Η «μάχη» των αναψυκτικών στο ράφι: Ορατά διαφορετικό «μπουκέτο» προσφερόμενων προϊόντων ανά λιανέμπορο

Σε «μάχη μέχρις εσχάτων» έχει εξελιχθεί η τοποθέτηση των αναψυκτικών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπως μαθαίνει το FOODReporter. Ο ανταγωνισμός στον κλάδο έχει ενταθεί τόσο και οι «παίκτες» έχουν αυξηθεί, μαζί μ’ αυτούς και η κατανάλωση.

Οι παράγοντες που κάνουν τις αλυσίδες να επιλέγουν ποια και πόσα διαφορετικά αναψυκτικά θα τοποθετήσουν στα ράφια τους ποικίλλουν από αλυσίδα σε αλυσίδα και είναι λίγο-πολύ γνωστοί.

Το νέο είναι ότι ακόμη και σε υπερμάρκετ μεγάλης επιφάνειας είναι πιθανό να μην βρίσκουμε το σύνολο του διατιθέμενου κωδικολογίου στο ράφι. Στα αναψυκτικά τύπου cola φαίνεται ότι υπάρχει μεγαλύτερος ανταγωνισμός για τη θέση, στις υπόλοιπες γεύσεις ο ανταγωνισμός έχει να κάνει κυρίως με το σύνολο των προσφερόμενων brands, όπως έμαθε το FOODReporter. Τρία brands τοποθετούνται σχεδόν παντού, όχι πάντως όλα με όλους τους κωδικούς τους, αν στην ανάλυση της ευρύτερης αγοράς αναψυκτικών προσθέσουμε και τα mixers.

Η αυστηρότητα των λιανεμπόρων
Οι retailers του οργανωμένου λιανεμπορίου φέρονται να βρήκαν χώρο να γίνουν ακόμη πιο αυστηροί ως προς την τοποθέτηση αναψυκτικών στο ράφι. Μοιάζει πια λογικό να βλέπουμε εταιρείες αναψυκτικών που έχουν κεντρικές συμφωνίες με αλυσίδες, αλλά μέρος των κωδικών τους να μη διατίθεται σε ευρύ δίκτυο καταστημάτων, χωρίς καν να υπάρχει παράπονο.

Είναι πολύ περισσότερο ορατή στην υποκατηγορία των αναψυκτικών, η κεντρική συμφωνία λιανέμπορων με προμηθευτές να «σπάει», μέσω της μη διάθεσης συγκεκριμένων κωδικών από το σύνολο του διαθέσιμου κωδικολογίου του προμηθευτή.

Η επίκληση της έλλειψης προϊόντων και η αγωνία μπρος στο ενδεχόμενο οριστικής κατάργησης κωδικών
Πληροφορίες του FOODReporter έχουν κάνει λόγο ακόμη και για «τεχνητή έλλειψη» που επικαλείται ο λιανέμπορος στον προμηθευτή, παράλληλα όμως με την «εγγύηση» ότι δεν θα προχωρήσει σε οριστική κατάργηση του κωδικού. Βλέπετε, κάθε brand έχει τη δική του, ξεχωριστή αξία, όλοι μπορούν να έχουν το ρόλο τους στην αγορά (πόσο μάλλον σε μια υποκατηγορία που παρουσιάζει ρευστότητα) και άρα, η διπλωματία αποτελεί ένα από τα «όπλα».

Ο μεγάλος ανταγωνισμός και η πολύ διαφοροποιημένη προσφορά σε γεύσεις έχει στρέψει τους retailers στο πλάνο του διαφορετικού «μπουκέτου» προσφερόμενων αναψυκτικών ανά αλυσίδα, ανά τύπο καταστήματος (υπερμάρκετ, μεσαίο, convenient ή πολύ μικρό), ίσως και ανά συγκεκριμένο κατάστημα.

Παίζει ρόλο η ταχύτητα κίνησης του κάθε κωδικού, αλλά με «δέκα φορές πιο αυστηρά κριτήρια απ’ όσα ισχύουν σε άλλες κατηγορίες προϊόντων», όπως σχολίασε προμηθευτής.

Οπότε, μην απορείτε αν δεν βρίσκετε συγκεκριμένα αναψυκτικά σε ένα σούπερ μάρκετ και τα βρίσκετε κανονικά σε ένα άλλο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Nespresso Ελλάς: Αύξησε πωλήσεις το 2022, κοιτάζει την αύξηση της πελατειακής βάσης

Στα 38,18 εκατ. ευρώ έκλεισε ο κύκλος εργασιών της Nespresso Ελλάς το 2022, με αύξηση 12% σε σχέση με τα 34,1 εκατ. ευρώ του 2021.

Η εταιρεία σημείωσε μειωμένα κέρδη μετά φόρων, ύψους €768.578, μειωμένα κατά 32,8%, σε σχέση με τα €1.143.627 του 2021. Η εταιρεία είχε και μειωμένα κέρδη EBITDA κατά 18,47%, στα 2,56 εκατ. ευρώ, έναντι 3,14 εκατ. ευρώ το 2021. Άλλωστε, εμφάνισε σημαντική αύξηση κόστους πωληθέντων κατά 24,14%, από τα 16,84 εκατ. ευρώ του 2021, στα 20,9 εκατ. ευρώ το 2022. Στους δείκτες οικονομικής διάρθρωσης απεικονίζεται η σχετική μείωση ρευστότητας της εταιρείας σε σχέση με τα κυκλοφορούντα περιουσιακά στοιχεία, από το 59,92% του 2021 στο 61,33% του 2022. Μειώθηκε ελάχιστα και το μακροπρόθεσμο ενεργητικό της εταιρείας.

Στόχοι εμπορικής επέκτασης για το 2023
Η προοπτική της Nespresso Ελλάς για το 2023 προσανατολίζεται στην αύξηση της πελατειακής βάσης, στην αύξηση των πωλήσεων των μηχανών νέας τεχνολογίας, αλλά και στην αύξηση των νέων σειρών προϊόντων καφέ και λοιπών περιφερειακών προϊόντων της κατηγορίας. Η εταιρεία στοχεύει επίσης στην αύξηση των πωλήσεων ροφημάτων και λοιπών προϊόντων αναψυκτήριου. Η οικονομική έκθεση αναφέρει ακόμη την αύξηση τζίρου μέσω όλων των καναλιών πωλήσεων, όπως boutiques καφέ, ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), αλλά και την αύξηση πωλήσεων καφέ και των λοιπών food and bites και accessories προϊόντων. Η Nespresso Ελλάς σε παρόντα χρόνο διατηρεί 13 υποκαταστήματα σε Αττική, Πειραιά και Θεσσαλονίκη. Επίσης, αναφέρεται και σε έρευνα νέων προϊόντων και υπηρεσιών από το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης για το 2023.

Μέρισμα €793.000 για το 2022, αυξημένες απαιτήσεις σε τραπεζικό δανεισμό
Η εταιρεία αποφάσισε τη διανομή μερίσματος στους μετόχους της, συνολικού ύψους €793.000, εκ των €817.216 δηλωμένων κερδών προς διάθεση.

Ο κίνδυνος ρευστότητας της εταιρείας εκτιμάται ότι βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα λόγω της κερδοφορίας της.
Η εταιρεία διατηρεί δυνατότητα χρήσης ανοικτού αλληλόχρεου λογαριασμού ύψους 4 εκατ. ευρώ, που τηρείται στην τράπεζα Citibank, μέσω της δυνατότητας δανεισμού από άλλη εταιρεία του διεθνούς ομίλου με σύναψη δανειακής σύμβασης ορίου 7 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η Nespresso Ελλάς χρησιμοποίησε τα 2 εκατ. ευρώ εντός της χρήσης του οικονομικού έτους 2022.

Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία ενέγραψε βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις €2.014.468 για το 2022, ενώ το 2021 ήταν μηδενικές. Μειώθηκαν, πάντως, οι εμπορικές και λοιπές υποχρεώσεις, κατά 7,05%, από τα 8,39 εκατ. ευρώ στα 7,8 εκατ. ευρώ.

Τέλος, η Nespresso Ελλάς παρουσίασε τροποποιήσεις στις συμβάσεις πώλησης και επαναμίσθωσης που αποσκοπούν στη βελτίωση των απαιτήσεων που εφαρμόζει ο πωλητής για την επιμέτρηση της υποχρέωσης μίσθωσης, χωρίς να μεταβάλλεται η λογιστική αντιμετώπιση των μισθώσεων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΟΚΑΑ: Ιστορικό ρεκόρ τζίρου και αύξηση κερδών

Σε επίπεδα-ρεκόρ έφτασε το 2022 ο κύκλος εργασιών του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), ξεπερνώντας την επίδοση του 2018 που μέχρι πρότινος ήταν η κορυφαία στην ιστορία του οργανισμού.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις του ΟΚΑΑ, το 2022 ο κύκλος εργασιών έφτασε τα 16,73 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 12,13% έναντι 14,92 εκατ. το 2021 (το 2018 είχε φτάσει τα 15,54 εκατ. ευρώ).

Η αύξηση αυτή προέκυψε κυρίως χάρη στην άρση των περιοριστικών μέτρων κατά του κορονοϊού, που επανέφερε τις κεντρικές αγορές και τις ιχθυόσκαλες σε μία κανονικότητα, ενώ επιπλέον για το 2022 η ιχθυόσκαλα του Βόλου λειτούργησε πλήρως, παρουσιάζοντας επιπλέον τζίρο κατά 243.000 ευρώ. Μεγάλο μέρος της αύξησης του τζίρου προήλθε από την Αγορά Αθηνών, καθώς τα έσοδα του ΟΚΑΑ από εκμίσθωση ακινήτων στην Αγορά Αθηνών αυξήθηκαν κατά 600.000 ευρώ περίπου, φτάνοντας τα 4,48 εκατ. ευρώ, ενώ τα λοιπά έσοδα της Αγοράς Αθηνών αυξήθηκαν κατά περίπου 450.000 ευρώ και έφτασαν τα 1,93 εκατ. ευρώ. Αυξημένα ήταν όμως και τα έσοδα του ΟΚΑΑ από τις ιχθυόσκαλες, που έφτασαν τα 9,31 εκατ. ευρώ, έναντι 8,55 εκατ. το 2021.

Ενισχυμένα κέρδη παρά την αύξηση των εξόδων
Όσον αφορά στα έξοδα, δεν περνά απαρατήρητη η αύξηση των παροχών τρίτων σχεδόν κατά 20%, που οφείλεται κυρίως στην αύξηση του κόστους ενέργειας κατά 1,09 εκατ. ευρώ, όπως και η αύξηση των διαφόρων εξόδων κατά 33 και πλέον ποσοστιαίες μονάδες, κυρίως λόγω των αυξημένων συμμετοχών του ΟΚΑΑ σε εκθέσεις το 2022, σε σχέση με το 2021. Όμως παρά την αύξηση των εξόδων, ο οργανισμός κατέγραψε αυξημένα κέρδη προ φόρων, στα 2,88 εκατ. ευρώ, έναντι 2,50 εκατ. το 2021, και αυξημένα κέρδη μετά από φόρους, στα 2,16 εκατ. ευρώ, έναντι 2,08 εκατ. το 2021. Αυξημένα ήταν και τα ταμειακά διαθέσιμα του ΟΚΑΑ κατά τη λήξη του 2022, στα 20,76 εκατ. ευρώ, έναντι € 20,17 εκατ. στα τέλη του 2021.

Οι προβλέψεις για επισφαλείς πελάτες
Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα του 2022 επιβαρύνθηκαν με το ποσό των 227.782,94 ευρώ για πρόβλεψη επισφαλών πελατών, με συνέπεια το συνολικό ποσό των προβλέψεων των επισφαλών πελατών να ανέρχεται στο ποσό των 6.359.294,82 ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των επισφαλειών αποτελείται από οφειλές πέραν της δεκαετίας, οι οποίες θεωρούνται πολύ δύσκολο να εισπραχθούν, αλλά δεν μπορούν να διαγραφούν για φορολογικούς και νομικούς λόγους.

Αύξηση μισθωμάτων
Για την τρέχουσα χρήση, η διοίκηση του ΟΚΑΑ παρακολουθεί και αξιολογεί τις εξελίξεις αναφορικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία, καθώς και με την ενεργειακή κρίση , προκειμένου να λάβει τα απαραίτητα μέτρα και να αναπροσαρμόσει τα επιχειρηματικά της σχέδια.

Σημειώνεται ότι η διοίκηση του ΟΚΑΑ έχει αποφασίσει την αύξηση των μισθωμάτων από την 1η Απριλίου 2023 κατά 5% στην Αγορά Αθηνών και της Πάτρας και κατά 3% στις ιχθυόσκαλες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter