Carrefour: Η πρωτοφανής πρωτοβουλία που τη φέρνει αντιμέτωπη με τη βιομηχανία τροφίμων

Σε μία πρωτοφανή κίνηση προχώρησε από τις 11 Σεπτεμβρίου η γαλλική αλυσίδα σούπερ μάρκετ Carrefour, ενημερώνοντας τους πελάτες της για προϊόντα των οποίων οι συσκευασίες έχουν μειωθεί σε μέγεθος, όμως έχουν διατηρήσει την ίδια τιμή ή παρουσιάζουν ακόμα υψηλότερη τιμή, επιχειρώντας να στιγματίσει τις επιχειρήσεις που επιδίδονται στη διαβόητη πρακτική του «shrinkflation». Συγκεκριμένα, η Carrefour έχει τοποθετήσει σε περισσότερα από εκατό προϊόντα αυτοκόλλητα με την εξής πληροφόρηση: «Σε αυτό το προϊόν το βάρος έχει μειωθεί και η τιμή που χρεώνει ο προμηθευτής μας έχει αυξηθεί». Στο κάτω μέρος του αυτοκόλλητου, η Carrefour εκφράζει τη δέσμευσή της να επαναδιαπραγματευτεί την τιμή του προϊόντος με την προμηθεύτρια επιχείρηση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, σύμφωνα με το γαλλικό τηλεοπτικό δίκτυο BMFTV, αποτελεί μία συσκευασία τσιπς πατάτας Lay’s που μειώθηκε από τα 150 γραμμάρια στα 135, ενώ η τιμή του προϊόντος ανά κιλό αυξήθηκε κατά 32%. Μεταξύ των brands που είδαν προϊόντα τους να στιγματίζονται από την Carrefour είναι τα Lipton, Magnum, Doritos και Dolce Gusto.

Με τον τρόπο αυτό, η γαλλική αλυσίδα έρχεται σε ευθεία ρήξη με προμηθευτές της, τους οποίους κατηγορεί ανοιχτά για παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού. Είναι άλλωστε κάτι το οποίο παραδέχθηκε και ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της Carrefour, Alexandre Bompard, ανακοινώνοντας την πρωτοβουλία της αλυσίδας σε τηλεοπτική του εμφάνιση: «Με αυτόν τον τρόπο έχουμε την όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστη πληροφόρηση για τους καταναλωτές, γιατί είναι απαράδεκτο να το κάνουν αυτό στους καταναλωτές». Επίσης, με την κίνηση αυτή η Carrefour ουσιαστικά «πρόλαβε» τη γαλλική κυβέρνηση, η οποία αναμένεται τον ερχόμενο Οκτώβριο να θέσει σε ισχύ νόμο κατά του shrinkflation, υποχρεώνοντας τις επιχειρήσεις να αναφέρουν σε εμφανές μέρος ότι έχει μειωθεί το μέγεθος της συσκευασίας, όταν η συσκευασία κατά τ’ άλλα παραμένει ίδια.

Η αντίδραση της βιομηχανίας
Και μπορεί οι καταναλωτές να επικροτούν την κίνηση της Carrefour, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τη βιομηχανία τροφίμων της Γαλλίας, η οποία αντέδρασε οργισμένα, με τον πρόεδρο της ομοσπονδίας ANIA (και πρόεδρο της Haribo France), Jean-Philippe Andre, να κάνει λόγο για μία υποκριτική κίνηση, υποστηρίζοντας πως τα φαινόμενα shrinkflation είναι εξαιρετικά περιορισμένα. «Επειδή κάποιος λέει κάτι υπερβολικό, ακόμα και όταν το λέει ένας αξιοσέβαστος άνθρωπος όπως ο κ. Bompard, δε σημαίνει ότι γίνεται και αλήθεια», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Andre, ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι η βιομηχανία τροφίμων της Γαλλίας τάσσεται υπέρ της περαιτέρω βελτίωσης της πληροφόρησης των καταναλωτών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Πώς κινήθηκαν οι προσφορές στα παγωτά στο «θερμό» τετράμηνο Μαΐου – Αυγούστου

Καταγράφηκαν 490 tailor-made προωθητικές ενέργειες στην κατηγορία του παγωτού το διάστημα μεταξύ Μαΐου και Αυγούστου 2023, με μέσο ποσοστό έκπτωσης 32%. Μιλάμε για τις προσφορές που κατέγραψε η υπηρεσία Pockee Market Intelligence στα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My market, Μασούτης και Γαλαξίας (Πέντε ΑΕ).

Περιλαμβάνονται στοιχεία προσφορών φυλλαδίου, τηλεοπτικών προσφορών και προσφορών εντός καταστήματος, αλλά δεν περιλαμβάνονται οι national promo κωδικοί (ενιαίας προσφοράς σε εθνικό επίπεδο), εκτός εάν αποδίδεται επιπλέον έκπτωση στον κωδικό. Πρόκειται για τον αριθμό των tailor-made προωθητικών ενεργειών που έτρεξε κάθε brand εντός της κατηγορίας, τη διάρκεια των προσφορών και το μέσο βάθος έκπτωσης ανά brand, σταθμισμένο βάσει της διάρκεια της κάθε προσφοράς.

Πού εντοπίστηκε η μεγαλύτερη ποικιλία προσφορών
Η υποκατηγορία με τις περισσότερες προσφορές ήταν αυτή των παγωτών σε πολυσυσκευασία (multipacks), με μέσο βάθος έκπτωσης 32,4%. Ακολουθεί η κατηγορία των οικογενειακών παγωτών μικρότερου όγκου από 600ml, με 152 promo events και μέσο βάθος έκπτωσης 29,9%. Η κατηγορία των παγωτών σε κύπελλο έως 600ml, είχε το υψηλότερο μέσο βάθος έκπτωσης: 34,7%. Στην κατηγορία των ατομικών παγωτών «έτρεξαν» οι λιγότερες ενέργειες, με το χαμηλότερο μέσο βάθος έκπτωσης στο 22,6%.

Κοιτώντας την εικόνα των κύριων μετρικών στοιχείων ανάλυσης προωθητικής στρατηγικής για κάθε μήνα, παρατηρείται ότι ο φετινός Ιούνιος ήταν ο μήνας που καταγράφηκαν οι περισσότερες προωθητικές ενέργειες στο σύνολο της κατηγορίας. Ο Ιούλιος ήταν ο μήνας με τη μεγαλύτερη διάρκεια προσφορών για το σύνολο των brands στα σούπερ μάρκετ αναφοράς. Η μεγαλύτερη διακύμανση μεταξύ των υποκατηγοριών στο μέσο βάθος έκπτωσης παρατηρήθηκε τον Αύγουστο. Ο μήνας με το υψηλότερο μέσο βάθος έκπτωσης στο σύνολο της κατηγορίας των παγωτών ήταν ο Μάιος. Το τελευταίο συμπέρασμα είναι πιθανό να οφείλεται και στην πορεία του πληθωρισμού, που επηρέασε τόσο τις τιμές, όσο και τις προσφορές.

Πολυσυσκευασίες παγωτών
Ως προς τις πολυσυσκευασίες παγωτών, ο μήνας, κατά τη διάρκεια του οποίου τα brands της υποκατηγορίας βρίσκονταν για περισσότερες ημέρες σε προσφορά, ήταν ο Ιούνιος. Σε σύγκριση με τον Μάιο, υπήρξε αύξηση κατά 84% σε αριθμό ημερών προώθησης. Τους καλοκαιρινούς μήνες που ακολούθησαν καταγράφηκε μικρή και σταδιακή μείωση του συνολικού αριθμού ημερών. Το υψηλότερο μέσο σταθμισμένο ποσοστό έκπτωσης του τελευταίου τετραμήνου στην υποκατηγορία καταγράφηκε το Μάιο: 34,8%. Τον Ιούλιο καταγράφηκε το μικρότερο μέσο βάθος έκπτωσης: 31,3%.

Ως προς τα επιμέρους brands, Nestle Boss και Nuii έτρεξαν τις περισσότερες προσφορές και είχαν το υψηλότερο μερίδιο προωθητικών ημερών, με 8,3% και 7,6% αντίστοιχα και μέσο βάθος έκπτωσης 41% και 38,6%. Έντονη παρουσία με προσφορές είχαν και τα brands Cornetto Algida, Pirulo, Magic Algida, Snickers, Mars.

Το μεγαλύτερο μερίδιο προωθητικών ημερών ανήκει στον Σκλαβενίτη, με 40,9% και ακολουθεί η Μασούτης, με 23,6%. Το μεγαλύτερο μέσο ποσοστό έκπτωσης είχαν τα καταστήματα My market με ποσοστό 40,2%. Γαλαξίας και Σκλαβενίτης ακολουθούσαν, με μέσο ποσοστό προσφορών 36,7% και 35,4% αντίστοιχα.

Παγωτά 300 έως 600ml
Στην υποκατηγορία των παγωτών από 300 έως 600ml, ο μήνας με την μεγαλύτερη διάρκεια προσφορών από το σύνολο των επιμέρους brands της κατηγορίας ήταν ο Ιούλιος. Το φετινό Ιούλιο, ο αριθμός των promodays αυξήθηκε κατά 33% σε σύγκριση με τον Ιούνιο. Το μέσο βάθος έκπτωσης ήταν 36%, αυξημένο δηλαδή κατά 2,8% συγκριτικά με τον προηγούμενο μήνα. Τον Αύγουστο παρατηρήθηκε μείωση στον αριθμό προωθητικών ημερών και το μέσο βάθος έκπτωσης αυξήθηκε κατά 1,1%, φθάνοντας το υψηλότερο του τετραμήνου: 37,1%.

Haagen-Dazs, με μερίδιο προωθητικών ημερών 16,3%, Magic Algida, με αντίστοιχο μερίδιο 15,2%) και Nirvana, με 14,5%), είχαν την πιο έντονη παρουσία σε όρους προωθητικών ενεργειών και διάρκειάς τους. Από αυτές, το υψηλότερο βάθος έκπτωσης αφορούσε τα παγωτά Nirvana με 37,5%. Ακολουθούν τα brands Plan(e)t, Ben & Jerry’s και Snickers.

Το μεγαλύτερο μερίδιο προωθητικών ημερών ανήκει στον Σκλαβενίτη, με 39,3%, ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος με 21% και My market, με 17,9%. Το μεγαλύτερο μέσο ποσοστό έκπτωσης έχουν τα My market (42,2%) και ακολουθούν τα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας, με μέσο ποσοστό προσφορών 38,9%. Ωστόσο, ο Γαλαξίας είχε προσφορές στα brands της υποκατηγορίας για μικρότερο διάστημα.

Οικογενειακά παγωτά
Η υποκατηγορία των οικογενειακών παγωτών δεν κατέγραψε σημαντικές διακυμάνσεις σε όρους προωθητικών ημερών των επιμέρους brands της κατηγορίας. Παρατηρήθηκε σταδιακή αύξηση από το Μάιο (338 συνολικές προωθητικές ημέρες) έως τον Αύγουστο 2023 (429 προωθητικές ημέρες). Το υψηλότερο μέσο βάθος έκπτωσης καταγράφηκε τον Ιούνιο (31,9%), με μείωση κατά 2% τον Ιούλιο και 4,3% τον Αύγουστο (ποσοστό 25,6%). Ο Αύγουστος ήταν ο μήνας με το μικρότερο μέσο βάθος έκπτωσης στο τετράμηνο.

Μεγαλύτερη συχνότητα προσφορών είχε το Κρι Κρι Heartmade με μερίδιο προωθητικών ημερών 21,6% και μέσο βάθος έκπτωσης 22,9%. Το δεύτερο υψηλότερο μερίδιο προωθητικών ημερών (13,2%) ανήκει στην Aloma, ένα brand που έτρεξε με μέσο βάθος έκπτωσης 34,7%. Ακολουθούν τα brands Scandal (με μερίδιο προωθητικών ημερών 9,1% και μέσο βάθος έκπτωσης 35,2%), Nirvana (με μερίδιο προωθητικών ημερών 8,2% και μέσο βάθος έκπτωσης 40,1%) και Έβγα (με μερίδιο προωθητικών ημερών 7,7% και μέσο βάθος έκπτωσης 37,1%).

Το μεγαλύτερο μερίδιο προωθητικών ημερών ανήκει στην Σκλαβενίτης, με 33.3%, ακολουθεί η Μασούτης με 23,2% και η ΑΒ Βασιλόπουλος με 18,7%. Το μεγαλύτερο σταθμισμένο ποσοστό έκπτωσης στην κατηγορία των οικογενειακών παγωτών είχαν τα καταστήματα My market, με ποσοστό 36,4% και Σκλαβενίτης με 35,4%.

Υπενθυμίζεται ότι η υπηρεσία Pockee Market Intelligence αναλύει τα κύρια μετρικά στοιχεία της προωθητικής στρατηγικής των πέντε επιλεγμένων retailers του οργανωμένου λιανεμπορίου ανά κατηγορία. Παράλληλα, προβάλλεται η προωθητική στρατηγική που ακολουθεί κάθε brand σε σχέση με τους ανταγωνιστές του.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

«Η επισιτιστική κρίση είναι εδώ»: 220.000 αιγοπρόβατα και 2.300 αγελάδες λιγότερες στο θεσσαλικό κάμπο

Εφιαλτικές προβλέψεις για τη μείωση της παραγωγικής δυναμικότητας της θεσσαλικής κτηνοτροφίας κάνουν παραγωγοί και κτηνοτρόφοι, μιλώντας στο FOODReporter, μετά τις φονικές πλημμύρες στη Θεσσαλία που επέφεραν θανάτους χιλιάδων ζώων.

Ο πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Τυρνάβου, Αργύρης Μπαϊρακτάρης, επιβεβαίωσε την καταστροφή 80 στάβλων σε Αμπελώνα και Φαλάνη Λαρίσης. Από την καταστροφή, χάθηκαν 7.000 και 5.000 αιγοπρόβατα αντίστοιχα. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας, Παναγιώτης Πεβερέτος επεσήμανε την ολοσχερή καταστροφή της μεγαλύτερης χοιροτροφικής μονάδας του Παλαμά Καρδίτσας, με 500 χοιρομητέρες και 6.500 έως 7.000 γουρούνια.

Τα άσχημα νέα, με τις χιλιάδες απώλειες ζώων στη Θεσσαλία εξαιτίας της πλημμύρας, λειτουργούν ως «ωρολογιακή βόμβα» για την ελληνική κτηνοτροφία και ακόμη, φέρνουν ζοφερά αποτελέσματα για την επόμενη μέρα στο ελληνικό γάλα και στο ελληνικό τυρί. Σύμφωνα με τον μέσο όρο των εκτιμήσεων των Ελλήνων κτηνοτρόφων με τους οποίους επικοινώνησε το FOODReporter, από τα 1,6 εκατομμύρια αιγοπρόβατα, τα οποία αριθμούσε ο θεσσαλικός κάμπος, αναμένεται να έχουν χαθεί περίπου 220.000.

Κι όλα αυτά ενώ δεν έχει γίνει ακόμη ακριβής καταγραφή θανατωμένων ζώων, μιας και τα νερά δεν έχουν ακόμη υποχωρήσει σε αρκετές περιοχές και χωριά…

Μεγάλο πρόβλημα φέρνει και η καταστροφή αρκετών εγκαταστάσεων κτηνοτροφίας, ακόμη και στο 100% τους. Όπως προκύπτει από μαρτυρίες, λίγοι κτηνοτρόφοι πρόλαβαν να σώσουν μηχανές απογαλακτισμού και άλλο μηχανολογικό εξοπλισμό. Όπως έμαθε το FOODReporter, ο κ. Πεβερέτος αποστέλλει επιστολή προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με την οποία προτείνει «θερμοκηπιακού τύπου κατασκευές», που εξοικονομούν σταθερά δομικά υλικά και άρα, κόστη και χρόνο.

«Πρόκειται για γρήγορες και φθηνότερες λύσεις, που να μπορούν να βοηθήσουν να σωθεί ό,τι σώζεται, για όσους κτηνοτρόφους έχουν το κουράγιο να συνεχίσουν να προσπαθούν στην παραγωγή. Υπάρχουν κατασκευαστές που έχουν την απαιτούμενη άδεια και άρα, δεν απαιτούνται επιπλέον γραφειοκρατικές διαδικασίες», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ο γενικός διευθυντής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Αγελαδοτρόφων και Προβατοτρόφων Δυτικής Θεσσαλίας στη Λαζαρίνα Μουζακίου, Αλέξης Μανούρης, αποκάλυψε στο FOODReporter ότι έχουν διαπιστωμένα χαθεί 51 κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και 10.000 αιγοπρόβατα, εκτιμώντας παράλληλα ότι στους νομούς Τρικάλων και Καρδίτσας οι συνολικές απώλειες αιγοπροβάτων θα ξεπεράσουν τα 50.000 ζώα, με ρεαλιστικούς υπολογισμούς.

Η έλλειψη «κόκκινου συναγερμού» από πλευράς Πολιτείας
Το μέλος του Συνεταιρισμού, Γιάννης Κουτής, έχοντας χάσει ο ίδιος 220 πρόβατα και την ίδια την εγκατάστασή του πλην του κινητού εξοπλισμού, εξήγησε στο FOODReporter: «Πράγματι, πρόκειται για ακραία φαινόμενα, όμως οι κρατικές ευθύνες είναι μεγάλες: Δεν εκδόθηκε ποτέ σχετικός “κόκκινος συναγερμούς” για αγροτικούς παραγωγούς και κτηνοτρόφους.

Είχαμε ενημερωθεί για έντονες βροχές, με πολλά κυβικά νερού.

Ενώ όμως υπήρχαν, όπως φάνηκε, προβλέψεις για άνω των 480 κυβικών μέτρων νερού ανά στρέμμα, οι κτηνοτρόφοι δεν ενημερώθηκαν.

Το ζήτημα είναι σημαντικό, επειδή αν είχαν ενημερωθεί, μπορεί και να ενεργούσαν διαφορετικά: Να είχαν φορτώσει τα ζώα σε οχήματα και να είχαν φύγει με αυτά, με όσα περισσότερα μπορούσαν.

Η επισιτιστική κρίση είναι εδώ». «Φέρουμε και εμείς ευθύνες που κάθε φορά που αιτούμαστε κάτι από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξη και Τροφίμων συγκεντρωνόμαστε 15 και 20 πρόεδροι συνεταιρισμών και συνδέσμων, αντί να υπάρχει ένα ενιαίο συλλογικό συντονιστικό όργανο για ολόκληρη την Ελλάδα, ανά κατηγορία δραστηριότητας: Ένας εκπρόσωπος για τους αιγοπροβατοτρόφους, ένας για τους αγελαδοτρόφους», συμπλήρωσε ο κ. Κουτής.

Οι κτηνοτρόφοι μιλούν για απώλειες ζώων και πέραν των αιγοπροβάτων. Υπολογίζονται ότι χάθηκαν πάνω από 2.300 αγελάδες σε ολόκληρη τη Θεσσαλία. Σε ολόκληρο το δήμο Φαρκαδόνας, ο οποίος βρίσκεται και σχετικώς περιφερειακά των πλημμυρικών φαινομένων, υπολογίζεται ότι χάθηκαν πάνω από 16.000 ζώα συνολικά.

Οι περιοχές του Βλοχού, της Μεταμόρφωσης και του Παλαμά Καρδίτσας, που βρέθηκαν στην «καρδιά» της φονικής πλημμύρας, αποτελούν καθαρά κτηνοτροφικές περιοχές, με εγκαταστάσεις και ανθρώπους που ασχολούνται με τα ζώα.

Μόλις υποχωρήσουν τα νερά, το πιθανότερο είναι να διαπιστωθεί ότι εκεί οι απώλειες ζώων και οι καταστροφές εγκαταστάσεων θα είναι μεγαλύτερες…


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter