Μεγάλος κερδισμένος του 2022 στην ελληνική αγορά γιαουρτιού η ιδιωτική ετικέτα

Σημαντικές αυξομειώσεις καταγράφηκαν την περασμένη χρονιά ως προς τα μερίδια στην ελληνική αγορά γιαουρτιού, με μεγάλο κερδισμένο την ιδιωτική ετικέτα, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει στις ετήσιες οικονομικές του καταστάσεις ο όμιλος ΦΑΓΕ. Ειδικότερα, τα στοιχεία της IRI (νυν Circana) για το 2022 δίνουν και πάλι την πρωτιά στη ΦΑΓΕ, με τα μερίδιά της όμως να είναι «ψαλιδισμένα»: μερίδιο 20,2% σε όγκο (από 24,3% το 2021) και 22,2% σε αξία (23,8% το 2021). Στη δεύτερη θέση ως προς τον όγκο, προσπερνώντας την Κρι-Κρι, βρέθηκε η ιδιωτική ετικέτα, με μερίδιο 17,8%, όταν πέρυσι ήταν στο 13,5%, κι αυτό παρά το γεγονός ότι η Κρι-Κρι αύξησε το μερίδιό της σε όγκο κατά 0,6% (από το 15,1% στο 15,7%). Πάντως, σε επίπεδο αξίας η Κρι-Κρι αύξησε το μερίδιό της στο 15,8%, από 15% το 2021, και προσπέρασε τη Vivartia, που πέρυσι ήταν δεύτερη. Η οποία Vivartia παραμένει στην τέταρτη θέση σε όγκο (11%, από 11,4% το 2021) και έπεσε στην τρίτη θέση σε αξία (15%, από 16,1%).

Από τις υπόλοιπες εταιρείες της πρώτης δεκάδας, η Δωδώνη «έπιασε» τον Όλυμπο στην πέμπτη θέση, με τις δύο εταιρείες να έχουν το 7% της αγοράς σε όγκο, όμως ο Όλυμπος υπερέχει σε αξία, με το μερίδιό του να φτάνει το 8,8%, έναντι 5,9% της Δωδώνης. Σημαντική ήταν η άνοδος των μεριδίων της FrieslandCampina, που από το 3,3% σε όγκο και αξία έφτασε το 2022 το 4,8% σε όγκο και το 4,5% σε αξία, ενώ αντίθετα πτωτικά κινήθηκε η ΜΕΒΓΑΛ, με μερίδιο 4,2% σε όγκο (2021: 5,4%) και 4,7% σε αξία (2021: 5,6%).

Μειωμένη η κατανάλωση γιαουρτιού, αυξημένη η αξία των πωλήσεων
Πόσο γιαούρτι καταναλώσαμε όμως το 2022; Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία που παραθέτει η ΦΑΓΕ, πέρυσι οι Έλληνες κατανάλωσαν 52.302 μετρικούς τόνους γιαουρτιού, ποσότητα μειωμένη κατά 6,2% σε ετήσια βάση, ενώ και το 2021 είχε επίσης μειωθεί κατά 2,3% σε σχέση με το 2020. Ως προς την αξία, όμως, οι πληθωριστικές πιέσεις έφεραν άνοδο στις πωλήσεις γιαουρτιού, που έφτασαν τα 227,88 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 4,2% σε σχέση με το 2021 και ελαφρώς αυξημένες και σε σχέση με το 2020.

Αυξημένες πωλήσεις και κέρδη για τον όμιλο ΦΑΓΕ
Όσον αφορά στα οικονομικά μεγέθη του ομίλου ΦΑΓΕ, oι πωλήσεις σε αξία για το 2022 έκλεισαν στα 552,3 εκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 3,1%, σε σύγκριση με τα 535,6 εκατομμύρια δολάρια του 2021, μία αύξηση που οφείλεται κυρίως στην αύξηση της μέσης καθαρής τιμής πώλησης σε όλες τις αγορές κατά 19,9%, η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από τη μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 12% και την αρνητική επίπτωση 4,8% στις πωλήσεις σε αξία λόγω της ενίσχυσης του δολαρίου έναντι του ευρώ και της βρετανικής λίρας. Οι πωλήσεις του ομίλου ΦΑΓΕ σε αξία αυξήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά 17%, άνοδος η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από τη μείωση των πωλήσεων σε αξία στην Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την   Ελλάδα κατά 15,7%, 14,6% και 10,9%, αντίστοιχα. Σημειωτέον ότι πλέον οι πωλήσεις του ομίλου σε αξία εκτός Ελλάδας αντιπροσωπεύουν το 87,1% των συνολικών πωλήσεων, έναντι 85,1% το 2021.

Οι πωλήσεις του ομίλου ΦΑΓΕ σε όγκο για το 2022 μειώθηκαν κατά 12% σε σύγκριση με το 2021.
Η πτώση αυτή προέκυψε από τη μείωση των πωλήσεων σε όγκο στην Ελλάδα, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες κατά 20,3 %, 19,7%, 18,7% και 6,3%, αντίστοιχα.
Τα λειτουργικά κέρδη για το 2022 ήταν στα 56,1 εκατ. δολάρια, αυξημένα κατά 26,1% σε ετήσια βάση. Τα κέρδη προ φόρων ήταν στα 35,9 εκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με κέρδη προ φόρων 16,3 εκατομμυρίων δολαρίων το 2021, μία αύξηση που οφείλεται κυρίως στην αύξηση των λειτουργικών κερδών και στα χαμηλότερα χρηματοοικονομικά έξοδα. Τα καθαρά κέρδη για το 2022 έκλεισαν στα 29,3 εκατομμύρια δολάρια, έναντι 15,8 εκατ. το 2021.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Μέχρι τις 30 Ιουνίου επεκτάθηκε το Καλάθι του Νοικοκυριού – Τι ισχύει με τα πρόστιμα για αισχροκέρδεια

Παράταση μέχρι την Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023 παίρνει το μέτρο του Καλαθιού του Νοικοκυριού, με νομοθετική διάταξη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που ψηφίστηκε από το Κοινοβούλιο. Ακόμη, στο νόμο προστέθηκε διάταξη, η οποία επιτρέπει στον εκάστοτε υπουργό να εφαρμόσει νέα ολιγόμηνη επέκταση στο μέτρο. Η τελευταία διάταξη ψηφίστηκε με το μυαλό στην πιθανότητα η χώρα να βρίσκεται σε καθεστώς υπηρεσιακής κυβέρνησης στην καταληκτική ημερομηνία ισχύος του μέτρου, αν δεν έχει προκύψει κυβέρνηση στις 21 Μαΐου.

Απορρίπτει το Υπουργείο το ενδεχόμενο εργαλειοποίησης των προστίμων εκ μέρους των σούπερ μάρκετ
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε ότι «η μάχη κατά της ακρίβειας αρχίζει να αποδίδει». Αναφορικά με τα πρόστιμα που επέβαλε η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) στις 16 Φεβρουαρίου 2023, ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε ότι «έχουν εισπραχθεί όλα, μέχρι τελευταίου ευρώ και οι αλυσίδες θα κινηθούν δικαστικά στη συνέχεια για να το διεκδικήσουν πίσω, αν δικαιωθούν». Σε ερώτηση του FOODReporter αν η ισχύουσα νομοθεσία συμφέρει τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να παραβαίνουν αρχικά το νόμο περί αισχροκέρδειας, προκειμένου βραχυπρόθεσμα να εγγράψουν στους ισολογισμούς τους μεγαλύτερα κέρδη και ύστερα, μετά τη δικαστική διεκδίκηση, να εγγράψουν σε μεταγενέστερες οικονομικές καταστάσεις τις όποιες ζημίες από οριστικοποιημένα πρόστιμα, ο κ. Γεωργιάδης απάντησε: «Ασφαλώς και δεν τους συμφέρει, επειδή τους πιάνουμε αμέσως και πληρώνουν το διπλάσιο της παράβασης.

Το σύστημα, όπως έχει φτιαχτεί, δεν μπορεί να επιτρέψει σε καμία αλυσίδα να “κλέψει” τον καταναλωτή. Εξάλλου, για να αμφισβητήσουν δικαστικά την όποια επιλογή προστίμου, πρέπει πρώτα να το πληρώσουν». Ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης, στο ίδιο ερώτημα, στάθηκε στη δημοσιοποίηση του ονόματος και την αρνητική διαφήμιση επ’ αυτού: «Συμφέρει μια αλυσίδα να δημοσιοποιηθεί ότι υπέπεσε σε τέτοια παράβαση;», διερωτήθηκε. Υπενθυμίζεται ότι αν η παράβαση είναι πάνω από €50.000, το όνομα της αλυσίδας που παραβαίνει το νόμο περί αισχροκέρδειας δημοσιεύεται με την πρώτη παράβαση. Το ίδιο ισχύει αν η επιχείρηση είναι υπότροπη.

Το παράδειγμα του πληθωρισμού της Λιθουανίας στα τρόφιμα
Αναφορικά με το παράδειγμα της Λιθουανίας, η οποία επιφυλάσσει υψηλότερα πρόστιμα για αισχροκέρδεια συγκριτικά με εκείνα της Ελλάδας, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε: «Δεν είναι πολιτική μας να επιβάλουμε πρόστιμα για τα πρόστιμα. Ο πληθωρισμός της Λιθουανίας στην αγορά των τροφίμων “τρέχει” με διπλάσιους ρυθμούς απ’ ό,τι της Ελλάδας. Αυτό σημαίνει ότι εμείς έχουμε τιθασεύσει τον πληθωρισμό, άρα τα μέτρα που έχουμε θέσει, αποδίδουν και οι αλυσίδες δεν τα παραβαίνουν».

Ο κ. Παπαθανάσης στάθηκε στο ζωηρότερο ενδιαφέρον των εταιρειών να εντάξουν branded προϊόντα τους στο Καλάθι του Νοικοκυριού: «Ο καταναλωτής έχει την τάση να συνηθίζει σε ένα είδος. Όταν συνηθίζει να αγοράζει προϊόν ιδιωτικής ετικέτας από το Καλάθι του Νοικοκυριού για μια ανάγκη του, δημιουργείται μια αναταραχή στις συνήθειές του. Επομένως, οι εταιρείες που έχουν χάσει μερίδιο της αγοράς, επιθυμούν να μειώσουν τις τιμές για να μπουν στο Καλάθι και να μπορέσουν να ανακτήσουν το μερίδιο της αγοράς που απώλεσαν», τόνισε. Ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στις επαφές που θα έχει για τις τιμές των κρεάτων το Πάσχα, διευκρινίζοντας ότι στις διαπραγματεύσεις με την κρεαταγορά και του χονδρεμπόρους θα παίξει ρόλο η μικρότερη εκτροφή αμνοεριφίων από τους κτηνοτρόφους, αλλά και η πρότερη -της ελληνικής- αυξημένη ζήτηση κρέατος για εξαγωγές, λόγω του Πάσχα των Καθολικών.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter

Οργανωμένο λιανεμπόριο: Η αυξημένη συγκέντρωση, η αντεπίθεση της ιδιωτικής ετικέτας και οι εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά

Τον παλμό της αγοραστικής συμπεριφοράς των καταναλωτών του 2022 και τις προοπτικές της λιανικής για το 2023 έδωσε η NielsenIQ μέσα από ένα πλήρες σύνολο παρουσιάσεων των ερευνών της στο πλαίσιο του ετήσιου Shopper Trends Event 2023 που πραγματοποιήθηκε στις 30 Μαρτίου 2023, στο Anassa City Events. Εκτιμώντας την εν λόγω αγορά το 2022, εκείνη διαμορφώνεται περίπου στα 13,5 δισ. ευρώ, με τους δέκα ισχυρότερους παίχτες της λιανικής να έχουν συγκέντρωση κατά 82,3%, σύμφωνα με την παρουσίαση της έρευνας “2022 Retail Battlefield, Market Overview and Retail Landscape” αναφέρει ο Αλέξανδρος Φλώρος, Retail Vertical Leader Mediterranean cluster της NielsenIQ.

Σημειώνεται ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο, από το 2010 έως το 2021, παρατηρείται μία ανάπτυξη μόλις 1,3% σε επίπεδο καταστημάτων. «Η συγκέντρωση στο οργανωμένο λιανεμπόριο είναι αποτέλεσμα των επενδύσεων που γίνονται σε αυτό, αλλά είναι και αποτέλεσμα μιας συσπείρωσης και συρρίκνωσης που υπάρχει στο παραδοσιακό» εξηγεί ο κ. Φλώρος περαιτέρω τον λόγο ανάπτυξης του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα.

Με +6,4% κινήθηκαν οι ταχυκίνητες κατηγορίες στο συνολικό τζίρο
Όσον αφορά στην εξέλιξη των δύο καναλιών, ήτοι των καταστημάτων της λιανικής και των cash & carry μαζί, το 2022 αυτά αυξήθηκαν με μία τάση 7,1% συγκριτικά με το 2021. «Στο συνολικό τζίρο, οι ταχυκίνητες κατηγορίες κινήθηκαν στο +6,4%, τα bazaar είχαν σχεδόν μία επίπεδη εξέλιξη διατηρώντας το 5,5%, ενώ οι κατηγορίες των φρέσκων προϊόντων κινήθηκε στο 8,3%» επισημαίνει ο Αλέξανδρος Φλώρος. Αναφορικά με το Cash and Carry, ο συνολικός τζίρος αυξήθηκε με 14,7%, αποτελώντας ένα κανάλι το οποίο συνεχίζει να ανακάμπτει ακόμη από τις επιπτώσεις της πανδημίας. Ο κ. Φλώρος υπογραμμίζει για τις ταχυκίνητες κατηγορίες, μεταξύ άλλων, ότι η μεταβολή της σταθμισμένης τιμής κινήθηκε στο 7,9% το 2022. «Αν αποπληθωρίσουμε τον τζίρο που είδαμε πέρσι στο κανάλι, η συρρίκνωση του όγκου ήταν μόλις στο -1,5%». Σχετικά με τις κατηγορίες τροφίμων, παρατηρήθηκε πληθωρισμός στο 8,2% το 2022 και μία συρρίκνωση της κατανάλωσης στο 1,1%.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κινήθηκαν με τάση της τάξεως 17,3% στις πωλήσεις τους στο σύνολο του 2022
Επιπλέον, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εκείνα αύξησαν το μερίδιό τους και έφτασαν στο 23,8% συνολικά με την αγορά των discounters προϊόντων και στο 14,8% στην αγορά δίχως αυτά.  Αξιοσημείωτο δε, το γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κινήθηκαν με μία τάση της τάξεως 17,3% στις πωλήσεις τους στο σύνολο του έτους. «Στην αρχή της χρονιάς, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήταν πιο συγκρατημένα στη μεταβολή της τιμής, ενώ από τον Μάρτιο 2022 και μετά, αρχίζει σταδιακά ο ρυθμός μεταβολής της τιμής τους να είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο των επώνυμων προϊόντων» δηλώνει ο Αλέξανδρος Φλώρος σχετικά με τις κυμάνσεις που γνώρισαν οι τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας λόγω πληθωρισμού. Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί ότι 2 στα 3 επώνυμα προϊόντα τα οποία πουλήθηκαν, βρίσκονταν κάτω από μία προώθηση (66,7%).

Τι περιμένουμε το 2023
Η αύξηση του πληθωρισμού του οργανωμένου καναλιού, η οποία καθυστέρησε σε σύγκριση με την υπόλοιπη οικονομία της χώρας, θα συντελέσει στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού το δεύτερο μισό του 2023. «Όσον αφορά στο συνολικό καλάθι για τις ταχυκίνητες κατηγορίες, θεωρούμε ότι η αγορά θα κινηθεί στο +5,3% (με συν – πλην μία μονάδα απόκλισης) σε επίπεδο τζίρου» αναφέρει ο κ. Φλώρος, ο οποίος προσθέτει ότι για την επιμέρους κατηγορία των τροφίμων και ποτών, αναμένεται να φτάσει στο +5,5%, με μεγαλύτερη απόκλιση (+4% με +7%).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter