Συνεταιριστικές Ελληνικές Εξαγωγές: Η κοινή εταιρική προσπάθεια για κεντρικές συμφωνίες εξαγωγών αγροτικών προϊόντων

Μεταξύ 10 και 15 Σεπτεμβρίου 2023 αναμένεται να παραδοθεί η μελέτη της Ernst & Young προς την Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘΕΑΣ), για τις προαπαιτούμενες ενέργειες πριν την ίδρυση ανώνυμης εταιρείας, ως ενιαίου φορέα ανάδειξης αγροτικών συνεταιριστικών προϊόντων προς αγορές του εξωτερικού.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της ΕΘΕΑΣ, Χρήστος Γιαννακάκης, κύριο μέλημα είναι η προώθηση εξαγωγών αγροτικών προϊόντων, από ελληνικούς συνεταιρισμούς, κάτω από την «ομπρέλα» ενιαίου brand, με χρηματοδότηση από την Τράπεζα Πειραιώς. Η νέα εταιρεία θα ονομαστεί Συνεταιριστικές Ελληνικές Εξαγωγές (CoGreExpo, Cooperative Greek Exports), με στόχο απευθείας κεντρικές συμφωνίες με αλυσίδες σούπερ μάρκετ του εξωτερικού.

«Όταν δημιουργείς καλάθι με ποσότητα και ποικιλία προϊόντων, μπορείς να προσεγγίσεις ευκολότερα το ράφι του εξωτερικού», σημείωσε ο κ. Γιαννακάκης. «Στοχεύουμε να επικεντρωθούμε σε βασικά προϊόντα αγροτικής παραγωγής και διατροφής, όπου μπορούμε να εγγυηθούμε σεβαστές παραγόμενες ποσότητες και επίσης, συνυπολογίζουμε τον παράγοντα να έχουν αντοχή στο ταξίδι. Θα ξεκινήσουμε με τα προϊόντα μεγαλύτερης παραγωγής και ζήτησης, γνωστά στο εξωτερικό. Ελπίζουμε ότι θα επεκτείνουμε αργότερα το μπουκέτο», πρόσθεσε.

Η Ernst & Young ανέλαβε, έναντι €65.000, έργο παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών τεχνοοικονομικής και νομικής υποστήριξης και την υποχρέωση έναντι της ΕΘΕΑΣ να χαρτογραφήσει τη διεθνή αγορά και να μελετήσει αντίστοιχες εμπορικές εταιρείες εθνικού χαρακτήρα: ΗΠΑ, Ισπανία, Ιταλία, Δανία, Ολλανδία. Προγραμματίζει έρευνα επάνω σε διεθνείς βάσεις δεδομένων για αγοραστικές τάσεις ενδιαφέροντος γύρω από τα αγροτικά προϊόντα για να παραδώσει ανάλυση των βέλτιστων πρακτικών για την ελληνική πραγματικότητα.

«Θέλουμε να αντιγράψουμε το ισπανικό μοντέλο της Anecop, των 73 αγροτικών συνεταιρισμών και της ιταλικής Apo Conerpo, των 70», επεσήμανε. Μετά από την ανάδειξη των χωρών – στόχων, η νέα εξαγωγική εταιρεία εκτιμάται ότι θα χρειαστεί μετοχικό κεφάλαιο €500.000, με κλιμάκωση από €5.000 έως €30.000, βάσει μεγέθους κάθε συνεταιρισμού. «Όσοι δεν εισέλθουν στο εταιρικό μετοχικό κεφάλαιο, θα μπορούν να αντισυμβάλλονται, με δεσμεύσεις όγκων παραγωγής και σχετικές ρήτρες, ώστε να ωφεληθούν από τις κεντρικές συμφωνίες», διευκρίνισε.
Κωνσταντίνος Βορίλας


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Circana: Μεσουρανούν τα plant-based έτοιμα γεύματα στην Ελλάδα, παραμένει σχετικά σταθερή η μέση τιμή τους

Αύξηση κατά 26,3% σε αξία πωλήσεων σημείωσε η υποκατηγορία plant-based έτοιμων γευμάτων στο πρώτο τετράμηνο του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana.

Μέσα στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023, η υποκατηγορία γευμάτων φυτικής προέλευσης έφθασε τα 1,6 εκατ. ευρώ σε αξία και 1,27 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του έτους, ενώ το 2022 είχε ξεπεράσει τα 2,83 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για συμπλήρωση του 56,5% του συνολικού περσινού τζίρου μόλις στο ένα τρίτο της φετινής χρονιάς, οπότε γίνεται αντιληπτό ότι προαλείφεται αύξηση πωλήσεων και για το σύνολο του τρέχοντος έτους.

Η συγκεκριμένη αύξηση στην υποκατηγορία plant-based έτοιμων γευμάτων αντικατοπτρίζεται και σε όγκους πωλήσεων, με αύξηση κατά 31,3% σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2022. Μιλάμε για 98.542 τεμάχια που έχουν ήδη πουληθεί στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο από τις αρχές Ιανουαρίου έως τα τέλη Απριλίου 2023.

Η «έκρηξη» του πρώτου τετραμήνου του 2023 και ο παράγων της εποχικότητας τη Σαρακοστή
Τα plant-based έτοιμα γεύματα δεν έχουν ακόμη ωριμάσει ως υποαγορά στην Ελλάδα και γνωρίζουν αλλεπάλληλη ανάπτυξη από τρίμηνο σε τρίμηνο και από έτος σε έτος. Σκεφθείτε το γεγονός και μόνο ότι ο συνολικός όγκος πωλήσεων του πρώτου τετραμήνου του 2023 υπερβαίνει κατά 77,3% τον όγκο πωλήσεων του πλήρους δωδεκαμήνου του 2020. Σε επίπεδο τριμήνου αντίστοιχα, η αύξηση είναι της τάξης του 35%.

Είναι εντυπωσιακό ότι μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου του 2023 είχαμε αύξηση κατά 31,27%, αλλά πιθανότατα αυτό οφείλεται στην περίοδο της νηστείας της Σαρακοστής. Το ελληνικό καταναλωτικό κοινό φαίνεται ότι εκτίμησε τη μεγαλύτερη βεντάλια προσφερόμενων προϊόντων φυτικής προέλευσης και έδωσε περαιτέρω ενίσχυση στις πωλήσεις, παρότι στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα συμπεριλαμβάνεται αυτούσια και η εβδομάδα μετά την Κυριακή του Πάσχα.

Σε επίπεδο πρώτου τετραμήνου του 2023, οι προμηθευτές plant-based προϊόντων, σε ό,τι τουλάχιστον αφορά τα έτοιμα γεύματα, φαίνεται να έχουν συγκρατήσει τις τιμές: Πιο συγκεκριμένα, η τιμή ανά τεμάχιο μειώθηκε κατά 3,8% στους τέσσερις πρώτους μήνες του 2023 σε σύγκριση με τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2022. Σε γενικές γραμμές, η τιμή ανά τεμάχιο στα plant-based έτοιμα γεύματα μπορούμε να πούμε ότι διατηρήθηκε σταθερή, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, καθώς η μέση τιμή εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 εμφανίζεται οριακά αυξημένη κατά 1,2% σε σχέση με τη μέση τιμή του συνόλου έτους του 2022.

Συνεπώς, μπορούμε να εξάγουμε το συμπέρασμα ότι οι μειωμένες τιμές του Απριλίου 2023 οφείλονται σε προσφορές που έχουν να κάνουν με την εποχικότητα της Σαρακοστής.

Από την άλλη, σε σχέση με τη μέση τιμή των plant-based γευμάτων για το 2021, η τιμή του πρώτου τετραμήνου του 2023 είναι μειωμένη κατά 8,15%, οπότε θα ήταν λογικό να σκεφτεί κανείς ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς προσπαθούν να εκπαιδεύσουν το ενδιαφερόμενο καταναλωτικό κοινό, χαμηλώνοντας τις τιμές τους ώστε να καταστήσουν τα προϊόντα του, εν προκειμένω τα έτοιμα γεύματα φυτικής προέλευσης, περισσότερο ελκυστικά προς αγορά. Άλλωστε, στο σύνολο του 2022, συγκριτικά με το πλήρες δωδεκάμηνο του 2021, η μέση τιμή είναι μειωμένη κατά 9,24%.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter