Χιών: Αύξηση 10% στον κύκλο εργασιών το 2022, διαβλέπει αποκλιμάκωση κόστους το 2023

Με τη φράση «οι επενδύσεις είναι μόνιμες και δεδομένες, αν σταματήσουν κάτι δεν θα πηγαίνει καλά» υποδέχτηκε τα ερωτήματα του FOODReporter ο διευθυντής της εταιρείας αλατιού Χιών, Σπύρος Κανελλόπουλος. Ο κ. Κανελλόπουλος μίλησε για τα καινούρια, καινοτόμα προϊόντα που λάνσαρε η εταιρεία, αναφέρθηκε στο «καταστροφικό» 2022, στο οποίο η Χιών κατάφερε να αυξήσει τον τζίρο της και σημείωσε τις ενδείξεις για το ενθαρρυντικό 2023, στο οποίο αναμένει αποκλιμάκωση πληθωρισμού και κόστους παραγωγής.

Ποιες είναι οι προκλήσεις για τη Χιών για το 2023;
Οι παραγωγικές επιχειρήσεις αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα κατά την διάρκεια του 2022 με την ενεργειακή κρίση και την εκτίναξη του πληθωρισμού. Προς το παρόν, τα δεδομένα για το 2023 είναι ενθαρρυντικά, καθώς φαίνεται ότι πηγαίνουμε σε αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων και εξισορρόπηση του παραγωγικού κόστους. Παρ’ όλα αυτά, η αγοραστική δυνατότητα φαίνεται να συρρικνώνεται και αποτελεί τη νέα πρόκληση για την ελληνική βιομηχανία στο σύνολό της.

Ποια στρατηγική προκρίνει η εταιρεία για την αύξηση των μεγεθών της στην τρέχουσα χρονιά; Είναι οι εξαγωγές που βρίσκονται στο επίκεντρο ή η καλύτερη τοποθέτηση στο οργανωμένο λιανεμπόριο και στη μικρή λιανική;
Η Χιών θα διατηρήσει τις αρχές της και θα επιμείνει να παράγει προϊόντα θαλασσινού αλατιού υψηλής ποιότητας για οικιακή και βιομηχανική χρήση. Την τελευταία δεκαετία, οι εξαγωγές αποτέλεσαν διέξοδο για την εταιρεία και κατά κάποιο τρόπο, μας κάνουν καλύτερους: Μετράμε τις δυνάμεις μας έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού, έτσι θα πορευτούμε και στη συνέχεια.

Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια από τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας για το σύνολο του 2022;
Θυμίζω ότι το 2022 ήταν καταστροφικό για τις παραγωγικές επιχειρήσεις. Για τη Χιών ολοκληρώθηκε με αύξηση 10% επί του κύκλου εργασιών, αλλά με μείωση του μεικτού αποτελέσματος, ως απόρροια της εκτόξευσης του κόστους παραγωγής και διάθεσης.

Θα έχουμε νέους κωδικούς προϊόντων για τη Χιών ή νέες συσκευασίες για τα προϊόντα εντός του 2023;
Πρόσφατα λανσάραμε την νέα σειρά μειγμάτων χονδρού θαλασσινού αλατιού σε κεραμικούς μύλους, η οποία βασίζεται στην ελληνική φύση. Κυκλοφορούν σε τέσσερις γεύσεις: Φυσική, με ελληνικό βιολογικό θυμάρι, με ελληνικό βιολογικό αποξηραμένο λεμόνι και -μια έκπληξη- με φύκια βιώσιμης καλλιέργειας, η οποία αποτελεί φυσική πηγή ιωδίου.

Ποια είναι η εμπορική σχέση της εταιρείας με την υποαγορά του ροζ αλατιού Ιμαλαΐων που φέρεται να γνωρίζει άνθηση σε πωλήσεις διεθνώς;
Το ροζ αλάτι Ιμαλαΐων δεν βρίσκεται στις σκέψεις της Χιών. Παραμένει μακριά από την φιλοσοφία μας, επειδή εμείς ειδικευόμαστε στο θαλασσινό αλάτι υψηλής ποιότητας και όχι σε ορυκτά αλάτια αγνώστου προελεύσεως. Το θαλασσινό αλάτι είναι απαραίτητο για τον ανθρώπινο οργανισμό και περιέχει δεκάδες χρήσιμα μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Έχουμε την τύχη να βρισκόμαστε στη Μεσόγειο θάλασσα, που παράγει παγκοσμίως υψηλής ποιότητας θαλασσινό αλάτι, οπότε δεν βλέπουμε το λόγο να ακολουθήσουμε τη μόδα του ροζ αλατιού Ιμαλαΐων.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Στην Alfa Pastry το 36,49% της Panini ΑΕ

Το 36,49% της ελληνικής εταιρείας Panini Αρτοποιήματα ΑΕ, με έδρα την Βέροια Ημαθίας, απέκτησε η Άλφα Αθανάσιος Κουκουτάρης ΑΕΒΕ.

H εξαγορά ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο του ευρύτερου επενδυτικού πλάνου της Alfa Pastry. Όπως αναφέρει η ίδια η εταιρεία, η επένδυση στην Panini ΑΕ έχει ως στόχο την ενδυνάμωσή της στην εγχώρια αγορά και την περαιτέρω ανάπτυξή της στις διεθνείς αγορές. Προαναγγέλλονται επενδύσεις που θα αφορούν στον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής μονάδας και στην αύξηση της παραγωγικής της δυναμικότητας.

Οι αναπτυξιακές δυναμικές και η φιλοσοφία ενίσχυσης υποδομών και δικτύου διανομής της Panini ΑΕ
Η Panini Αρτοποιήματα AE δραστηριοποιείται στην παραγωγή και διάθεση συσκευασμένων φρέσκων σάντουιτς, κρουασάν και αρτοσκευασμάτων, με ηγετική θέση στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία του 2021, o κύκλος εργασιών της Panini ΑΕ ανήλθε σε 8,1 εκατ. ευρώ. Εντός του προσεχούς διαστήματος, θα ανακοινωθούν τα οικονομικά αποτελέσματα του 2022, κατά το οποίο η εταιρεία ξεπέρασε τα 10 εκατ. ευρώ. Έχει εμφανίσει μέσο ρυθμό ανάπτυξης υψηλότερο του 44% στην τελευταία τριετία και εμφανίζει προϊοντική παρουσία σχεδόν στο σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Η Panini ΑΕ ιδρύθηκε το 1990 στην Πατρίδα Ημαθίας, ως μικρή βιοτεχνική μονάδα. Σήμερα απασχολεί 114 άτομα και διατηρεί σύγχρονες, ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 2800 τ.μ., όπου εφαρμόζει όλα τα ευρωπαϊκά πρότυπα διασφάλισης ποιότητας.

Η οικογένεια Βούλγαρη, που ίδρυσε την εταιρεία θα παραμείνει επικεφαλής του νέου εγχειρήματος, διατηρώντας τη διοίκηση. Αντίστοιχα, η διοικητική ομάδα της Alfa Pastry θα συνδράμει με την εμπειρία της.

Η στρατηγική επιχειρηματική φιλοσοφία της Panini, που αφορά την ενίσχυση των υποδομών της και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου διανομής, αναμένεται να ενισχυθεί μέσα από τη συμβολή τεχνογνωσίας και εξωστρέφειας της Άλφα Αθανάσιος Κουκουτάρης ΑΕΒΕ. Η άμεση καθημερινή διανομή των προϊόντων της στα τελικά σημεία διασφαλίζεται ότι διεξάγεται σε παρόντα χρόνο στο λιγότερο δυνατό χρονικό διάστημα από την παραγωγή, ακόμη και σε λιγότερο από 6 ώρες. Η Alfa Pastry αναμένεται να συμβάλει στην ανταγωνιστικότητα και την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Krop: Η αύξηση του τζίρου, οι διορθωτικές κινήσεις και τα απρόβλεπτα του 2021-22

Αύξηση πωλήσεων, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, σημείωσε η Krop στη χρήση 2021-22, με πάνω από το 95% των συνολικών της πωλήσεων να προέρχεται από εξαγωγές. Υπενθυμίζεται ότι η Krop αποτελεί από τον Μάρτιο του 2021 θυγατρική εταιρεία της Fruvenco, την οποία ίδρυσε το SMERemedium Cap.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας για τη χρήση 2021-22 (1η Ιουλίου 2021 – 30ή Ιουνίου 2022), οι πωλήσεις της Κrop σε όγκο ανήλθαν σε 15 εκατομμύρια τόνους, έναντι 14 εκατ. τόνων έναν χρόνο πριν, και οι πωλήσεις σε αξία ανήλθαν στα 7,32 εκατ. ευρώ, έναντι 5,85 εκατ.. Σημειωτέον ότι οι πωλήσεις σε αξία κινήθηκαν πτωτικά σε όλα τα φρούτα, πλην του ακτινιδίου που σημείωσε σημαντική άνοδο.

Το αποτέλεσμα από λειτουργικές δραστηριότητες της εταιρείας διαμορφώθηκε σε ζημία 1,29 εκατ, ευρώ, έναντι 789.127 ευρώ, ενώ το αποτέλεσμα προ και μετά από φόρους διαμορφώθηκε σε ζημία 1,55 εκατ. ευρω, έναντι 854.460 ευρώ.

Σημαντικότερη αγορά η Πολωνία
Με βάση τις χώρες προορισμού των προϊόντων της Krop, σημαντικότερη αγορά για τη εταιρεία και κατά τη χρήση 2021-22 ήταν η Πολωνία, όπου πραγματοποίησε πωλήσεις αξίας 1,75 εκατ. ευρώ. Ακολουθεί η Ρουμανία με 1,47 εκατ. ευρώ, η Ουγγαρία με 660.246 ευρώ, η Σερβία με 614.314 ευρώ, η Βουλγαρία με 542.052 ευρώ και η Τσεχία με 512.998 ευρώ. Η Ελλάδα βρίσκεται αρκετά χαμηλότερα, με πωλήσεις 236.010 ευρώ, αυξημένες πάντως σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, όπου ήταν στα 160.551 ευρώ.

Τα αρνητικά ίδια κεφάλαια και οι διορθωτικές κινήσεις
Να σημειωθεί ότι στις 30 Ιουνίου 2022 τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας είχαν καταστεί αρνητικά κατά 1,21 εκατ. ευρώ. Για την αντιμετώπιση του θέματος, μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2022 η εταιρεία προέβη στην έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου 1,1 εκατ. ευρώ, με κάλυψή του από ιδιωτική τοποθέτηση και παροχή εμπράγματων εξασφαλίσεων, για την ολική εξόφληση υφιστάμενου βταχυπρόθεσμου δανεισμού. Επίσης, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2023 προγραμματίζεται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ποσού 1,2 εκατ. ευρώ, για την περαιτέρω ενίσχυση της ρευστότητας της εταιρείας, ενώ η Krop επιδιώκει τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους και την ανεύρεση νέων αγορών για την προώθηση των προϊόντων της, καθώς και την προσέγγιση παλαιότερων συνεργατών που δραστηριοποιούνται ήδη στις μεγαλύτερες αγορές του κλάδου. Κατά την εκτίμηση της διοίκησης της Krop, είναι «σφόδρα πιθανό» κατά την τρέχουσα χρήση 2022-23 να επιτευχθεί αναστροφή των ζημιογόνων αποτελεσμάτων, με συνέπεια ο τζίρος που θα δημιουργηθεί να καταστεί ικανός να αναστρέψει την υπάρχουσα σχέση μεταξύ του μετοχικού κεφαλαίου και του συνόλου των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας.

Η ελαττωματική νέα γραμμή παραγωγής ακτινιδίου και η προβληματική συνεργασία με συσκευαστήριο
Στις οικονομικές καταστάσεις της μητρικής Fruvenco αναφέρονται περισσότερες λεπτομέρειες για την πορεία των εργασιών της Krop στη χρήση 2021-22. Μεταξύ άλλων σημειώνονται τα εξής:

Η αναμενόμενη συνεργασία της εταιρείας με συσκευαστήριο στη Νότια Ελλάδα για προμήθεια καλοκαιρινών εσπεριδοειδών δεν απέδωσε τα αναμενόμενα λόγω χαμηλής ποιότητας των προϊόντων και της έλλειψης εργατών συγκομιδής του.

Επιδεινώθηκε ακόμα περαιτέρω η έλλειψη εργατικών χεριών κοπής των φρούτων, με άμεση συνέπεια την άνοδο των κοστολογίων, καθώς και την κακή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, που οδήγησαν σε κακή ποιότητα προϊόντος στον τελικό πελάτη (άνοδος των claims) και αύξηση του τελικού κόστους του προϊόντος.

  • Η νέα γραμμή παραγωγής ακτινιδίου είχε λειτουργικά προβλήματα από τον κατασκευαστή και δεν μπόρεσε να επεξεργαστεί το φρούτο, οδηγώντας σε αστοχίες και αυξημένα κόστη. Η εν λόγω γραμμή επεστράφη.
  • Οι γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις και η αύξηση του κόστους ενέργειας οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των κοστολογίων, που δεν κατάφερε να μετακυλιστεί στους πελάτες.
  • Υπήρξε μια αργή καμπύλη μάθησης στη νέα γραμμή παραγωγής εσπεριδοειδών που εγκατέστησε η Krop. Τα οφέλη από τη νέα γραμμή αναμένεται να έρθουν εντός του επόμενου έτους.
  • Ο ισχυρός παγετός στις αρχές Ιανουαρίου του 2022 οδήγησε σε απότομη πτώση της παραγωγής και των πωλήσεων, επιφέροντας απώλειες τζίρου υπολογιζόμενες σε 1,5 εκατ. ευρώ.
  • Το εμπάργκο στη Λευκορωσία οδήγησε σε μία απώλεια της τάξεως του 1 εκατ. ευρώ.

Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Vegan έτοιμα γεύματα από την Αφοί Κομπατσιάρη ΑΕ και άνοιγμα στην ιδιωτική ετικέτα

Σε σημεία εστίασης, αλλά και στο λιανεμπόριο βρίσκονται τα έτοιμα γεύματα «special Greatings Premium Cuisine» της Αφοί Κομπατσιάρη ΑΕ Αμάλθεια. Όπως ανέφερε ο διευθυντής παραγωγής για τη βόρεια Ελλάδα, Νίκος Καραναστάσης στο FOODReporter, η εταιρεία μπορεί να υλοποιήσει και λύσεις ιδιωτικής ετικέτας στο έτοιμο γεύμα, καθ’ όσον διατηρεί ήδη συνεργασίες στον συγκεκριμένο τομέα με τρεις αλυσίδες σούπερ μάρκετ του εξωτερικού.

Άλλωστε, η σειρά «special Greatings Premium Cuisine» συμπεριέλαβε γεύματα με vegan προϊόντα, τα οποία παρουσιάστηκαν στη food Expo 2023 για πρώτη φορά. «Αποτελούν premium σειρά προϊόντων, σε ελληνικές παραδοσιακές γεύσεις, χωρίς πρόσθετα και συντηρητικά, με την προσθήκη εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου και εκπροσωπούν έναν δεύτερο τομέα δραστηριότητας της εταιρείας, στον οποίο η Αφοί Κομπατσιάρη ΑΕ στράφηκε πριν από επτά χρόνια για πρώτη φορά», συμπλήρωσε ο κ. Καραναστάσης.

Η φιλοσοφία και οι ιδιαιτερότητες της μαζικής σίτισης
Το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου, άνω του 90%, της Αφοί Κομπατσιάρη αφορά τη φιλοσοφία μαζικής εστίασης και σίτισης προς νοσοκομεία, σχολεία, Πανεπιστήμια κι ακόμη, άλλες δομές, όπως, για παράδειγμα, οι προσφυγικές. Η εταιρεία αναλαμβάνει επίσης τη διαχείριση εστιατορίων και κυλικείων και στο σύνολο, σιτίζει πλέον περισσότερα από 100.000 άτομα στην Ελλάδα. «Η αύξηση του σιτηρεσίου εγκρίθηκε σε κάποια συμβόλαια ανά φορέα και αυτό ήρθε με καθυστέρηση, εντός του 2023.

Πρόκειται για αύξηση κατά μέσο όρο από €1,87 ανά μερίδα σε €2,00, για το ατομικό σιτηρέσιο, που μεταφράζεται σε αύξηση της τάξης του 6,95%», διευκρίνισε ως προς την κύρια δραστηριότητα της Αφοί Κομπατσιάρη ΑΕ ο Νίκος Καραναστάσης. Τέλος, «διάφορα συμβόλαια είχαν τεθεί σε αναστολή λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού το 2021, οπότε δεν μπορούμε να μιλήσουμε με ασφάλεια για σύγκριση οικονομικών δεδομένων της περσινής χρονιάς με την προπέρσινη», επισήμανε ο κ. Καραναστάσης.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter