματα:

  • Πρώτον, τις πιστοποιήσεις και τις βραβεύσεις των προϊόντων. Το στοιχείο αυτό ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για τους Βρετανούς αγοραστές, καθώς οι πιστοποιήσεις αποτελούν εγγύηση για την ποιότητα του προϊόντος, ενώ η «σφραγίδα» των Great Taste Awards ή άλλων βραβεύσεων που έχει λάβει το προϊόν του δίνει προστιθέμενη αξία, δεδομένου ότι έχει αναγνωριστεί με τον πλέον αξιόπιστο τρόπο η γεύση του. Αυτό σημαίνει ότι ένα βραβευμένο προϊόν μπορεί να δικαιολογήσει και μία πιο υψηλή τιμή στο ράφι, στοιχείο που είναι πολύ σημαντικό για εταιρείες που προωθούν τα προϊόντα τους ως premium.
  • Δεύτερον, το πόσο οικολογικές είναι οι συσκευασίες των προϊόντων. Οι αγοραστές ήθελαν να γνωρίζουν αν η συσκευασία είναι ανακυκλώσιμη ή από ανακυκλωμένα υλικά, αλλά ακόμα και αν οι «πυραμίδες» στο τσάι που δοκίμασαν είναι βιοδιασπώμενες. Η βιωσιμότητα είναι πλέον ένα στοιχείο που «μετράει» πολύ πλέον, και δεν θα πρέπει να το αγνοούμε, κάτι που θα πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν τους και οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων.

Το πρόβλημα της τιμής και η… έκπληξη του κεφίρ
Ως προς τη γεύση, όπως ήταν αναμενόμενο κάποια ιδιαίτερα ελληνικά προϊόντα είχαν ασυνήθιστη γεύση για τα δεδομένα της βρετανικής αγοράς και κρίθηκε ότι δύσκολα θα μπορούσαν να συγκινήσουν το βρετανικό κοινό. Όμως τα περισσότερα από τα 78 προϊόντα απέσπασαν θετικές κριτικές για τη γεύση τους. Αυτό που προβλημάτισε πάντως τους Βρετανούς αγοραστές σε αρκετές περιπτώσεις ήταν η αρκετά υψηλή προτεινόμενη τιμή λιανικής, καθώς η βρετανική αγορά είναι πολύ ανταγωνιστική και, ειδικά στο τρέχον πληθωριστικό περιβάλλον, όπου οι καταναλωτές «μαζεύονται», μπορεί να είναι δύσκολο να ευδοκιμήσουν προϊόντα με τέτοιες τιμές.

Όμως υπήρχε και μια αξιοσημείωτη εξαίρεση: ένα προϊόν κεφίρ με απρόσμενα χαμηλή προτεινόμενη τιμή λιανικής, για το οποίο μάλιστα μία αγοράστρια ανέφερε ότι θα μπορούσε να βρει πολύ μεγαλύτερη τιμή στο ράφι, καθώς αντίστοιχα προϊόντα πωλούνται στη διπλάσια τιμή.

Οι παρατηρήσεις για επιμέρους προϊόντα
Ενδιαφέρον είχαν και οι παρατηρήσεις των αγοραστών για επιμέρους προϊόντα. Για το τσάι που γεύτηκαν, οι Βρετανοί εξεπλάγησαν με τον μεγάλο χρόνο παρασκευής που προτεινόταν από τους παρασκευαστές, που έφτανε ακόμα και τα 15 λεπτά.

Για το φιστικοβούτυρο, σημείωσαν ότι το περίμεναν λιγότερο υδαρές, ενώ ιδιαίτερα θετική άποψη σχημάτισαν για τα μέλια που δοκίμασαν. Από την άλλη, τα ελαιόλαδα που γεύτηκαν τους φάνηκαν αρκετά διαφορετικά από αυτά που έχουν συνηθίσει (καθώς στο Ηνωμένο Βασίλειο κυριαρχεί το ισπανικό ελαιόλαδο), ενώ καλά λόγια είχαν να πουν για πρωτότυπα σνακ που παρουσιάστηκαν από ορισμένες εταιρείες, στα οποία εκτίμησαν την καινοτομία και τον συνδυασμό των κλασικών ελληνικών γεύσεων με την ευκολία κατανάλωσης ενός σνακ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter