Με σκοπό την καταγραφή των στάσεων και συμπεριφορών των καταναλωτών, διεξήχθη η 18η ετήσια έρευνα καταναλωτικής συμπεριφοράς στο Ερευνητικό Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών μέσω τηλεφωνικής δημοσκόπησης, υπό την επιστημονική ευθύνη του διευθυντή του ερευνητικού εργαστηρίου καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα.
Αναλυτικότερα, μόνο το 30,3% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ. Το ποσοστό των πιστών πελατών μειώθηκε αισθητά από 47,9% που ήταν πέρσι, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν πιο ενεργά καλύτερες τιμές σε περισσότερα καταστήματα. Επιπλέον, σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας, σχεδόν το 70% των καταναλωτών χρησιμοποιούν περισσότερα από ένα σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους, ενώ το 93,1% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί μέχρι τρία διαφορετικά καταστήματα για τις αγορές του.
Αυξάνεται η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ από τα 47,4 ευρώ στα 61,2 ευρώ
Αξίζει να αναφερθεί ότι η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχει μέση τιμή 6,3 φορές τον μήνα, σημειώνοντας μία μικρή μείωση από επτά φορές τον μήνα που ήταν πέρυσι. Επίσης, οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν ότι ψωνίζουν τέσσερις φορές μηνιαίως. Το 84,3% των ερωτηθέντων ψωνίζουν μέχρι οκτώ φορές μηνιαίως.
Όσον αφορά στη μέση δαπάνη στο σούπερ μάρκετ, εκείνη εκτιμάται σε 61,2 ευρώ σημειώνοντας αύξηση από 47,5 ευρώ πέρυσι. Η μέση μηνιαία δαπάνη εκτιμάται στα 324 ευρώ δείχνοντας μεγάλη άνοδο από 255 ευρώ πέρυσι, με το 82,3% των καταναλωτών δαπανά έως 400 ευρώ τον μήνα.
Τα κριτήρια επιλογής προϊόντων: ποιότητα, τιμή, προσφορές και ελληνική προέλευση
Σχετικά με το θέμα της μάρκας του κάθε προϊόντος, προαποφασισμένο εμφανίζεται μόνο το 38,7% (40,8% πέρυσι) των Ελλήνων καταναλωτών. Το 61,3% δηλώνουν ότι επιλέγουν μάρκα όταν ψωνίζουν συγκρίνοντας τις διαθέσιμες επιλογές. Εξετάζοντας τη σπουδαιότητα των κριτηρίων επιλογής προϊόντων, παρατηρήθηκε ότι σημαντικότερα κριτήρια επιλογής προϊόντων είναι η ποιότητα, η τιμή, οι προσφορές και η ελληνική προέλευση.
Η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα Made in Greece
Το 79% των Ελλήνων απάντησε ότι όταν βρίσκει στο σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά από αυτά που είναι εισαγωγής. Διευκρινίζεται ότι η ερώτηση αυτή αφορά στην πρόθεση του καταναλωτή και φυσικά δεν ταυτίζεται με την τελική επιλογή του που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες. Επιπρόσθετα, το 90,8% δηλώνει ότι θέλει να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής.
Εκτάκτως στην εν λόγω έρευνα υπήρξαν ερωτήσεις για το πώς οι καταναλωτές βιώνουν τον πληθωρισμό και το κόστος της ενέργειας και τι στάση έχουν απέναντι στο καλάθι του νοικοκυριού.
Συγκεκριμένα, το 89,7% δηλώνει ότι δυσκολεύεται οικονομικά εξαιτίας των αυξημένων τιμών στο σούπερ μάρκετ, ενώ το 96,2% δηλώνει ότι δυσκολεύεται οικονομικά εξαιτίας του αυξημένου κόστους της ενέργειας. Σημειώνεται, επιπλέον, ότι το 52,2% πιστεύει ότι το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα χρήσιμο μέτρο, ενώ το 46,5% ψωνίζει προϊόντα που βρίσκονται στο καλάθι.
«Σχεδόν ο 1 στους 2 καταναλωτές πιστεύει ότι το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα χρήσιμο μέτρο και δηλώνει ότι ψωνίζει προϊόντα που βρίσκονται στο καλάθι του νοικοκυριού. Επομένως, οι καταναλωτές εμφανίζονται μοιρασμένοι στο θέμα του καλαθιού. Ασφαλώς, η αποδοχή του από το ήμισυ των ερωτηθέντων δείχνει ότι είναι ένα σημαντικό μέτρο και η εφαρμογή του ενδιαφέρει πολύ μεγάλο τμήμα του αγοραστικού κοινού» σχολιάζει στο FOODReporter ο Γεώργιος Μπάλτας.
Οι προσδοκίες των καταναλωτών για το 2023 είναι αρκετά απαισιόδοξες
«Από την οικονομική πλευρά, οι αποτιμήσεις του 2022 και οι προσδοκίες των καταναλωτών για το 2023 είναι αρκετά απαισιόδοξες. Τα ευρήματα αυτά είναι εύλογα, καθώς η ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση επηρεάζουν πολύ την αξιολόγηση του 2022 και τις προβλέψεις του 2023» αναφέρει ο κ. Μπάλτας.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter