Αραμπατζής – Ελληνική Ζύμη: Αύξησε τζίρο και κέρδη με μοχλό τις εξαγωγές

Με κινητήρια δύναμη το κανάλι των εξαγωγών, η Αραμπατζής ΑΒΕΕ – Ελληνική Ζύμη κατέγραψε το 2022 σημαντική αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 34,2%, που έφερε τον τζίρο της στα 120,1 εκατομμύρια ευρώ (έναντι 89,4 εκατ. ευρώ). Αυξημένα ήταν και τα μικτά κέρδη της εταιρείας, στα 22,5 εκατ. ευρώ (2021: 17,3 εκατ.), παρά τη μείωση του μικτού περιθωρίου κέρδους από το 19,3% στο 18,7%, λόγω των αυξανόμενων τιμών των πρώτων υλών, των υλικών συσκευασίας και της αστάθειας στην αγορά ενέργειας.

Τα κέρδη EBITDA έκλεισαν στα 14,7 εκατ. ευρώ, έναντι 11,1 εκατ. στη χρήση 2021, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 8 εκατ. ευρώ, έναντι 6,1 εκατ. το 2021. Σημειωτέον ότι η άνοδος της κερδοφορίας επετεύχθη παρά τη σημαντική αύξηση των εξόδων διοίκησης και διάθεσης της εταιρείας, από τα 9,9 εκατ. στα 12,1 εκατ. ευρώ, μία αύξηση που αποδίδεται τόσο στην ενίσχυση των διοικητικών δομών της εταιρείας, όσο και σε αυξημένες επενδύσεις στα μέσα προβολής.

Τα χρηματικά διαθέσιμα της εταιρείας στη χρήση 2022 ανήλθαν σε 6,6 εκατ. ευρώ, έναντι 4,2 εκατ. στη χρήση 2021, ενώ ο τραπεζικός δανεισμός της εταιρείας ανήλθε σε 33,1 εκατ. ευρώ, έναντι 34,9 εκατ. το 2021.

Επενδυτικό πλάνο 5 εκατ. για το 2023
Παράλληλα, η εταιρεία το 2022 συνέχισε το επενδυτικό της πλάνο για την επέκταση των παραγωγικών της υποδομών και τη βελτιστοποίηση της παραγωγικής της διαδικασίας. Οι επενδύσεις το 2022 ανήλθαν σε 4,4 εκατ. ευρώ και αφορούν κυρίως νέο μηχανολογικό εξοπλισμό, εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ και την ολοκλήρωση των εργασιών στις νέες κτιριακές εγκαταστάσεις.

Επιπλέον, με την ολοκλήρωση και την έναρξη λειτουργίας του νέου βιομηχανοστασίου, η εταιρεία συνεχίζει την υλοποίηση του επενδυτικού της πλάνου, εγκαθιστώντας νέες γραμμές παραγωγής για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών της αγοράς της κατεψυγμένης ζύμης όπου δραστηριοποιείται. Το επενδυτικό πλάνο για το 2023, ύψους 5 εκατ. ευρώ, έχει ως κύριους άξονες την αυτοματοποίηση διαμόρφωσης χαρτοκιβωτίων, τα ρομποτικά συστήματα παλετοποίησης, την κατασκευή νέας αποθήκης κατάψυξης και η δημιουργία νέων γραμμών φύλλου κρούστας.

Στόχος η περαιτέρω ενδυνάμωση των εξαγωγών
Για το 2023, η στρατηγική της εταιρείας είναι η περαιτέρω ενδυνάμωση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων της και της ανάπτυξης της επιχειρηματικής της δραστηριότητας. Βασική επιδίωξη είναι η αύξηση των μεριδίων αγοράς στους τομείς όπου δραστηριοποιείται, η είσοδος σε νέες αγορές, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις αγορές του εξωτερικού, ο εμπλουτισμός της προϊοντικής της γκάμας και ο εξορθολογισμός του κόστους μέσω του επενδυτικού της πλάνου.

Σημειώνεται ότι η Αραμπατζής – Ελληνική Ζύμη διατηρεί ένα σημαντικό δίκτυο πωλήσεων σε 45 χώρες στο εξωτερικό, με κυριότερες αγορές την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Σαουδική Αραβία, ενώ μεγάλο είναι το μερίδιο που κατέχει και στην αγορά της Αυστραλίας. Το 2022 η εταιρεία διείσδυσε επιπλέον και στις αγορές του Ισραήλ και της Ινδίας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Φέτα και προσέκο «φρενάρουν» τη συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών ΕΕ – Αυστραλίας

Στις 9 Ιουλίου η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Νέα Ζηλανδία υπέγραψαν τη μεταξύ τους συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών, η οποία αναμένεται να μειώσει κατά περίπου 140 εκατ. ευρώ ετησίως τους δασμούς που καταβάλλουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις από το πρώτο κιόλας έτος εφαρμογής της, ενισχύοντας το διμερές εμπόριο έως και κατά 30% σε ορίζοντα δεκαετίας. Αντίθετα, οι αντίστοιχες συζητήσεις μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Νέας Ζηλανδίας βρίσκονται σε τέλμα – και γι’ αυτό «φταίει», μεταξύ άλλων, και η φέτα.

Η συμφωνία με τη Νέα Ζηλανδία, μεταξύ άλλων, θα προστατεύει τον πλήρη κατάλογο των περίπου 2.000 οίνων και οινοπνευματωδών ποτών της ΕΕ. Επιπλέον, στη Νέα Ζηλανδία θα προστατεύονται 163 από τα πιο γνωστά παραδοσιακά προϊόντα της ΕΕ, μεταξύ των οποίων η φέτα και οι ελιές Καλαμάτας. Ειδικά για τη φέτα προβλέπεται περίοδος χάριτος εννέα ετών, στη διάρκεια των οποίων θα επιτρέπεται σε παραγωγούς από τη Νέα Ζηλανδία να παράγουν προϊόντα με την επωνυμία «φέτα», εφόσον το έκαναν και μέχρι τώρα, ξεκαθαρίζοντας όμως με σαφήνεια το πού παράγεται το τυρί τους. Μετά το πέρας της περιόδου χάριτος, δεν θα επιτρέπεται η χρήση της επωνυμίας «φέτα» για κανένα τυρί που δεν έχει παραχθεί στην Ελλάδα.

Από την άλλη, η Νέα Ζηλανδία αναμένεται να επωφεληθεί σημαντικά από την απαλλαγή δασμών για την είσοδο σε ευρωπαϊκό έδαφος τροφίμων ταχείας κατανάλωσης ιδιαίτερης σημασίας για τη χώρα, όπως τα ακτινίδια, τα κρεμμύδια, τα μήλα, τα ιχθυηρά και θαλασσινά, το μέλι manuka και τα τοπικά κρασιά. Από τα προϊόντα αυτά, εκείνο που αφορά πιο άμεσα την Ελλάδα είναι τα ακτινίδια, καθώς η χώρα μας έχει εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και εξαγωγείς ακτινιδίων στον κόσμο και ανταγωνίζεται άμεσα με τη Νέα Ζηλανδία και τις τεράστιες ποσότητες ακτινιδίων που διακινεί σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμα και σε ακτινιδιοπαραγωγές χώρες, όπως η Ισπανία. Η κατάργηση των δασμών αναμένεται ότι θα επιτρέψει στους Νεοζηλανδούς παραγωγούς να πωλούν σε ακόμη πιο ανταγωνιστικές τιμές τα ακτινίδιά τους.

Τα εμπόδια για μία συμφωνία με την Αυστραλία
Θεωρητικά, η συμφωνία με τη Νέα Ζηλανδία θα μπορούσε να αποτελέσει «οδηγό» για την επίτευξη μίας αντίστοιχης συμφωνίας με τη γειτονική Αυστραλία. Όμως εκεί υπάρχουν δύο μεγάλα εμπόδια που είναι πιο δύσκολο να ξεπεραστούν: το προσέκο και η φέτα. Τόσο το ιταλικό κρασί όσο και το ελληνικό τυρί είναι προϊόντα ΠΟΠ και η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί να τα προστατεύσει και στην αυστραλιανή αγορά, όμως η κυβέρνηση της Αυστραλίας δεν μπορεί να δεχθεί κάτι τέτοιο αναντίρρητα: η βιομηχανία παραγωγής «προσέκο» της Αυστραλίας παράγει τζίρο εκατομμυρίων, ενώ και στο μέτωπο της φέτας υπάρχουν πολλοί παραγωγοί στη χώρα που παράγουν και ρίχνουν στην αγορά τυριά με την επωνυμία «φέτα». Επομένως, μία τέτοια υποχώρηση από την πλευρά της αυστραλιανής κυβέρνησης όχι μόνο θα προκαλούσε οργισμένες αντιδράσεις από οινοπαραγωγούς και γαλακτοπαραγωγούς, αλλά θα έπληττε ενδεχομένως και την οικονομία της.

Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι δεν μπορεί να βρεθεί λύση. Στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, η πλευρά της Αυστραλίας πιθανόν να επιδιώξει άλλα οικονομικά οφέλη που θα αντισταθμίσουν τις απώλειες από το «προσέκο» και τη «φέτα», όπως επιπρόσθετες καταργήσεις δασμών για αυστραλιανά αγροτικά προϊόντα και χαλάρωση των περιορισμών στις κοινοτικές αγορές. Αυτές είναι υποχωρήσεις που και η πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενδεχομένως να είναι διατεθειμένη να κάνει – αντιθέτως, το να υποχωρήσει ως προς την προστασία της φέτας και του προσέκο μοιάζει (ευτυχώς) απίθανο, ειδικά μετά την αντίστοιχη συμφωνία που επετεύχθη με τη Νέα Ζηλανδία.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Οι e-καταναλωτές κάνουν περισσότερες παραγγελίες αλλά κρατούν μικρότερο καλάθι

Τα 153 εκατομμύρια ευρώ άγγιξε, σε τιμές λιανικής, ο τζίρος των online σούπερ μάρκετ στο πρώτο εξάμηνο του 2023, σημειώνοντας αύξηση 15% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Convert Group.
Αυξημένες ήταν σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022 και οι παραγγελίες, κατά 11%. Αυτό βέβαια που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι, παρά την αύξηση του αριθμού των παραγγελιών, ο μέσος αριθμός των προϊόντων ανά ηλεκτρονικό καλάθι μειώθηκε κατά 9% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, ενώ η μέση τιμή προϊόντος αυξήθηκε κατά 9%, με αποτέλεσμα η μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού να παραμένει αμετάβλητη σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Δηλαδή, κατά μέσο όρο, οι καταναλωτές που επιλέγουν τις διαδικτυακές αγορές παραγγέλνουν πιο συχνά σε σχέση με πέρυσι, αλλά με μικρότερο «καλάθι», και πληρώνουν περίπου τα ίδια που πλήρωναν πέρυσι.

Στο +12% τα κατεψυγμένα τρόφιμα, στο +10% τα φρέσκα
Σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, οι κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών ήταν: +32% σε προϊόντα για κατοικίδια, +21% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +13% σε ποτά και αναψυκτικά, +12% σε βρεφικά είδη, +12% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +10% σε φρέσκα τρόφιμα, +11% σε είδη αρτοποιίας, +7% σε προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς, +6% σε συσκευασμένα τρόφιμα, ενώ τα λοιπά είδη αυξήθηκαν σε αξία online αγορών κατά 9%.

Δημοφιλέστερη μέρα για αγορές η Τρίτη
Όσο για το πώς μπαίνουν στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, πάνω από τους μισούς (51%) μπαίνουν άμεσα, πληκτρολογώντας δηλαδή το URL του ηλεκτρονικού καταστήματος, ενώ το 37% μπαίνει μέσω αναζήτησης (20% μέσω οργανικής αναζήτησης και 17% μέσω πληρωμένης αναζήτησης). Επιπλέον, ως προς τη συσκευή από την οποία κάνουν τα ψώνια τους οι e-καταναλωτές, πλέον η εικόνα είναι απόλυτα μοιρασμένη: το 51% παραγγέλνει μέσω κινητού τηλεφώνου ή tablet και το 49% από υπολογιστή.

Τέλος, η Τρίτη αποτελεί την πιο δημοφιλή ημέρα για τα οnline ψώνια του νοικοκυριού, αφού το 16,7% των συνολικών παραγγελιών γίνονται την συγκεκριμένη ημέρα. Σε παρόμοια τάση κινείται και η Δευτέρα, με το ποσοστό των συνολικών παραγγελιών να ανέρχεται αντίστοιχα σε ποσοστό 16,5%.

Σημειώνεται ότι στα παραπάνω στοιχεία δεν περιλαμβάνονται Q-Commerce παίκτες με δικές τους αποθήκες όπως Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt Market που κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην ελληνική αγορά.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter