Η σύγχρονη σχέση του Έλληνα καταναλωτή με τα προϊόντα και με το σούπερ μάρκετ

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνουν τις τιμές τους, αλλά αυξάνουν και τη διείσδυσή τους στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο, η οποία μετρήθηκε από την Circana σε 20,2% επί της αξίας πωλήσεων.

Σε επίπεδα αξίας, η «ψαλίδα» με τα επώνυμα προϊόντα παραμένει ίδια, όσο ανεβαίνουν οι τιμές, όπως δήλωσε ο Παναγιώτης Μπορέτος, Managing Director της εταιρείας.

Πράγματι, ο μέσος όρος του επώνυμου καλαθιού αγορών από σούπερ μάρκετ ήταν €188,96 το 2022 και έχει ανέβει στα €206,24 για το 2023, ενώ για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε το 2023 στα €138,46 έναντι €129,72 το 2022.

Πάντως, οι τιμές εμφανίζουν αναδιάταξη προς τα επάνω: «Τα medium τιμής προϊόντα έχουν γίνει premium πια», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπορέτος.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, επισημάνθηκε στο Food Retail Summit της Boussias Events ότι πρέπει «να ξαναδεθεί ο λιανέμπορος και η μάρκα το “δέσιμο” με τον καταναλωτή».

Αλλαγές ακόμη και στα “love brands”
Πράγματι, ο πληθωρισμός και η συνεπακόλουθη μείωση αγοραστικής δύναμης του μέσου καταναλωτή γεννούν νέες συμπεριφορές και επιφυλάσσουν αλλαγές ανά brand:

Φέρεται ο καταναλωτής να μπαίνει στη λογική της επιλογής ποιες από τις αγαπημένες του μάρκες μπορεί να πληρώσει και ποιες δεν μπορεί να πληρώσει.

Οπότε, ακόμη και τα λεγόμενα “love brands” επιβάλλεται να γίνουν ευαίσθητα απέναντι στην τιμή με την οποία τοποθετούνται στο ράφι.

«Οι καταναλωτές δεν διστάζουν να αλλάξουν ρεπερτόριο στις μάρκες πλέον. Αλλάζουν αυτό που αγόραζαν για να πάρουν προσφορά κι ακόμη, εμφανίζονται πολύ ενημερωμένοι:

Το 39% εξ αυτών διαβάζουν τις ετικέτες», επισημαίνει ο κ. Μπορέτος.

Τα κοντόληκτα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά ενδιαφέρουν περισσότερο και ανεβαίνουν ξανά οι πωλήσεις των επί ζυγίω προϊόντων, ενώ ενδιαφέρον πια πολύ περισσότερο και τα φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα», αποκάλυψε ακόμη ο Managing Director της Circana.

Οι βέλτιστες επόμενες στρατηγικές κινήσεις 
Σύμφωνα με τον κ. Μπορέτο, αυτό το οποίο είναι ανάγκη να θέσουν ως προτεραιότητα οι προμηθευτές είναι να διατηρήσουν την ανάπτυξη που έχουν και τη διείσδυση που διαθέτουν στην αγορά, να εξασφαλίσουν προωθητικές ενέργειες για τους retailers, να επανεξετάσουν τις συσκευασίες τους.

Σε συνεργασία με τους retailers, συστήνεται στους προμηθευτές να δημιουργήσουν ξεχωριστές in-store προωθητικές ενέργειες και κυρίως, να εξορθολογήσουν το κωδικολόγιό τους, κάτι που αξιολογείται ως πολύ σημαντικό για να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους.

Στον αντίποδα, οι λιανέμποροι θα πρέπει να επιχειρήσουν να διατηρήσουν ή να αποκτήσουν καταστήματα κοντά στις γειτονιές, διότι το κομμάτι αυτό ανεβαίνει σημαντικά, να “χτίσουν” σχέσεις πιστότητας, ενδεχομένως με προγράμματα loyalty και να διατηρήσουν τους πελάτες τους.

The consumer basket is “Exceptional Expensive’. But not ‘Truly Premium’
Absolute unit prices have risen so significantly that mainstream products today cost what premium what premium products cost last year

Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Οι σημαντικότερες αλλαγές καταναλωτικών συνηθειών στα σούπερ μάρκετ την τελευταία τριετία

Οι συγκεντρωτικές συνέπειες για το ελληνικό λιανεμπόριο στον πυκνό χρόνο της τελευταίας τριετίας, από την πανδημία του κορωνοϊού και από τον πόλεμο στην Ουκρανία έως τις εν εξελίξει πληθωριστικές τάσεις παρουσιάστηκαν στο Food Retail Summit που διοργάνωσε την Πέμπτη 6 Απριλίου 2023 η Boussias Events.

«Δεκαπλασιάστηκε το e-commerce και ως αποτέλεσμα, υπήρξε ξαφνική έλλειψη προσωπικού, έλλειψη φορτηγών και ταυτόχρονα, παρουσιάστηκε τεράστιος όγκος δουλειάς», τόνισε ο Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας. «Είδαμε ακόμη και έλλειψη φορτηγών, ενώ παρατηρήσαμε τη μετάπτωση από τα σημεία Ho.Re.Ca. στην κατανάλωση στο σπίτι, μια συνήθεια που πριν την πανδημία του κορωνοϊού είχε ατονίσει. Το διαχειριστικό κόστος αυξήθηκε για τις αλυσίδες», πρόσθεσε ο κ. Λαβίδας.

«Είδαμε μια μετακίνηση στα μεγαλύτερα καταστήματα, σε σχέση με τα μικρά. Σιγά-σιγά αυτό έρχεται και διορθώνεται…», σημείωσε ακόμη.

Στα επόμενο χρονικό διάστημα, εκείνο της αναταραχής της εφοδιαστικής αλυσίδας και της αρχής της πληθωριστικής κρίσης, ο κ. Λαβίδας είδε αύξηση στις τιμές, αλλά και μετακίνηση προς φθηνότερα προϊόντα.

Το ζήτημα της αύξησης του ενεργειακού κόστους και η καταναλωτική συμπεριφορά εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων
«Προσπαθείς να είσαι ανταγωνιστικός και τελικά, το περιθώριο κέρδους σου είναι πολύ μικρότερο. στην κερδοφορία, Έχει διπλασιαστεί το κόστος της ενέργειας, συγκεκριμένα για την ΑΒ Βασιλόπουλος ανέβηκε από τα 30 εκατ. ευρώ ετησίως στα 60 εκατ. ευρώ, μαζί με τις επιδοτήσεις», τόνισε αφοπλιστικά ο κ. Λαβίδας.

«Οι προκλήσεις ήταν παρόμοιες σε ολόκληρη την αγορά οργανωμένου λιανεμπορίου και αυτό στην πορεία χρειάστηκε και χρειάζεται επένδυση στις νέες τεχνολογίες, σε νέες εγκαταστάσεις και διαχείριση με “έξυπνα” συστήματα από μακριά», δήλωσε ο γενικός επιχειρησιακός διευθυντής της Metro ΑΕΒΕ, Κώστας Αντιμησάρης.

«Είδαμε μείωση στο Cash & Carry και αυξήθηκε κατά πολύ το retail κατά την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού. Βλέποντας έναν από τους επιχειρησιακούς πυλώνες να πέφτει, προσανατολιστήκαμε από πολύ νωρίς στη λύση της βιωσιμότητας: Έχουμε επιτύχει μείωση κατανάλωσης ενέργειας κατά 45% στα καταστήματα κι ακόμη, μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο 43%», σημείωσε ο κ. Αντιμησάρης.

Σε ό,τι αφορά την εποχή των πληθωριστικών πιέσεων που σε παρόντα χρόνο διανύουμε, ο γενικός επιχειρησιακός διευθυντής της Metro ΑΕΒΕ έχει παρατηρήσει συγκεκριμένες καινοφανείς καταναλωτικές συμπεριφορές: «Η πίεση σε ό,τι αφορά τις τιμές έχει επιφέρει μικρότερα “καλάθια”. Ο καταναλωτής μείωσε ελαφρά το συνολικό όγκο των προϊόντων που αγοράζει, πραγματοποιεί πλέον περισσότερες επισκέψεις. Στο τέλος της ημέρας, παρατηρείται αύξηση τζίρου, που είναι πληθωριστικός, όμως ο όγκος, σε γενικές γραμμές, παραμένει ο ίδιος». «Έχουμε δει μεγαλύτερη πτώση σε ειδικές κατηγορίες προϊόντων, όπως τα βιολογικά προϊόντα. Φαίνεται ότι αφήνει στην άκρη όσα θεωρεί ως “μικροπολυτέλειες” ο καταναλωτής και γίνεται πιο ορθολογικός», υπογράμμισε ο κ. Αντιμησάρης. «Πάντωες, υπάρχει εμπιστοσύνη στον καταναλωτή. Έχει τη δυνατότητα να κάνει σωστές επιλογές και γνωρίζει πολύ καλά να το πράττει, συγκρίνοντας τιμές», πρόσθεσε ακόμη.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

NielsenIQ: Οι Έλληνες καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο προσεκτικοί στις αγορές τους

«Επιβιώνει ή απλά τα καταφέρνει ο Έλληνας καταναλωτής;» Αυτό είναι και το ερώτημα που πραγματεύεται η έρευνα που παρουσιάζει ο Βάιος Δημοράγκας, Διευθύνων Σύμβουλος της NielsenIQ, στο πλαίσιο του Food Retail Summit 2023.

Καθώς το 2022 γνώρισε νέες μεταβλητές στην αγορά του κλάδου της λιανικής τροφίμων, με κυρίαρχη εκείνη του πληθωρισμού (στο 10,2%), ο Έλληνας καταναλωτής ανήκει στην κατηγορία του “Struggler”, σύμφωνα με τον κ. Δημοράγκα. «Ο Έλληνας καταναλωτής δεν είναι ο μόνος του σε αυτήν την κατάσταση, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό των ευρωπαίων καταναλωτών αναφέρει ότι δυσκολεύεται με τα οικονομικά του περισσότερο σε σχέση με πέρσι» σχολιάζει ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ερευνών. Αναφορικά, σχεδόν οι μισοί καταναλωτές στην Ευρώπη και περισσότεροι στην Ελλάδα με 60%, αναφέρουν ότι σε σχέση με ένα χρόνο πριν η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους είναι χειρότερη, ενώ το 14% αναφέρει ότι η οικονομική του κατάσταση έχει βελτιωθεί, δημιουργώντας έτσι μια μικρή πόλωση.

To 31% των Ελλήνων καταναλωτών ζορίζονται στα έξοδά τους
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις πέντε κατηγορίες των καταναλωτών (Thrivers, Unchanged, Cautious, Rebounders, Strugglers), οι Έλληνες καταναλωτές αναφέρουν ότι ζορίζονται αρκετά και δεν μπορούν εύκολα να ανταπεξέλθουν, με ποσοστό της τάξεως του 31% για το 2023, ενώ βρισκόταν στο 32% το 2022. Παρατηρείται, επίσης, ότι οι Έλληνες καταναλωτές το 2023 γίνονται ολοένα και πιο προσεκτικοί στις αγορές τους με ποσοστό 43% (στο 38% το 2022). Αναφορικά, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές βρίσκονται στο 51% αυτής της κατηγορίας για το 2023.

Βασικός τρόπος οχύρωσης απέναντι στις αυξήσεις τιμών η επικέντρωση μόνο στα βασικά αγαθά
Σχετικά με την πίεση που αισθάνονται οι καταναλωτές από τις αυξανόμενες τιμές, ο Βάιος Δημοράγκας αναφέρει ότι οι αγοραστές δηλώνουν πως αισθάνονται τις τιμές να αυξάνονται. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι Έλληνες καταναλωτές, έχουν ως τρόπους οχύρωσης απέναντι στις αυξήσεις τιμών την επικέντρωση μόνο στα βασικά και απαραίτητα αγαθά, μειώνοντας περαιτέρω τις πολυτέλειες, ενώ, επίσης, περιορίζουν εν γένει την κατανάλωσή τους στρεφόμενοι, παράλληλα, σε φθηνότερες μάρκες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter