ΕΑΣ Νάξου: Ετοιμάζει το επόμενο βήμα σε προτηγανισμένη πατάτα και ελαιόλαδο

Το επόμενο βήμα στην προώθηση και την αξιοποίηση της Πατάτας Νάξου ετοιμάζεται να κάνει η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου, δρομολογώντας την είσοδό της στην κατηγορία της προψημένης κατεψυγμένης πατάτας, ενώ παράλληλα μπαίνει και στην κατηγορία του ελαιολάδου, προχωρώντας σε εξαγορά του 51% της τοπικής εταιρείας εμφιάλωσης ελαιολάδου Cycladi. Όπως ανέφερε στο περιθώριο εκδήλωσης ενημέρωσης σχετικά με τη Γραβιέρα Νάξου ΠΟΠ ο πρόεδρος της ΕΑΣ Νάξου, Δημήτρης Καπούνης, η συγκεκριμένη εξαγορά είναι θέμα χρόνου να ολοκληρωθεί. Από την άλλη, το εγχείρημα της προτηγανισμένης πατάτας είναι αρκετά σύνθετο, λόγω της ιδιομορφίας της Πατάτας Νάξου. «Η προτηγανισμένη πατάτα θέλει προδιαγραφές. Ειδικά η Πατάτα Νάξου όταν είναι σε ψυγείο, πρέπει να γίνει σταδιακή απόψυξη για να μη μαυρίσει», σημείωσε και εκτίμησε ότι στα τέλη του 2024 μπορεί να δούμε το αντίστοιχο προϊόν να λανσάρεται στην αγορά.

Μείωση εξαγωγών γραβιέρας Όσον αφορά στο κύριο προϊόν της ΕΑΣ Νάξου, τη Γραβιέρα Νάξου ΠΟΠ, η ένωση ετοιμάζει επίσης νέα προϊόντα, όπως καπνιστή γραβιέρα και γραβιέρα με προσθήκη μυρωδικών ή τρούφας, τα οποία για την ώρα βρίσκονται σε δοκιμαστικό στάδιο και αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην αγορά εντός του 2024. Παράλληλα, συνεχίζει τις δράσεις ενημέρωσης και προώθησης σε Ελλάδα και εξωτερικό, προκειμένου να ενισχυθεί το αποτύπωμα του εμβληματικού προϊόντος της ΕΑΣ Νάξου. Ενός προϊόντος όμως που «υποφέρει» από την έλλειψη γάλακτος, καθώς οι εισκομιζόμενες ποσότητες γάλακτος έχουν μειωθεί από τους 38 τόνους ημερησίως το 2021, σε κάτω από 30 τόνους ημερησίως, ενώ έως το τέλος του 2023 αναμένεται να σταματήσουν τη λειτουργία τους ακόμα έξι με οκτώ κτηνοτροφικές μονάδες. Η μείωση αυτή έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζεται η εξαγωγική δυνατότητα της ένωσης, και πλέον μόνο το 10% της Γραβιέρας Νάξου ΠΟΠ εξάγεται, καθώς «δεν υπάρχει προϊόν», όπως τόνισε χαρακτηριστικά.

Δύο νέα τυροκομεία θα λειτουργήσουν εντός του 2023
Εν τω μεταξύ, εντός του 2023 αναμένεται, καλώς εχόντων των πραγμάτων, να τεθούν σε λειτουργία τα δύο νέα τυροκομεία της ΕΑΣ Νάξου: το ένα στο Γλινάδο, η συνολική επένδυση για το οποίο φτάνει συνολικά τα 6,8 εκατομμύρια ευρώ, και το άλλο στην ορεινή Νάξο, στο οποίο θα παράγεται το τυρί Αρσενικό Νάξου ΠΟΠ, με επένδυση ύψους 550.000 ευρώ. Παράλληλα, η ΕΑΣ Νάξου επιδιώκει τη δημιουργία ενός Πρότυπου Στάβλου με 500 αγελάδες, που σχεδιάζει να υλοποιήσει σε συνεργασία με την Τράπεζα Πειραιώς σε ένα συνεταιριστικό σχήμα, όπου οι 260 αγελάδες θα ανήκουν στην ΕΑΣ Νάξου. Στο πλάνο της ένωσης είναι και η κατασκευή μίας μονάδας βιοαερίου.

Πληθωριστικό +8% του τζίρου στο εξάμηνο του 2023
Όσον αφορά στα οικονομικά μεγέθη της ΕΑΣ Νάξου, το 2022 έκλεισε με αύξηση τζίρου άνω των 2 εκατ. ευρώ, φτάνοντας τα 25,5 εκατ. ευρώ, όμως η κερδοφορία παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα, καθώς η ένωση προχώρησε σε κινήσεις ενίσχυσης των παραγωγών της όσον αφορά στην τιμή του γάλακτος, ενώ στο εξάμηνο του 2023 ο τζίρος εμφανίζεται αυξημένος κατά 8% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, όμως η αύξηση αυτή όπως διευκρίνισε ο κ. Καπούνης ήταν πληθωριστική, καθώς ο όγκος πωλήσεων ήταν μειωμένος σε διψήφιο ποσοστό. Σημειώνεται ότι το 42% του τζίρου της ΕΑΣ Νάξου αντιπροσωπεύει το τυρί, ακόμα 25% αφορά σε ζωοτροφές και ακολουθεί η πατάτα.

Διανέμει τα προϊόντα Κλιάφας και Τυράς στη Νάξο
Σημειώνεται ότι, όπως πληροφορήθηκε το FOODReporter, η ΕΑΣ Νάξου έχει πλέον αναλάβει τη διανομή των προϊόντων Κλιάφας και Τυράς της Ελληνικά Γαλακτοκομεία στη Νάξο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΚΟΝΒΑ: Στο +22% ο τζίρος του 2022

Αυξημένος κατά 22% σε ετήσια βάση ήταν το 2022 ο κύκλος εργασιών της Κονσερβοποιίας Βορείου Αιγαίου (ΚΟΝΒΑ), φτάνοντας τα 37,57 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 30,71 εκατ. ευρώ το 2021.

Αυξημένα ήταν και τα μεικτά κέρδη της εταιρείας, στα 12,13 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 10,85 εκατομμυρίων ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα. Ωστόσο, η σημαντική αύξηση των εξόδων διάθεσης κατά περίπου 1,5 εκατομμμύρια ευρώ σε σχέση με το 2021 επιβάρυνε την κερδοφορία της ΚΟΝΒΑ: τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 816.981 ευρώ, έναντι 1,25 εκατομμυρίων, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους έκλεισαν στα 559.974 ευρώ, έναντι 917.522 ευρώ.

Σημειώνεται ότι η ΚΟΝΒΑ παράγει και διαθέτει στην ελληνική αγορά τα σήματα Trata (κονσερβοποιημένα και κατεψυγμένα ιχθυηρά) και Flokos (κονσερβοποιημένα ιχθυηρά), ενώ παράλληλα έχει προσθέσει στην γκάμα των δραστηριοτήτων της την εμπορία των σημάτων Dacor (κονσερβοποιημένα προϊόντα κρέατος) και Baron (κονσερβοποιημένα λαχανικά). Επιπλέον, παράγει φασόν κονσερβοποιημένο καλαμάρι με το σήμα Portola, όπως επίσης και πολλά προϊόντα private label για όλες σχεδόν τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Η δημιουργία της Trata Tinned IKE
Υπενθυμίζεται ότι εντός του 2022 η εταιρεία αποφάσισε τη συμμετοχή της στη νεοσυσταθείσα Trata Τinned IKE, με συμμετοχή 95% στο κεφάλαιό της. Πρόκειται για εταιρία η οποία θα παρέχει υπηρεσίες λιανικής πώλησης των προϊόντων παραγωγής της Trata και ειδικών εκδόσεων των προϊόντων τους (special editions), σε ειδικές συσκευασίες από ξύλο ή άλλο υλικό, καθώς και υπηρεσίες πώλησης αναμνηστικών σουβενίρ σχετιζόμενων με αυτά τα προϊόντα και λοιπών χρηστικών αντικειμένων και άλλων ειδών που συνδέονται με τη γαστρονομία και τη γεύση. Επίσης, θα παρέχονται υπηρεσίες παροχής εστίασης, προϊόντων σε πακέτο και διανομής (takeaway & delivery).

Εξετάζει νέα επενδυτικά προγράμματα
Όσον αφορά στις μελλοντικές κινήσεις της ΚΟΝΒΑ, η διοίκηση της εταιρείας έχει συντάξει νέο επιχειρηματικό πλάνο για την επόμενη πενταετία, το οποίο προβλέπει τη διατήρηση της κερδοφορίας της και τη διεύρυνση των εργασιών της. Παράλληλα, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει την αναχρηματοδότηση του δανεισμού της και εξετάζει νέα επενδυτικά προγράμματα προκειμένου να βελτιώσει τα κόστη λειτουργίας της και να αναβαθμίσει τον εξοπλισμό της, επιδιώκοντας τη συνέχιση της ανοδικής της πορείας.

Όπως διαβάσατε άλλωστε πρόσφατα στο FOODReporter, η ΚΟΝΒΑ αποφάσισε να μπει στις επαγγελματικές συσκευασίες για τον κλάδο της εστίασης με τρεις γευστικές προτάσεις, σε συσκευασία φακέλου (pocket) 650 γραμμαρίων: τόνος φυσικά καπνισμένος σε φούρνο με ξύλα, τόνος σε νερό και έτοιμη γέμιση τόνου με βάση το καλαμπόκι.

«Δεν κρύβουμε ότι το συγκεκριμένο λανσάρισμα να ανοίγει το δρόμο στην ΚΟΝΒΑ για μια σειρά πολλών νέων, καινοτόμων και πολλά υποσχόμενων λανσαρισμάτων, τόσο στην κατηγορία του τόνου, όσο και σε νέες και αγαπημένες κατηγορίες παντοπωλείου, στις οποίες επιδιώκουμε να εισέλθουμε», είχε δηλώσει σχετικά ο εμπορικός διευθυντής της ΚΟΝΒΑ, Δημήτρης Συνοδινός.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

3αλφα: Στοχεύει σε νέες συνεργασίες για private label και αύξηση εξαγωγών

Το μοτίβο του αυξημένου τζίρου με μειωμένη κερδοφορία, στο οποίο κινήθηκε το μεγαλύτερο κομμάτι της βιομηχανίας τροφίμων το 2022, ακολούθησε και η 3αλφα, επηρεασμένη μεταξύ άλλων από τη σημαντική αύξηση του κόστους πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας.

Ειδικότερα, το 2022 το ύψος των καθαρών πωλήσεων της εταιρείας ανήλθε σε 28,23 εκατ. ευρώ, έναντι 27,35 εκατ. της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, αυξημένο κατά 3,2 %. Σημειωτέον ότι το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων αυτών κατευθύνθηκε στην ελληνική αγορά (27,04 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 25,81 εκατομμυρίων ευρώ το 2021), ενώ μειωμένες ήταν οι πωλήσεις σε χώρες της Ευρώπης (933.564 ευρώ, έναντι 1,36 εκατομμύρια το 2021). Οι πωλήσεις σε τρίτες χώρες αυξήθηκαν από τα 178.673 ευρώ στα 252.341 ευρώ.

Το μικτό κέρδος διαμορφώθηκε σε 5,07 εκατομμύρια ευρώ και σαν ποσοστό επί των καθαρών πωλήσεων 18%, έναντι ποσού 6,50 εκατομμυρ και σαν ποσοστό επί των καθαρών πωλήσεων 23,8% της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.

Τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε 501.000 ευρώ και ποσοστιαία επί των καθαρών πωλήσεων 1,8%, έναντι 1,50 εκατ. και ποσοστιαία 5,5% επί των καθαρών πωλήσεων το 2021, ενώ το αποτέλεσμα μετά από φόρους διαμορφώθηκε σε ζημίες ύψους 321.000 ευρώ, έναντι κερδών 623.000 ευρώ το 2021. Κι αυτό παρότι η 3αλφα πέρυσι μείωσε τόσο τα γενικά και διοικητικά της έξοδα, όσο και τα έξοδα διανομής και διάθεσης, με στοχευμένες παρεμβάσεις που σωρευτικά ανήλθαν σε 2% σαν ποσοστό επί των πωλήσεων.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία προχώρησε το 2022 σε αυξήσεις τιμών που όμως δεν αντιστάθμισαν στο σύνολό τους τις αυξήσεις του κόστους που δέχθηκε – είναι χαρακτηριστικό ότι οι αυξήσεις τιμών βασικών αγροτικών πρώτων υλών τόσο στα όσπρια όσο και στα ρύζια κατά περίπτωση κυμαίνονταν μεταξύ 20% και 60% έναντι του 2021.

Έχοντας πλέον απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος του αυξημένου κόστους, είτε με επενδύσεις τεχνολογικού εκσυγχρονισμού είτε με παρεμβάσεις μείωσης κόστους, είτε με περιορισμό της λειτουργικής της κερδοφορίας, η 3αλφα προχώρησε στα μέσα Μαρτίου σε αυξήσεις τιμών που εν μέρει θα «απαλύνουν» τις επιπτώσεις από τις αρνητικές εξωτερικές συνθήκες.

Αυξημένη στόχευση στην ιδιωτική ετικέτα
Για το 2023, μεταξύ των βασικών στοχεύσεων της 3αλφα είναι η ανάπτυξη των συνεργασιών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία παράγει προς συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, με φόντο την αύξηση της ζήτησης των καταναλωτών για private label προϊόντα, ως «αντίδοτο» στην ακρίβεια, έστω κι αν η διείσδυση της ιδιωτικής ετικέτας στη χώρα μας παραμένει χαμηλή σε σχέση με άλλες αγορές της Ευρώπης. Η εταιρεία επιδιώκει, επιπρόσθετα, αύξηση της εξαγωγικής της δραστηριότητας, που σήμερα αντιπροσωπεύει ένα μικρό μόνο μέρος του τζίρου της, καθώς και η συνέχιση της διεύρυνσης των καναλιών διανομής Horeca και Β2Β προς αξιοποίηση της συνεχιζόμενης αυξημένης τουριστικής προσέλευσης στην χώρα μας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter