Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνουν τις τιμές τους, αλλά αυξάνουν και τη διείσδυσή τους στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο, η οποία μετρήθηκε από την Circana σε 20,2% επί της αξίας πωλήσεων.
Σε επίπεδα αξίας, η «ψαλίδα» με τα επώνυμα προϊόντα παραμένει ίδια, όσο ανεβαίνουν οι τιμές, όπως δήλωσε ο Παναγιώτης Μπορέτος, Managing Director της εταιρείας.
Πράγματι, ο μέσος όρος του επώνυμου καλαθιού αγορών από σούπερ μάρκετ ήταν €188,96 το 2022 και έχει ανέβει στα €206,24 για το 2023, ενώ για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε το 2023 στα €138,46 έναντι €129,72 το 2022.
Πάντως, οι τιμές εμφανίζουν αναδιάταξη προς τα επάνω: «Τα medium τιμής προϊόντα έχουν γίνει premium πια», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπορέτος.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, επισημάνθηκε στο Food Retail Summit της Boussias Events ότι πρέπει «να ξαναδεθεί ο λιανέμπορος και η μάρκα το “δέσιμο” με τον καταναλωτή».
Αλλαγές ακόμη και στα “love brands”
Πράγματι, ο πληθωρισμός και η συνεπακόλουθη μείωση αγοραστικής δύναμης του μέσου καταναλωτή γεννούν νέες συμπεριφορές και επιφυλάσσουν αλλαγές ανά brand:
Φέρεται ο καταναλωτής να μπαίνει στη λογική της επιλογής ποιες από τις αγαπημένες του μάρκες μπορεί να πληρώσει και ποιες δεν μπορεί να πληρώσει.
Οπότε, ακόμη και τα λεγόμενα “love brands” επιβάλλεται να γίνουν ευαίσθητα απέναντι στην τιμή με την οποία τοποθετούνται στο ράφι.
«Οι καταναλωτές δεν διστάζουν να αλλάξουν ρεπερτόριο στις μάρκες πλέον. Αλλάζουν αυτό που αγόραζαν για να πάρουν προσφορά κι ακόμη, εμφανίζονται πολύ ενημερωμένοι:
Το 39% εξ αυτών διαβάζουν τις ετικέτες», επισημαίνει ο κ. Μπορέτος.
Τα κοντόληκτα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά ενδιαφέρουν περισσότερο και ανεβαίνουν ξανά οι πωλήσεις των επί ζυγίω προϊόντων, ενώ ενδιαφέρον πια πολύ περισσότερο και τα φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα», αποκάλυψε ακόμη ο Managing Director της Circana.
Οι βέλτιστες επόμενες στρατηγικές κινήσεις
Σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, αυτό το οποίο είναι ανάγκη να θέσουν ως προτεραιότητα οι προμηθευτές είναι να διατηρήσουν την ανάπτυξη που έχουν και τη διείσδυση που διαθέτουν στην αγορά, να εξασφαλίσουν προωθητικές ενέργειες για τους retailers, να επανεξετάσουν τις συσκευασίες τους.
Σε συνεργασία με τους retailers, συστήνεται στους προμηθευτές να δημιουργήσουν ξεχωριστές in-store προωθητικές ενέργειες και κυρίως, να εξορθολογήσουν το κωδικολόγιό τους, κάτι που αξιολογείται ως πολύ σημαντικό για να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους.
Στον αντίποδα, οι λιανέμποροι θα πρέπει να επιχειρήσουν να διατηρήσουν ή να αποκτήσουν καταστήματα κοντά στις γειτονιές, διότι το κομμάτι αυτό ανεβαίνει σημαντικά, να “χτίσουν” σχέσεις πιστότητας, ενδεχομένως με προγράμματα loyalty και να διατηρήσουν τους πελάτες τους.

Absolute unit prices have risen so significantly that mainstream products today cost what premium what premium products cost last year
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter