Circana: Μειώθηκε ο ρυθμός αύξησης αξίας πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τον Μάρτιο του 2023

Μείωση όγκου πωλήσεων καταγράφηκε στο φετινό πρώτο τρίμηνο, αντιτίθενται σε όλες τις τρέχουσες τάσεις τα αλκοολούχα ποτά που πωλούν τα σούπερ μάρκετ

Πρωτευόντως στις κατηγορίες των σνακ, κατά 3,1% και δευτερευόντως στα αλκοολούχα (1,7%) και μη αλκοολούχα ποτά (2,4%) παρουσιάστηκε αύξηση όγκου πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο εντός του πρώτου τριμήνου του 2023, σύμφωνα με την έκθεση Market View που εξέδωσε η Circana.

Οι δύο από τις τρεις παραπάνω κατηγορίες είχαν σημειώσει άνοδο σε όγκο πωλήσεων και στο πρώτο τρίμηνο του 2022, τα σνακ κατά 2% και τα μη αλκοολούχα ποτά κατά 1,6%. Ως προς τα ποτά που περιέχουν αλκοόλ, φαίνεται ότι το καταναλωτικό κοινό επιστρέφει στη συνήθεια να τα αγοράζει από σούπερ μάρκετ.

Συνολικά, η κατηγορία των τροφίμων σημείωσε μείωση όγκου πωλήσεων κατά 1,8% στο πρώτο τρίμηνο του 2023, συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2022. Πέρσι την ίδια εποχή, είχε σημειωθεί μείωση όγκου κατά 0,3% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Η αύξηση αξίας πωλήσεων σε σχέση με τις πληθωριστικές αυξήσεις τιμών
Ως προς την αξία πωλήσεων, το πρώτο τρίμηνο του 2023, σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022 κατέγραψε μεγάλη άνοδο, η οποία εν πολλοίς οφείλεται στις πληθωριστικές αυξήσεις των τιμών του κανονικού τιμοκαταλόγου κατ’ απόλυτη τιμή σε ευρώ.

Τα τρόφιμα σταθερού γραμμωτού κώδικα, τυποποιημένα και συσκευασμένα, καλύπτουν το 57,8% της αξίας πωλήσεων από τα καταστήματα οργανωμένου λιανεμπορίου στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Μαζί με τα επί ζυγίω προϊόντα τροφίμων, καλύπτουν το 81,7% του συνόλου.

Τα τρόφιμα έτρεξαν με αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 7,7% στο πρώτο τρίμηνο του 2023, έναντι μείωσης κατά 0,7% στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Αντίστοιχα, τα ταχέως διακινούμενα αγαθά (FMCGs) στο σύνολό τους, περιλαμβάνοντας και κωδικούς προϊόντων πέρα από τις κατηγορίες τροφίμων, εμφάνισαν τριμηνιαία αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 8,6%, έναντι μείωσης 1,1% στο πρώτο τρίμηνο του 2022. Σημειώστε, ωστόσο, ότι η αύξηση της αξίας πωλήσεων κινήθηκε με σαφώς μικρότερο ρυθμό το Μάρτιο του 2023: 3,5%, έναντι 6,9% τον Ιανουάριο και 17% τον Φεβρουάριο του 2023.

Η αύξηση 7,7% σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων αναλύεται σε αύξηση 8,8% για τα επί ζυγίω προϊόντα, τα οποία συνεχίζουν το ράλι της μεταπανδημικής εποχής για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο. Αντίστοιχα, τα συσκευασμένα προϊόντα με barcode εμφάνισαν αύξηση αξίας πωλήσεων κατά 7,3%, έναντι μείωσης κατά 0,6% στο πρώτο τρίμηνο του 2022.

«Παρατηρείται ότι οι αυξημένες τιμές παραμένουν δεδομένης της σύγκρισης του φετινού πρώτου τριμήνου με το περσινό πρώτο τρίμηνο, όταν και εκτιμάται ότι στην πλειονότητά τους, δεν είχαν μετακυλιστεί οι ανατιμήσεις στο πλήρες εύρος τους στις τιμές ραφιού. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι συνεχίζουν οι ανατιμήσεις μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023, μιας και όπου αποτυπώνεται η πορεία αξίας και τεμαχίων, παρουσιάζεται ήπια μείωση της ψαλίδας», επισημαίνει ο Senior Consultant της Circana, Βαγγέλης Φώσκολος.

Τιμή ανά όγκο πωλήσεων και πωλήσεις ανά τύπο και εμβαδό σούπερ μάρκετ
Η τιμή ανά όγκο πωλήσεων αυξάνεται κατά 1,98% στην κατηγορία όλων των τροφίμων και ποτών στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Κατά 1,82% είχε αυξηθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2022 και κατά 1,92% στο σύνολο του περασμένου έτους. Κατά 1,8% είχε επίσης αυξηθεί στο πλήρες δωδεκάμηνο του 2021.

Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στα αλκοολούχα ποτά, κατά 5,02% στο πρώτο τρίμηνο του 2023 συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα και ακολούθησαν τα κατεψυγμένα προϊόντα, με 3,52%. Δεν είχαμε καμία έκπληξη σε σχέση με τις τάσεις αύξησης τιμής ανά τεμάχιο ανά κατηγορία: Και στο πρώτο τρίμηνο του 2022, είχαν πρωτεύσει κατά σειρά οι ίδιες δύο κατηγορίες τροφίμων, κατά 4,87% και 3,19% αντίστοιχα.

Συνολικά, οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν περισσότερο σε μικρά και στα convenient stores των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, κατά 13,3% δηλαδή σε καταστήματα εμβαδού έως 400 τ.μ. Δεύτερη κατατάσσεται η κατηγορία των καταστημάτων τύπου υπερμάρκετ και υπεραγορών, με 11,2% στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Αναφερόμαστε σε καταστήματα επιφάνειας άνω των 2.500 τ.μ. Με αύξηση 8,5% ακολούθησαν τα καταστήματα από 400 έως 1.000 τ.μ. σε επιφάνεια και έπονται, με 5,9%, τα καταστήματα εμβαδού από 1.000 έως 2.500 τ.μ.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα οι «πρωταθλητές» στις αυξημένες τιμές
Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της καθαρής αύξησης τιμής τιμοκαταλόγου στα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου στο πρώτο τρίμηνο του 2023, η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στα γαλακτοκομικά προϊόντα, κατά 16,5%. Ακολούθησαν τα μαγειρικά βοηθήματα, συστατικά και σάλτσες, κατά 10,5%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα κατά 10,3% και κατά 9,3% οι κωδικοί συσκευασμένου φαγητού. Τα αλκοολούχα ποτά αυξήθηκαν λιγότερο από οποιαδήποτε άλλη κατηγορία τροφίμου και ποτού στο πρώτο τρίμηνο του 2023, κάτι που θα μπορούσε να δώσει απάντηση στην αύξηση του συνολικού όγκου πωλήσεών τους από το οργανωμένο λιανεμπόριο στους τρεις πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, η κατηγορία των τροφίμων και των ποτών φέρεται να οδηγεί την τάση αύξησης αξίας πωλήσεων βάσει προωθητικών ενεργειών και προσφορών, κατά 27,7%. Το αντίστοιχο ποσοστό στο πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν 24,7% και μειώθηκε ελαφρά, στο 24%, στο σύνολο του 2022. Το 2021 βρισκόταν στο 24,7%. Αυξήθηκε δηλαδή κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες σε μια τριετία.

Αντίστοιχα, στον συγκεντρωτικό δείκτη των ταχέως διακινούμενων αγαθών (FMCGs), αυτά αυξάνουν αξία πωλήσεων κατά 27,3% ως προς τις κατηγορίες και τους κωδικούς που συμπεριέλαβαν προωθητικές ενέργειες και προσφορές στην τιμολογιακή τους πολιτική, έναντι 25,1% του αντίστοιχου διαστήματος του 2022. Στο 24,6% βρέθηκε η αύξηση του συγκεκριμένου δείκτη στο σύνολο του 2022, στο 25,7% βρισκόταν στο σύνολο του 2021.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Αύρα: Πώς το Αίγιο θα γίνει το πρώτο net zero εργοστάσιο της Ελλάδας το 2025

Το πρώτο ουδέτερα κλιματικό εργοστάσιο στην Ελλάδα φιλοδοξεί να γίνει το 2025 το εργοστάσιο της Coca-Cola Τρία Έψιλον στο Αίγιο, όπου παράγονται τα εμφιαλωμένα νερά Αύρα, όπως ανακοινώθηκε σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο όμιλος στις παραγωγικές του εγκαταστάσεις στην πόλη της Αχαΐας.

Μαρία Αναργύρου – Νίκολιτς, γενική διευθύντρια της Coca-Cola Τρία Έψιλον για Ελλάδα και Κύπρο

Τα πρώτα βήματα προς τον στόχο αυτό έχουν ήδη γίνει: Όπως ανέφερε η Μαρία Αναργύρου – Νίκολιτς, γενική διευθύντρια της Coca-Cola Τρία Έψιλον για Ελλάδα και Κύπρο, το εργοστάσιο του Αιγίου, «με επενδύσεις που έχουν ξεκινήσει από το 2017, θα συνεχίσουν μέχρι το 2025 και ξεπερνούν τα 17 εκατομμύρια ευρώ, αποτελεί μονάδα-πρότυπο βιωσιμότητας και καινοτομίας». Όπως εξήγησε η ίδια, «είναι το μοναδικό εργοστάσιο νερού στην Ελλάδα που έχει πάρει την platinum διάκριση AWS για τη σωστή διαχείριση υδάτινων πόρων. Χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια από 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ είναι ένα εργοστάσιο μηδενικών απορριμμάτων, καθώς ανακυκλώνει και αξιοποιεί το 100% των απορριμμάτων του». Είναι χαρακτηριστικό ότι η χρήση νερού στο εργοστάσιο έχει μειωθεί κατά 33 από το 2015 έως το 2022, ενώ το 91% της συνολικής ενέργειας που χρησιμοποιείται στις εγκαταστάσεις προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Επιπλέον, το 80% των λαμπτήρων έχει αντικατασταθεί με LED, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι το σύνολο των περονοφόρων οχημάτων του εργοστασίου έχει αντικατασταθεί από ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Οι τρεις πυλώνες προς το Net Zero
Πώς όμως θα επιτευχθεί ο στόχος του Net Zero έως το 2025; Την απάντηση έδωσε ο διευθυντής του εργοστασίου, Τάκης Καραπατούχας, εξηγώντας πως η επίτευξη του στόχου θα γίνει εφικτή μέσα από τρεις πυλώνες:

  • Τον μηδενισμό των άμεσων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που περιλαμβάνει την αύξηση του ποσοστού της συνολικής ενέργειας που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο 100%, από 91% σήμερα
  • Την αντικατάσταση του LPG από ηλεκτρικές αντιστάσεις για τη θέρμανση του νερού
  • Την περαιτέρω αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού και των κτιριακών εγκαταστάσεων.

Πρεμιέρα στα τέλη Μαΐου για το μη αποσπώμενο καπάκι
Από την πλευρά του, ο Χρήστος Μπαλατσός, Senior Brand Marketing Manager Water της Coca-Cola Τρία Έψιλον, επεσήμανε πως το νερό Αύρα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την καινοτομία και τη βιωσιμότητα. «Η συσκευασία μας είναι 100% ανακυκλώσιμη. Το 2014 παρουσιάσαμε τις καινοτόμες φιάλες Ecoflex στα 500ml και στο 1,5 λίτρο PET, με 24% λιγότερο πλαστικό, που συνεισφέρουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων και στον όγκο των απορριμμάτων», σημείωσε, εξηγώντας πως η μάρκα έχει πετύχει μείωση του PET κατά 24% (27% στο παιδικό Αύρα Bloom) σε σχέση με το 2016 και μείωση του γυαλιού στη συσκευασία του 1 λίτρου κατά 12,5%. Στάθηκε επίσης στις νέες συσκευασίες με μη αποσπώμενο καπάκι του Αύρα, που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά στο τέλος του Μαΐου, εφαρμόζοντας τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και συμβάλλοντας ώστε πάνω από 250 εκατομμύρια καπάκια να μπορούν να συλλεχθούν και να ανακυκλωθούν.

Τρεις γραμμές παραγωγής
Το εργοστάσιο της Αύρα στο Αίγιο διαθέτει τρεις γραμμές παραγωγής.

Η ταχύτερη από αυτές, κατασκευασμένη από τη γερμανική εταιρεία Krone, είναι η γραμμή που παράγει τις φιάλες PET των 750, 500 και 330 ml, η οποία εγκαταστάθηκε το 2017 και έχει δυναμικότητα 72.000 φιαλών ανά ώρα, καθιστώντας την ως την ταχύτερη γραμμή παραγωγής μεταλλικού νερού στον όμιλο.

Η δεύτερη γραμμή παράγει επίσης φιάλες PET μεγαλύτερου μεγέθους (1 και 1,5 λίτρου), ενώ η τρίτη γραμμή είναι αυτή των γυάλινων φιαλών. Μετά την παραγωγή, τα προϊόντα οδηγούνται στις πέντε αποθήκες του εργοστασίου, συνολικής επιφάνειας 12.000 τετραγωνικών μέτρων και χωρητικότητας 14422 παλετών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Shoptalk Europe 2023: Το διττό στοίχημα του premiumization και η ευρωπαϊκή στρατηγική της Diageo

Μια στρατηγική ισχυρής ανταπόκρισης στα ESG κριτήρια, που θα αξιοποιεί και τις τρεις μεγάλες ευκαιρίες που έχει εντοπίσει η Diageo σε όλες τις αγορές του κόσμου, περιλαμβάνει το ευρωπαϊκό σχέδιο της εταιρείας. Το σχέδιο έχει ορίζοντα το 2030, σύμφωνα με όσα είπε η Σοράγια Μπέντσιχ, πρόεδρος της Diageo για την Ευρώπη, στο Shoptalk Europe 2023, το οποίο διεξάγεται στη Βαρκελώνη από τις 9 μέχρι και τις 11 Μαΐου.

Όπως ανέφερε η κυρία Μπέντσιχ, η Diageo προσαρμόζει επιμέρους τη στρατηγική της για κάθε αγορά στην οποία βρίσκεται, τόσο σε ηπειρωτικό, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Το Τμήμα Δεδομένων και Ανάλυσης Δεδομένων Καταναλωτών (Consumer Data and Analytics) της εταιρείας έχει εντοπίσει τρεις ευκαιρίες που αναδύονται σε όλες σχεδόν τις αγορές του κόσμου, στην αμερικανική, την ασιατική ήπειρο και την Ευρώπη.

Η θέληση των καταναλωτών να «πίνουν καλύτερα, αλλά όχι περισσότερο»
Οι καταναλωτές φέρονται να θέλουν πλέον να «πίνουν καλύτερα αλλά όχι περισσότερη ποσότητα», όπως δήλωσε η πρόεδρος της Diageo για την Ευρώπη. Η συγκεκριμένη τάση δημιουργεί το σημαντικό momentum για το premiumization που έχει αποφασίσει να επιχειρήσει η Diageo. Οι καταναλωτές πλέον δίνουν προτεραιότητα στις «στιγμές και τις περιστάσεις που έχουν αξία για αυτούς». Για αυτές τις στιγμές, επικρατεί έντονη επιθυμία για το «ιδιαίτερο» και το «ξεχωριστό» (specialness), όπως εξήγησε, όλο και περισσότερο οι καταναλωτές αναζητούν την ευκαιρία να επενδύσουν στις περιστάσεις αυτές. Το ζητούμενο είναι το «ιδιαίτερο» της εμπειρίας και τα προϊόντα που καταναλώνουν πρέπει αντίστοιχα να το υπηρετούν.

Οι λιανέμποροι βασικοί συνεργάτες στο premiumization
Η επικεφαλής της Diageo Ευρώπης τόνισε ότι οι λιανέμποροι αναδεικνύονται ως οι βασικοί συνεργάτες, ώστε να προσφέρουν οι εταιρείες τροφίμων και ποτών, αλλά και των ταχέως διακινούμενων αγαθών (FMCGs) γενικότερα, το premiumization της εμπειρίας που αναζητούν οι καταναλωτές. Η Σοράγια Μπέντσιχ ανέφερε πως ήδη η Diageo «τρέχει» συνεργασίες προς το σκοπό αυτό, τόσο με την Tesco, όσο και με την Carrefour σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή επικράτεια. Στο επόμενο χρονικό διάστημα, αναμένονται και νέες αντίστοιχες συνεργασίες. «Αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα να συνεργαστούμε ώστε να ξεκλειδώσουμε την ισχύ και την αξία των δεδομένων», ανέφερε ακόμη. Αντιστοίχως, ζωτικής σημασίας είναι η συνεργασία με τους retailers και ως προς το «στοίχημα» της καινοτομίας. «Όταν καινοτομείς, οι συνεργασίες είναι ζωτικής σημασίας: Πρέπει να συνδημιουργούμε!», ανέφερε η κυρία Μπέντσιχ, εξηγώντας επιπροσθέτως ότι δεν έχει νόημα ένας προμηθευτής να παράγει ένα καινοτόμο προϊόν και αυτό να μην πωλείται ανάλογα. Επιπλέον, υπογράμμισε, ότι «είναι αδιανόητο τα στοιχήματα της καινοτομίας αλλά και της βιωσιμότητας να γίνονται σε βάρος της τιμής ή της γεύσης του τελικού προϊόντος».

Βιωσιμότητα: Νέο πεδίο συνεργασίας, επένδυση 1 δισ. δολαρίων
Ακόμη ένα «συναρπαστικό πεδίο», όπου οι λιανέμποροι έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν με τη βιομηχανία των προμηθευτών και με όλα τα μέρη της αλυσίδας παραγωγής, παράγοντας προστιθέμενη αξία για τον καταναλωτή, είναι η βιωσιμότητα, σύμφωνα με την επικεφαλής της Diageo Ευρώπης. Όπως είπε, τόσο η βιομηχανία, όσο και το οργανωμένο λιανεμπόριο έχουν μεγάλες δεσμεύσεις, αλλά και φιλόδοξους στόχους βιωσιμότητας και μόνον μέσα από συνεργασία μπορούν να επιτευχθούν.

Ακόμη, ανέφερε ότι η Diageo επενδύει περίπου 1 δισ. δολάρια μέχρι το 2030, προκειμένου να πετύχει τους στόχους βιωσιμότητας που έχει θέσει «εις εαυτόν» ως δέσμευση, μεταξύ άλλων, για ανακυκλώσιμες και επαναχρησιμοποιήσιμες συσκευασίες, για νέες τεχνολογίες συσκευασίας, για διαδικασίες logistics… «Φτιάχνουμε το αεροπλάνο, ενόσω είμαστε σε πτήση», είπε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ταχύτατης προσαρμογής στα ζητούμενα βιωσιμότητας και αειφορίας που αλλάζουν διαρκώς.

Κοινωνικός αντίκτυπος και συμπερίληψη
Η Diageo έχει στόχο να γίνει ηγέτιδα στον θετικό κοινωνικό αντίκτυπο, που θα έχουν η παραγωγική διαδικασία και οι δράσεις σε θέματα συμπερίληψης στην εργασία: Το 60% των εργαζομένων στην εταιρεία είναι γυναίκες, το 37% των ανώτερων διοικητικών στελεχών είναι γυναίκες, ενώ το 48% των εργαζομένων είναι διαφορετικής εθνικής προέλευσης συγκριτικά με τη χώρα εργασίας τους.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter