Πιέστηκε το 2022 σε μερίδια και κόστη η Δέλτα: Οι λόγοι της στρατηγικής στροφής προς τη συνολική καλή διατροφή

Δίχως να απαρνιέται το χαρακτήρα της «κλασικής γαλακτοβιομηχανίας», η Δέλτα επιχειρεί στροφή προς τα τρόφιμα καλής διατροφής, με το σύνθημα «η καλή Διατροφή ξεκινάει με Δέλτα». Η Δέλτα έχει χάσει μερίδια «στη δύσκολη χρονιά του 2022 στην αγορά του γάλακτος, όπου, πέρα από τις πληθωριστικές πιέσεις του χώρου του τροφίμου, παρατηρήσαμε και μια κρίση γάλακτος», όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Δέλτα, Χρήστος Τσόλκας. Στο γάλα, το 50% του κόστους αφορά την πρώτη ύλη γάλακτος. Στο γιαούρτι, το αντίστοιχο ποσοστό πέφτει στο 30%.

Η Δέλτα επλήγη σε πωλήσεις φρέσκου γάλακτος από το Καλάθι του Νοικοκυριού, όπου εντάσσονταν γάλατα ιδιωτικής ετικέτας, όπως παραδέχτηκε ο κ. Τσόλκας. Η Δέλτα διατήρησε μερίδιο περίπου 15% στο φρέσκο γάλα σε αξία πωλήσεων το 2022, χάνοντας έως και τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες. Στο σοκολατούχο γάλα βρέθηκε στο 35%, με δύο διαφορετικούς κωδικούς. Στο φρέσκο χυμό ψυγείου βρέθηκε στο 20% και στο λευκό γιαούρτι στο 7%. Συνολικά, στην ελληνική αγορά φρέσκου γάλακτος, το μερίδιο σε γάλατα ιδιωτικής ετικέτας φέρεται να ξεπέρασε το 22%, από 11% το 2021.

Το 2022, η Δέλτα προχώρησε σε ανατιμήσεις, ώστε να στηρίξει τη βιωσιμότητα και την κερδοφορία της, λόγω αυξημένου κόστους, σε εύρος από 10-12% έως 25-28%, το maximum της οποίας αφορά το γάλα. «Το 2023 άνοιξε ενθαρρυντικά, επειδή οι τιμές που συντελούν στο τελικό κόστος παραγωγής αρχίζουν και αποκλιμακώνονται», συμπλήρωσε. Από τον Φεβρουάριο η Δέλτα έχει επαναφέρει τις προωθητικές ενέργειες και προσφορές στα προϊόντα της σε έκταση και συχνότητα, χωρίς, ωστόσο, επίσημη μείωση τιμοκαταλόγου.

Η δυνατή διανομή της Δέλτα και οι εξαγωγές
Η Δέλτα διαθέτει ένα από τα κορυφαία δίκτυα διανομής προϊόντων ψυγείου στη χώρα: Διανέμει σε 27.000 διαφορετικά σημεία πώλησης μείγμα των 200 διαφορετικών κωδικών που διαθέτει.

Η νέα εποχή εμπεριέχει την επαναξιολόγηση των κωδικών που δεν αποδίδουν:

Πρόκειται για διαδικασία revenue management που στόχο έχει να βελτιστοποιήσει τους κωδικούς προϊόντων που δεν προσδίδουν αξία στην εταιρεία.

Το γάλα αποτελεί το 70% του ετήσιου όγκου πωλήσεων της Δέλτα και το 55% σε αξία πωλήσεων, κάτι που αποδεικνύει ότι οι κωδικοί πέρα από το γάλα επιφυλάσσουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.

Πάντως, η εταιρεία προσανατολίζεται να στραφεί και σε άλλους κωδικούς «πέρα από το γαλακτοκομικό περιβάλλον», όπως δήλωσε ο κ. Τσόλκας, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο και για λανσαρίσματα προϊόντων εκτός ψυγείου. Δίχως να… μπαίνει στα χωράφια εταιρειών του Ομίλου Vivartia που ανήκουν σε διαφορετικό πυλώνα, για τη Δέλτα αφέθηκε ανοικτή μια πιθανή μελλοντική σύμπραξη με τη Δωδώνη.

Η Δέλτα διατηρεί χαμηλό ποσοστό εξαγωγών, μεταξύ 8% και 9% του συνολικού τζίρου, με εστίαση κυρίως σε Γαλλία και Ιταλία κι ακόμη, σε Κύπρο, Μάλτα και Ισραήλ. Η Δέλτα αρνείται να αναπτύξει εξαγωγές μέσω ιδιωτικής ετικέτας. «Δεν μας ταιριάζει», ξεκαθάρισε ο κ. Τσόλκας.

Ο μετασχηματισμός του brand Δέλτα και η φιλοσοφία που τον υπαγορεύει
Εστιασμένη στην ελληνική αγορά, η Δέλτα δίνει βάση στη «νόστιμη και ελκυστική» καλή διατροφή, η οποία θα προκύψει ως αποτέλεσμα που θα γίνει αποδεκτό από το καταναλωτικό κοινό μετά από έρευνες (που ήδη γίνονται) και μετά από δοκιμές καινοτομίας τύπου fast prototyping.

Οι σχετικές δοκιμές διεξάγονται στην ειδική μίνι γραμμή παραγωγής, που έχει δημιουργήσει η Δέλτα εντός του εργοστασιακού χώρου του Άγιου Στεφάνου. Ένα από τα… στοιχήματα που έχει να αντιμετωπίσει, άλλωστε, στο μέλλον η Δέλτα, όπως συγκατάνευσε ο κ. Τσόλκας, είναι να μετασχηματιστεί στο μυαλό του καταναλωτή ως λύση προστιθέμενης αξίας, μιας και ο ανταγωνισμός διαθέτει ήδη χαμηλότερες τιμές ανά κωδικούς στο χώρο των γαλακτοκομικών. Αυτός είναι και ο λόγος της νέας ανάγνωσης που επιχειρείται για το brand της.

Σε σχετική ερώτηση του FOODReporter, ο κ. Τσόλκας είπε ότι θα προτιμούσε παραγωγό πρώτης ύλης γάλακτος που σέβεται τις αρχές βιωσιμότητας, ακόμη και αν πουλάει σε ακριβότερη τιμή το γάλα. Στην ίδια στρατηγική εντάσσεται η εξαγορά της Κουρέλλας, ως premium brand τυριού boutique και βιολογικών τυριών, που θα προστεθούν στο κωδικολόγιο, προς αξιολογημένα σημεία διανομής.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Δωδώνη: Εγκαίνια για τις δύο νέες μονάδες στο εργοστάσιο στα Ιωάννινα

Πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια των δυο νέων σύγχρονων μονάδων της Δωδώνη για την παραγωγή φυτικών προϊόντων και τη συσκευασία σκληρών τυριών στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου της, στην Ελεούσα Ιωαννίνων.
Οι νέες μονάδες, συνολικού προϋπολογισμού 2 εκατ. ευρώ, αποτελούν μέρος του πενταετούς αναπτυξιακού πλάνου που έχει δρομολογήσει η διοίκηση της εταιρείας. Oι δύο μονάδες είναι εξοπλισμένες με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας και η λειτουργία τους θα ξεκινήσει άμεσα. Τα επίσημα εγκαίνια έκανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσία του προέδρου της Βουλής Κωνσταντίνου Τασούλα, μελών της κυβέρνησης, τοπικών βουλευτών, του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη, τοπικών αρχών, αγροτικών φορέων, παραγωγών – κτηνοτρόφων της Ηπείρου, καθώς και εργαζομένων της εταιρείας.

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι η Δωδώνη είναι ταυτισμένη με τον τόπο των Ιωαννίνων και της Ηπείρου, έχοντας επιδείξει σημαντική αναπτυξιακή πορεία και μεγάλα επιτεύγματα τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, τόνισε πως η ανάπτυξη του τόπου σχετίζεται με την ανάπτυξη στο πεδίο, η οποία επιτυγχάνεται μέσα από νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας και συνεργασίες με παραγωγούς, δημιουργώντας συνολική ευημερία για την τοπική κοινωνία, ενώ επισήμανε πως το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την προστασία της ελληνικής φέτας και την στήριξη του πρωτογενούς τομέα και της κτηνοτροφίας παραμένει ιδιαίτερα μεγάλο.

Ο Μιχάλης Παναγιωτάκης, διευθύνων σύμβουλος της Δωδώνη, στην ομιλία του σημείωσε: «Σήμερα, γιορτάζουμε κάτι παραπάνω από την έναρξη λειτουργίας των νέων μας παραγωγικών μονάδων. Γιορτάζουμε τα 60 χρόνια από την ίδρυση της Δωδώνη. Εδώ και μια δεκαετία έχει ξεκινήσει μία νέα εποχή για την εταιρεία και νιώθουμε πολύ περήφανοι γι’ αυτό. Τα εγκαίνια των δύο νέων μονάδων αποτελούν μερικούς πολύ σημαντικούς κρίκους στο συνολικό οικοδόμημα για την περαιτέρω διείσδυση μας σε νέες κατηγορίες και ομάδες καταναλωτών. Ευχαριστούμε πολύ τους ανθρώπους της Δωδώνη, τους παραγωγούς μας και όλους όσους συνέβαλαν γρήγορα και άμεσα στην έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

ΙΕΛΚΑ: Πιο φθηνό το μέσο ελληνικό καλάθι προϊόντων σούπερ μάρκετ από Γαλλία, Βρετανία, Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία

Xαμηλότερες παραμένουν οι τιμές του τυπικού Καλαθιού του Νοικοκυριού στα ελληνικά σούπερ μάρκετ σε σχέση με σούπερ μάρκετ σε Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία, σύμφωνα με την επαναλαμβανόμενη έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Στις περισσότερες από 5.000 τιμές προϊόντων που εξετάστηκαν σε 30 διαφορετικές αλυσίδες σουπερμάρκετ σε έξι διαφορετικές χώρες, γίνεται φανερό ότι η Γαλλία (18%), η Ιταλία (12%), η Ισπανία (7%), το Ηνωμένο Βασίλειο (7%) και η Πορτογαλία (3%) διατηρούν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα. Ωστόσο, η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα.

Η σύγκριση τιμών χωρίς ΦΠΑ εξακολουθεί να ευνοεί την Ελλάδα, αλλά αλλάζει τις ισορροπίες στις διαφορές κόστους

Η σύγκριση χωρίς ΦΠΑ δείχνει ότι και οι έξι χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα: Η Γαλλία έχει 26% πιο ακριβό καλάθι προϊόντων και ακολουθούν: Ιταλία (20%), Ηνωμένο Βασίλειο (17%), Ισπανία (11%) και Πορτογαλία (2%). Στην Ελλάδα, ο ΦΠΑ σε τρόφιμα και ποτά είναι 13%, σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου είναι μεταξύ 0% και 5%), την Ιταλία (4% και 5%), την Ισπανία (4% και 10%), τη Γαλλία (5,5% και 10%), και την Πορτογαλία (6% και 13%).

Η βασική διαφορά, όπως επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, δρ. Λευτέρης Κιοσές, είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ, με 24%, στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού, ξεκινώντας 6%, έως 5,5%, 4% ή ακόμα και έως 0%.

Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης, που ισχύει σε συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως, για παράδειγμα, ο καφές, δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι, σε κατά μέσο όρο σε χαμηλότερη τιμές, ως αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια, όπως εκτιμά ο δρ. Κιοσές. Η τάση παραμένει διαχρονική με μικρές διακυμάνσεις την τελευταία δεκαετία. Η διαχρονική σύγκριση τιμών με το εξωτερικό δείχνει ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα συνεχώς έχει φθηνότερο καλάθι από τις συγκρινόμενες χώρες, με διακυμάνσεις οι οποίες δεν αλλάζουν το γενικό συμπέρασμα.

Σε σχέση με τη μέτρηση του Δεκεμβρίου 2022, οι διακυμάνσεις στην εξέλιξη των τιμών είναι μικρή. Συγκεκριμένα, οι τιμές στην Ελλάδα καταγράφουν μείωση κατά 0,29%, στην Πορτογαλία κατά 0,91%, στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά 0,45%, στη Γαλλία κατά 0,25 και αύξηση στην Ιταλία κατά 1,61% και στην Ισπανία κατά 1,95%.

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που συμμετείχαν στην έρευνα
Η έρευνα παρουσιάζει τα αποτελέσματα οργανωμένης σύγκρισης τιμών, βάσει στοιχείων από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών ανά χώρα και βάσει τιμοληψιών από αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε τυπικό καλάθι προϊόντων του νοικοκυριού. Η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα. Τα στοιχεία περιλαμβάνουν τόσο τιμές προϊόντων σε προσφορά, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα και οι τιμές αφορούν τις παρακάτω αλυσίδες σουπερμάρκετ: Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης, Market In (Ελλάδα), Morrisons, ASDA, Sainsbury’s, Coop, Ocado, Tesco (Ηνωμένο Βασίλειο), Carrefour, Marcadona, Caprabo, Condis, Dia, Eroski, SoySuper, Alcampo (Ισπανία), CosiComodo, emiDrive, Pim Spesa, Agora, Everli, HeyConad, easyCoop (Ιταλία), Continente, MiniPreco, Auchan, Spar (Πορτογαλία), Monoprix plus, Carrefour, Super U, Auchan, Aldi (Γαλλία).

χρησιμοποιούμενων καλαθιών για εκτίμηση στο εξωτερικό και στοιχεία τιμών κοινής διαθεσιμότητας στις εξεταζόμενες χώρες.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter