Metro: Έσπασε το φράγμα του 1,5 δισ., αύξησε κερδοφορία, ετοιμάζει επενδύσεις 280 εκατ.

Το φράγµα του 1,5 δισ. ευρώ έσπασε, έστω και οριακά, ο κύκλος εργασιών του οµίλου Metro το 2022 (1,501 δισ., για την ακρίβεια), καταγράφοντας αύξηση 9,5% σε ετήσια βάση, σύµφωνα µε τα στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του οµίλου, Αριστοτέλης Παντελιάδης,

Ένα µεγάλο µέρος αυτής της αύξησης ήταν ασφαλώς πληθωριστικό, καθώς ο όγκος πωλήσεων διατηρήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα µε το 2021.

Το αξιοσηµείωτο όµως είναι ότι, παρότι το περιθώριο κέρδους ήταν «κλειδωµένο» νοµοθετικά, και παρότι το κόστος ενέργειας και το µισθολογικό κόστος αυξήθηκαν σηµαντικά, ο όµιλος Metro πέτυχε αύξηση κερδοφορίας, φτάνοντας τα 60,5 εκατ. ευρώ σε EBITDA (από 53,4 εκατ. το 2021, +13,3%) και τα 25,3 εκατ, ευρώ σε κέρδη προ φόρων (από 22,4 εκατ. το 2021, +26,8%).

Πώς έγινε αυτό; Χάρη στις επενδύσεις των προηγούµενων ετών, είναι η απάντηση που έδωσε ο κ. Παντελιάδης: «Ως µη εισηγµένη ελληνική εταιρεία έχουµε την πολυτέλεια να σκεφτόµαστε περισσότερο το µέλλον παρά το παρόν. Όταν επενδύουµε, το κάνουµε βλέποντας µπροστά τρία, τέσσερα, πέντε χρόνια.

Η βελτίωση αυτή των αποτελεσµάτων του 2022, και η περαιτέρω βελτίωση που ελπίζω ότι θα έχουµε αυτήν τη χρονιά, δεν οφείλεται σε κάτι µαγικό που κάναµε πέρυσι.

Οφείλεται σε όλη τη δουλειά την οποία έχουµε κάνει από την περίοδο της εξαγοράς (σ.σ. της Βερόπουλος) και µετά, Αυτά που επενδύουµε σήµερα περιµένουµε να αποδώσουν σε δύο ή τρία χρόνια».

Επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ έως το 2026
Μιλώντας για επενδύσεις, ο όµιλος σχεδιάζει για την τετραετία 2023-2026 συνολικές επενδύσεις ύψους 280 εκατοµµυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 59 εκατ. αφορούν σε επενδύσεις που θα υλοποιηθούν εντός του 2023. Μάλιστα, το ποσό των 59 εκατ. δεν περιλαµβάνει τη σχεδιαζόµενη επένδυση σε ακίνητο logistics στον Ασπρόπυργο, εκτιµώµενου ύψους περί τα 50 εκατ. ευρώ, µε τον όµιλο Metro να βρίσκεται σε αναζήτηση του κατάλληλου ακινήτου, ώστε να δηµιουργήσει εκεί ένα κέντρο διανοµής που θα αντικαταστήσει αυτό της Μάνδρας και ένα µικρότερο στον Ασπρόπυργο που διαθέτει ο όµιλος. Σηµειώνεται ότι ο όµιλος ολοκλήρωσε και την ανακαίνιση και επέκταση του Κέντρου Διανοµής Βορείου Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη.

Συγκυριακή η ανάπτυξη των πολύ μεγάλων καταστημάτων
Σύµφωνα µε στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παντελιάδης, τα Metro Cash & Carry κέρδισαν το 2002 επιπλέον µερίδιο 0,5%, ενώ τα τα My market έχασαν 0,2%. Η πτώση αυτή αποδίδεται από τον κ. Παντελιάδη στο γεγονός ότι τα πολύ µεγάλα καταστήµατα, στον απόηχο της πανδηµίας, συνέχισαν και το 2022 να κερδίζουν µερίδια, γεγονός που ευνόησε άλλες αλυσίδες, όχι όµως και τη My market που δεν έχει πολύ µεγάλα καταστήµατα.

Ωστόσο, είναι σαφές ότι η εταιρεία δεν έχει καµία πρόθεση να επεκταθεί σε αυτήν την τυπολογία καταστηµάτων: όπως σηµείωσε ο κ. Παντελιάδης, η ανάπτυξη των μεγάλων καταστημάτων είναι συγκυριακή και πιθανότατα από φέτος η κατάσταση θα αρχίσει να επανέρχεται στα προ πανδηµίας επίπεδα, ευνοώντας τα µεσαία καταστήµατα, αλλά και τα µικρότερα καταστήµατα, στα οποία ο όµιλος έχει πλέον παρουσία µέσω των My market Local, που λειτουργούν µε το µοντέλο του franchise.

Εκατό αιτήματα κάθε μήνα για νέα καταστήματα My market Local
Άλλωστε, στα µικρά καταστήµατα πέφτει το βάρος της περαιτέρω ανάπτυξης του δικτύου της My market, καθώς από τα 25 καταστήµατα που σχεδιάζει να ανοίξει ο όµιλος φέτος, τα περισσότερα είναι Local, ενώ το πλάνο είναι µέχρι το τέλος του 2025 τα Local να έχουν φτάσει τα 80. Σύµφωνα µε τον κ. Παντελιάδη, η ανάπτυξη είναι εξασφαλισµένη για τέτοιου είδους καταστήµατα, καθώς η εταιρεία δέχεται κάθε µήνα περί τα 100 αιτήµατα από ενδιαφερόµενους για franchisees, ενώ ένα επιπλέον πλεονέκτηµα αποτελεί το γεγονός ότι είναι πολύ πιο εύκολο να βρεθούν χώροι για το στήσιµο ενός µικρότερου καταστήµατος.

Ανοίγει το πρώτο dark store στη Ρόδο
Ο κ. Παντελιάδης αποκάλυψε εξάλλου πως σύντοµα θα είναι έτπιµο το πρώτο dark store της Metro Cash & Carry στη Ρόδο. Όπως εξήγησε ο ίδιος, το κατάστηµα της Ρόδου είναι αρκετά µεγάλο, όµως ο τουρισµός στο νησί πηγαίνει τόσο καλά, που πλέον δεν αντέχει να εξυπηρετεί και τους πελάτες, και τη διανοµή. Έτσι, το νέο dark store θα λειτουργεί ως µία χωριστή αποθήκη που θα εξυπηρετεί αποκλειστικά τη διανοµή.

Σε αναζήτηση προσωπικού για πάνω από χίλιες κενές θέσεις εργασίας
Η ενίσχυση των τουριστικών ρευµάτων όµως αναδεικνύει και ένα άλλο παρόµοιο «πρόβληµα»: την έλλειψη προσωπικού, η οποία έχει συζητηθεί αρκετά στη φιλοξενία και στην εστίαση, όµως αγγίζει και το οργανωµένο λιανεµπόριο: είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή τη στιγµή η Metro έχει 1.147 κενές θέσεις εργασίας και αναζητά ανθρώπους για να τις καλύψει όµως δεν τους βρίσκει, την ώρα που τα στοιχεία δείχνουν ότι η ανεργία στη χώρα µας παραµένει σε υψηλά επίπεδα. Σηµειωτέον ότι οι θέσεις που επιθυµεί να καλύψει ο όµιλος δεν είναι εποχιακές, αλλά σχεδόν όλες είναι µόνιµες και πλήρους απασχόλησης, καθώς οι τετράωρες θέσεις ως επί το πλείστον έχουν καταργηθεί.

«Το Καλάθι του Νοικοκυριού έχει ξεφτίσει»
Ο κ, Παντελιάδης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο Καλάθι του Νοικοκυριού, σχολιάζοντας ότι αυτό έχει «ξεφτίσει» και πλέον οι καταναλωτές δεν ενδιαφέρονται για αυτό, αφού στο µυαλό τους είναι σαν µία ακόµα προωθητική ενέργεια που µετά από τόσους µήνες εφαρµογής έχει κουράσει. «Το Καλάθι του Νοικοκυριού έκανε τη δουλειά του, αλλά δεν προσφέρει κάτι πια», επεσήµανε. Σηµειώνεται ότι η συµµετοχή του Καλαθιού στον συνολικό τζίρο της Metro εκτιµάται στο 4,45%, ενώ περίπου τα δύο τρίτα των προϊόντων που πωλήθηκαν µέσα από το Καλάθι της εταιρείας ήταν επώνυµα και τα υπόλοιπα ιδιωτικής ετικέτας.

«Ξεπαγώνουν» τα περιθώρια κέρδους
Το Καλάθι του Νοικοκυριού ολοκληρώνει τον κύκλο του στις 30 Ιουνίου (εφόσον δεν παραταθεί). Την ίδια ηµεροµηνία αναµένεται να «ξεπαγώσουν» τα περιθώρια κέρδους των σούπερ µάρκετ, που σήµερα παραµένουν παγωµένα στα επίπεδα του Αυγούστου του 2021.

Ο κ. Παντελιάδης τόνισε πως το ξεπάγωµα αυτό θα επιτρέψει επιτέλους στη Metro να χαράξει τη δική της εµπορική πολιτική, κάνοντας λόγο για ένα παρεµβατικό µέτρο που είχε µεν νόηµα όταν θεσπίστηκε, όµως παρατράβηξε και, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «αν δεν αφήνεις την αγορά να λειτουργήσει ελεύθερα, το πληρώνει στο τέλος ο καταναλωτής». Ξεκαθάρισε πάντως πως ο ανταγωνισµός στον κλάδο των σούπερ µάρκετ είναι έντονος, γεγονός που δεν επιτρέπει σε κάποια αλυσίδα να αυξήσει συνολικά τα περιθώρια κέρδους, αλλά προσφέρει µια ευελιξία στη χάραξη εµπορικής πολιτικής.

Αποκλιμακώνεται ο πληθωρισμός, άρχισαν οι μειώσεις τιμών
Ο κ, Παντελιάδης παρουσίασε και στοιχεία για τον εσωτερικό πληθωρισµό του οµίλου σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής. Από αυτά προκύπτει ότι η χονδρική επηρεάστηκε πολύ περισσότερο από τη λιανική. ξεπερώντας και τα επίπεδα του επίσηµου πληθωρισµού όπως ανακοινώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ, όµως παρουσιάζει και πιο γρήγορη αποκλιµάκωση τους τελευταίους µήνες. Σε γενικές γραµµές, και ο πληθωρισµός στη λιανική έχει αρχίσει πλέον να αποκλιµακώνεται και, κατά την εκτίµηση του κ. Παντελιάδη, στο δ’ τρίµηνο του έτους ο πληθωρισµός θα έχει υποχωρήσει σε ανεκτά επίπεδα.

Ήδη µάλιστα έχουν αρχίσει να κάνουν την εµφάνισή τους και κάποιες µειώσεις τιµών σε ορισµένες κατηγορίες, όπως τα γαλακτοκοµικά, καθώς στις κατηγορίες αυτές οι ανατιµήσεις έχουν προκαλέσει µείωση της κατανάλωσης, οδηγώντας τους πρµοµηθευτές νοµοτελειακά σε µειώσεις τιµών.

Πρόβλεψη για τζίρο 1,58 δισ. φέτος
Για το 2023 η Metro προβλέπει ότι ο κύκλος εργασιών θα κινηθεί στα 1,58 δισ. ευρώ, ενώ αναµένεται περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας.

Το δίκτυο των My market θα αυξηθεί τα επόµενα χρόνια κυρίως µέσω της ανάπτυξης των My market Local, ενώ στο σχεδιασµό ανάπτυξης των Metro Cash & Carry έχουν προβλεφθεί για φέτος εκτός του dark store στη Ρόδο και τρία νέα hubs. Εξάλλου, η συνεχής άνοδος του τουρισµού στη χώρα, εκτιµάται να έχει περαιτέρω θετική επίδραση στα οικονοµικά αποτελέσµατα της αλυσίδας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Menelaos Fresh: Συσκευασμένα φρέσκα βιολογικά οπωροκηπευτικά σε Θανόπουλο και μικρή λιανική

Συσκευασμένα φρέσκα βιολογικά οπωροκηπευτικά προς τη μικρή λιανική, μανάβικα, τοπικά βιολογικά παντοπωλεία, αλλά και προς την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Θανόπουλος τυποποιεί η Menelaos Fresh. Η εταιρεία διαθέτει σημείο πώλησης και στην Κεντρική Λαχαναγορά Αθηνών στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, αλλά και θυγατρικό βιολογικό κατάστημα λιανικής με την ονομασία «Βιολογικός Θησαυρός» στην Αγία Παρασκευή.

Η εταιρεία διατηρεί σταθερές συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς από όλη την Ελλάδα και φιλοδοξεί να αυξήσει περισσότερο τους συνεργάτες της. Ταυτόχρονα, αποτελεί εισαγωγέα οπωροκηπευτικών από το εξωτερικό. «Οι Έλληνες αναζητούν όλο και περισσότερο πιο αγνά και φυσικά τοπικά προϊόντα, γι’ αυτό κοιτάζουμε κι εμείς να αυξήσουμε τις συνεργασίες μας με παραγωγούς σε κάθε κατηγορία φρούτου και λαχανικού.

Θέλουμε να προσφέρουμε προσεγμένα προϊόντα και οι μικροί παραγωγοί πράγματι το εξασφαλίζουν αυτό, επειδή τα περιποιούνται και τα προσέχουν», ανέφερε στο FOODReporter η Sales Manager της εταιρείας και υπεύθυνη του υποκαταστήματος «Βιολογικός Θησαυρός», Μαριάνθη Γραβάνη. Εκτεταμένες συνεργασίες για φρέσκα βιολογικά κολοκυθάκια έχει η εταιρεία με παραγωγούς από τη Λέσβο και για ποικιλίες βιολογικής ντομάτας από τα Χανιά. Σύντομα αναμένεται συνεργασία για ελληνικά βιολογικά αχλάδια, με προέλευση από τη Μακεδονία, όπως έμαθε το FOODReporter.

Η Menelaos Fresh έχει δημιουργήσει και έναν νέο κωδικό, 100% χυμό ροδιού, από 100% βιολογικά ρόδια, «ουσιαστικά φυσικά στυμμένο ρόδι, που έλαβε την εκτίμηση και το ενδιαφέρον του κοινού στο περίπτερο της εταιρείας στην έκθεση Bio Festival 2023», όπως σημείωσε η κυρία Γραβάνη. Τα 100% βιολογικά ρόδια που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή του συγκεκριμένου χυμού προέρχονται από τις ποικιλίες Accua και Wonderful. Πρόκειται για καλλιέργειες ροδιού της περιοχής του Κιλκίς.

Ο συγκεκριμένος κωδικός έχει τυποποιηθεί μόλις τον προηγούμενο μήνα και εντάσσεται στην premium κατηγορία βιολογικών προϊόντων, μιας και δεν περιέχει καθόλου ζάχαρη, επιπρόσθετη γλυκαντική ουσία σε καμία μορφή και καθόλου συντηρητικά. Οπότε, γίνεται αντιληπτή η περιορισμένη δυνατότητα παραγωγής, σε συνδυασμό με την σχετικά κοντινή ημερομηνία λήξης. Η κυρία Γραβάνη τόνισε ότι στο Bio Festival 2023 το καταναλωτικό κοινό που επισκέφθηκε την έκθεση έδειξε, επίσης, μεγάλο ενδιαφέρον για τα διαφορετικά προϊόντα από καρύδα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

RAKS Πετράκης ΑΕ: Toποθετώντας το χαρούπι στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο

«Ασχολούμαστε με το άκρως παραδοσιακό τρόφιμο βάσει συνταγών του Μεσοπολέμου, οι οποίες δεν περιέχουν συντηρητικά και διογκωτικά. Προσπαθήσαμε να τις φέρουμε στην ελληνική αγορά “ξεθάβοντας” προϊόντα, όπως και το χαρούπι που φέραμε στην αγορά το 2008 με μεγάλες δυσκολίες. Σήμερα θεωρείται η μεγαλύτερη υπερτροφή παγκοσμίως» αναφέρει στο FOODReporter ο Παύλος Πετράκης, Operations Director της RAKS Πετράκης.

Αναλυτικότερα, η επιχείρηση επιδιώκει κάθε χρόνο να παράγει 1-2 προϊόντα με βάση το χαρούπι, ξεπερνώντας τους 30 κωδικούς στην εν λόγω κατηγορία. Επιπλέον, διαθέτει ταχίνι από κολοκυθόσπορο, χαλβά χωρίς ζάχαρη και ελληνικό φυστικοβούτυρο χωρίς συντηρητικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η RAKS Πετράκης προμηθεύεται την πρώτη της ύλη από την Κρήτη, την Κύπρο και, πλέον, και από την Ισπανία.

Όσον αφορά στην τοποθέτηση των προϊόντων της εταιρείας στο οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο, ο κ. Πετράκης επισημαίνει ότι τα προϊόντα της βρίσκονται στο ράφι του Σκλαβενίτη. «Καθώς το προϊόν είναι παραδοσιακό και χειροποίητο, δεν έχουμε τη δυνατότητα μεγάλης παραγωγής για να τοποθετηθούμε και σε άλλες αλυσίδες» σχολιάζει ο Παύλος Πετράκης, προσθέτοντας ότι, παρόλα αυτά, κάθε χρόνο η επιχείρηση επενδύει στην επέκταση της παραγωγής.

Επισημαίνεται ότι η RAKS Πετράκης σημειώνει διψήφια ανάπτυξη ετησίως, αναμένοντας το 2023 να αποδειχθεί μία ακόμη καλή χρονιά.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter