Έρχεται μείωση κατανάλωσης ελαιολάδου στην Ευρώπη

Μεγάλες ελλείψεις στην αγορά του ελαιολάδου παρατηρήθηκαν κατά την ελαιοκομική περίοδο 2022/2023, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποιήσεως Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ).

Η ξηρασία και τα έκτακτα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής συνέβαλαν αισθητά στη μείωση της παραγωγής, κυρίως στην Ισπανία αλλά και στην Ιταλία, με αποτέλεσμα να τεθεί ακόμη και θέμα επάρκειας του προϊόντος.

Γενικότερα, η παραγωγή του ελαιολάδου μειώθηκε κατά 40% στην Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία που έλαβε το FOODReporter. Η σημαντικότερη μείωση καταγράφηκε στην Ισπανία και κυμαίνεται από 54% έως 57% και ακολούθησαν η Πορτογαλία, με μείωση παραγωγής 39% και η Ιταλία, με 27%.

Στην Ισπανία, η παραγωγή διαμορφώθηκε στους 660.000 τόνους τη σεζόν 2022/23 από 1.500.000 τόνους παραγόμενου ελαιολάδου της σεζόν 2021/22. Αντίθετα, στην Ελλάδα καταγράφηκε αρκετά μεγάλη αύξηση, της τάξεως του 40%, στην παραγωγή ελαιολάδου κατά την περίοδο 2022/23 και διαμορφώθηκε σε 330.000 τόνους, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Η μείωση της παραγωγής ελαιολάδου στις κύριες ελαιοπαραγωγές χώρες, που είναι η Ισπανία και η Ιταλία δημιούργησαν ελλείψεις στην ευρύτερη αγορά. Οι ελλείψεις δημιούργησαν με τη σειρά τους αυξημένη ζήτηση στην αγορά και συνέτειναν στην αύξηση εξαγωγών από άλλες χώρες προς Ισπανία και Ιταλία, για να καλυφθούν οι -μεγάλες- ανάγκες τους σε χύμα ελαιόλαδο. Οι νέες ισορροπίες προσφοράς και ζήτησης ταυτόχρονα οδήγησαν σε μεγάλες αυξήσεις τιμών.

Οι νέες ισορροπίες στις τιμές πώλησης εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒΙΤΕΛ, την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα μεταξύ 19 και 25 Ιουλίου 2023, η  εξέλιξη της τιμής του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου κυμάνθηκε από €7,00 κατ’ ελάχιστον έως €8,36 ανά κιλό το μέγιστο για ελαιόλαδο προέλευσης Κρήτης, από €7,40 έως €8,40 το κιλό για ελαιόλαδο προέλευσης Πελοποννήσου, από €6,15 έως €7,53 για ελαιόλαδο προέλευσης Τυνησίας και από €7,20 έως €8,52 το κιλό για ελαιόλαδο ισπανικής προέλευσης. Γίνεται αντιληπτό ότι οι εισαγωγές ελαιολάδου, στις οποίες προχώρησε η Ισπανία, εξισορρόπησαν και την τιμή του εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου ντόπιας παραγωγής.

Αυτό δεν φαίνεται να συνέβη όμως στην περίπτωση της Ιταλίας, όπου το ντόπιο ιταλικό εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο πωλείτο από €8,30 έως €12,00 την περασμένη εβδομάδα, ενώ, συγκεκριμένα το εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ), από Ιταλία, έφθασε να πωλείται από €9,35 έως €12,25 το κιλό.

Προς μειωμένη παραγωγή ελαιολάδου και τη περίοδο 2023/2024 η Ισπανία
Ως γενική εκτίμηση, ο ΣΕΒΙΤΕΛ υπογραμμίζει προς το FOODReporter ότι και για τη νέα παραγωγική ελαιοκομική περίοδο, δηλαδή την περίοδο 2023/2024, υπολογίζεται μικρή σοδειά στην Ισπανία, αλλά ταυτόχρονα, οι πωλήσεις ελαιολάδου παραμένουν σε σχετικά υψηλά επίπεδα, σε σχέση με τη μικρότερη διαθέσιμη ποσότητα και τις κατά τεκμήριο υψηλές τιμές που επικρατούν.

Ειδικότερα για την Ελλάδα, η εκτίμηση παραγωγής για την ελαιοκομική περίοδο 2023/2024 αναμένεται να είναι μειωμένη κατά 120.000 τόνους σε σχέση με την περίοδο 2022/2023, δηλαδή θα φτάσει τους 220.000 τόνους.

Το… εκρηκτικό κοκτέιλ ταυτόχρονων προκλήσεων για το ελληνικό και το ευρωπαϊκό ελαιόλαδο
Εξαιτίας των παραπάνω, σύμφωνα με τον ΣΕΒΙΤΕΛ, ο τομέας της βιομηχανίας τυποποίησης ελαιολάδου καλείται να αντιμετωπίσει τρία εξίσου σημαντικά θέματα ταυτόχρονα: Πρώτον, τη μείωση της παραγωγής, δεύτερον, την αύξηση των τιμών πρώτων υλών και τρίτον, τη μείωση της κατανάλωσης.

«Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι τρέχουσες τιμές όπως διαμορφώνονται οδηγούν με βεβαιότητα στη μείωση της κατανάλωσης ελαιολάδου, τόσο σε εθνικό, όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κλιματική αβεβαιότητα, ο πληθωρισμός και η υψηλή ανταγωνιστικότητα της παγκόσμιας αγοράς ελαιολάδου απαιτούν την προσοχή όλων των εμπλεκόμενων στον τομέα, προκειμένου η αγορά να σταθεροποιηθεί και το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο να παραμείνει πρώτη επιλογή του καταναλωτή», καταλήγει ο ΣΕΒΙΤΕΛ, στο σχόλιό του.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Όμιλος Bel: Ανάπτυξη 9,1% στα μισά του 2023 – «Όχημα» οι νέες αγορές και η στέρεη επέκταση στα σνακ φρούτων

Οργανική ανάπτυξη ύψους 9,1% πέτυχε ο Όμιλος Bel σε παγκόσμιο επίπεδο στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Παρά το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον παγκοσμίως, φαίνεται πως ο Όμιλος Bel δικαιώνεται για τα πλάνα επέκτασης δραστηριοτήτων στα σνακ φρούτων, που «ξεκλειδώνουν» νέες αγορές.

Η ισχυρή ανάπτυξη σε νέες αγορές οδηγείται από την Κίνα, ενώ τα ήδη καταξιωμένα brands του Ομίλου στο τυρί εμφάνισαν πολύ καλές επιδόσεις σε βόρεια Αμερική και Μέση Ανατολή. Τα έσοδα του πρώτου εξαμήνου της τρέχουσας χρονιάς ξεπέρασαν τα 1,79 δισ. ευρώ παγκοσμίως για τον Όμιλο και τα διαχειριστικά μεικτά αποτελέσματα αυξήθηκαν κατά 57,1% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022: Διαμορφώθηκαν στα 108 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη για τον Όμιλο έφτασαν τα 55 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 21 εκατ. ευρώ σε σχέση με το περσινό πρώτο εξάμηνο.

Η σχετική έκθεση του Ομίλου Bel για το πρώτο εξάμηνο του 2023 επαινεί την «υπεύθυνη διαχείριση των ανατιμήσεων», αλλά και τα σχετικά «μέτρα μείωσης παραγωγικού κόστους» προκειμένου να εξουδετερωθούν οι έντονες πληθωριστικές τάσεις. Υπενθυμίζουμε ότι ο Όμιλος Bel δραστηριοποιείται πέραν των άλλων χωρών και σε Ιράν και Τουρκία, όπου επικρατεί υπερπληθωρισμός και η συνολική αξία πωλήσεων στις δύο συγκεκριμένες χώρες ενσωματώνεται προσαρμοσμένη αναλογικά.

Νέες επενδύσεις σε βιοτεχνολογία και τεχνητή νοημοσύνη
Ο Όμιλος Bel συνεχίζει τις επενδύσεις, στα πλαίσια των προτεραιοτήτων που έχει θέσει για περισσότερη καινοτομία αιχμής: Επένδυσε στην εταιρεία βιοτεχνολογίας Climax Foods Inc. για τη δημιουργία plant-based εναλλακτικών διατροφικών σχημάτων και προϊόντων. Το πρώτο κομμάτι, αυτό της έρευνας και ανάπτυξης, φαίνεται ότι θα γίνει με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Θυμίζουμε ότι το 2016 ο Όμιλος Bel είχε εξαγοράσει τη MOM Group, που ήταν μέλος της LBO France και αντίστοιχα, το 2020 είχε αποκτήσει τη γαλλική All in Foods, προκειμένου να επεκταθεί περισσότερο στις κατηγορίες των υγιεινών on-the-go σνακ με φρούτα και των vegan προϊόντων. Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2023, ο Όμιλος Bel εκκίνησε μια συμμαχία, με μέλη την πλειοψηφία των μετόχων του, για να υποστηρίξει και να προωθήσει την αναγεννητική γεωργία, με τη βοήθεια νέων τεχνολογιών.

Στα πλαίσια του προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του Ομίλου, υπεγράφη καινοτόμα επιχειρηματική συμφωνία με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Carrefour στη Γαλλία, ώστε να υποστηριχθεί η «μετάβαση στη νέα εποχή των τροφίμων ελέω της κλιματικής αλλαγής».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Coffee Berry: Άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στη Σαουδική Αραβία

Το πρώτο της κατάστημα στη Σαουδική Αραβία εγκαινίασε πρόσφατα η ελληνική αλυσίδα καφεστίασης Coffee Berry. Το νέο κατάστημα βρίσκεται στην πρωτεύουσα Ριάντ, στο πολυσύχναστο εμπορικό κέντρο Riyadh Hayat Mall.

Πρόκειται για την τρίτη αγορά του εξωτερικού που ανοίγει η Coffee Berry, μετά την Κύπρο και την Αίγυπτο, ενώ απώτερος στόχος της αλυσίδας είναι να μπει και στην τεράστια αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, όπως είχε δηλώσει προ μηνών σε συνέντευξή του στο FOODReporter ο διευθύνων σύμβουλος της Coffee Berry, Χάρης Γρυπάρης. Ο ίδιος είχε αναφέρει ότι για φέτος η εταιρεία επιδιώκει να ανοίξει συνολικά τέσσερις αγορές.

Σημειώνεται ότι η Coffee Berry διαθέτει σήμερα περί τα 125 καταστήματα στην Ελλάδα, 80 περίπου στην Κύπρο και 7 στην Αίγυπτο, ενώ το άνοιγμα του πρώτου της καταστήματος στη Σαουδική Αραβία σηματοδοτεί την περαιτέρω διείσδυσή της στον αραβικό κόσμο, που περιλαμβάνει αγορές ταχύτατα αναπτυσσόμενες στην κατηγορία του καφέ και με ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης για τις εταιρείες του κλάδου της καφεστίασης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter