Οι μελλοντικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο: Άνοδος της ιδιωτικής ετικέτας, εξατομίκευση, νέες συσκευασίες και ηλεκτρονικές αγορές

Την αύξηση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο 20% για το 2022, έναντι 11% του 2021, επιβεβαίωσε ο Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, μιλώντας στο Food Retail Summit της Boussias Events.

«Στη δυτική Ευρώπη το ποσοστό αυτό φτάνει το 40%, ενώ στην Ελβετία βρίσκεται στο 50%. Η Migros είναι πλήρως καθετοποιημένη. Η πλήρης καθετοποίηση βοηθάει τους retailers να έχουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από τις πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις παραπάνω χώρες. Στην Ελλάδα δεν ισχύει αυτό», τόνισε συμπληρωματικά ο κ. Λαβίδας.

Και ποιες είναι οι μελλοντικές τάσεις; Ο καταναλωτής αλλάζει, γίνεται πιο απαιτητικός, θέλει γρήγορη εξυπηρέτηση. Αν σε μερικά σούπερ μάρκετ στα Βαλκάνια υπάρχει η υβριδική λύση με κανονικά ταμεία και ταμεία αυτόματης εξυπηρέτησης, στην Ολλανδία τα ταμεία των σούπερ μάρκετ είναι μόνο αυτόματα και στις ΗΠΑ, η αγορά έχει προχωρήσει ακόμη περισσότερο, δηλαδή στις πολλές διαφορετικές λύσεις πληρωμής.

Πάγκοι κοπής και επί ζυγίω προϊόντα
Η στρατηγική αναφορικά με τον πάγκο κοπής και τα επί ζυγίω προϊόντα φαίνεται να προβληματίζει τις ελληνικές αλυσίδες.

«Εμείς βλέπουμε ότι ο καταναλωτής τα θέλει τα προϊόντα κοπής, τα επιλέγει. Θέλει να μιλάει με τον υπάλληλο, επιζητά την επικοινωνία κι εμείς θέλουμε να εκπαιδεύσουμε τους ανθρώπους μας ακόμα καλύτερα, ως προς αυτό. Η νέα τάση επιλογή συσκευασμένων τυριών και αλλαντικών κρίνουμε ότι δεν είναι ακόμη τόσο δυνατή, είμαστε αλυσίδα που δίνουμε προϊόντα κοπής και στο online, παρά το επιπλέον κόστος», δήλωσε σχετικά ο γενικός επιχειρησιακός διευθυντής της Metro ΑΕΒΕ, Κώστας Αντιμησάρης. Ο κ. Αντιμησάρης, ωστόσο, δεν απέκλεισε την επικράτηση υβριδικών λύσεων στα μικρότερα καταστήματα της αλυσίδας στο άμεσο μέλλον, ή και την πλήρη κατάργηση του πάγκου κοπής στα πολύ μικρά σούπερ μάρκετ.

Στις ΗΠΑ η πλειονότητα των αλυσίδων φέρεται να έχει σταματήσει να χρησιμοποιεί τον πάγκο κοπής τυριών και αλλαντικών με τον παραδοσιακό τρόπο: «Στους πάγκους, υπάρχει υπάλληλος που φτιάχνει σάντουιτς όπως το θέλεις, με τα φρέσκα υλικά που βλέπει μπροστά του ο πελάτης», σημείωσε ο κ. Λαβίδας.

Συσκευασίες, βιωσιμότητα και η εξατομίκευση υπηρεσιών
Στο σημείο αυτό, ο Keynote Speaker του Food Retail Summit, πρόεδρος της Kantar, επικεφαλής των πρακτικών βιωσιμότητας και πρώην διευθύνων σύμβουλος της Pandora και Marketing Director των σούπερ μάρκετ Sainsbury’s, Jeremy Schwartz, συμπλήρωσε: «Ο καταναλωτής προσαρμόζεται αν του δώσουμε μια πραγματικά καλή λύση αντικατάστασης για την ανάγκη του. Μπορείς ακόμη και να εξοικονομήσεις κόστη, φτάνει να προτείνεις μια εξαιρετικά πρωτότυπη ιδέα στο κοινό».

Οι κ.κ. Λαβίδας και Αντιμησάρης συμφώνησαν στην ανάγκη την “εξατομίκευσης”, που χαρακτηρίζει τον σύγχρονο καταναλωτή. «Θέλει από εμάς κάτι το ιδιαίτερο, κάτι γι’ αυτόν, υπηρεσίες direct marketing κι αυτό μπορούμε να το πετύχουμε με χρήση των δεδομένων που λαμβάνουμε από τις loyalty cards», επεσήμανε ο κ. Λαβίδας.

Άλλωστε, ο κ. Schwartz τόνισε σχετικά: «Όσοι έχουν λίγα χρήματα, ίσως σκεφτούν να αγοράσουν λιγότερο προϊόν. Οπότε, η πρόκληση, τόσο για τους λιανέμπορους, όσο και για τους προμηθευτές μπορεί να είναι η αλλαγή μεγεθών στις συσκευασίες ακόμη και με διαφορετικούς τρόπους, που δεν είχαμε καν σκεφτεί στο παρελθόν, όπως, για παράδειγμα, η μεριδοποίηση».

Οι τάσεις των ηλεκτρονικών αγορών στο λιανεμπόριο
Οι τάσεις για το μέλλον αναμφίβολα περιλαμβάνουν τις ηλεκτρονικές αγορές. Σύμφωνα και με το ΙΕΛΚΑ, ένας στους τρεις καταναλωτές ψώνισε ηλεκτρονικά το 2022, και ένας στους δύο από αυτούς θα αγοράσει και φέτος.

«Αξίζει τον κόπο να οργανώσουμε το κατάστημα με βάση τις ανάγκες του καταναλωτή. Θα παίξει πολύ μεγάλο ρόλο η αξιοποίηση των δεδομένων, να συνδυάσουμε τη γνώση του προμηθευτή με αυτό που είναι σχετικό και σημαντικό για τον πελάτη», είπε ο κ. Αντιμησάρης. «Ο καταναλωτής σύντομα θα επανέλθει σε μια κανονικότητα και θα επιζητά γρήγορη, προσωποποιημένη εξυπηρέτηση και ευκολία. Είναι σημαντικό το κατάστημα σούπερ μάρκετ να εντάξει στο άμεσο μέλλον τεχνολογικές λύσεις διευκόλυνσης, που να δημιουργήσουν κίνητρα για να επισκεφθεί ο πελάτης το φυσικό κατάστημα από το να πραγματοποιήσει τις αγορές του ηλεκτρονικά», πρόσθεσε.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Philosofish: Κυνηγά τζίρο 120 εκατ. ευρώ το 2023, νέες επενδύσεις 2 εκατ. ευρώ για τυποποίηση

Σε κύκλο εργασιών 120 εκατ. ευρώ στοχεύει για το 2023 η Philosofish, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Νίκο Λυμπέρη. Ο συγκεκριμένος στόχος, αν επιτευχθεί θα σημάνει αύξηση κατά 20% στο τζίρο της εταιρείας, που για το 2022 άγγιξε τα 100 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η Philosofish, που ανήκει στο fund Diorasis, αποτελεί τη δεύτερη σε μέγεθος ελληνική εταιρεία ιχθυοκαλλιεργειών, σε αγορά που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει σε αξία πωλήσεων τα 700 εκατ. ευρώ το 2023. Η Ελλάδα παράγει 125.000 τόνους ψαριού ιχθυοκαλλιέργειας, πλήρως αδειοδοτημένα, ανά έτος. Μόνο το 20% καταναλώνεται στην Ελλάδα.

H Philosofish παράγει πλέον 18.000 τόνους ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας το χρόνο (τσιπούρα, λαβράκι, φαγκρί, κρανιό, μαγιάτικο, κατά σειρά όγκου παραγωγής), ευρισκόμενη στα όρια παραγωγικής της δυναμικότητας. Μέσα στο 2023 έκανε το βήμα με το πρώτο εργοστάσιο τυποποίησης στη Βιομηχανική Περιοχή Λαμίας, που μπορεί να αναλάβει απολέπιση, απεντέρωση και φιλετοποίηση. Πρόκειται για εξαγορά εγκαταστάσεων της πρώην Aurora Salmon, η οποία εξέτρεφε και τυποποιούσε πέστροφα και σολωμό στον Γοργοπόταμο. Τις μικρές ποσότητες πέστροφας τις έχει αναλάβει τώρα η Philosofish. Σύμφωνα με τον διευθυντή του εργοστασίου στη Βιομηχανική Περιοχή Λαμίας, Κωνσταντίνο Μακρυβέλιο, στο απώτερο μέλλον η εταιρεία θα μπορέσει να αναλάβει και μεριδοποίηση ψαριών.

Οι συμφωνίες στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο και όχι μόνο
Οι πωλήσεις της Philosofish αφορούν κατά 90% εξαγωγές και 10% την ελληνική αγορά, σε όλα τα κανάλια. Η αύξηση της διείσδυσης στην ντόπια αγορά ενδιαφέρει την εταιρεία. Στο οργανωμένο λιανεμπόριο, διατηρεί συμφωνία για τα ελεύθερα ψάρια ιχθυοπωλείου της Σκλαβενίτης, σε ανοικτό ρηχό δισκάκι, αλλά και συμφωνία ιδιωτικής ετικέτας με την Genfroco Limited, για ψάρια που καταλήγουν και πάλι στην Σκλαβενίτης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του FOODReporter, η Philosofish βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με άλλη μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, για παροχή ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας σε ρηχό δισκάκι κλειστής συσκευασίας, με τυποποίηση στις εγκαταστάσεις της Λαμίας. Στις συνολικές επενδύσεις 15 εκατ. ευρώ (2022-2023), ολοκλήρωμένες κατά 60%, προστέθηκαν 2 εκατ. ευρώ για την Aurora Salmon. Στο πενταετές πρόγραμμα συμπεριλαμβάνεται η ιδέα κατασκευής μικρής εγκατάστασης παραγωγής ιχθυοτροφής.

Η Philosofish παρέχει ψάρι στα σημεία Ho.Re.Ca. και στη μικρή λιανική, μέσω κεντρικών συμφωνιών με χονδρεμπόρους ή τοπικές αγορές, όπως η Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών. Στο εξωτερικό, η Philosofish πουλά «ελληνικό ψάρι» σε φελιζόλ. Η ποσόστωση της ιδιωτικής ετικέτας στο συνολικό τζίρο δεν υπερέβη το 5% το 2022.

Η εταιρεία εξάγει σε περισσότερες από 27 χώρες κυρίως σε Ιταλία και Ισπανία (50%+ των εξαγωγών), πιο απομακρυσμένη -και αρκετά σημαντική- τις ΗΠΑ, αλλά δίνει σημαντικές ποσότητες και στο Ισραήλ. Ο μέσος όρος κατανάλωσης ψαριού στην Ελλάδα είναι 21 κιλά κατά κεφαλή το χρόνο, ενώ στην Ισπανία ξεπερνά τα 45 κιλά κατ’ άτομο.

Τα κοστολόγια της Philosofish το 2022 αυξήθηκαν κατά περίπου 33%. Οι τροφές αφορούν το 60% του κόστους και 27% αφορά το μισθολογικό κόστος. Η εταιρεία απασχολεί προσωπικό 560 ατόμων.

Η τυποποίηση, οι μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας και οι ιχθυογεννητικοί σταθμοί
Όπως έμαθε το FOODReporter, από την προσπάθεια τυποποίησης προέκυψε ότι οι χώρες της δυτικής Ευρώπης και της Σκανδιναβίας επιζητούν περισσότερες υπηρεσίες τυποποίησης, για όσο πιο έτοιμο ready-to-cook ψάρι. Παραγγελίες από Ισπανία και Ιταλία είναι πιθανό να ζητούν μόνο απολέπιση.

Από τη στιγμή της τοποθέτησης του αυγού ψαριού στη δεξαμενή, στις τρεις αρχικές φάσεις μεγαλώματος (λάρβες, αποκοπή, προπάχυνση) στον ιχθυογεννητικό σταθμό και από τη μεταφορά στους κλωβούς θαλάσσης για την κανονική πάχυνση, έως τη διανομή, τη μεταφορά και την παράδοση στον πελάτη, η Philosofish εκτελεί πλήρη ιχνηλασιμότητα. «Μας δίνει μεγάλη προστιθέμενη αξία», είπε ο κ. Λυμπέρης.

Η Philosofish έχει συνολικά 27 μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας, 25 μεταξύ Βόρειας Εύβοιας και Φθιώτιδας και δύο στη Ρόδο (παραγωγής 3.000 τόνων), μαζί με ένα συσκευαστήριο. Η εταιρεία διαθέτει 5 ιχθυογεννητικούς σταθμούς. Ο μεγαλύτερος βρίσκεται στις Τάπιες, εκ των τριών της Φθιώτιδας.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

“Profit from Originality”: Το τρίπτυχο του Jeremy Schwartz για μια επιτυχημένη επιχειρηματική κίνηση

«Ο διαφορετικός τρόπος σκέψης φέρνει και διαφορετικά αποτελέσματα σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον». Με αυτήν τη φράση καλωσορίζει το κοινό του κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του ο Πρόεδρος για τον Βιώσιμο Μετασχηματισμό στην Kantar, Jeremy Schwartz ή αλλιώς ο “Mr Coke Zero” και “ Mr Sustainability”, στο πλαίσιο του Food Retail Summit 2023, στις 6 Απριλίου 2023.
Σύμφωνα με τον Jeremy Schwartz, το τρίπτυχο το οποίο πρέπει να ακολουθήσει ένα επικεφαλής για μια ωφέλιμη επιχειρηματική κίνηση είναι: η διευκρίνιση έρευνας (define your quest), η συντριβή του μέσου όρου (smash avarages) και η καινοτομία χωρίς φόβο (innovate without fear).

Το επαγγελματικό ταξίδι του Jeremy Schwartz
Κάνοντας ο ίδιος αναφορά στο επαγγελματικό του ταξίδι το οποίο αποτελείτο από σταθμούς ευκαιριών και προκλήσεων, ο Jeremy Schwartz ξεκίνησε την καριέρα του ως σύμβουλος στρατηγικής στην Boston Consulting Group το 1987, ενώ αργότερα το 1993, εντάχθηκε στη L’Oréal και έγινε Γενικός Διευθυντής Μάρκετινγκ της εταιρείας το 1995. Από το 2002 έως το 2005, ο Schwartz ήταν brand Director της Sainsbury’s και το 2000 διορίστηκε επικεφαλής καινοτομίας για την Ευρώπη και Διευθυντής Μάρκετινγκ στην Coca – Cola. Ο Jeremy Schwartz διετέλεσε ως Διευθύνων Σύμβουλος και πρόεδρος του The Body Shop από το 2013 έως το 2018, ενώ από το 2018 έως το 2020, ήταν προσωρινός Διευθύνων Σύμβουλος της Pandora, με τελευταίο σταθμό την Kantar στην οποία είναι Πρόεδρος για τον Βιώσιμο Μετασχηματισμό από το 2021 μέχρι σήμερα.

Η μέση κατά κεφαλήν ημερήσια κατανάλωση Coca – Cola των Ελλήνων ανέρχεται στα 3/4 του κουτιού
Μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του, ο Jeremy Schwartz σχολιάζει ότι οι Έλληνες καταναλωτές αγαπούν και μένουν πιστοί στις επωνυμίες, με αποκορύφωμα την Coca – Cola, η οποία έχει εξέχουσα θέση στις καταναλωτικές τους προτιμήσεις. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ίδιο, η μέση ημερήσια κατανάλωση κατά κεφαλήν ενός κουτιού Coca – Cola των καταναλωτών στις ΗΠΑ ανέρχεται στα 2 CPA (Cans per Person per Day), στο Ηνωμένο Βασίλειο στο 1 CPA και στην Ελλάδα στα ¾ ενός κουτιού CPA, με την Ευρώπη να ανέρχεται σε περίπου ¼ CPA.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter