Ο µεξικανικός κολοσσός Grupo Bimbo επενδύει στην Olyra Foods του Γιάννη Βαρελλά-Ουζουνόπουλου

Την είσοδό του στην ελληνικών συµφερόντων εταιρεία Olyra Foods ανακοίνωσε πριν από λίγες µέρες ο πολυεθνικός όµιλος τροφίµων Grupo Bimbo, µε έδρα το Μεξικό. Ειδικότερα, η Grupo Bimbo, µέσω της θυγατρικής της εταιρείας Bimbo Ventures, απέκτησε µειοψηφικό ποσοστό στην Olyra Foods, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου χρηµατοδοτικού γύρου που έτρεξε η τελευταία, συνολικού ύψους 4 εκατοµµυρίων δολαρίων, µε σκοπό να επεκτείνει την παρουσία της στο λιανεµπόριο και στις διαδικτυακές αγορές.

Ποια είναι όµως η Olyra Foods; Πρόκειται για την start-up εταιρεία που ίδρυσε το 2017 ο Γιάννης Βαρελλάς-Ουζουνόπουλος, µέλος της πέµπτης γενιάς της οικογένειας Ουζουνόπουλου, η οποία δραστηριοποιείται εδώ και έναν αιώνα περίπου στην αγορά των αλεύρων, όντας πίσω από την εταιρεία Μύλοι Θράκης. Στόχος του ιδρυτή της Olyra Foods ήταν να ανοίξει τη µεγάλη αγορά των ΗΠΑ, προσφέροντας καινοτόµα προϊόντα µπισκότων µε βάση αρχαιοελληνικές ποικιλίες σιτηρών (κριθάρι, βρώµη, σπέλτα και λούπινο). Έξι χρόνια µετά, είναι φανερό ότι ο στόχος αυτός επετεύχθη, καθώς σήµερα τα προϊόντα της εταιρείας έχουν παρουσία σε πάνω από 5.000 σηµεία λιανικής πώλησης στις Ηνωµένες Πολιτείες.

Τα µπισκότα που κέντρισαν το ενδιαφέρον της Grupo Bimbo
Τα πρώτα προϊόντα της Olyra Foods ήταν τραγανά µπισκότα πρωινού σε γεύσεις όπως χαρούπι-φουντούκι, ταχίνι-κανέλα και γλυκάνισο-σύκο. Τα τελευταία χρόνια η Olyra έχει επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό της, που περιλαµβάνει µεταξύ άλλων µπισκότα-σάντουιτς µε διπλή σοκολάτα και ελληνικό γιαούρτι-blueberry, ενώ πιο πρόσφατα λάνσαρε γεµιστά µπισκότα πρωινού µε γεύσεις φυστικοβούτυρου, αµυγδάλου και διπλής σοκολάτας.

Σηµειώνεται ότι τα προϊόντα της εταιρείας είναι βιολογικά, χωρίς µεταλλαγµένα και περιέχουν 4 γραµµάρια φυτικών ινών, 5 γραµµάρια πρωτεΐνης και 6 γραµµάρια ζάχαρης ανά µερίδα.

«Η Olyra, µε έναν πολύ αυθεντικό τρόπο, έχει ικανοποιήσει µία καταναλωτική ανάγκη για πιο θρεπτικές και νόστιµες λύσεις πρωινού. Είµαστε ενθουσιασµένοι που θα συνεργαστούµε µαζί τους για να βοηθήσουµε στην ανάπτυξη της επιχείρησης και να επεκτείνουµε τη διαθεσιµότητα των προϊόντων της Olyra σε περισσότερους καταναλωτές», δήλωσε ο Constantino Matouk, αντιπρόεδρος της Bimbo Ventures, η οποία θα πρέπει να σηµειωθεί ότι από το 2017 που ιδρύθηκε έχει πραγµατοποιήσει προηγουµένως ακόµα δύο σηµαντικές επενδύσεις σε εταιρείες σνακ, χρηµατιοδοτώντας την εταιρεία σνακ και δηµητριακών LiveKuna και την εταιρεία vegan σνακ Rule Breaker.

Επισηµαίνεται ότι ο όµιλος Grupo Bimbo είναι ένας από τους µεγαλύτερους οµίλους τροφίµων στο Μεξικό, µε τζίρο που το 2022 έφτασε τα 5,5 δισεκατοµµύρια ευρώ, αυξηµένο κατά 15% σε σχέση µε το 2021.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

NielsenIQ: Στο +8,2% ο τζίρος του οργανωµένου λιανεµπορίου τροφίµων για το πρώτο τρίµηνο του 2023

Την ανοδική του πορεία συνεχίζει και το 2023 ο τζίρος του οργανωµένου λιανεµπορίου τροφίµων σύµφωνα µε τη NielsenIQ, καθώς παρουσιάζει στο σύνολό του θετική τάση για το πρώτο τρίµηνο του 2023 της τάξης του +8,2% βάσει στοιχείων YTD έως τις 2 Απριλίου 2023 σε σύγκριση µε την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο.

Αναλυτικότερα, η συγκεκριµένη τάση οδηγείται κυρίως από τα τρόφιµα, τόσο από τα φρέσκα µε +8,1%, όσο και από τα τυποποιηµένα τρόφιµα και ποτά µε +8,2%, κυρίως λόγω της σηµαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου.

Ωστόσο, σύµφωνα µε τη NielsenIQ, αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι αν αποδοµηθεί η συνολική τάση του +8,7% των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, είναι ξεκάθαρο ότι η ανάπτυξη αυτή συνεχίζει να είναι αποκλειστικά και µόνο πληθωριστική, καθώς οι τιµές αυξήθηκαν κατά 12,2%, ενώ οι όγκοι αντίστοιχα υποχώρησαν κατά -3,5%.

Στο +25,4% το µερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον το µερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σηµείωσε σηµαντική αύξηση, και από το 23,8%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%, στην αγορά που συµπεριλαµβάνει και το discount κανάλι, ενώ ταυτόχρονα οι κατασκευαστές επώνυµων προϊόντων προσπαθούν να γίνουν ακόµη πιο ανταγωνιστικοί, εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασµένης χρονιάς, στο 68,2%.

Οι µεγαλύτερες αίθουσες λιανεµπορίου παρουσιάζουν την µεγαλύτερη ανάπτυξη µε +11,5%
Αναλύοντας στη συνέχεια την αγορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστηµάτων, καθώς στις διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, προκύπτει ότι την µεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι µεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2500 τ.µ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχοµένως να οφείλεται, µεταξύ άλλων, στο γεγονός ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα µεγαλύτερα καταστήµατα, στα οποία πέρα από µεγαλύτερη ποικιλία, µπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιµες προσφορές, καθώς και πιο ανταγωνιστικές τιµές.

Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, οι περιοχές της Κρήτης αλλά και της Πελοποννήσου, εξακολουθούν να εµφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης µε +15,4% και +6,8% αντίστοιχα. Βέβαια, την ίδια στιγµή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται µε εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση µε το σύνολο της χώρας.

Σημαντική μείωση πωλήσεων στα σπορέλαια
Επικεντρώνοντας τώρα την ανάλυση της NielsenIQ στην πορεία συγκεκριµένων προϊoντικών κατηγοριών, η κατηγορία των σπορέλαιων παρουσιάζει σηµαντική µείωση στις συνολικές πωλήσεις της µε ποσοστό µείωσης 16,9%, καθώς συγκρίνεται µε την υψηλή βάση του 2022, λόγω του πολέµου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που παρατηρήθηκαν στην αγορά.

Πιο συγκρατηµένη η πτωτική πορεία των όγκων
Γενικότερα για το πρώτο τρίµηνο του 2023, οι αναλυτές της NielsenIQ επισηµαίνουν ότι όσον αφορά στην πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων φαίνεται να υπάρχει µια σχετική αποκλιµάκωση της πληθωριστικής πίεσης σε σχέση µε το τελευταίο τρίµηνο του 2022 (+13,2% έναντι 12,2%).

Αν ωστόσο, ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι το πρώτο τρίµηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιµών κατά +3,3%, αυτό σηµαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε µια ήδη αυξηµένη βάση.

Την ίδια στιγµή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατηµένη το φετινό πρώτο τρίµηνο µε ποσοστό -3,5% σε σχέση µε αυτό του 2022 (-7,0%), γεγονός που αποδεικνύει ότι οι καταναλωτές δείχνουν µια πιο συγκρατηµένη αντίδραση στην αύξηση των τιµών (µείωση της ελαστικότητας τιµής), σύµφωνα µε τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της NielsenIQ.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Fever Tree – Άµβυξ: Ο ανταγωνισµός των mixers στη Ho.Re.Ca. και το δέλεαρ του οργανωµένου λιανεµπορίου

Την αγορά Ho.Re.Ca. έχει κατά βάση ως στόχο η Άµβυξ, στo ξεκίνηµα της διανοµής των premium mixers Fever-Tree στην Ελλάδα. Η ελληνική εταιρεία έχει αναλάβει την αποκλειστική διανοµή, εµπορία και marketing των συγκεκριµένων mixers στη χώρα µας ήδη από την 1η Μαρτίου 2023. Δεκαπέντε περίπου ηµέρες µετά την επί του πρακτέου έναρξη της διανοµής, η Άµβυξ πραγµατοποίησε την επίσηµη παρουσίαση τους στο Κέντρο Πολιτισµού Ίδρυµα Σταύρος Νιάρχος την Πέµπτη 20 Απριλίου 2023.

Στόχος της Άµβυξ η πρώτη θέση στις πωλήσεις mixers από όλα τα κανάλια σε βάθος πενταετίας
Ο γενικός διευθυντής της Άµβυξ, Γιάννης Αρτινός, δήλωσε στο FOODReporter: «Έχουµε ξεκινήσει τη διανοµή των Fever Tree µε τα σηµεία εστίασης για αρχή, χάρη στο δυνατό δίκτυο διανοµής της Άµβυξ. Στόχος µας όµως είναι και το οργανωµένο λιανεµπόριο, στο άµεσα επόµενο διάστηµα. Βρισκόµαστε σε συζητήσεις για να µπούµε σε τρεις τουλάχιστον αλυσίδες σούπερ µάρκετ». Ο κ. Αρτινός επιφυλάχθηκε να συγκεκριµενοποιήσει το µερίδιο – στόχο για τα Fever-Tree στην εξαιρετικά αναπτυσσόµενη στην Ελλάδα αγορά των mixers για το 2023, όµως υπογράµµισε ότι «ο στόχος της Άµβυξ είναι τα Fever-Tree σε µια πενταετία από σήµερα να είναι το πρώτο σε πωλήσεις mixer στην Ελλάδα».

Τα Fever-Tree ποντάρουν στο 7% χυµού που περιέχουν και αφορούν τρεις συν µία κατηγορίες mixers: Πρόκειται για τα mixers χυµών (Sicilian Lemonade, Raspberry & Rhubarb), τα mixers µπύρας (Ginger Beer, Ginger Ale), τις σόδες και tonic (Premium Soda Water, Mediterranean Tonic Water, Elderflower Tonic Water, Premium Indian Tonic Water, Pink Grapefruit Soda) και ξεχωριστό το mixer τύπου cola (Distillers Cola), το οποίο πρόκειται να λανσαριστεί στο αµέσως επόµενο διάστηµα.

«Το έχουµε καταφέρει ξανά», πρόσθεσε ο κ. Αρτινός, αναφερόµενος στο επιτυχηµένο παράδειγµα των mixers The Three Cents, τα οποία διακινούνταν από την Άµβυξ από τον Ιούνιο του 2016 και εξαγοράστηκαν τον Αύγουστο του 2022 από την CC Beverages Holdings II, θυγατρική της Coca Cola Τρία Έψιλον, έναντι συνολικού τιµήµατος 45,9 εκατ. ευρώ. Θα έλεγε κανείς ότι τα Fever-Tree αποτελούν µια ακόµη επιτυχηµένη αντικατάσταση σε θεµατικό επίπεδο µέσα στο συνολικό χαρτοφυλάκιο της Άµβυξ, όπως αντίστοιχα ήταν οι συµφωνίες µε τα σήµατα της Proximo Spirits που κάλυψαν την απώλεια διανοµής των προϊόντων Bacardi το 2021, που κατέληξαν στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Εκείνη η κίνηση ενίσχυσης του portfolio της Άµβυξ είχε ολοκληρωθεί µε την ανάληψη διανοµής των σηµάτων της Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) τον Ιούνιο του 2021.

Στρατηγική για σηµεία εστίασης, µπαρ και ράφι
Αυτή τη φορά, η Άµβυξ έχει να διαχειριστεί ένα περισσότερο γνωστό brand, περισσότερο οικείο στο τουριστικό κοινό που θα επισκεφθεί την Ελλάδα το καλοκαίρι. Άλλωστε, η εταιρεία των Τσαρλς Ρολς και Τιµ Γουάριλοου παρασκευάζει τα Fever-Tree mixers από το 2005 και είχε κύκλο εργασιών για το 2022 περισσότερα από 406 εκατ. ευρώ. Μιλώντας στο FOODReporter, ο συνιδρυτής και διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας σηµείωσε ότι «η Fever-Tree κατά προτεραιότητα και βάσει στρατηγικής επιλέγει διανοµείς µόνο -και όχι παραγωγούς- για να λανσάρουν τα προϊόντα της ανά χώρα».

«Στην Ελλάδα αρχικά εστιάζουµε σε εστιατόρια, ξενοδοχεία και µπαρ, όµως υπάρχουν χώρες που διαθέτουµε ήδη ισχυρή παρουσία στο οργανωµένο λιανεµπόριο. Οι πιο επιδραστικές αγορές για εµάς είναι το Ηνωµένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ», υπογράµµισε ο κ. Γουάριλοου, για να συµπληρώσει: «Η Άµβυξ ήταν η πρώτη επιλογή για να διανείµει τα Fever-Tree στην Ελλάδα». «Το ράφι του σούπερ µάρκετ µας ενδιαφέρει εξίσου», κατέληξε.

Στην πράξη, τα Fever-Tree τίθενται απέναντι στα The Three Cents, καθώς αµφότερα προσφέρονται στην ίδια συσκευασία των 200ml, σε signature προσεγµένο µπουκαλάκι.

Η «µάχη» στην πολύ αναπτυσσόµενη υποαγορά των premium mixers µε ροζ γκρέιπφρουτ βρίσκει στο ίδιο επίπεδο τα Fever-Tree και The Three Cents στις συσκευασίες των 200ml, ενώ Schweppes, Βίκος και Tuborg διατίθενται σε οργανωµένο λιανεµπόριο και Ho.Re.Ca. σε can των 330ml.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter